Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Krisman

Medlem
Nicolas Rossignol Volnay 1er Cru Clos des Angles 2012.
Är gräsänkling så jag stekte på en biff, pompa bea och tomatsallad till vinet som givetvis luftades en timme innan (hade inte mått dåligt av längre luftning)
Rödfruktig örtig doft, viss jordighet, choklad och med tydliga inslag av fat på näsan. Krämigt ursprungstypiskt med smak av vildhallon, mjuk fin frukt i en finstämd harmoni med fat och syra, bra komplexitet. Avslutingen går åt det mörkare hållet, choklad och mogna körsbär. Riktigt bra! Är den andra 2012an denna vecka från Bourgogne som är riktigt bra.

Beo

Medlem
IMG_1622.jpg
IMG_1623.jpg
IMG_1624.jpg

Cordon Bleu med tillhörande viner. 2003 La Poja är ett moget vin med liten sötma i doften och smak av röda lite syrliga körsbär och frukt. Mjuka avrundade tanniner och ett långt slut med lite körsbärskärnor (beska) på slutet (92p). Naturligtvis var det sista flaskan från källaren och vad säger vi då med facit i hand.? Som kontrast Rust en Vrede Shiraz med även här ganska mjuka tanniner, ungt naturligtvis med blåa bär och lite kort slut 88p. Gillade bägge men matchen var ojämn idag. Kommer att köpa mer av Rust en Vrede'n för den blir trevlig till kommande grillkvällar.

Mattias Schyberg

Administratör
Lite vin från senaste släppet testades igår...

Först ut så blev det lite skalmacererat vin gjort på Pinot Gris. Orange färg som påminner om rosé. Har druckit liknande vin innan och gillat dem avsevärt mer. Radikon Slatnik är ett exempel på ett sådant.

Just detta vin är dock inte dåligt på något vis. I aromen så dukas det upp en bred, söt och mustig aromatik som blir mer och mer nyanserad under kvällen. Hjortron, pomerans, oxiderad äpplemust och sultanrussin dominerar med små inslag av eneträ under ytan. I munnen så utmärker det sig inte alls tyvärr. Syran är ganska snäll och det lilla tanninbettet ger lite struktur, men totalt sett så känns det lite utspätt och tunt. Hade gärna sett tuffare syror. Nä, lite mer vill jag nog ha för 200 pix. (84p)

image.jpg

2011 Azienda Agricola Paraschos Evangelos Friuli Not

Senare på kvällen så var det dags för en lördagsköttbit och lite ung enklare Bourgogne. @kayaker rekommenderade detta vin och det gör inte bort sig alls, men imponerar inte heller. Ung, knuten och primärfruktig arom utan funk eller orenheter. Hallon, mörka körsbär, kåda, körsbärsblom och bergamott i näsan med lite bakgrundstoner av fat, sandelträ och grus. Medel på det mesta i munnen med lite skalbittert men angenämt avslut. Stringent, läskande och balanserat, men det utmärker sig inte och hamnar tyvärr strax under 90-strecket, vilket inte är dåligt alls men för 400 pix så förväntar jag mig mer. Kommer säkert att bli bättre med lite mognad och ökad komplexitet. Gillar den strukturerade stilen. (89p)

image.jpg

2013 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges Vielles Vignes

Pontus

Medlem
En producent som alltid levererar stadigt är Fattoria di Felsina. Igår kväll intogs en flaska 2006 Fontalloro tillsammans med en entrecote. Vinet känns fortfarande ungt, färgen avslöjar ingen större ålder. Det doftar primärt körsbär, svarta vinbär och tobak med en liten touch av multna löv. I munnen bekräftas doften. Frukten är fortfarande tät, men en del komplexitet kopplad till ålder kan skönjas. Syrorna är relativt höga. Detta är ett utmärkt och relativt billigt matvin som man med fördel lagrar 10-15 år i bra årgångar. Nu har jag en flaska kvar, kommer att vänta med denna i minst 3 år. Skulle köpt betydligt fler... :(. 91p.

Håkan

Medlem
En producent som alltid levererar stadigt är Fattoria di Felsina. Igår kväll intogs en flaska 2006 Fontalloro tillsammans med en entrecote. Vinet känns fortfarande ungt, färgen avslöjar ingen större ålder. Det doftar primärt körsbär, svarta vinbär och tobak med en liten touch av multna löv. I munnen bekräftas doften. Frukten är fortfarande tät, men en del komplexitet kopplad till ålder kan skönjas. Syrorna är relativt höga. Detta är ett utmärkt och relativt billigt matvin som man med fördel lagrar 10-15 år i bra årgångar. Nu har jag en flaska kvar, kommer att vänta med denna i minst 3 år. Skulle köpt betydligt fler... :(. 91p.
Fördelen med Fontalloro är att Hipstrarna inte gillar det, så det blir mer över till oss. Sedan att jag betalade mer för 1997 än för 2010 vid nysläpp gör ju inte saken sämre. Gillar också Fontalloro skarpt, men som du säger, 10 år är minimum för lagring.

Skrutt

Medlem
Med så lång lagringstid är det inte så dumt att det säljs i kvantiteten 375 ml - för oss som själva hunnit bli lite mogna.

matage

Medlem
Var på middag med FVL i fredags och fick dricka en hel del trevliga viner. Det var helt klart mer fokus på upplevelse av vinet och maten än på provning från min sida så notiserna är lite kortfattade.

Legras & Haas 2008 (Magnum)
Välkomstbubbel utan anteckningar men jag tyckte denna flaska kändes mer mogen än de två jag druckit själv men det kanske var förväntningarna som gjorde det. Borde köpa fler.

Comte A de Dampierre 1990 + Moët & Chandon Cuvee Claude Moët 1990
Comte: Sylvass syra direkt ur flaskan med rostad ton och bokna äpplen. Kändes hyfsat balanserad men tappade över tid i glaset.
Moët: Knuten direkt ur flaskan och initialt lite tråkig med mest beska toner av grape, aprikos och engelsk marmelad.
Öppnar dock upp storartat och över går i kola, brynt smör med full kraft. Fantastiskt till maten! Ett stort vin!

de Venoge des Princes 1976 + Louis Roederer 1976
Princes: Öppnar upp med Rollo smörkola,krusbär och rostade fattoner så jag associerar till Jack'n'Coke (och det är positivt ;) ) Över tid lugnar det sig något med toner av kanderade pekannötter, grillad citrus, brynt smör och lemon curd. Galet bra och en av mina favoriter för kvällen.
Roederer: Betydligt mer knutet till en början med apelsingodis, rostad malt och nån kryddighet jag inte kan sätta fingret på.. FiveSpice?
Jag är redo att ge en enkel vinst till des Princes. Men när glaset börjar lida mot sitt slut är det inte lika enkelt längre när vinet tar en skarp sväng och börjar leverera härliga skogstoner av granskott, svamp, undervegetation och skaldjur. Riktigt bra! Väldigt annorlunda än des Princes så jag är inte säker på om jag kan kora en vinnare här..

Comtes Rosé 1985 + Comtes Rosé 1986
Hade verkligen sett fram emot Comtesvertikalen men de hamnade lite i skymundan i sällskapet. Mycket få noteringar där jag satte 85'an som skarpare med högre syra (hallon & citron) medan 86'an levererade mer av blodgrape, röda bär och lite skogs/svamptoner.

Charles Heidsieck 1969 + Charles Heidsieck BdB 1969
CH: Ren och frisk äppelsmak som drog åt bra calvados. Öppnade sedan upp mot brioche och mintchoklad. Gott och kändes fortfarande relativt vitalt, trots att färgen drog mot koppar.
CH BdB: Samma Calvadostoner i denna men det finns även drag av salt karamell, grillad citrus och trocadero? Växer i glaset på ett annat sätt än motståndaren.

Ludon 1928 Bordeaux
Härtappad bordeaux med fyllnadsgrad upp i halsen. Ett kommunvin från vänstra stranden som i sammanhanget råkade bli dubbeldekanterat vid bordet.
På doft och färg hade man aldrig satt åldern. Fortfarande blårött och kraftfullt med doft av stall, knallpulver, mossa, körsbär och gödsel - givetvis.
Dock är smaken inte fullt så vital utan är aningen tunn med körsbär, lingon och sträva tanniner men där frukten är märkbart uttorkad.
Inte defekt och jag skulle inte absolut tacka nej till att dricka det igen men kanske mer intressant är stort.

En riktigt bra början på semestern - nästa vecka blir det Kapstaden för hela slanten!

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Först ut så blev det lite skalmacererat vin gjort på Pinot Gris. Orange färg som påminner om rosé. Har druckit liknande vin innan och gillat dem avsevärt mer. Radikon Slatnik är ett exempel på ett sådant.

Just detta vin är dock inte dåligt på något vis. I aromen så dukas det upp en bred, söt och mustig aromatik som blir mer och mer nyanserad under kvällen. Hjortron, pomerans, oxiderad äpplemust och sultanrussin dominerar med små inslag av eneträ under ytan. I munnen så utmärker det sig inte alls tyvärr. Syran är ganska snäll och det lilla tanninbettet ger lite struktur, men totalt sett så känns det lite utspätt och tunt. Hade gärna sett tuffare syror. Nä, lite mer vill jag nog ha för 200 pix. (84p)
2011 Azienda Agricola Paraschos Evangelos Friuli Not

Antingen har vi vädigt olika smak eller också förlorar det här vinet rejält på lagring. Drack 2008 Pi-Not som referensvin till kroaten förra månaden och det var årets och kanske årtiondets äckligste vin.

Mattias Schyberg

Administratör
Antingen har vi vädigt olika smak eller också förlorar det här vinet rejält på lagring. Drack 2008 Pi-Not som referensvin till kroaten förra månaden och det var årets och kanske årtiondets äckligste vin.
Mycket äckligt har jag druckit, senaste årgången var lättdrucken utan några läskiga drag. Lite för lättdrucket. Kanske dör det som du säger med lagring, eller också var det bara i en mindre angenäm fas. ;)

Helgen bjöd på en trevlig Brunello köpt för 30 euro på nätet från producenten Rodolfo Cosimi som har 7,5 hektar vingård. Det var en trevlig bekantskap och inget överdrivet märkvärdigt, men kändes välgjord och var en alkoholstinn sak med sina 14,9% procent men där man faktiskt inte kände av hur alkoholig den var och det var en bra lång eftersmak med sköna tanniner. Kanske inget jag kommer jaga mer flaskor av men kanske blir någon flaska till om man ändå köper något igen från en butik som har denna producent.

http://ilpoggiolomontalcino.com/en/...ngiovese-red-wine-terra-rossa.html#/year-2009

http://ilpoggiolomontalcino.com/en/content/4-il-poggiolo-wine-brunello-montalcino

Brunello.jpg

Daniel A

Administratör
Tror att jag hänger i rätt tråd den här gången... Svängde förbi en polare i helgen. Det var trevligt, och det verkar som att jag har haft ett viss inflytande i dryckesvalen. Öl till maten, men sen:

Gu3lou2.jpg

2000 Oremus Tokaji Aszú 5 puttonyos
Härligt att smaka den här igen - första gången på några år. Pillade inte ner några noter, utan njöt mest. Kan konstatera att det är en tokaji som tokaji "ska" vara. Känner mig trygg i att rekommendera den till höger och vänster. Om det här inte går ner med ett leende är det nog bara att skippa alla flaskor med "puttonyos" på etiketten. :D

1994 D'Oliveiras, Verdelho Colheita
Tappad på flaska 2013. Den här var inte på topp, men högst intressant att dricka. Flaskan öppnades nämligen för nästan 2 år sedan, och har stått med en femtedel av innehållet kvar sedan dess (i en garderob). En hård behandling, minst sagt. Men nog fasen är det fortfarande madeira i flaskan. Tappat mycket, och syran är så obalanserat konstig att det är lite tungt att dricka mer än några centiliter (inte för att jag brukar dricka så mycket mer när det kommer till ön). Galna nötiga toner dock, som är helt underbara. Kul!

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
moccagatta manera.jpg

Dags att tömma lite av helgens inköp:
Manera Barbaresco Rizzi 2012: Ingen typisk barbaresco, blåbär, skogssvamp och bittermandel, mer zinfandel eller barbera, men gott.
Moccagatta Barbaresco 2012: Samma årgång, men helt annorlunda, modern barbaresco, mycket körsbär, blommor, lakrits och rosblad, rejält med syra och tanniner. Ungt, men har känsla av mognad och är väldigt tillgängligt, riktigt gott.

gece

Man vänjer sig.
Var på middag med FVL i fredags och fick dricka en hel del trevliga viner. Det var helt klart mer fokus på upplevelse av vinet och maten än på provning från min sida så notiserna är lite kortfattade.

Legras & Haas 2008 (Magnum)
Välkomstbubbel utan anteckningar men jag tyckte denna flaska kändes mer mogen än de två jag druckit själv men det kanske var förväntningarna som gjorde det. Borde köpa fler.

Comte A de Dampierre 1990 + Moët & Chandon Cuvee Claude Moët 1990
Comte: Sylvass syra direkt ur flaskan med rostad ton och bokna äpplen. Kändes hyfsat balanserad men tappade över tid i glaset.
Moët: Knuten direkt ur flaskan och initialt lite tråkig med mest beska toner av grape, aprikos och engelsk marmelad.
Öppnar dock upp storartat och över går i kola, brynt smör med full kraft. Fantastiskt till maten! Ett stort vin!

de Venoge des Princes 1976 + Louis Roederer 1976
Princes: Öppnar upp med Rollo smörkola,krusbär och rostade fattoner så jag associerar till Jack'n'Coke (och det är positivt ;) ) Över tid lugnar det sig något med toner av kanderade pekannötter, grillad citrus, brynt smör och lemon curd. Galet bra och en av mina favoriter för kvällen.
Roederer: Betydligt mer knutet till en början med apelsingodis, rostad malt och nån kryddighet jag inte kan sätta fingret på.. FiveSpice?
Jag är redo att ge en enkel vinst till des Princes. Men när glaset börjar lida mot sitt slut är det inte lika enkelt längre när vinet tar en skarp sväng och börjar leverera härliga skogstoner av granskott, svamp, undervegetation och skaldjur. Riktigt bra! Väldigt annorlunda än des Princes så jag är inte säker på om jag kan kora en vinnare här..

Comtes Rosé 1985 + Comtes Rosé 1986
Hade verkligen sett fram emot Comtesvertikalen men de hamnade lite i skymundan i sällskapet. Mycket få noteringar där jag satte 85'an som skarpare med högre syra (hallon & citron) medan 86'an levererade mer av blodgrape, röda bär och lite skogs/svamptoner.

Charles Heidsieck 1969 + Charles Heidsieck BdB 1969
CH: Ren och frisk äppelsmak som drog åt bra calvados. Öppnade sedan upp mot brioche och mintchoklad. Gott och kändes fortfarande relativt vitalt, trots att färgen drog mot koppar.
CH BdB: Samma Calvadostoner i denna men det finns även drag av salt karamell, grillad citrus och trocadero? Växer i glaset på ett annat sätt än motståndaren.

Ludon 1928 Bordeaux
Härtappad bordeaux med fyllnadsgrad upp i halsen. Ett kommunvin från vänstra stranden som i sammanhanget råkade bli dubbeldekanterat vid bordet.
På doft och färg hade man aldrig satt åldern. Fortfarande blårött och kraftfullt med doft av stall, knallpulver, mossa, körsbär och gödsel - givetvis.
Dock är smaken inte fullt så vital utan är aningen tunn med körsbär, lingon och sträva tanniner men där frukten är märkbart uttorkad.
Inte defekt och jag skulle inte absolut tacka nej till att dricka det igen men kanske mer intressant är stort.

En riktigt bra början på semestern - nästa vecka blir det Kapstaden för hela slanten!
Det ante mig att jag inte skulle vara den enda från forumet på den tillställningen. Tack för att du skrev ner allt, så jag slapp ;)

Håller i stort med om det allt som skrivs. CH BdB -69 och Roederer -76 blev kvällens vinnare för mig, med -90 Claude Moët och -86 Comtes Rosé strax efter. Ja, egentligen var väl allt ganska jäkla bra, största korkrelaterade problemet för kvällen var väl smulandet när -28 Ludon skulle öppnas, men även det slutade lyckligt. Fantastiskt att ett så gammalt vin av gissningsvis inte allra finaste härkomst ändå höll ihop så bra som det gjorde. Man kan ju inte låta bli att undra hur dagens viner från Nordic Sea Winery ser ut framåt 2102, något säger mig att en Mauro Primitivo inte riktigt klarar tidens tand med samma med samma grace...

matage

Medlem
Det ante mig att jag inte skulle vara den enda från forumet på den tillställningen. Tack för att du skrev ner allt, så jag slapp ;)

Håller i stort med om det allt som skrivs. CH BdB -69 och Roederer -76 blev kvällens vinnare för mig, med -90 Claude Moët och -86 Comtes Rosé strax efter. Ja, egentligen var väl allt ganska jäkla bra, största korkrelaterade problemet för kvällen var väl smulandet när -28 Ludon skulle öppnas, men även det slutade lyckligt. Fantastiskt att ett så gammalt vin av gissningsvis inte allra finaste härkomst ändå höll ihop så bra som det gjorde. Man kan ju inte låta bli att undra hur dagens viner från Nordic Sea Winery ser ut framåt 2102, något säger mig att en Mauro Primitivo inte riktigt klarar tidens tand med samma med samma grace...

Ja, det var ju inte utan att man blev lite nervös man först såg smulorna av korken och pulsen steg ytterligare ett snäpp när Jan slog sönder den fyllda karaffen ;)
Kul också att höra historien bakom flaskan - stockholmstrivia när den är om bäst!

Jag landade i Roederer -76 och des Princes -76 som vinnare med Clause Moët som tvåa.
Det kan vara så att jag tappade fokus på Comtes i glaset under kramkalaset med servisen ;) :D
(inte varje dag det lönar sig att vara allergisk)

Några trevliga restauranger inbokade?
Hittills är bara Nobu och en middag på Lourensford Wine Estate bokat men jag har siktet inställt på Mondial och Aubergine också.

Last edited:

Larseman

Medlem
Nä, nu får @Larseman skärpa sig. Bara för att det har blivit mycket mediumwines på sistone så behöver man väl inte vara tvärtyst :rolleyes:

Några viner som har inmundigats de senaste veckorna:

NV André Clouet Champagne Grande Réserve Brut Grand Cru (92p)
Japp, lika bra som sist. Jag är ju ingen champagne-expert, men den här gillar jag i all sin enkelhet. Smultron, röda äpplen och mariekex i
doften. Gräddig, fin mousse, smultron, frisk syra och bra längd. Varför lägga mer pengar än så här på skumpa?

2013 Errazuriz Cabernet Sauvignon Max Reserva (87p)
Mullig Cab från Chile. Inte riktigt min stil, men visst är det gott. Fick inspiration när jag läste Decanters oktober-issue med fokus på sydamerika. Just den här fick 89p där. Jag fick mycket vibbar av soltorkade tomater, taco (spiskummin?), ketchup, söta plommon och en del rök. I munnen är det nästan bara svarta vinbär så druvan är det ingen tvekan om. Fyllig, lång med mogna tanniner, men som sagt var kanske lite väl mycket oomph för min smak.

2013 Georges Descombes Morgon Vieilles Vignes Gamay (90p)
Caviste-bojo till fläskfilé med stekta äpplen och bacon samt blomkålspuré. Extremt bärig med lingon, tranbär och blåbär. Frugan liknade doften vid nyregnat blåbärsris :confused:. En viss kryddighet i form av vitpeppar finns också. I munnen är den syrlig och saftig med ett torrt slut. Av någon anledning får jag en förnimmelse av kongen av danmark vilket väl egentligen betyder anis eller...?
Dag 2 är den mer örtkryddig men fortfarande bärig och syrlig. En del källartoner och nysågad furu, något som gav associationer till källaren i min mammas föräldrahem med mormors matkällare (stampat jordgolv) och morfars finsnickeri.

2013 Viña Cono Sur Riesling Single Vineyard Block 23 (87p)
Enkel men god Riesling från Chile. Grape, persika, fotogen och en del kalksten. Smak av citrus i form av mandariner eller satsumas, syrlig med bra längd och lite, lite spritsig.

2010 Mulderbosch Chardonnay Barrel Fermented (89p)
Välekad chardonnay från sydafrika. Kraftigt gyllengul färg, massor med fat, nötter, popcorn, tropisk frukt och lite citronzest. Lång syrlig och
smörig smak av mango och annan tropisk frukt. Även här en liten uppiggande spritsighet.

Toppen