Tjo, fredag den 13 hälsar på och hemma i Svedala är man igen.
Enkel "snabb mat" för kaggen ikväll, det vankades parmesan kycklingfilé med ugns bakad potät och hemknåpat arom-smör.
Bilden kanske inte ser så trevlig ut då bilden togs efter man började våldföra sig, men eh smaken är väl det som räknas.
- Riven lagrad parmesan 36 månader, vispat ägg så det fäster och ett par kronfågel kycklingfilé delad i två delar.
- Ugns potät av valfri kaliber.
- Arom-smöret, består av smör, pressad vitlök, chiptole, timjan och lite paprika pulver.
Vinet då? Skulle serverat valfri NV Champagne, men började grubbla pga osten i maten. Tanken föll på att lite rött bör stå sig, så efter lite brainstorm poppade ur minnet att i Tyskland denna sommar som var hittade jag ett gäng billiga GR 2004 från Spanien, inget märkvärdigt vin igentligen förutom ett fantastiskt vin år i just Spanien. Varför jag köpte dessa budget GR är endast pga av namnet som fick mig att flina lite, kul är att vi har flera rara gossar på forumet med detta urtjusiga namn så var det ett självklart köp av denna ensamma låda, och för att outa mig själv lite så bär även jag namnet.
Valdepeñas
Castello Don Daniel GR 2004 100% Tempranillo.
Pigga tanniner som är inbjudande och mjuka, fat, vanilj, lite russin är det man märker av, rätt bra struktur överlag och tanten var positiv då lådan redan var stämplad "
användas till gryta, såser samt osnytna gäster", man undrar ibland hur dessa små producenter får ekonomin att gå runt, då det står "60 months on oak barrels, and 60 months in bottle". Vinet är ju ingen dräpare precis, men gör bra ifrån sig för att vara i sin pris-klass och visade sig vara ett bra val så att maten och framför allt osten kan dominera.
Dessert fick bli en
Château Piada 1998 Barsac, var lite sugen på Marsala från samma årtal, men valde att spara istället. Klassisk Barsac, haft med denna tidigare på en av GBG provningarna, har för mig att den gjorde bra ifrån sig.
Härlig doft, intensiv av tropikerna och honung, mjuk smak där en struktur avslöjar aprikos, vanilj och lite apelsin skal, saknas lite mörk choklad endast.
Ha en trevlig helg!