Lite spontan-BYOB igår med
@Magnus L,
@karl_ek,
@Appel och
@chambertin. Tack för en magisk kväll!
Vi drack bland annat ett överjävligt bra vin denna kväll. Ett riktigt ovanligt vin gjort på druvan Alicante Bouschet som förmodligen hade fått
@StefanAkiko att bryta forumstystnaden och sin kendoträning för att ta första planet från Japan direkt till världsmetropolen Göteborg. Kul också att
@Magnus knep WOTN-titeln tämligen överlägset. Vi talar alltså om ett löjligt läckert knakelibrakarvin med allt det där som får mig upp i brygga...
Först ut så blev det lite bubbel...
2010 Simonsig Chardonnay Cuvée Royale Blanc de Blancs
Visa bifogad bild 5682
Ett dugligt bubbel utan tvekan med klassiska champagnemarkörer, men det imponerade inte på varken mig eller grabbarna grus. Visst, nu var det nog ingen som trodde att jag hade med mig något stort bubbel visserligen, men ändå. Friskt och fräscht med bra syra, lite brödighet, mängder av citrus och klassiska chardonnay-äpplen, både gula och gröna. Viss blommighet kunde nog skönjas också, så även lite cement och kanske även honung och nougat. Klart dugligt men inget märkvärdigt. Vinet dracks tyvärr fesljummet vilket inte är optimalt, men vi hann tyvärr aldrig att kyla ner det ordentligt. Lite tama bubblor vill jag minnas också.
87p
2010 Rippon Pinot Noir Mature Vine
Visa bifogad bild 5683
Här kom ödmjukhetspajen fram. Visst finns det mycket i detta vin som pekar mot en Pinot Noir, men för mig så saknas den där speciella kryddigheten och elegansen som druvan brukar bjuda på. Var mer inne på en Dolcetto av bättre slag. Ett jäkligt gott och charmigt vin oavsett, men jag kunde inte riktigt bli imponerad ändå. Mycket körsbär och plommon med drag av sötlakrits och ett uns friska svarta vinbär samt aningen choklad. Medelfylligt, sötfruktigt och tämligen intensivt i munnen med frisk syra och lite naggande tanniner av det lättare slaget. Klart njutbart men helt klart så saknas lite komplexitet och elegans.
89p
2013 Pittacum Bierzo Petit Pittacum
Visa bifogad bild 5684
Kvällens överraskning. Jag kan inte påstå att jag fick några djupare känslosvall, men en av oss hyllade det ganska mycket. Kompetent vin där de flesta spekulerade kring en Syrah medan jag själv tänkte på främst USA. Petite Sirah var en av mina många gissningar på detta vin. Spekulerade även kring en Malbec från Argentina av det svalare slaget. Primärfruktigt vin med mycket smörkola initialt ihop med björnbär, korinter, gräs och ceder. Fick även lite känsla av citrus och då framförallt bergamott. Viss eldighet men ändå ganska lätt i munnen. Inte riktigt min stil, men absolut inte dåligt.
87p
2013 Laboratorio Rupestre Escombro
Visa bifogad bild 5685
Oh my god, satan i gatan och halleluja! Här kan man snacka om intensitet med så mycket tanniner att munnen känns helt sargad efter några sippar. Superkomplext med massor av kött, kryddpeppar, björnbär, körsbär, svarta oliver, hyacinter och kåda. Viss rökighet med fina toner av tobak och en härlig järnig mineralitet med toner av malört i avslutet. Fylligt, balanserat och snorungt. Borde lagras länge och kommer mest troligt utvecklas mycket väl. Underbart vin! Var i Rhône men kunde inte riktigt köpa tanninstrukturen eller den skyhöga intensiteten, men höll mig kvar i de nordligare delarna även om Bandol kändes som ett möjligt alternativ men ändå inte.
94p
1998 Château La Pointe
Visa bifogad bild 5686
Klassiska bdx-markörer med ceder, stall, tobak och svarta vinbärsblad. En hel del jord och rökelse kombinerat med röd grillad paprika får mig dock att fundera kring Sydafrika. Lite kokta grönsaker hjälper till och så även lite bbq-känsla. Lite platt i munnen. Ett riktigt trevligt vin som växer en hel del under kvällen. Förmodligen så har det passerat sin peak visserligen, men det lever och har hälsan i behåll.
89p
2003 Château Sociando-Mallet
Visa bifogad bild 5687
Om vinet innan andades mycket bdx så är detta mer av ett urtypiskt dito. Ceder, mörka körsbär, kafferost, blyerts och en hel del svarta vinbär. Relativt ungt och vitalt med många år kvar att leva. Tjurigt och ruggigt stramt i munnen. Inget över huvud taget känns inställsamt eller tillrättalagt. Härlig bdx utan tvekan, men möjligen i det slankaste slaget trots rekordvarm årgång.
91p
2006 Bodega Benegas Benegas-Lynch Meritage Libertad Vineyards
Visa bifogad bild 5688
Härligt mogen och generös bdx-blend av helt annorlunda slag än de två tidigare förlagorna. Jäkligt trevligt vin oavsett. Känns ganska italienskt, lite som en supertuscan. Plommon, torkade körsbär och kakao med lite kokos och choklad dominerar. Mycket blyerts, tjära, tobak och ceder tittar fram strax under ytan och bidrar med komplexitet. Riktigt bra intensitet med lite eldig karaktär med fin struktur och bitande tanniner. Mitt andra vin denna kväll, så inget att gissa och spekulera kring.
90p
20?? 'a Vita Cirò Rosso Classico Superiore
Visa bifogad bild 5689
Slarvade ganska mycket med mina anteckningar på detta bonusvin. Uppenbart italienskt vill jag minnas med kraftiga tanniner och mycket torkad frukt med stråk av tranbär. Lite damm och basilika skrev jag också. Skrev dock aldrig något omdöme och minns inte riktigt om jag gillade det. Det gick med andra ord ganska obemärkt förbi..
1983 Château Raymond-Lafon
Visa bifogad bild 5690
Mogen Sauternes och
@Appels hemgjorda Creme Brulée kan ju inte bli fel? Vinet ifråga visade sig dock vara allt annat än simmigt sött utan skulle mest troligt gå under beteckningen halvsöt, vilket inte riktigt kändes optimalt i sammanhanget. Härliga saffranstoner till trots. En ganska medioker Sauternes enligt mig som inte lyckades imponera alls. Inte direkt några fattoner utan den hade mer av ett renare uttryck med aprikos och sötlakrits. Svårbedömt vin, så jag låter bli att sätta betyg. I ett annat sammanhang så kanske den något "torra" stilen hade funkat bra, men inte igår.