Det var ett tags sedan som jag bidrog men en envis förkylning med avdomnande smaklökar diskvalificerade mig från mera avancerade lekar. Nåväl, jag har utan täppt näsa provat lite från senaste släppen samt ett reavin.
Josef Chromy Riesling 2013 är lite smutsig först, inte bara reducerade skruvkorkstoner utan också lite blöt wellpapp, vilket osökt för tankarna till lagringsförhållanden hos den svenske importören och motiven bakom realisationen, men efter lite uthålligt snurrande och syrekontakt börjar det likna något. Gråpäron, petroleum, en hel del vita äpplen, och lite besk kall metall. Hade behövt mer syra och renare toner för att göra australiensisk riesling namnet, men för 59 bagis, vem bryr sig?
84 p
Peter Lehmann Wigan Riesling 2010 är betydligt mer sluten än föregående årgång som fanns länge på SB och som aldrig changerade. Här är det hårt hållen limefrukt, tajt syra, lite os från oljekällan.
89 p med potential.
Peter Lehmann VSV 1885 2014 är en märklig skapelse i premiumklassen med en hel del av Barossas kännetecken samtidigt som den är omöjligt tillgänglig. Ren och fin rödfrukt, varmt blod från en nyskjuten älg, myrten i augustikvällen. Men det är väldigt välpolerat och tillgängligt för att vara så ungt, inga stängda tanniner, ingen solid kärna. Jag vet inte om detta är fullständigt briljant i sin balanserade stil eller lite för klent för att räcka hela vägen. Svårt hursomhelst att ge gubben mindre än
91-92 p.
Le Riche har varit en favorit en stund och numera släpps de också på SB till en rimlig böteslapp, även om flaggskeppet inte tillhandahålls av det mediokra Monopolet utan måste skeppas från Europa. Förra årgångens vanliga Cab var briljant och 2013 är det likafullt, även om den senare är mer tillgänglig redan nu. Inte sällan det händer med SA (Mullineux är senaste exemplet). Alla riktigt bra Bdx-kopior inkorporerar huvudprinciperna från originalet plus att de tillför en lokal klang; i detta fallet är det en väldigt attraktiv blommig ton av viol och lavender som bara fastnar. Har sagt det förut men detta är enastående bra för slantarna. Lite lagring och sedan en matchning mot de bästa av Cru Bourgeois och vi får se vad som händer.
90 p
Visa bifogad bild 5893
Sist men inte minst en hälsning till vår stora hövding som gick bort igår. Jag var på Hovet för ett par veckor sedan och jag fattar för mitt liv inte att mannen ställer in skorna fjorton dagar senare. Visst, det var en 70-åring på scen, men han var i vanlig ordning ruskigt pigg. Vila i frid Lemmy. Jag tar ett par extra klunkar och tänker på dig. Ian Kilmister 1945 - 2015.
Visa bifogad bild 5894