Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Stora bojodagen tydligen, men jag kontrar med lite läskande Cabernet Franc från norra Italien istället...

image.jpg

2013 Marco Sara Cabernet Franc Frank Venezia Giulia IGT

Blev positivt överraskad över hur jäkla bra detta snuskigt billiga vin är. Om jag minns rätt så betalade jag strax över hundralappen för det på den übertrevliga vinbutiken Cibi e Vini i Köpenhamn. Komplex, syrastinn och läskande karaktär med fin balans. Bojo ut i fingerspetsarna, vilket garanterat är vad jag hade hamnat blint. Röd frukt med omogna körsbär, tranbär och örtigt lingonris. Får även lite känsla av roadkill över det hela med både inslag av grusig landsväg och rått kött delikat kryddat med lite lagerblad och peppar.

Nä, mina vänner, detta är riktigt bra vuxensaft. Perfekt vardagsvin helt utan pretentioner! 88p

Blev positivt överraskad över hur jäkla bra detta snuskigt billiga vin är. Om jag minns rätt så betalade jag strax över hundralappen för det på den übertrevliga vinbutiken Cibi e Vini i Köpenhamn.
Kan bara hålla med. Cibi e Vini är min stora favorit bland de köpenhamnska vinbutikerna. Små ekologiska odlare med väldigt bra viner och en human prissättning. Fabio och Mie är ju så förbaskat trevliga också.
Dom har förutom vinerna även olivolja av högsta klass.

Elvis

Medlem
Château Dereszla Tokaji Aszù 5 Puttonyos 2009 igår till en osttallrik. Tokaj är lika gott varje gång och jag kan inte påminna mig om att jag någonsin druckit någon svag tokaj.

Mattias Schyberg

Administratör
Lite blandat gott igår...

image.jpg

2015 Beaujolais Nouveau Domaine Dupond

Årets första bojo från 2015. Saftig jordgubbsdricka, riktigt trevlig och okomplicerad med fräscha syror. 84p

image.jpg

2008 Chehalem Pinot Gris Reserve

Kunde svurit på att jag hade en Chenin Blanc från Loire i glaset. Massor av flinta, majs, honung, gul tropisk frukt, apelsin, svamp och blommiga äpplen med fet härlig munkänsla. Heltorrt med massor av krispig syra. 90p

image.jpg

2012 Shelter Winery Spätburgunder

Japp, Tyskland levererar igen. Kryddigt och komplext med malört, kött, körsbär, rabarber, peppar, sandelträ och blodapelsin. Härligt balanserat, rustikt och läckert, stilmässigt rakt upp i min alley. 90p

image.jpg

2007 Il Poggione (Proprietá Franceschi) Brunello di Montalcino Riserva Vigna Paganelli

Brunello i toppform men ännu väl ung. Plommon, ceder, tjära, mörk choklad, kryddor, basilika och mörka körsbär. Sanslöst intensiv och läcker med krispig syra och tuffa tanniner. Stor potential, men supertrevlig redan idag. 93p

image.jpg

2001 Domaine Tempier Bandol Cuvée Spéciale Cabassaou

Bandol i den högsta klassen. Det är svårt att hitta bättre vin från regionen på pappret, dessutom med perfekt avvägd ålder. Mörk frukt med en skön mix av svarta vinbär, blåbär och björnbär snyggt sammanvävt med stråk av fikon, piptobak, dyra cigarrer, stall, lavendel, lakrits och peppar. Stort i munnen med både hetta och sötaktig frukt. Var övertygad om att jag hade en Ch9dP i glaset. Som en varm filt i vintermörkret. 93p

Vino fino

Medlem
Ganska roligt att så många på forumet köper Beaujolais Noveau. För inte så länge sedan (5-10 år sedan) var detta den kanske mest utskällda vinkategorin i vinvärlden. Man fick vänta tills en extra kassa öppnades och sedan gömma den i rocken på vägen hem från Monopolet.

(För övrigt satt alla spänt och väntade, flight för flight, igår på vår provning i Sthlm: "när kommer den där Noveau:n som någon säkerligen har smugit in?")

Mattias Schyberg

Administratör
Ganska roligt att så många på forumet köper Beaujolais Noveau. För inte så länge sedan (5-10 år sedan) var detta den kanske mest utskällda vinkategorin i vinvärlden. Man fick vänta tills en extra kassa öppnades och sedan gömma den i rocken på vägen hem från Monopolet.

(För övrigt satt alla spänt och väntade, flight för flight, igår på vår provning i Sthlm: "när kommer den där Noveau:n som någon säkerligen har smugit in?")
Den är nog fortfarande utskälld, men idag vågar vi vinnördar erkänna att vi även kan tänka oss att dricka vuxensaft mellan varven även om den är simpel och helt okomplicerad, precis som Coca-Cola. ;) Jag äter dessutom hämtpizza ibland också och gillar det vanligtvis som tusan, men det går ju inte att jämföra med fine dining direkt.

Skön utveckling!

Vino fino

Medlem
Har provat en del som en del andra har provat… nyanlända pavor på Monopolet.

R Dumont BdN 2000: rätt mycket digestivekex och gul frukt på doften, lite rök, inte så typiskt PN tycker jag. Ganska strikt och kylig även i smaken, mycket mer profil av gröna druvor än blå. Kort…kort slut. Kort. Kort. Kort. Jag börjar bli seriöst less på Champagne helt ärligt. Som livsmedelskonsument blir jag glad över att CIVC lyckas försvara och marknadsföra en kvalitetsvara på samma sätt som andra lyckas marknadsföra och upprätthålla varumärken som egentligen är helt utan innehåll, vilket skumpa inte är. Champagne är inte industriellt skräp som säljs med hjälp av varumärkesbyggande, men det är likafullt en massproducerad dussinvara som säljs med varumärkestrams och det råder ingen akut brist direkt. 450 spänn för detta? Om jag kliver över till Bdx, en annan region med massproducerade produkter, får jag rätt mycket för pengarna. Trots att alla skriker om att Bdx är övervärderat. 89 p.

Baigorri Reserva 2010: gillar årgången skarpt i Rioja generellt, påminner mycket om 2004, här har vi dessutom dyrt hantverk i glaset, många dyra konsulttimmar har köpts in för att få till det rätta stuket. Välextraherad tempranillo, fet frukt, väldigt mycket tobak som bara växer under kvällen, glycerin och mortlade örter ligger som ett täcke. Om man inte gillar traditionellt sirlig Rioja utan mera skulpterade muskler efter många timmar på dyrt gym med personlig tränare så är detta mumma. Men, kontrar jag, i mycket mer balanserad stil och med mer av tempranillo:s rätta jag i form av mörk viol och mörkröda hallon kan man köpa Roda reserva 2010 för tio kronor mer. Och då får man en tjyvkik in i rummet där Vega Sicilia huserar. 88 p i början på kvällen, 86 p när man börjar ledsna på tobak och malo-milkshake.

Joguet Petites Roches 2009: Väldigt mycket grön paprika, kärnig röd frukt, peppriga kryddor, väldigt fräsch trots bastu-årgång. Lite kort slut men vad kan man begära för 149 bagare? 89 p.

bayop (1).jpg

Håkan

Medlem
Blev lite sugen på var årgång 2005 i Bourgogne är nuförtiden, sagt och gjort, en flaska Pommard Clos de Verger 1er cru 2005 från Fernand & Laurent Pillot får sätta livet till. Initialt väldigt slutet, lite kärv och hög syra, lite lingon och en del skogstoner. Efter ett tag i glaset öppnar det upp, frukten drar åt lite sötare håll och lingonen får sällskap av surkörsbär och hallon. Fortfarande något ung men glädjande nog är eken helt integrerad, många har reagerat på eken på unga Pillot, men med runt 10 år i källaren så är den inte längre ovanpåliggande utan ger enbart en skjuts framåt åt vinet. Klart godkänt för en enklare Bourgogne, och 2005 kommer att ge glädje i många år framåt. Pris ca 20€ för länge sen, enda vin jag har i källaren av Pillot, men såg att det finns en Pommard Rugiens på BS, skall tydligen vara väldigt ekad men den är samtidigt inte gjord för att drickas nu.

Magnus L

urydhtfilgukj
Blev ingen beaujolais nouveau igår, men fick iallafall min beskärda del av viner i samma stil. Bäst var nog Occhipinti Il Frappato 2013. Grymt fin doft med lite funk, mycket röda bär, grön kryddighet och ett stråk av söt frukt. Lång, god syra i en slank kropp och väldigt torrt avslut. Lite tanniner och en lätt beska ger bra struktur. Gissade Cru Beaujolais blint. Riktigt gott och enda flaskan som tog slut. :)

tmp_7287-20151121_194417-01-2106361582.jpeg

Elvis

Medlem
Svärföräldrarna bor i Spanien på vintern och hade med sig en Juvé y Camps Cava Brut Nature Gran Reserva 2011, vilket enligt svärfar är en ambitiös cava. Jag vet inte, jag blev inte särskilt imponerad. Krutrök, mineral och snäckskal på näsan, rätt tunn i munnen och väldigt kort eftersmak. Jag har druckit bättre cavor i Spanien.

Krisman

Medlem
Svärföräldrarna bor i Spanien på vintern och hade med sig en Juvé y Camps Cava Brut Nature Gran Reserva 2011, vilket enligt svärfar är en ambitiös cava. Jag vet inte, jag blev inte särskilt imponerad. Krutrök, mineral och snäckskal på näsan, rätt tunn i munnen och väldigt kort eftersmak. Jag har druckit bättre cavor i Spanien.
Juvé y Camps tyckte jag var bra sist jag provade för nått år sedan, kommer iofs inte ihåg årgång.

Silex

Medlem
Medan jag satt och skrev ihop inlägget om december månads vinval (Låt oss dela en pava...) tog jag ett glas 2014 Etna Rosso från Terre Nere. Gott! Jag brukar gilla det här vinet (precis som @Emanuel som skrev en notering om det här för ett par dagar sen) och tycker det ger mycket för de ynka 139kr man får ge, men jag tror nog att 2014 är bättre än de årgångar jag smakat tidigare. Friskt, rödbärigt, lite kryddigt och rökigt men med härligt småvresiga tanniner. Blir säkert bättre om ett par år, men det skall bli intressant att se hur många av de 4 flaskor jag köpte häromdagen som klarar sig så länge.

Mattias Schyberg

Administratör
Testade två av Bodega Trapiche nysläppta vingårdsviner igår. Båda från Mendoza, mer specifikt Gualtallary och vingården Finca Ambrosia samt La Consulta och vingården Finca Orellana.

Hur stor skillnad kan terroiren bidra med inom samma region? Olika vingårdar och lägen lär ju spegla sig på ett eller annat vis i vinerna, frågan är hur mycket och på vilket sätt. Just denna serie brukar dessutom vara väl värd att prova och så var det även denna gång.

2011 Trapiche Malbec Single Vineyards Finca Ambrosia
Klart svalast och slankast av de två, men det är också det med mest nyanser och komplexitet. Ganska muskulöst med fyllig kropp men samtidigt stramt och läskande i jämförelse. Inslag av björnbär, plommon, lagerblad, tobak, mörk choklad och aningen köttighet med ett uns jordig peppar på toppen. Härligt balanserad skapelse som jag gärna dricker igen. 90p

2011 Trapiche Malbec Single Vineyards Finca Orellana
Avsevärt mer fruktig med mörka körsbär, plommon, korinter och gräddig mjölkchoklad. En hel del dill, smörkola och piptobak strax under ytan. Bombastiskt men aldrig så det går överstyr. Mycket fylligt och intensivt i munnen med relativt tydlig hetta. Blint så hade jag nog gissat på en Supertuscan alternativt en modern spanjor. Hur gott som helst, men klart mindre intressant än vinet ovan även om kvaliteten känns i paritet. 89p

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Medan jag satt och skrev ihop inlägget om december månads vinval (Låt oss dela en pava...) tog jag ett glas 2014 Etna Rosso från Terre Nere. Gott! Jag brukar gilla det här vinet (precis som @Emanuel som skrev en notering om det här för ett par dagar sen) och tycker det ger mycket för de ynka 139kr man får ge, men jag tror nog att 2014 är bättre än de årgångar jag smakat tidigare. Friskt, rödbärigt, lite kryddigt och rökigt men med härligt småvresiga tanniner. Blir säkert bättre om ett par år, men det skall bli intressant att se hur många av de 4 flaskor jag köpte häromdagen som klarar sig så länge.
Kul, kan inte annat än att hålla med, 2014 verkar var en jäkla bra årgång, ångrar att jag inte köpte fler men det kommer ju mer Etna 2014 framöver.

chambertin

Medlem
Testade två av Bodega Trapiche nysläppta vingårdsviner igår. Båda från Mendoza, mer specifikt Gualtallary och vingården Finca Ambrosia samt La Consulta och vingården Finca Orellana.

Hur stor skillnad kan terroiren bidra med inom samma region? Olika vingårdar och lägen lär ju spegla sig på ett eller annat vis i vinerna, frågan är hur mycket och på vilket sätt. Just denna serie brukar dessutom vara väl värd att prova och så var det även denna gång.

2011 Trapiche Malbec Single Vineyards Finca Ambrosia
Klart svalast och slankast av de två, men det är också det med mest nyanser och komplexitet. Ganska muskulöst med fyllig kropp men samtidigt stramt och läskande i jämförelse. Inslag av björnbär, plommon, lagerblad, tobak, mörk choklad och aningen köttighet med ett uns jordig peppar på toppen. Härligt balanserad skapelse som jag gärna dricker igen. 90p

2011 Trapiche Malbec Single Vineyards Finca Orellana
Avsevärt mer fruktig med mörka körsbär, plommon, korinter och gräddig mjölkchoklad. En hel del dill, smörkola och piptobak strax under ytan. Bombastiskt men aldrig så det går överstyr. Mycket fylligt och intensivt i munnen med relativt tydlig hetta. Blint så hade jag nog gissat på en Supertuscan alternativt en modern spanjor. Hur gott som helst, men klart mindre intressant än vinet ovan även om kvaliteten känns i paritet. 89p
Bra tips !
Skall ha en provning på Malbec-tema i Januari så dessa känns som två bra exempel att ha med i så fall.

Toppen