Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
chateau sixtine gran clos.jpg

Blev lite lockad av Bristlys senaste mail och köpte några flaskor sixtine, plockade samtidigt upp en gran clos som referens.
Initial är bägge vinerna rätt lika: sixtine har mycket av allt, men sötman och alkoholen är lite påträngade, med lite tid lyfter sig gran clos och släpper fram örter, violer och svarta oliver. Idag är vinner Gran Clos på knock, allt är bättre, men det är möjligt att Sixtine kan köra om om ett antal år.

Håkan

Medlem
Madeira Malvazia Candida 1811. Vin från den stora kometens år, vad finns från 1811 som fortfarande är funktionellt? Stenhus ... och vin. Nu skall det erkännas att detta är inte den bästa Madeira jag druckit, de från rumt 1870 har varit betydligt bättre, kanske är det så att denna helt enkelt är sådär en 50 år för gammal eller så är det helt enkelt så här som Madeira var när det begav sig, svar lär jag inte få. Så vad var det då i flaskan? Doft av kaffe, choklad, lösningsmedel, bränt socker. Denna var nog ganska söt för sådär 100 år sen men nu har sötman integrerats även om den är märkbar, syran är inte så hög som den skulle kunna vara vilket gör att vinet känns angenämt i munnen. Får lite tankar till Kahlua, kaffe och chokladtoner, och en del alkohol. Faktiskt riktigt gott. Historiens vingslag höjer självklart betyget, här snackar vi subjektivitet, kilovis av det, avstår därför poängsättning. En historielektion.

Mattias Schyberg

Administratör
Lugn och städad BYOB med göteborgsgänget igår...

image.jpg

Heat 1 - bubblor

image.jpg

2007 Bailly-Lapierre Crémant de Bourgogne Vive-la-Joie Millésime (~89p)

image.jpg

N.V. Henriot Champagne Brut Souverain (~88p)

image.jpg

1999 Pol Roger Champagne Brut Vintage (~90p)

Pol Roger imponerade mest på mig med superhärlig intensitet och fyllig frukt med aprikos, kanderad citrus, bröd, krut, kaffe och blöt hund. Trots detta så vann Henriot omröstningen med en ynka pinne (för mig kändes den god men ganska generisk). Crémanten gjorde inte bort sig i min mun heller. Gissade på en Crémant från Loire då jag hittade mycket flintamineralitet, svamp och honung.

Heat 2 - röda

image.jpg

1999 Marqués de Riscal Rioja Reserva (~87p)

image.jpg

2008 Chateau Musar (~91p)

image.jpg

2007 Castello di Roncade Villa Giustinian Veneto IGT (~89p)

Musar tog detta heat med storm med 8 bästaröster varav även min. Fullspäckad med röda mogna körsbär, basarkryddor, fänkål, aningen stall, tjära, hibiskus och ett helt lass med flyktiga syror som stack som aceton och balsamvinäger i näsan. Bra struktur med ganska ettriga tanniner. Var helt övertygad om att jag befann mig i Italien. Den lilla sötman i eftersmaken förvillade dock, men gissningen föll på en generös modern Brunello. Supertrevligt!

Riojan var inte dålig alls, men det blev för mycket kräftspad och dill för min smak. Lätt att plocka blint dock. Bdx-blenden från Veneto hade jag kunnat sätta min njure på att det var en CF från Loire. Massor av blåbärsris, örter, ceder och paprika med saftig och ganska snäll struktur. Jädrigt gott, men av något enklare slag.

Heat 3 - röda 2

image.jpg

2009 La Motte Hanneli R (~92p)

image.jpg

2010 Lorenzo Begali Amarone della Valpolicella Classico Monte Ca' Bianca (~89p)

image.jpg

2012 Margerum Syrah Alondra de los Prados Vineyard (~90p)

image.jpg

2011 Jules Desjourneys Moulin-à-Vent Les Michelons (~88p)

För egen del så levererade La Motte det mesta jag gillar med sydafrikansk Syrah och det var även lätt att plocka blint. Mycket chark, tobak, läder och en hel del rök men också en del mörk sten och lite stall. Plommon, mörka körsbär och björnbär dominerar i frukten. Superfin längd och intensitet med medelfyllig kropp. Vinnare i heatet med knapp marginal blev min Syrah från Santa Inez (Margerum) även om inte jag höll med. Superslank Syrah med mängder av peppar, oliv, kött, fat och skogshallon. De flesta gissade Pinot Noir på detta. Lite väl söt för min smak. Kändes aningen obalanserat och ostrukturerat i munnen men aromen visade sig från sin bästa sida.

Amaronen kändes för ung med löjligt mycket syntetiska svarta vinbär. Tänkte först Chile men landade tryggt på att det nog handlade om en Amarone efter en stund i glaset. Bra struktur och intensitet med lite trevliga stråk av stall och grus som räddar upp det. Kvällens Beaujolais gjorde inte heller bort sig. Komplex och kul, men det blev lite generiskt naturvin över det hela med massor av kött, lagerblad, kryddor och lavendel med skogsbärig frukt. Ingen favorit, men ett bra vin utan tvekan. Gissade på en sydfransos.

Heat 4 - bonus

image.jpg

1987 Graham Porto Vintage Malvedos (~90p)

Superhärligt portvin. Mogen kryddig plommonfrukt med fin sötma och drag av choklad, tobak och viol. Klockren avslutning.

Ännu en BYOB avslutad, denna gång blev det lite lugnare på vinfronten vilket nog är en bra utveckling. Tack alla ni som deltog! :)

Håkan

Medlem
Lite räksoppa, och till det lite vin.
2008 Chassagne Montrachet la Romanee, Fontaine Gagnard.
Slank och snygg, rostad ton men väldigt integrerad ek, fet men med härlig syra, mineraler och citrus men även lite äpplen som fortfarande är gröna. Vinet är fortfarande i sin linda och kommer bli lite bättre med några års lagring. 93 p
Öppnades för att rapporter gjort gällande att Fontaine Gagnard klappar ihop efter enbart några få år. Baserat på detta sample finns det inget fog för detta. Hur vitalt som helst. Då jag har en del Fontaine Gagnard blev jag lite orolig.
2009 Chevalier Montrachet, Philippe Colin.
Lite gräddigare, lite fetare, lite kraftigare, lite mer av allt, egentligen inte så lite mer av allt. Ger mig av till USA och någon mer återhållsam producent, då det finns en del tropisk frukt och värme, men efter att värmen stiger i glaset och vinet bara blir bättre och bättre inser jag att vinet måste helt enkelt vara från kärnan. Satan i gatan vad gott. Till skillnad från föregående vin på topp men håller många år. 2009 är av många en bortglömd årgång i Bourgogne men just nu levererar den väldigt mycket men inget sparprojekt. 96 p
Vin ett halvblint och vin två helblint, betygsättning innan avtäckning.

Mattias Schyberg

Administratör
Enligt SB är det mindre än 3 g socker/liter, restsötman måste snarare vara något som upplevs (frukten) än ett vetenskapligt faktum. Själv tycker jag det är väldigt svårt att avgöra vad som är vad...
Jag använde nog ordet "restsötma" aningen fel här såklart. Uppmätt sockerhalt är en sak och upplevd sötma en annan. Redigerade inlägget med bättre vokabulär. :)

ChristianB

DipWSET
Enligt SB är det mindre än 3 g socker/liter, restsötman måste snarare vara något som upplevs (frukten) än ett vetenskapligt faktum. Själv tycker jag det är väldigt svårt att avgöra vad som är vad...
För att ytterligare krångla till det så skiljer inte SB på de olika typerna av socker, så glukos med söthetsvärde 0,6-0,7 och fruktos med värdet 1,0-1,1 kan alltså upplevas olika även om mängden socker i gram per liter är samma för två viner. ;)

Jag tror att SB använder sig av total sockermängd räknat i sackaros, men jag kan minnas fel. Får kolla!

MD

Medlem
Lite räksoppa, och till det lite vin.
2008 Chassagne Montrachet la Romanee, Fontaine Gagnard.
Slank och snygg, rostad ton men väldigt integrerad ek, fet men med härlig syra, mineraler och citrus men även lite äpplen som fortfarande är gröna. Vinet är fortfarande i sin linda och kommer bli lite bättre med några års lagring. 93 p
Öppnades för att rapporter gjort gällande att Fontaine Gagnard klappar ihop efter enbart några få år. Baserat på detta sample finns det inget fog för detta. Hur vitalt som helst. Då jag har en del Fontaine Gagnard blev jag lite orolig.
2009 Chevalier Montrachet, Philippe Colin.
Lite gräddigare, lite fetare, lite kraftigare, lite mer av allt, egentligen inte så lite mer av allt. Ger mig av till USA och någon mer återhållsam producent, då det finns en del tropisk frukt och värme, men efter att värmen stiger i glaset och vinet bara blir bättre och bättre inser jag att vinet måste helt enkelt vara från kärnan. Satan i gatan vad gott. Till skillnad från föregående vin på topp men håller många år. 2009 är av många en bortglömd årgång i Bourgogne men just nu levererar den väldigt mycket men inget sparprojekt. 96 p
Vin ett halvblint och vin två helblint, betygsättning innan avtäckning.
Jag har testat ett 10-tal 08or från Fontaine-Gagnard senaste 2 åren och har upplevt allt från purungt, till oroväckande utvecklat och även premox som åkt rakt i slasken. En bra flaska är fortfarande ung precis så som du beskriver den, men det finns tyvärr lite variation som jag upplevt inom samma låda. Men det har bara varit en flaska som varit 100% defekt, vilket ändå är positivt. Har man mycket i lager så skulle jag ändå börja idag dricka då vinerna redan är tillgängliga. Har man någon enstaka bättre cru så kanske man vågar spara den för att hoppas på ännu större utdelning om några år. Min nästsista La Romanée var även den bästa så nu har jag en kvar som kommer att få ligga några år...

Magikern

Medlem
Lugn och städad BYOB med göteborgsgänget igår...

Visa bifogad bild 5553

Heat 1 - bubblor

Visa bifogad bild 5554
2007 Bailly-Lapierre Crémant de Bourgogne Vive-la-Joie Millésime (~89p)

Visa bifogad bild 5555
N.V. Henriot Champagne Brut Souverain (~88p)

Visa bifogad bild 5556
1999 Pol Roger Champagne Brut Vintage (~90p)

Pol Roger imponerade mest på mig med superhärlig intensitet och fyllig frukt med aprikos, kanderad citrus, bröd, krut, kaffe och blöt hund. Trots detta så vann Henriot omröstningen med en ynka pinne (för mig kändes den god men ganska generisk). Crémanten gjorde inte bort sig i min mun heller. Gissade på en Crémant från Loire då jag hittade mycket flintamineralitet, svamp och honung.

Heat 2 - röda

Visa bifogad bild 5557
1999 Marqués de Riscal Rioja Reserva (~87p)

Visa bifogad bild 5558
2008 Chateau Musar (~91p)

Visa bifogad bild 5559
2007 Castello di Roncade Villa Giustinian Veneto IGT (~89p)

Musar tog detta heat med storm med 8 bästaröster varav även min. Fullspäckad med röda mogna körsbär, basarkryddor, fänkål, aningen stall, tjära, hibiskus och ett helt lass med flyktiga syror som stack som aceton och balsamvinäger i näsan. Bra struktur med ganska ettriga tanniner. Var helt övertygad om att jag befann mig i Italien. Den lilla sötman i eftersmaken förvillade dock, men gissningen föll på en generös modern Brunello. Supertrevligt!

Riojan var inte dålig alls, men det blev för mycket kräftspad och dill för min smak. Lätt att plocka blint dock. Bdx-blenden från Veneto hade jag kunnat sätta min njure på att det var en CF från Loire. Massor av blåbärsris, örter, ceder och paprika med saftig och ganska snäll struktur. Jädrigt gott, men av något enklare slag.

Heat 3 - röda 2

Visa bifogad bild 5560
2009 La Motte Hanneli R (~92p)

Visa bifogad bild 5561
2010 Lorenzo Begali Amarone della Valpolicella Classico Monte Ca' Bianca (~89p)

Visa bifogad bild 5562
2012 Margerum Syrah Alondra de los Prados Vineyard (~90p)

Visa bifogad bild 5563
2011 Jules Desjourneys Moulin-à-Vent Les Michelons (~88p)

För egen del så levererade La Motte det mesta jag gillar med sydafrikansk Syrah och det var även lätt att plocka blint. Mycket chark, tobak, läder och en hel del rök men också en del mörk sten och lite stall. Plommon, mörka körsbär och björnbär dominerar i frukten. Superfin längd och intensitet med medelfyllig kropp. Vinnare i heatet med knapp marginal blev min Syrah från Santa Inez (Margerum) även om inte jag höll med. Superslank Syrah med mängder av peppar, oliv, kött, fat och skogshallon. De flesta gissade Pinot Noir på detta. Lite väl söt för min smak. Kändes aningen obalanserat och ostrukturerat i munnen men aromen visade sig från sin bästa sida.

Amaronen kändes för ung med löjligt mycket syntetiska svarta vinbär. Tänkte först Chile men landade tryggt på att det nog handlade om en Amarone efter en stund i glaset. Bra struktur och intensitet med lite trevliga stråk av stall och grus som räddar upp det. Kvällens Beaujolais gjorde inte heller bort sig. Komplex och kul, men det blev lite generiskt naturvin över det hela med massor av kött, lagerblad, kryddor och lavendel med skogsbärig frukt. Ingen favorit, men ett bra vin utan tvekan. Gissade på en sydfransos.

Heat 4 - bonus

Visa bifogad bild 5564
1987 Graham Porto Vintage Malvedos (~90p)

Superhärligt portvin. Mogen kryddig plommonfrukt med fin sötma och drag av choklad, tobak och viol. Klockren avslutning.

Ännu en BYOB avslutad, denna gång blev det lite lugnare på vinfronten vilket nog är en bra utveckling. Tack alla ni som deltog! :)

Det såg ut som att man ordnade WOTN för din del. Själv var jag inte lika förtjust men det kommer att vinna på lagring utan tvekan.

Lutar åt portvinet som wine of the night för min del. Ingen tydlig vinnare denna gången dock och de flesta håller nog med.

Håkan

Medlem
Jag har testat ett 10-tal 08or från Fontaine-Gagnard senaste 2 åren och har upplevt allt från purungt, till oroväckande utvecklat och även premox som åkt rakt i slasken. En bra flaska är fortfarande ung precis så som du beskriver den, men det finns tyvärr lite variation som jag upplevt inom samma låda. Men det har bara varit en flaska som varit 100% defekt, vilket ändå är positivt. Har man mycket i lager så skulle jag ändå börja idag dricka då vinerna redan är tillgängliga. Har man någon enstaka bättre cru så kanske man vågar spara den för att hoppas på ännu större utdelning om några år. Min nästsista La Romanée var även den bästa så nu har jag en kvar som kommer att få ligga några år...
Jag baserade enbart på ett sample så därav är det självklart inte något att bygga en teori på. Tyckte dock att denna flaska var klart bättre än den jag provade när den kom, sen om det är flaskvariation eller mognad kan jag inte svara på. Denna flaska var hursomhelt skitbra, kändes inte som någon brådska att dricka upp, gillar verkligen slankheten och elegansens hos Fontaine Gagnard. Har dock inte köpt väldigt mycket utan kanske en låda sammanlagt av 08,10 och 12.

Mattias Schyberg

Administratör
Ohh! Merlot!

image.jpg

Hustrun fick bekänna färg blint. Jag är glad att min fru har koll:

"Va fan är det här för konstigt vin, det smakar ju tvål parfymerat med körsbär, kräk och gräs - skitäckligt!"

Det är bara att hålla med, som tur är så kostar det endast 26 kr för en liten söt parfymflaska (187 ml) med medföljande alkisplastglas! :bäver:

Larseman

Medlem
Vad dricker man till en ugnsstekt fläskfile marinerad i olja, sambal, honung, vitlök och balsamvinäger, serverad med potatis- och jordärtskockspure och rödvinssås?
Kanske en mullig portugis:
WP_20151127_002.jpg

Kryddig med timjan och lagerblad, mörk frukt, sötlakrits och lite målarfärg. Fylligt, med mjuka tanniner och hög syra. Ska jag hitta något minus så är det möjligen en lite väl hög alkohol som ger ett lite eldigt slut. 87p

Mattias Schyberg

Administratör
2004 Faustino I Gran Reserva

image.jpg

Ser man på, en ny årgång av en gammal trotjänare som alltid brukar leverera, denna gång så kommer vinet dessutom med en liten papperstratt på toppen färdigscorad och klar av Wine Advocate (90p). Nä, så bra är det inte, inte heller lika bra som favoritårgången 2000 som är en riktig höjdare. Detta är mer en klassisk Rioja med ganska tydliga drag av dill, läder, torkade bär och frukter. Gott? Japp! Jag nöjer mig dock med 88p, vilket inte är illa alls om man som jag uppskattar stilen.

Kvällens andra vin...

2013 Kuyen

image.jpg

Väldigt välbalanserat och strukturerat, men också lite av en svartvinbärsbomb (syntetiska) som så ofta med chilienare. Druvblenden är dock Syrah 56 %, CS 27 %, 13 % Carmenére och en skvätt Petit Verdot. Lite kryddighet märks av initialt med ett uns kött och peppar. Mitt första intryck blint var just en Syrah från Chile just på grund av dessa markörer, men sen kände jag lite eldighet, rostade fat, mynta, mängder av romrussin och körsbär. Tänkte Barossa-Shiraz, men även Amarone. Fick ju en Amarone på BYOB:en i veckan som hade väldigt likartad karaktär. Den friska syran, viss sötma och tyngden fick mig att slutligen gissa på Amarone trots att jag var väldigt rätt ute från början. :neej:

Så kan det gå. Ganska gott, men satan vad trött jag blir på vingummitonen som förstör ett annars fullständigt strålande trevligt vin. Nöjer mig med 89p.

Håkan

Medlem
Lite sött sådär i höstmörkret
1936 Chateau Rayne Vigneu. Ganska mörk färg, inte så söt, lite bränt socker, honung, vax, aprikoser. Förvånansvärt vital men känns ändå som det varit med ett tag. Mogen Sauternes är mumma för kropp och själ, detta är under slottets storhetstid, sen blev det rätt medikokert under många år. Frågan nu är när jag skall dricka mina Suduiraut 2001?

Magikern

Medlem
Marshand-Tawse Gevrey Chambertin Les Cazetiers 2012

Mycket trevlig doft med solmogna jordgubbar och parfymerad matjord. Smaken är mer sluten men vinet är tillgängligt redan. Mycket ursprungstypiskt med bra koncentration och kropp. Härligt silkiga och jordiga toner blandat med frukt och att vinet kommer att vinna på långlagring råder det ingen tvekan om . Inte omöjligt att det kommer att sluta sig inom en snar framtid dock

91+ i dagsläget. Kul när man kan köpa Bourgogne i rimlig prisklass som faktiskt är bra. :)

Toppen