Appel
Medlem
Såg ditt inlägg först nu. Självklart kan du få det. Även om jag inte vet om det hjälper dig något i din uppfattning av vinerna. Du uppskattar @Magnus L hemgjorda viner medans jag uppskattar lite andra typer av viner .Låter som en jätteskoj provning.
Vore kul med lite kommentarer från resten av gänget. Appel etc.
Vin 1 - Bubbel (Simonsig - Cuvee Royale 2010)
I början lite småknutet men efterhand en stor del gröna äpplen. Hög syra, låg sötma och helt okej längd. Serverades något varmt vilket förtog lite av upplevelsen. Ett okej medium wine och en helt okej Champagnekopia.
Vin 2 - Rött (Rippon - Pinot Noir 2010 Mature Vine)
Direkt slogs jag av väldigt tydliga Pinottoner. Däremot tyckte jag att den kändes lite spritig på näsan. Den hade en hög syra men kändes lite kartig i munnen. Ingen vidare längd men en helt okej pinne.
Vin 3 - Rött (petit Pittacum 2013)
Den här tyckte jag hade väldigt tydliga Syrahtoner. Kryddigt, köttigt... Den hade en markerande syra, vlädigt strävt med en hel del tanniner. Helt okej längd. Jag gissade på en Syrah från varmare klimat (Sydafrika). Väldigt fel när det visade sig vara från Bierzo. Helt klart ett vin jag kan tänka mig att köpa.
Vin 4 - Rött (Escombro 2013)
Såg ut som att någon hällt olja i mitt glas. Extremt mörk och tät i färgen. På näsan slogs jag initialt av en stor dos svarta och gröna oliver. Efterhand dyker lite svarta vinbär upp. Vinet hade en underbar längd och det kändes som en kebabpizza med extra allt. Senare under kvällen hade olivtonerna dämpats något och allt kändes mer balanserat och integrerat. Dagens vinnare!
Vin 5 - Rött (Chateau La Pointe 1998)
Ett av mina viner så jag tog inga direkta noteringar här. En mogen Bdx av lite sämre slag. Kändes något over the hill där frukten kändes lite trött. Desto trevligare på näsan än i munnen.
Vin 6 - Rött (Chateau Sociando Mallet 2003)
Kändes extremt cabbigt på näsan med typisk dess typiska fruktdrag. Efterhand dyker mer och mer mognadstoner och stalliga toner upp. Även ekfatstonerna kändes välbalanserade. Det hade både syran kvar, tanniner och en bra längd. En välbalanserad Bdx som jag gärna skulle dricka igen. Det här fick dagens silvermedalj för mig.
Vin 7 - Rött (Benegas Lynch - Meritage 2006)
På näsan en hel del gröna toner, paprika, lite kryddigt och en del körsbär. Ett vin med hög syra, tydliga tanniner och en trevlig längd. Jag gissade på en bättre Cab Franc. I en annan lineup så hade det kanske uppfattats som ett riktigt powerhouse men nu hade vi som sagt Escombro med i laguppställningen.
Vin 8 - Rött (A Vita - Ciro 2010)
Här togs väldigt begränsade noteringar då det var precis innan pizzorna dök upp .
En övermogen doft med torkad frukt. Överlag ett rätt trött vin.
Vin 9 - Vitt sött (Chateau Raymond Lafon 1983)
Här tog jag inte heller några detaljerade noteringar då det var mitt vin i kombination med en stor besvikelse. Jag tyckte den hade tydliga Sauternes drag i form av aprikoser och honung. Trots en helt okej årgång så saknades botrytistonerna. En riktig besvikelse!
Den senaste tiden har jag provat två lite äldre Sauternes (Suduiraut 78 och Raymond Lafon 83) och båda gångerna har jag blivit besviken. Har ni några andra upplevelser? Jag uppfattar att de saknar botrytistonerna som jag hittar i lite yngre årgångar.