Lugn och städad BYOB med göteborgsgänget igår...
Visa bifogad bild 5553
Heat 1 - bubblor
Visa bifogad bild 5554
2007 Bailly-Lapierre Crémant de Bourgogne Vive-la-Joie Millésime (~89p)
Visa bifogad bild 5555
N.V. Henriot Champagne Brut Souverain (~88p)
Visa bifogad bild 5556
1999 Pol Roger Champagne Brut Vintage (~90p)
Pol Roger imponerade mest på mig med superhärlig intensitet och fyllig frukt med aprikos, kanderad citrus, bröd, krut, kaffe och blöt hund. Trots detta så vann Henriot omröstningen med en ynka pinne (för mig kändes den god men ganska generisk). Crémanten gjorde inte bort sig i min mun heller. Gissade på en Crémant från Loire då jag hittade mycket flintamineralitet, svamp och honung.
Heat 2 - röda
Visa bifogad bild 5557
1999 Marqués de Riscal Rioja Reserva (~87p)
Visa bifogad bild 5558
2008 Chateau Musar (~91p)
Visa bifogad bild 5559
2007 Castello di Roncade Villa Giustinian Veneto IGT (~89p)
Musar tog detta heat med storm med 8 bästaröster varav även min. Fullspäckad med röda mogna körsbär, basarkryddor, fänkål, aningen stall, tjära, hibiskus och ett helt lass med flyktiga syror som stack som aceton och balsamvinäger i näsan. Bra struktur med ganska ettriga tanniner. Var helt övertygad om att jag befann mig i Italien. Den lilla sötman i eftersmaken förvillade dock, men gissningen föll på en generös modern Brunello. Supertrevligt!
Riojan var inte dålig alls, men det blev för mycket kräftspad och dill för min smak. Lätt att plocka blint dock. Bdx-blenden från Veneto hade jag kunnat sätta min njure på att det var en CF från Loire. Massor av blåbärsris, örter, ceder och paprika med saftig och ganska snäll struktur. Jädrigt gott, men av något enklare slag.
Heat 3 - röda 2
Visa bifogad bild 5560
2009 La Motte Hanneli R (~92p)
Visa bifogad bild 5561
2010 Lorenzo Begali Amarone della Valpolicella Classico Monte Ca' Bianca (~89p)
Visa bifogad bild 5562
2012 Margerum Syrah Alondra de los Prados Vineyard (~90p)
Visa bifogad bild 5563
2011 Jules Desjourneys Moulin-à-Vent Les Michelons (~88p)
För egen del så levererade La Motte det mesta jag gillar med sydafrikansk Syrah och det var även lätt att plocka blint. Mycket chark, tobak, läder och en hel del rök men också en del mörk sten och lite stall. Plommon, mörka körsbär och björnbär dominerar i frukten. Superfin längd och intensitet med medelfyllig kropp. Vinnare i heatet med knapp marginal blev min Syrah från Santa Inez (Margerum) även om inte jag höll med. Superslank Syrah med mängder av peppar, oliv, kött, fat och skogshallon. De flesta gissade Pinot Noir på detta. Lite väl söt för min smak. Kändes aningen obalanserat och ostrukturerat i munnen men aromen visade sig från sin bästa sida.
Amaronen kändes för ung med löjligt mycket syntetiska svarta vinbär. Tänkte först Chile men landade tryggt på att det nog handlade om en Amarone efter en stund i glaset. Bra struktur och intensitet med lite trevliga stråk av stall och grus som räddar upp det. Kvällens Beaujolais gjorde inte heller bort sig. Komplex och kul, men det blev lite generiskt naturvin över det hela med massor av kött, lagerblad, kryddor och lavendel med skogsbärig frukt. Ingen favorit, men ett bra vin utan tvekan. Gissade på en sydfransos.
Heat 4 - bonus
Visa bifogad bild 5564
1987 Graham Porto Vintage Malvedos (~90p)
Superhärligt portvin. Mogen kryddig plommonfrukt med fin sötma och drag av choklad, tobak och viol. Klockren avslutning.
Ännu en BYOB avslutad, denna gång blev det lite lugnare på vinfronten vilket nog är en bra utveckling. Tack alla ni som deltog!