Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Svärföräldrarna bor i Spanien på vintern och hade med sig en Juvé y Camps Cava Brut Nature Gran Reserva 2011, vilket enligt svärfar är en ambitiös cava. Jag vet inte, jag blev inte särskilt imponerad. Krutrök, mineral och snäckskal på näsan, rätt tunn i munnen och väldigt kort eftersmak. Jag har druckit bättre cavor i Spanien.
Har ännu inte stött på en Cava som jag gillar så där in i bänken mycket. Har oftast blivit ganska besviken faktiskt, vilket är synd. Brukar dock bli ännu mer besviken på Prosecco visserligen. Maken till trist bubbel får man leta efter. :neej:

Och då är jag inte ens champagnenörd...:nagelbitare:

Elvis

Medlem
Har ännu inte stött på en Cava som jag gillar så där in i bänken mycket. Har oftast blivit ganska besviken faktiskt, vilket är synd. Brukar dock bli ännu mer besviken på Prosecco visserligen. Maken till trist bubbel får man leta efter. :neej:

Håller med. De bästa bubblen utanför Champagne som jag provat är från USA (framför allt Roederer Estate men det finns andra) och Australien (Arras 2005 som jag provade i somras).

Mattias Schyberg

Administratör
Håller med. De bästa bubblen utanför Champagne som jag provat är från USA (framför allt Roederer Estate men det finns andra) och Australien (Arras 2005 som jag provade i somras).
Instämmer. Det finns dock en del bra från Nya Zeeland och Sydafrika också som håller måttet någorlunda, men det är knappt så jag vågar nämna på forumet längre. ;)

Larseman

Medlem
Oj, det var ju inte ens deras Vintage, utan den absolut "enklaste" de har. Vet inte ens om jag har provat den, men det låter väldigt snällt bedömt utan tvekan.

Känns som poängen är i förhållande till pris eller liknande.
Om jag fattar rätt så testar Decanter alltid blint och poängen avspeglar strikt provarnas uppfattning om vinets absoluta kvalitet. De är tre som provar och väger samman sina betyg, om någon har en avsevärt avvikande uppfattning provas vinet igen för att undvika uppenbara misstag.

Larseman

Medlem
Om jag fattar rätt så testar Decanter alltid blint och poängen avspeglar strikt provarnas uppfattning om vinets absoluta kvalitet. De är tre som provar och väger samman sina betyg, om någon har en avsevärt avvikande uppfattning provas vinet igen för att undvika uppenbara misstag.
Eller man kanske ska säga halvblint, man vet nog ungefär temat för det man provar så man inte hamnar alldeles fel o_O

chambertin

Medlem

matage

Medlem
Jag tror bulken av det hela borde landa under "bättre plonk" snarare än "finewines" men om inte annat är det ett intressant experiment.

Efter att dag 2 i Kapstaden åkt på vinsafari i Stellenbosch och provat allt från viner jag hällt bort (kokta grönsaker/ärtsoppa i en Fairview Oon Pagel Semillion) till goda fatprover Shiraz hos Middelvlei så föddes iden om att se hur många olika viner man kan få in på en resa..

Således har det endast druckits glasvis i 10 dagar och med några få undantag bara viner jag aldrig provat och bara nån enstaka dublett.
Kapstaden bjuder dessutom på för bra priser på "hyggliga viner och god mat" för att jag ska vilja labba med för mycket prestige-konsumtion som jag inte vet om de kan hantera eller om det fyller mina förväntningar.

Vi har några dagar kvar men jag har hittills nått 86 olika viner, omvärderat min bild av ren pinotage (det finns ju de som inte smakar brända däck, kaffe och bayonneskinka - who would have thought?) och insett att jag måste ha MYCKET mer Chenin Blanc hemma...

Hyfsat komplett vin-listning med några smaknoteringar dyker väl upp om en vecka eller så :D

Vino fino

Medlem
Eller man kanske ska säga halvblint, man vet nog ungefär temat för det man provar så man inte hamnar alldeles fel o_O
Stämmer bra, det är en variant vid sidan av single och double blind eftersom de vet region/druva men inte vilka flaskor som ingår.

Det gäller då panelprovningarna (2 per nummer) och den stora WWA. Sen finns det enstaka skribenter som också sätter poäng inom ett visst tema. Den är, mig veterligen, single blind. Skribenten vet vad som provas men inte i vilken ordning flaskorna provas.

grappa

Medlem
Provning med syrah/shiraz tema.
Vin 1 Mas de Bazan, syrah, 2006 från Utiel Requena, Spanien: Mörk brunton i kanten. Bra med stall, vanilj, mörka bär och en antydan till vitpeppar. Lite kort i smaken, hyfsade tanniner. Ett gott vin med spanska inslag som sig bör. 86 p.
Vin 2 Brown Brothers, Shiraz, 2011: Mörkblå. Klassiskt sötfruktig med vaniljtoner, antydan till mentol, låga tanniner, drickvänligt och gott men ingen riktig stuns. 85 p.
Vin 3 First Creek, Cabernet Sauvignon, 2009, Hunter Valley: Mörkast av de fyra med bra blåton. Tydlig doft att vinbär och svarta vinbär till en början. Med tid i glaset kom en angenäm brändhet och ättiksgurka. Fascinerande doft. Bra tanniner och syra i balans. 88 p.
Vin 4 Les Belles Demoiselles, Syrah, Louise Cheze, 2012: Blåton men transparent, tunnaste färgen av de fyra. Ganska klassisk syrah med tydlig vitpeppar, mörka bär och en lite fatbeska. Mest tanniner av de fyra, i bra balans med syran. 89 p.

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Jag tror bulken av det hela borde landa under "bättre plonk" snarare än "finewines" men om inte annat är det ett intressant experiment.

Efter att dag 2 i Kapstaden åkt på vinsafari i Stellenbosch och provat allt från viner jag hällt bort (kokta grönsaker/ärtsoppa i en Fairview Oon Pagel Semillion) till goda fatprover Shiraz hos Middelvlei så föddes iden om att se hur många olika viner man kan få in på en resa..

Således har det endast druckits glasvis i 10 dagar och med några få undantag bara viner jag aldrig provat och bara nån enstaka dublett.
Kapstaden bjuder dessutom på för bra priser på "hyggliga viner och god mat" för att jag ska vilja labba med för mycket prestige-konsumtion som jag inte vet om de kan hantera eller om det fyller mina förväntningar.

Vi har några dagar kvar men jag har hittills nått 86 olika viner, omvärderat min bild av ren pinotage (det finns ju de som inte smakar brända däck, kaffe och bayonneskinka - who would have thought?) och insett att jag måste ha MYCKET mer Chenin Blanc hemma...

Hyfsat komplett vin-listning med några smaknoteringar dyker väl upp om en vecka eller så :D
Verkar härligt. Var i SA förra jul/nyår och gillade verkligen att det var så enkelt att resa runt där.
Om du inte redan varit på Belthazar nere vid Water front kan jag rekommendera det. Många olika viner på glas.
Sen kom du fram till samma sak som mig. Mer Chenin blanc behövs (jag utropade 2015 till året för CB och Madeira!)

Sörplarn

Medlem
2011 G.D.Vajra Barolo Ravera.

Alla bör ju hört talas om G.D.Vajra och deras budget Barolo Albe, tyvärr ser man sällan dom stora av Vajras Barolos hos SB eller i BS.Till exempel Barolo Bricco Delle Viole, Barolo Riserva och den "nya" Barolo Ravera (prod start 2010) som släpptes på marknaden för första gången förra året, så kan förstå varför den inte dykt upp än, men endast lite...

Jag har varit med sen starten denna gång för att följa just denna Ravera, beslutsam va? Testade och la undan 2010 förra året (dock skrev jag inget här). I år var det dags för 2011 som släpptes rätt så nyligen, och trots ett såkallat "skit" eller "sur" år så gör den väldigt bra ifrån sig, inte så värst stor skillnad mot 2010. Vajras Ravera 2011 är riktigt bra där andra producenter varit lite sämre, exempelvis Renato Ratti om vi ska dra till med nån, där 2010 var/är bättre. OBS personlig upplevelse!

Man hittar kraftiga eleganta tanniner, mörk och bred smak, bra struktur, men just kraften är det man slås av, kvalitén går inte att missa här, mer vinet får andas ju mer avslöjas hur grymt bra 2011 kan bli, bra balans både på doft och avslut, klassiska mogna körsbär, denna 2011 kommer ha en bra framtid. Lagrings potential känns stark, lite snarlik av en mogen tannin rik -82 som upplevs ung än idag, kan vara värt att se över andra 2011 Barolos från just denna del av Barolo, vädret som var då lite svalare än för övriga i området.

2012 G.D.Vajra Barolo Ravera har fått en plats bokad redan.

Exempelvis på andra från samma område, (finns flera).
  • Vietti Ravera Barolo
  • Elvio Cogno Barolo Ravera
  • Benevelli Piero Ravera
  • Principiano Ferdinando Ravera Barolo
1.jpg

Toppen