chambertin
Medlem
Början ikväll på Restaurang paradiset:
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Beklagar sorgen och vet precis hur det känns. Var nyligen i precis exakt samma situation som du beskriver och vi avslutade kvällen med att dricka 3 olika sorter av svärfars gamla hemgjorda viner, det äldsta 33 år gammalt, pratandes om hur mycket han tyckte om att brygga viner och bjuda på dem. En fin och värdig avslutning.
...ähum...2. Precis som @Mattias S preppar vi vinbilder med tomtar. Iaf så här års
..men ingetför SB va ?Sunkig etikett, bra vin!
Visa bifogad bild 5757
Nice. Gillar den skarpt jag med. Drack en Estate från Kumeu i helgen och den var väldigt bra den också men tycker nog att Mate's Vineyard har lite mer stadga, syra och komplexitet. Vinner i längden tror jag.Det är ju säsong för fisk och sånt nu, och havets frukter kräva högklassig chardonnay. Idag blev det ett återbesök hos sommarens hype, 2012 Kumeu River Maté's Vineyard och den förtjänar all hype (fan ta mig att jag inte köpte mer, bara en flarra kvar). På näsan har vi en mycket angenäm om än inte värst stor doft av blomsteraffär och citron/lime, detta fortsätter i munnen med tillägg av lite julig kryddighet (typ alla pepparkakskryddor minus ingefära), antydan till smörkola och en märklig men tilltalande saltighet som får mig att tänka lite på salmiak. Det är inte speciellt mycket frukt i detta vin (som i "fruktiga smaker") utan det är till stor delen eken som talar, men ack så len röst den har, och vilka vackra ord den viskar. Klass, balans och elegans. 92p
Saint Clair Pioneer Block 23 som numera bara finns på halvflaska på Bolis kommer jag ihåg som ett trevligt minne.... Jag tar gärna emot fler tips om bra pinot från nya världen!...
Om jag förstår det rätt är detta den lite bättre kusinen?Idag dricker vi... Husvin! När andan faller på men det är några dagar till lön (roligare flaskor sparar jag till jul) så är det skönt att ha en trotjänare i köket, särskilt som det är roligare att laga mat med ett glas vin i näven!
2013 Brolio Chianti Classico; ni är alla bekanta med läget, vinet och tillverkaren så... Vinet ligger stabilt med solmogna körsbär, rostade fat, kaffe, timjan på heta stenar i Grekland, samt lite salvia (!?), vilket jag förknippar med modell-lera idag. Någorlunda stramt på tungan med små, mjuka tanniner, fräsch syra som matchar fettet i fläskkarrén men aromerna kommer lite på skam mot chilisötman och sojan som jag hade i marinaden. Hade inga örtkryddor hemma tydligen, annars är det ju ett givet val! Smakmässigt är det lite kort emellertid och mittpartiet känns lite ihåligt!
Sökes: Tips på lite bättre klass av Chianti Classico, för jag gillar verkligen vinerna, men ett steg upp vore kul att ha hemma!
Ser fram emot kommande högtider där lite roligare vin får briljera! Som torsdagens matvin får Brolio mer än godkänt dock, på trevliga 87 p.
Tack! Precis det jag letade efter!Om jag förstår det rätt är detta den lite bättre kusinen?
Castello Di Brolio
Jag blir i vart fall glad varje gång jag hämtar upp en och öppnar till hembakad pizza...
Jag är chockad själv att jag faktiskt höll mig till ämnetTack! Precis det jag letade efter!