Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
barbari montestefano.jpg

Efter all julmat, glögg och julsprit är det skönt att varva ner med lite pasta och Piemonte:
2003 Le Rocche Dei Barbari Barbaresco Alivio Riserva och 1996 Produttori del Barbaresco Riserva Montestefano. Sällan har vi haft två viner som är så lika, bägge har doft och smak av mogna körsbär, djup koncentration och syran sitter där den ska. Alivion är lite mer fruktig med drag av nypon, medan Montestefanon är mer kryddig, framförallt fänkål. Två goda viner med ett extra plus för Alivio idag.

Gurto

Medlem
Black Stallion Estate Winery Cabernet Sauvignon Cabernet Sauvignon 2012 (Janssons frestelse med köttbullar och prinskorv)
Doft: Mörka körsbär, björnbär, balsamico/nagellacksremover, mörk choklad, röd paprika, örtighet
Smak: Fruktigt och relativt fylligt med gröna och örtiga drag.

God varmare CS med mogen frukt och gröna drag. Inte riktigt min stil men så objektivt som möjligt 88p

Funkade rätt bra till maten.

grappa

Medlem
Två "Alsace druvor" till Ost och Skinkpaj.
N Pinot Noir, 2011, August Kesseler, Rheingau: Rubinröd och transparent. Fruktig doft med vinbär, lite jordgubb, skog, svamp med mera. Bra kryddighet balanserade bärigheten. Gott och lätt att gilla och utmärkt till maten. Kvalitet, 88 p. Till maten 89 p.
Turkheim Pinot Blanc, 2013, Francois Baur: Blekgul. Initialt en viss oxiderad ton som snabbt vädrades bort. En besk biton i eftersmaken, som vissa i sällskapet uppfattade som negativ, försvann även den efter ett tag. Bra doft av tropisk frukt och viss sötma. Ingen syra och härlig tropisk frukt i smaken. Väldigt bra till maten! Kvalitet, 86 p. Till maten 90 p.

Mattias Schyberg

Administratör
Lite blandade vinösa vinhälsningar från Köpenhamn...

image.jpg

2006 Resalte Ribera del Duero Crianza

Lite anonymt men välstrukturerat med bra balans, intensitet och syra. Viss mognadston med lite multna löv, tobak, tjära, torkad frukt och läder. Satt som ett smäck, men lämnade mig ändå ganska oberörd känslomässigt. Dracks på frugans absoluta favoritställe i Köpenhamn. Mer av nostalgiska skäl än att det skulle vara märkvärdigt. 89p

image.jpg

2010 Marziano Abbona Barolo La Pieve

Modern och snäll Barolo. Inget superseriöst, men gott. Massor av hallongodis och chokladdoppade körsbär i ganska fyllig kostym. Inte alls fel till lite mediokert ankbröst med sötpotatis, men det saknar helt klart lite komplexitet och fokus. Dracks i samband med en småtrist hotellmiddag på Skt Petri. 87p

image.jpg

2009 Umani Ronchi Conero Campo San Giorgio

Jädrar i min låda vilket trevligt vin! Massiv syra och härlig struktur med skön mörkröd frukt. Inslag av mörka moreller, örtiga vinbär, blomstjälk, lite mörk choklad, stall, funk och läder. Fokuserat och bitskt med en längd som räcker fram till nyår. 92p

image.jpg

2011 Passionate Malbon

Blend av den udda druvan Bonarda och den avsevärt mer kända Malbec. Superintensivt och fylligt vin med massiv blå frukt som påminner om en kompott av rårörda blåbär, björnbär och blå plommon. Nästan som att suga på en bläckpenna som läcker. Lite chokladiga fat med ceder och tobak på detta. Den massiva frukten känns på något vis opolerad och allt annat än tillrättalagd. Svårt vin att para med relativ subtil mat, men med lite vatten och Riesling vid sidan om så gick det ändå utmärkt. Gillade vinet. Dracks under ett underbart trevligt besök på restaurang Llama, vilket lätt kan rekommenderas, dock så borde ni välja ett lättare vin om ni inte går all in på köttet. 90p

image.jpg

2011 M. Marengo Barolo

Elegant och finstämd Barolo av det lättare slaget. Fin och blommig hallonfrukt med drag av viol och Kungen av Danmark. Inte särskilt komplext men med fräscha syror samt adekvat struktur. Aningen målarlåda och tjära i bakgrunden. Funkade kalas till lite biff och bea på den helt klart godkända restaurangen Retour Steak. 90p

En riktigt prisvärd och rustik restaurang med trevlig vinlista. Ping @Vino fino och @Rexel

Gurto

Medlem
Schäfer-Fröhlich Felseneck Riesling Grosses Gewächs, Nahe, 2012
(Ljummen sallad på pilgrimsmusslor, gurka, avokado, rucola, pinjekärnor, lime och sesamolja)
Doft: yppig frukt i form av grapefrukt, päron, litchi samt honung, fin blommighet, svavellik mineralitet och grön kryddighet åt kardemumma och grönt te. Ingen diesel ännu men en liten antydan till badboll skönjs.
Smak: tropisk, honungslindad frukt i mycket rik koncentration med lite grön örtighet. En pyttesnudd restsötma och medelhög syra.

Jädra bra! Rikt och kraftigt samtidigt som det är elegant och lätt - det som Riesling gör så bra. Min enda kritik är att syran är lite för slapp jämfört med t.ex. Schäfer-Fröhlichs -10:eek:r. Ändock, ett mycket bra vin och bättre lär det bli (dock ej lika mycket lagringspotential som sagda årgång 2010). 90p+

Passade mycket bra till maten (och så sjukt gött att få något fräschare och lättare i sig efter all julmat)

Mats

Gone todash....
Köpte mig nyligen en box....………..:oops:

Box.jpg

Men en som skulle kunna ha haft märkningen ”Approved by FW”! :)

Sherry måste man ju alltid ha minst en flaska öppen av hela tiden så när jag såg att den här slog jag självklart till direkt. Upptäckte sedan att det inte var några sherrysar utan viner från Montilla-Moriles men det gjorde det hela bara mer spännande.

Alla var bra men Amontilladon överlägset bäst men det som störde alla var att de hade lite för mycket sötma för min smak, vill helt ha kruttorr ”sherry”.

Drack upp finon direkt men de andra två över ca 3 veckor, båda bäst efter 1-2 veckor även om amontilladon var bra direkt. Har inte skrivit ner några smaknoter men ur minnet var finon frisk och krispig och lagom oxiderad (87 p), oloroson hade en lite spritig och söt rakvattensdoft och brödig och ganska kort smak (88 p). Amontilladon var lite lik oloroson men utan rakvattnet och var mustigare, brödigare och längre (92 p).

Släpptes nyligen på bolaget för 300 kr, de har tyvärr inte de enskilda flaskorna annars skulle jag gärna köpt mer av amontilladon.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
sarget haut baillyII.jpg

Lite Bordeaux till råbiffen idag:
2005 Sarget de Gruad Larose: husvinet som blir bättre och bättre dag för dag, tyvärr verkar det som om har man druckit det alldeles för ungt, verkar som om de enkla 2005orna börjar bli fina nu? mycket koncentration, frukt med cassistoner och nypon och en rejäl syra.
2001 Haut-Bailly: är slankare än sargeten, kryddig med mandel, aprikos och peppar. Ceder och vanilj, men varken paprika eller stall.
Snygga viner båda två, med plussen till Haut-Bailly för längd och elegans.

Mattias Schyberg

Administratör
Köpte mig nyligen en box....………..:oops:

Visa bifogad bild 5884

Men en som skulle kunna ha haft märkningen ”Approved by FW”! :)

Sherry måste man ju alltid ha minst en flaska öppen av hela tiden så när jag såg att den här slog jag självklart till direkt. Upptäckte sedan att det inte var några sherrysar utan viner från Montilla-Moriles men det gjorde det hela bara mer spännande.

Alla var bra men Amontilladon överlägset bäst men det som störde alla var att de hade lite för mycket sötma för min smak, vill helt ha kruttorr ”sherry”.

Drack upp finon direkt men de andra två över ca 3 veckor, båda bäst efter 1-2 veckor även om amontilladon var bra direkt. Har inte skrivit ner några smaknoter men ur minnet var finon frisk och krispig och lagom oxiderad (87 p), oloroson hade en lite spritig och söt rakvattensdoft och brödig och ganska kort smak (88 p). Amontilladon var lite lik oloroson men utan rakvattnet och var mustigare, brödigare och längre (92 p).

Släpptes nyligen på bolaget för 300 kr, de har tyvärr inte de enskilda flaskorna annars skulle jag gärna köpt mer av amontilladon.
De är utöver att de kommer från Montilla-Moriles dessutom gjorda på Pedro Ximenez istället för, som brukligt med dessa vintyper, Palomino. Troligtvis därför som de har lite mer sötma än vanligt. Just när det gäller fino gjort på PX så finns det dessutom fall där de inte ens har behövt alkoholförstärka på sedvanligt vis just för att druvorna är så rika på socker.

Har själv inte provat dessa viner, men denna box låter perfekt för mitt nyårslöfte!

Larseman

Medlem
Vitt och rött på tredjedag jul:

WP_20151227_002.jpg

2012 Wegeler Wehlener Sonnenuhr Riesling Großes Gewächs
Lite blyg doft av vit persika och lime med drag av dammig grusväg och slocknad brasa. I munnen är det småcitrus (mandarin) och blodgrape, friskt och syrligt med viss fyllighet och en liten sötma. Slutar med en lite pikant sälta. Oerhört lättdrucket och mycket gott!
90p

2010 Bodega Catena Zapata Malbec Vista Flores
Öppnar och serverar direkt i glaset. Domineras av mörk frukt och en hel del stall. I munnen är den lite spritsig och vass, funderar snabbt på om den är defekt, kanske värmeskadad eller efterjäst.
Med lite tid så försvinner detta och vinet växer till sig ordentligt. Nu är det ett komplext och kryddigt vin med lingonris, skogsbär, timjan och lagerblad i doften. I munnen är det snälla men inte menlösa tanniner, hög syra och smak av lingon och andra skogsbär. Blev faktiskt riktigt bra till slut. 87p
Sett så här i efterhand så borde den ha fått någon timmes luftning först.

Toppen