Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
image.jpeg

Hade de här två igår till tjocka revben och lite korvar. Chateauneufen från Villeneuve är inte soeciellt bra och har lite drag av koldioxid vilket var samma intryck förra gången jag drack den. L'argile 2010 från Saint Jean du Barroux får nog ses som det bättre vinet för kvällen.
image.jpeg

Kvällens vin har blivit en klassiker här hemma. Jadis 2011 är som jag och många andra skrivit tidigare helt fantastisk. Sammanlagt har jag haft lite över 20 st flaskor av denna årgång men har nu 9 st kvar. Är tveksam till 2012:an som släpps snart men man kan ju alltid prova en flaska.

Per Stade

Lege artis
Det känns lite fel att skriva om mat och vin just nu, men det är kanske det bästa vi kan göra, låta livet gå vidare?

Kom hem rätt sent igår kväll efter en lång bussresa från Göteborg. Hustrun och dottern hade under dagen gjort ett långkok på oxbringa. Det vanligaste brukar vara rimmad bringa med pepparrot men dottern googlade fram ett fantastiskt recept.

Till maten hade hustrun hittat en flaska rött, som hon trodde skulle passa:

image.jpeg

Det visade sig vara en kombination skapad i himlen, bringan var magisk men lyftes av och lyfte vinet till oanade höjder.

Stort tack till @Vino fino för vintipset!

Magnus L

urydhtfilgukj
Visa bifogad bild 5480
Hade de här två igår till tjocka revben och lite korvar. Chateauneufen från Villeneuve är inte soeciellt bra och har lite drag av koldioxid vilket var samma intryck förra gången jag drack den. L'argile 2010 från Saint Jean du Barroux får nog ses som det bättre vinet för kvällen. Visa bifogad bild 5482
Kvällens vin har blivit en klassiker här hemma. Jadis 2011 är som jag och många andra skrivit tidigare helt fantastisk. Sammanlagt har jag haft lite över 20 st flaskor av denna årgång men har nu 9 st kvar. Är tveksam till 2012:an som släpps snart men man kan ju alltid prova en flaska.
Varför är du tveksam till 2012an? Har du provat den?

LeChat

Medlem
Varför är du tveksam till 2012an? Har du provat den?
Har inte provat den men det lilla jag har läst har gjort mig tveksam. Annars är ju 2012 inte någon dålig årgång utan det är kanske så att just 2011 blev en succe för Jadis och att 2012 inte blev riktigt lika bra. Men som sagt, man får väl köpa en flaska. Sen köper man kanske två lådor:)

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
borgogno 1967.jpg

Eftersom Piemonte är uteslutet från BYOB:en kommande fredag, var det lika bra att dricka en -67 idag. Som referens slängde vi in rekommendationen från @Larseman:
Goldenits Prädium St Laurent 2011: kan bara hålla med om att det här är ett imponerande vin, påminner om en bättre Kaliforinsk Pinot Noir med varma jordgubbar och vitpeppar, skitbra syra - saknar kanske lite elegans, men är otroligt klunkvänligt, positiv överraskning, gott.
Borgogno Barolo Riserva 1967: Doft av läder, ceder, sälta, örtagård, syran ligger redan i doften, djup koncetrerad frukt med smak av körsbär, tobak, choklad, sardeller och fänkål. Vinet är piggt och fräscht, syran finns kvar, men tanninerna har lagt sig. Perfekt moget nu, ingen fällning, ingen oxidation, bara en lätt slöja, klarar dock säkert några ytterligare årtionden. Fantastiskt vin.
Borgognon är såklart det klart bättre vinet, men Goldenits stod sig bra i konkurrensen.

Last edited:

Larseman

Medlem
Vilken liten överraskning. Buffélunch på ECB i Frankfurt, alltid intressanta och bra vinval. Det vita naturligtvis Rheingau-riesling från Robert Weil och det vet vi vad det går för, men det röda var Bordeaux vilket inte hör till mina absoluta favoriter.
WP_20151117_001.jpg

Typisk (vad jag tror i alla fall) bdx-näsa med svarta vinbär, ceder, kaffe och kakao, lite stall, aningen grön paprika.
Stram, ganska fruktig smak, medelfyllig, sval, hög syra, sandiga och tydliga tanniner och bra längd. Mycket drickbart, i synnerhet med mat till :)
Jag drog till med 90p men kom ihåg att mina referensramar är lite begränsade :rolleyes:

Larseman

Medlem
Vilken liten överraskning. Buffélunch på ECB i Frankfurt, alltid intressanta och bra vinval. Det vita naturligtvis Rheingau-riesling från Robert Weil och det vet vi vad det går för, men det röda var Bordeaux vilket inte hör till mina absoluta favoriter.
Visa bifogad bild 5489

Typisk (vad jag tror i alla fall) bdx-näsa med svarta vinbär, ceder, kaffe och kakao, lite stall, aningen grön paprika.
Stram, ganska fruktig smak, medelfyllig, sval, hög syra, sandiga och tydliga tanniner och bra längd. Mycket drickbart, i synnerhet med mat till :)
Jag drog till med 90p men kom ihåg att mina referensramar är lite begränsade :rolleyes:
Och efter att ha läst på lite så inser jag att det är 80% merlot och 20% CF, så mycket för typiska CS-markörer:oops:
Dessutom så står det faktiskt St-Emilion på etiketten och lite borde man väl ha lärt sig på ett-betygskursen...

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Och efter att ha läst på lite så inser jag att det är 80% merlot och 20% CF, så mycket för typiska CS-markörer:oops:
Dessutom så står det faktiskt St-Emillion på etiketten och lite borde man väl ha lärt sig på ett-betygskursen...
Min känsla är att det ofta är svårt att känna skillnad på den exakta blenden när det väl kommer till kritan. Ursprunget talar förmodligen med högre röst än druvsammansättningen i detta fall. Tycker alltså inte att det är konstigt att du upplevde vinet som "cabbigt". Kan tänka mig att 20 % CF i blenden bidrar med ganska mycket ceder och paprika dessutom. :)

Gurto

Medlem
Dessutom så står det faktiskt St-Emilion på etiketten och lite borde man väl ha lärt sig på ett-betygskursen...

Som de andra säger; inget konstigt att missta sig på, Merlot och CF har mycket gemensamt med CS.

Det blev lilla lördag på tisdag istället för onsdag. En trevlig tysk Pinot från Franz Keller och det levererar mycket njutning för strax under 13€ så måste man ju prova vid tillfälle några andra viner från Franz Keller från Baden. Ett väldigt druvtypiskt vin som inte har en upptrissad alkoholhalt utan håller sig vid 13 procent och en sockerhalt på 1,8 gram. Kan absolut tänka mig att köpa några fler flaskor av detta vin och priset gör det till ett mycket bra vardagsvin.

PHOTO_20151117_201617.jpg

Larseman

Medlem
Det blev lilla lördag på tisdag istället för onsdag. En trevlig tysk Pinot från Franz Keller och det levererar mycket njutning för strax under 13€ så måste man ju prova vid tillfälle några andra viner från Franz Keller från Baden. Ett väldigt druvtypiskt vin som inte har en upptrissad alkoholhalt utan håller sig vid 13 procent och en sockerhalt på 1,8 gram. Kan absolut tänka mig att köpa några fler flaskor av detta vin och priset gör det till ett mycket bra vardagsvin.

Visa bifogad bild 5501
Var köpa denna pinne?

Larseman

Medlem

Visa bifogad bild 5501
Tyckte att jag kände igen namnet och efter en snabb slagning i CT så hittar jag 2012 Franz Keller Schwarzer Adler Pinot Noir i min egen källare. Köpt i Frankfurt som så mycket annat tyskt hos mig. Nu blev jag nyfiken :)

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En trevlig tysk Pinot från Franz Keller och det levererar mycket njutning för strax under 13€ så måste man ju prova vid tillfälle några andra viner från Franz Keller från Baden.
Jag drack några Baden PN viner i somras och måste säga att samtliga höll förvånansvärt hög standard. Tyvärr är det bra svårt att hitta dessa viner på SB så det är bara att hoppas på en ny affärsresa till Tyskland snart så man kan bunkra upp.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-En onsdag som denna är man glad att man är etnakramare, passade nämligen på att korka upp en nyanländ 2014 Etna Rosso från Terre Nere och ja, vad kan jag säga. Jag gillart!
Trots att detta är deras enklaste vin gjort på vad man får förmoda är andrasorteringen från flera av deras odlingar på olika höjder så tycker jag att det är ett verkligt njutbart vin för de ynka 139 pix som det betingar.
I doften en kavalkad av röda bär och därtill väldigt fruktigt i smaken med starka drag åt röda vinbär, dock med ett trevligt tanninrikt avslut som balanserar upp det hela.
Får väl erkänna att vinet inte riktigt lirade med en löjligt gräddig pasta på karl-Johan och Pancetta utan man skulle nog ha satsat på något mindre bombastiskt. Nu har jag åtminstone lärt mig att hålla mig till reglerna i fortsättningen och inte frifräsa på egen hand, i sjunde Mosebok står ju trots allt att Etnna Rosso=Pasta Vongole och det finns en anledning till att vår skapare anbefallde detta.

Drick vinet omedelbart och njut i djupa klunkar eller om du verkligen trilskas, låt det ligga två-tre år i källaren.

Daniel A

Administratör
Tacksamt att jag upptäcke gamay lagom till Beaujolais Nouveau-släppet. Fördjupade min bekantskap med den gode Foillard, som fick ackompanjeras av en halloumi-sallad med diverse ugnsrostade läckerheter. Väldigt trevligt - starten på en tradition!

2015 Jean Foillard, Beaujolais Nouveau
Sluten och intetsägande första tio-tjugo minuterna. Sakta men säkert öppnades trevliga saker upp i mitt matlagningsglas. Generellt bärigt, med dominerande blåbär och något syrligt (hallon?). Även lakrits i bakgrunden. Lätt i smaken, tanninerna lyser med sin frånvaro och syran är förvånansvärt hög. Det är trevligt och lättdrucket, men inte på det sätt jag förväntade mig. Det har… fler kvalitéer än jag trodde det skulle ha, ärligt talat. Skål! 88p.

Bonus: 50 årgångar testade nu. :D

Alter Ego

Medlem
Tacksamt att jag upptäcke gamay lagom till Beaujolais Nouveau-släppet. Fördjupade min bekantskap med den gode Foillard, som fick ackompanjeras av en halloumi-sallad med diverse ugnsrostade läckerheter. Väldigt trevligt - starten på en tradition!

2015 Jean Foillard, Beaujolais Nouveau
Sluten och intetsägande första tio-tjugo minuterna. Sakta men säkert öppnades trevliga saker upp i mitt matlagningsglas. Generellt bärigt, med dominerande blåbär och något syrligt (hallon?). Även lakrits i bakgrunden. Lätt i smaken, tanninerna lyser med sin frånvaro och syran är förvånansvärt hög. Det är trevligt och lättdrucket, men inte på det sätt jag förväntade mig. Det har… fler kvalitéer än jag trodde det skulle ha, ärligt talat. Skål! 88p.

Bonus: 50 årgångar testade nu. :D

Har precis klippt en flarra ackompanjerad av baguette och ostar, verkligen en härlig Nouveau, Foillard är sheriffen av Beaujolais.
Efter helgens tragiska händelser i Paris så känns det extra viktigt att fira Fête de Beaujolais Nouveau, så jag lägger nog på lite Edith Piaf och knäcker flaska #2.

Toppen