Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vino fino

Medlem
Gräsänkling och ställd inför en mellanskuldrornamuskel av Alces Alces. Det skulle också expedieras en flaska rivningsmaterial från Jumilla som har varit väldigt uppskriven här på forumet.

Escombro 2013 håller en i sammanhanget imponerande konsekvent profil oavsett miljöfaktorer som temperatur, stekos, smaker från maten, utveckling i glaset/karaffen. Ganska rå frukt som drar åt dyr Shiraz från Barossa, med blåbär och slånbär, rökig köttbod också som förstärker intrycket. Jag tycker inte att detta är någon råbarkad sälle, tvärtom är det de rena tonerna och den i princip osynliga eken som gör att det funkar trots 14%, hög syra och tanniner, och kraftig smak. En annan sak som den har gemensamt med stora viner är att smaknyanserna hela tiden skiftar men aldrig blir tröttande. Rent, klart, med en egen vision som vinet håller fast vid, utan snedsteg. 93-94+ nånting, objektivt? Jämfört med premium Champagne, 97 +. Vi skulle nog behövt en riktigt bra bourgogne här för att kunna jämföra i samma kategori, i den här oskuldsfulla rena stilen från vildmarken utan ek eller överdrivet vetenskaplig vinmakning.

Le Riche Cab 2013 har jag avhandlat i annan tråd. 90 +.

Till entrecote av älg gillar jag normalt Bdx, inga förbannade russinviner eller gräddsås med gelé som maffian förespråkar, men av de två varianterna på bordet så funkade faktiskt Escombro bäst. OBS: stekpanna från Skeppshult, gaslåga, känsla, inget trams med lågtemp eller sous-vide.;)

IMG_9819.JPG
 

Jerobaum

Medlem
Vi åt en enklare franskinspirerad middag i afton som fredagsmys. Restaurangen heter La Rochelle ( ping @Mattias S ) och har byggt om sin växellåda från en ambitiöst omfattande och komplex meny (ssk för köket) till att bara servera EN meny. Detta ger kocken större frihet att leverera sin enkelt rättframma husmanskost på franskt stuk med japansk prägel och råvaror. Och fjädrar i min brevlåda vad kocken och hans team levererade! Vårt första besök sedan omstukningen.

Skoj var att jag lät hustrun välja vin från "hyllan" med ett 50-tal rödviner. Inte så där helt blint, men jag plockade iaf St Julien och Lagrange, men missade årgången. En 05:a som var lite ihålig, överdrivet syrlig och ca 87p. På restaurangen serverade sommelieren oss varsitt glas rött HELT blint och jag skyndade mig att fråga: Södra Frankrike, Carignane? Och: PUKOR OCH TRUMPETER!!! Där satt den :)

...sedan har där ju serverats en hel del andra viner blint som jag alldeles för ofta inte har en susning om... Bla en saké som jag trevade efter bland Trebbianos i Italien...

(Lägger upp lite matbilder på Matdelen.)

Visa bifogad bild 5977
2012 La Tina från Chateau Champ des Sœurs (91-92 poäng). Ett intensivt ungt vin med tyngd, koncentration och en redan begynnande komplex rikedom av allt möjligt mörkt och rött, vackert varvat med elegant kokta rotfrukter mot en romantisk fresk av själavårdande tanniner. Bdx:en mot köttet/ostbrickan var taffligt medan detta vin rulade i äktenskap... Faktiskt så att Bdx:en gick bäst till fisken och till kockens havsfruktfantasi med Tairagai.

...

Igår begick vi torsdagsmys lokalt iom att hustrun firade av ett genomfört projekt och MYCKET GODA försäljningsiffror av två böcker. Så jag plockade ett slumpvin ur av henne inköpt, vinlåda. Som enligt hennes beskrivning är "plonk med en femtilapp extra för att iaf inte vara äckligt." Jag läste inte ens etiketten förrän sommelieren öppnat flaskan och hällt upp en skvätt. (Inte ens hemmadekanterat!) Blev glad åt ordet "Toro" och 100% Tinta de Toro (Tempranillo) från gamla stockar.

Och vinet då...
Visa bifogad bild 5978
2011 Los Colmillos. Denne Stefan ramlade nästan av stolen. Vilket DJEFLA bra vin!!! 95+ Zatan i gatan! Den där extremt koncentrerade röda karaktären som aldrig kan fuskas fram, utan som bara kommer ur gamla stockar planterade på impediment och liknande, som tex Dead Arm, massor med Australier, Priorater och ... Toro:ianer. Precis min bowling alley. Rikt som faunan i regnskogarna och floran i fjällvärlden. Enbart nya fat under LÅNG tid och alldeles galet i behov av ytterligare iaf 5 år på mage. Ändå bättre med 10! Ett FINEWINE till priset av en Beaujolais utan tillägget "Villages". Sa-TANNIC!
...att vingårdsfolket talar i vampyriska tungor, det skiter jag i. Det är ju inte fånigare än Demeter och nedgrävda körtlar.

Varmt vampyriskt rekommenderat för under 250kr i Europa.

2011 los colmillos måste ju testas. För en nybörjare med vinimport. Det fanns inte på SB men hittade i Tyskland. Hur fasiken bör jag mig åt för att köpa in från dem? http://www.wine-searcher.com/wine-177409-2011-bodegas-abanico-los-colmillos-toro-spain

Bara beställa eller?
 

Jerobaum

Medlem
Drack några bra, riktigt bra och någon djäävla bra 日本酒 idag. Saké alltså.
Visa bifogad bild 6018 Visa bifogad bild 6019 Visa bifogad bild 6020 Visa bifogad bild 6021 Visa bifogad bild 6022


Sen drack vi:
Visa bifogad bild 6023
...det som ser ut som ett tüskt vin, var egentligen en 2004 La Nieta. Ett knakelibrak dunder och buwraaak vin! Champagnen levererade flera home run för den var helt korrekt syrasatt: inget näsblod för mig, mao :)


...och åt bla dessa torsktestikelspermasäckar:
Visa bifogad bild 6024


Efter vi var nöjda med fransk mat drack vi skotsk mat:
Visa bifogad bild 6025
Den där baren känner jag igen! Tror den låg i Shinjuku? Två unga killar bakom disken med massa häftig whiskey
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gräsänkling och ställd inför en mellanskuldrornamuskel av Alces Alces. Det skulle också expedieras en flaska rivningsmaterial från Jumilla som har varit väldigt uppskriven här på forumet.

Escombro 2013 håller en i sammanhanget imponerande konsekvent profil oavsett miljöfaktorer som temperatur, stekos, smaker från maten, utveckling i glaset/karaffen. Ganska rå frukt som drar åt dyr Shiraz från Barossa, med blåbär och slånbär, rökig köttbod också som förstärker intrycket. Jag tycker inte att detta är någon råbarkad sälle, tvärtom är det de rena tonerna och den i princip osynliga eken som gör att det funkar trots 14%, hög syra och tanniner, och kraftig smak. En annan sak som den har gemensamt med stora viner är att smaknyanserna hela tiden skiftar men aldrig blir tröttande. Rent, klart, med en egen vision som vinet håller fast vid, utan snedsteg. 93-94+ nånting, objektivt? Jämfört med premium Champagne, 97 +. Vi skulle nog behövt en riktigt bra bourgogne här för att kunna jämföra i samma kategori, i den här oskuldsfulla rena stilen från vildmarken utan ek eller överdrivet vetenskaplig vinmakning.

Le Riche Cab 2013 har jag avhandlat i annan tråd. 90 +.

Till entrecote av älg gillar jag normalt Bdx, inga förbannade russinviner eller gräddsås med gelé som maffian förespråkar, men av de två varianterna på bordet så funkade faktiskt Escombro bäst. OBS: stekpanna från Skeppshult, gaslåga, känsla, inget trams med lågtemp eller sous-vide.;)

Visa bifogad bild 6027
Det vattnas i munnen. Både av köttbilden men framförallt när jag tänker på Escombro. Längar till nästa gång jag får dricka det. Speciellt om det blir minst en halv flaska och med lite mat till det hela!

Kul också att forumet verkar väldigt överens kring Escombros storhet! :)
 

Jerobaum

Medlem
Gräsänkling och ställd inför en mellanskuldrornamuskel av Alces Alces. Det skulle också expedieras en flaska rivningsmaterial från Jumilla som har varit väldigt uppskriven här på forumet.

Escombro 2013 håller en i sammanhanget imponerande konsekvent profil oavsett miljöfaktorer som temperatur, stekos, smaker från maten, utveckling i glaset/karaffen. Ganska rå frukt som drar åt dyr Shiraz från Barossa, med blåbär och slånbär, rökig köttbod också som förstärker intrycket. Jag tycker inte att detta är någon råbarkad sälle, tvärtom är det de rena tonerna och den i princip osynliga eken som gör att det funkar trots 14%, hög syra och tanniner, och kraftig smak. En annan sak som den har gemensamt med stora viner är att smaknyanserna hela tiden skiftar men aldrig blir tröttande. Rent, klart, med en egen vision som vinet håller fast vid, utan snedsteg. 93-94+ nånting, objektivt? Jämfört med premium Champagne, 97 +. Vi skulle nog behövt en riktigt bra bourgogne här för att kunna jämföra i samma kategori, i den här oskuldsfulla rena stilen från vildmarken utan ek eller överdrivet vetenskaplig vinmakning.

Le Riche Cab 2013 har jag avhandlat i annan tråd. 90 +.

Till entrecote av älg gillar jag normalt Bdx, inga förbannade russinviner eller gräddsås med gelé som maffian förespråkar, men av de två varianterna på bordet så funkade faktiskt Escombro bäst. OBS: stekpanna från Skeppshult, gaslåga, känsla, inget trams med lågtemp eller sous-vide.;)

Visa bifogad bild 6027


Besöker Barcelona snart. Hittade escombro 2013 här http://www.ideavinos.com/escombro-2013.html . Funderar på lägga en beställning alternativt om någon av er känner till en butik där som kan tänkas ha vinet?
 

Vino fino

Medlem
Besöker Barcelona snart. Hittade escombro 2013 här http://www.ideavinos.com/escombro-2013.html . Funderar på lägga en beställning alternativt om någon av er känner till en butik där som kan tänkas ha vinet?
Beror lite på när och var du åker. Och om du vill betala billigt, under 400 riksdaler. Laboratorio Rupuestre ställer ut sina viner på FITUR (20-22 januari) i huvustaden, Idea Vinos som du nämner ligger likaså i Madridområdet. Ricardo Camarena har rubbet från Rupuestre men han håller ju till i Valencia. Bästa i ditt fall är väl Sibaritia som faktiskt huserar i en förort till Barça. Adressen är Carrer Ones (katalanska)/ Calle de las Olas, Sant Cugas del Valles. Mellanskillnaden mellan SE-ES (en knapp tvåhundring per pava) betalar taxin. Sen kan du ju köpa massa annat när du ändå är där.
 

Silex

Medlem
Som en del i mitt löfte att sluta med trista vertikaler som bara ansamlar viner som man betalar alldeles för mycket för dåliga år, så börjar jag med göra mig av med svenksälskade Alain Graillots Crozes-Hermitage. Kanske var de bra för 10 år sedan, men jag tycker inte de sticker ut på något sätt nu för tiden. Öppnade igår den som på papperet borde vara sämst. Norra Rhone 2008 var ett sorgligt kapitel som såg otroliga mängder regn strax före skörd. Det avspeglas på ett tydligt sätt i vinet - och visar att vissa år skall man helt enkelt undvika vissa regioner. Frukten är klen och utspädd och ger en ton av omogna bär där man endast i bakgrunden kan ana klassiska Syrah-markörer. Detta ger syran överdrivet spelrum på ett sätt som blir riktigt obehagligt. Tror aldrig jag känt en så markant syra i ett rött vin, då det brukar vägas upp av frukten. Munnen vill helst gömma sig och glömmer snabbt den lilla frukt som fanns. Som eufemism kanske man kan kalla den svala tunna frukten elegant, men snipigt är ett bättre ord. Nu har jag övertygat mig själv angående vertikaler! 82p. Sorry att jag gör ett inlägg om ett "(below) medium wine", men jag behövde skriva av mig lite...
 

chambertin

Medlem
Som en del i mitt löfte att sluta med trista vertikaler som bara ansamlar viner som man betalar alldeles för mycket för dåliga år, så börjar jag med göra mig av med svenksälskade Alain Graillots Crozes-Hermitage. Kanske var de bra för 10 år sedan, men jag tycker inte de sticker ut på något sätt nu för tiden. Öppnade igår den som på papperet borde vara sämst. Norra Rhone 2008 var ett sorgligt kapitel som såg otroliga mängder regn strax före skörd. Det avspeglas på ett tydligt sätt i vinet - och visar att vissa år skall man helt enkelt undvika vissa regioner. Frukten är klen och utspädd och ger en ton av omogna bär där man endast i bakgrunden kan ana klassiska Syrah-markörer. Detta ger syran överdrivet spelrum på ett sätt som blir riktigt obehagligt. Tror aldrig jag känt en så markant syra i ett rött vin, då det brukar vägas upp av frukten. Munnen vill helst gömma sig och glömmer snabbt den lilla frukt som fanns. Som eufemism kanske man kan kalla den svala tunna frukten elegant, men snipigt är ett bättre ord. Nu har jag övertygat mig själv angående vertikaler! 82p. Sorry att jag gör ett inlägg om ett "(below) medium wine", men jag behövde skriva av mig lite...
Du får passa på att dricka upp -02 och -04 också som är ungefär lika bedrövliga.
2006 däremot hade vi på en BYOB för ett tag sen och det var ett riktigt habilt och bra vin som visade vad Graillot kan i sina bästa stunder.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinerna på Restaurang Tani igår, tillsammans med @Innertällmo Bryggeri och god mat!
image.jpg

Sommelieren ställde naturligtvis upp flaskorna i drickesordning, men, för känsliga tittare vill vi varna för: från höger till vänster-upplevelser...


Champagnen, 88p (jag kan tyvärr inte se på bilden vad den heter)
Rejält god, lite extra fatkaraktär, bra mognadstoner och en syra som jag kan hantera. Riktigt god och en feststartare som levererade!

2005 Sarget de Gruaud-Larose, 90p
Dracks helt blint av mig. Funderade om St Julien eller StEmilion. Var lite dimmig efter all underbar saké... (Undanflykter!) men var osäker på om det jag uppfattade som merlotbaserat eller den StJulien-typiska syrastrukturen skulle få tolkningsföreträde. Sedan var jag och trevade i mitten av 90-talet. Detta vin är på platån och kommer vara där under ytterligare flera år. Ett 2:a-vin som verkligen levererar!!! Mumma!

2006 Clerc-Milon, 92p
Extremt typisk Bdx, men med mindre cederträ än jag har minnesbilder av vad detta vin tidigare levererat. Inte toktypiskt Pauillac mao. Riktigt, rackarns bra i ett mycket tidigt skede. Årgång 2006 i Bdx imponerar generellt på mig. 5 år till och detta vin kommer rocka!


image.jpg

2004 La Nieta (Rioja), 96-97p (Återfanns i flaskan från Gunderloch)

Otroligt koncentrerad utan att vara extraherad. Den rejält voluminösa röda frukten slår an på alla mina cylindrar. Purister säger kanske att vinet blivit Parker-räjpat. Men, här finns våningar av komplexitet och finkänslig konstruktion. Lättare i eken och produktionsoxidationen. Mer som Toro. Skall försöka ställa detta mot en Pintia vid tillfälle. Lär leva länge. Älskar detta vin! Ping @Mattias S Har du avnjutit deras ngn gng?

1997 Dow, 92-95p
Dekanterad 24 tim. Hade svårt med både ackomodation och uttal av ett helt gäng konsonanter då vi kom till ostbrickan, därav mitt lite yviga poängspann. Bra som FAN! Har piptobak, cigarr och många sorters våta teblad som ligger som girlander runt en fyllig gran av yppigt mogen frukt och eleganta tanniner. Ett vin att älska (ost) med! Älskar Dow's stil med återhållen sötma.

(Denna middag är en del av en månatligen återkommande tradition av heroisk hedonism. December såg oss på en saké-bar, en cocktail-bar och en italiensk trattoria. Februari ser oss på en sushibar, en spansk restaurang samt eventuellt att vi smyger in till Mikkeler Tokyo. Sällan jag vaknar innan lunch dagen efter men idag vaknade jag faktiskt kl 11, till de vackra tonerna av betongkepssymfonin. Gjorde inte många knop innan kl 16. Men, onsdagar är ju min lediga dag, iaf denna veckan. Tycker lite synd om Kosugi sensei som skulle stiga upp kl halv sju och @Innertällmo Bryggeri som hade ett möte redan kl 15:00...)

Och, om nu någon IOGT-taliban hittar åt detta meddelande så blir jag lyckligt glad och extra tillfredsställd :p
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Vinerna på Restaurang Tani igår, tillsammans med @Innertällmo Bryggeri och god mat!
Visa bifogad bild 6033
Champagnen, 88p (jag kan tyvärr inte se på bilden vad den heter)
Rejält god, lite extra fatkaraktär, bra mognadstoner och en syra som jag kan hantera. Riktigt god och en feststartare som levererade!

2005 Sarget de Gruaud-Larose, 90p
Dracks helt blint av mig. Funderade om St Julien eller StEmilion. Var lite dimmig efter all underbar saké... (Undanflykter!) men var osäker på om det jag uppfattade som merlotbaserat eller den StJulien-typiska syrastrukturen skulle få tolkningsföreträde. Sedan var jag och trevade i mitten av 90-talet. Detta vin är på platån och kommer vara där under ytterligare flera år. Ett 2:a-vin som verkligen levererar!!! Mumma!

2006 Clerc-Milon, 92p
Extremt typisk Bdx, men med mindre cederträ än jag har minnesbilder av vad detta vin tidigare levererat. Inte toktypiskt Pauillac mao. Riktigt, rackarns bra i ett mycket tidigt skede. Årgång 2006 imponerar på mig. 5 år till och detta vin kommer rocka!


Visa bifogad bild 6034
2004 La Nieta (Rioja), 96-97p (Återfinns i flaskan från Gunderloch)

Otroligt koncentrerad utan att vara extraherad. Den rejält voluminösa röda frukten slår an på alla mina cylindrar. Purister säger kanske att vinet blivit Parker-räjpat. Men, här finns våningar av komplexitet och finkänslig konstruktion. Lättare i eken och produktionsoxidationen. Mer som Toro. Skall försöka ställa detta mot en Pintia vid tillfälle. Lär leva länge. Älskar detta vin! Ping @Mattias S Har du avnjutit deras ngn gng?

1997 Dow, 92-95p
Dekanterad 24 tim. Hade svårt med både ackomodation och uttal av ett helt gäng konsonanter då vi kom till ostbrickan, därav mitt lite yviga poängspann. Bra som FAN! Har piptobak, cigarr och många sorters våta teblad som ligger som girlander runt en fyllig gran av yppigt mogen frukt och eleganta tanniner. Ett vin att älska (ost) med! Älskar Dow's stil med återhållen sötma.

(Denna middag är en del av en månatligen återkommande tradition av heroisk hedonism. December såg oss på en saké-bar, en cocktail-bar och en italiensk trattoria. Februari ser oss på en sushibar, en spansk restaurang samt eventuellt att vi smyger in till Mikkeler Tokyo. Sällan jag vaknar innan lunch dagen efter men idag vaknade jag faktiskt kl 11, till de vackra tonerna av betongkepssymfonin. Gjorde inte många knop innan kl 16. Men, onsdagar är ju min lediga dag, iaf denna veckan. Tycker lite synd om Kosugi sensei som skulle stiga upp kl halv sju och @Innertällmo Bryggeri som hade ett möte redan kl 15:00...)

Och, om nu någon IOGT-taliban hittar åt detta meddelande så blir jag lyckligt glad och extra tillfredsställd :p
Har inte druckit Riojan men blev sjukt sugen nu. Känner mig också lite svartsjuk på @Innertällmo Bryggeri, men det får jag nog tåla antar jag. ;)

Fan vad bra ni har det!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Måste bara visa vad vi åt och drack på den italienska Trattorian i decembras:

Ett typiskt italienskt vitt vin: en utstuderat syrlig och bräcklig varelse (men på "rätt" sätt) från Muscadet, 85p idag och sannolikt över 90 om ca 7 år:
image.jpg



...och vad kan väl passa bättre till detta "italienska vin" än en subversivt urtypisk italiensk klassisk rätt som denna:
image.jpg

...fries med chilliströssel och rejäl klutt vispgrädde...
 

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Måste bara visa vad vi åt och drack på den italienska Trattorian i decembras:

Ett typiskt italienskt vitt vin: en utstuderat syrlig och bräcklig varelse (men på "rätt" sätt) från Muscadet, 85p idag och sannolikt över 90 om ca 7 år:
Visa bifogad bild 6036


...och vad kan väl passa bättre till detta "italienska vin" än en subversivt urtypisk italiensk klassisk rätt som denna:
Visa bifogad bild 6035
...fries med chilliströssel och rejäl klutt vispgrädde...
Det där är ju fan genialt!
 
Detta är, som ni förstår, redan publicerade TN's från två unika provningar i november 2015. 1999:eek:rna hade jag köpt själv när de släpptes på SB, och dessa dracks ur på Franzéns Studio i Sthlm den 14/11 tillsammans med goda vänner. 1990:eek:rna köptes in till Munskänkarna Stockholm av Ulf Jansson när dessa släpptes och dessa rariteter har förvarats i Stockholms vinkällare sedan dess. Jag provade dessa hemma den 4/12, 2015. Nedanstående är tidigare publicerat på Ebob och Vinous. Men jag hoppas att detta ändå har ett visst intresse för forumets läsare. Jävligt coolt att få vara med om, hur som helst!

1999 DRC Echézeaux
Ripe, elegant and dark fruit scented, with tar and dried flowers, vanilla beans and toasty oak. Silky and sleek on the palate with grippy tannins, sweet red berries and the feeling of forest floor on an autumn walk adding complexity, this is long, spicy and rewarding, dry and exotic with severe length. Stunning. 95 p.
1990 DRC Echézeaux
Decadent and almost Syrah-like with its opulent smokiness and allspice aromas, hinting at well-aged beef stock and dying violet flowers. Medium-bodied on the palate with sweet, grainy tannins, spicy Christmas cake flavors, partially dried dark berries and a salty, sexy Soy sauce addition on the finish, where alcohol sadly shines thru. Still very, very impressive. 93 p.
1999 DRC Grands Echézeaux
Slightly volatile on the nose at first with red berries, dried flowers, somewhat subdued and not very expressive, with gentle ”vinegary” overtones, slowly escaping with aeration. The palate is medium-bodied and still tight with dried fruit and heat shining thru on the finish. Spicy, unripe red berries take center stage on the close, which lacks intensity but rewards black pepper fanatics. Initially, I wrote NR, but after two hours in the glass, it’s wonderfully elegant and graceful, but most likely not showing its best. 92 p.
1990 DRC Grands Echézeaux
N/A
1999 DRC Romanée St Vivant
Complex and ripe, this is dark fruited, laced with minerality, integrated oak showing mocca, bitter chocolate and underbrush aromatics. Medium-bodied, fresh and elegant, this is spicy, positively dry and doubtlessly mineral-driven, still tannic and youthful, revealing red berries, true elegance and great length on the lovely finale. Give it a few more years. 95+ p.
1990 DRC Romanée St Vivant
Beautiful on the nose; this stunningly pure yet rich, fruity and mature nose is classic with its red berry profile and complex herbaceous additions. The complex nose flows gracefully into an elegant and refined palate with strict tannins and refreshing acidity, where dried summer berries expands greatly on the savory finish. 95 p.
1999 DRC Richebourg
Exotically spicy and sweet on the inviting nose, where toasty oak, red licorice, ripe dark and red berries intermingle with freshly ground coffee notes. Almost full-bodied, loaded with spice and concentrated dark fruits, cinnamon, vanilla and fragrant peppers; very complex, long and layered, this is dry and demanding, showing Indian spice and strong, sweet tannins on the finish. Best from 2022. 98+ p.
1990 DRC Richebourg
Exotic and sweet spice dominated, with fading flowers and amazing forest floor aromas; lovely! Fresh, elegant, still holding serious structure, where cherries, tart peppers, complete dryness and chalky minerality provide complexity and its acidic spine is impressive. This will stay with us for many years to come. 98 p.
1999 DRC La Tache
Exotic and just amazing on the nose, pushing the variety to new levels of excitement, brimming with pure red berries, perfectly integrated oak treatment aided by a herbaceous twist. Almost full-bodied, silky sweet and powerful, yet supremely elegant, super-long and offering a plethora of exotic spice on the still youthful and surprisingly sleek finish. It’s like a controlled Casbah market. 99 p (with sincere potential to score 101 points once ready). Give it 10 more years. Amazing.
1990 DRC La Tache
Evolved, gently sour aromas of Cherry Hering liquor, dried herbs, porcini mushrooms and careful spice. Fresh, lively acidity are at once dominant here, with tart red berries and sincere tannins providing an acoustic background to its perfectly sculptured, sweet raspberry fruit, gently fading into a layered finish where raw minerality and pan-fried thyme emerge. The alcohol is evident and it doesn't really stretch out, so better drink sooner than later. 96 p
1999 DRC Romanée Conti
Red and dark berries, hints of iron and salty spice, autumn leaves, underbrush and violet flowers, this is lactic, elegant and expressive. Super-elegant on the palate, tightly tannic and very fresh and wonderfully balanced, with an interesting orange rind addition adding complexity on the finish. Impressive and immensely Terroir-driven stuff, where chalky, spicy minerality lingers effortlessly before it slowly, slowly goes away. Highly individual and femininely elegant stuff. A true honor to taste. 99 p.
1990 DRC Romanée Conti
Ripe red and dark berries, orange rind additions, soft spice, vanilla and wet autumn leaves brings happiness to my nostrils and thrills my mind. Medium(+)bodied and explosive on the palate with great presence of red fruits and chalky minerality, this is still framed by impressive tannins and balanced by clean and racy, cherry infused acidity which allows flavors to linger effortlessly. It leaves with a drying sensation which demonstrates its maturity, but also its ability to age for another 20 years easily. Emotionally moving stuff. 100 p.
1999 DRC Montrachet
Gently enveloping aromas of candied peach, honey, hazelnuts and elegant Madagascar vanilla, this is amazingly seductive and complex, with powdery sugared orange adding a floral twist. Full-bodied, musky and exotic with spicy vanilla, 23 years old Pappy van Winkle's Family Reserve, white peach, caramel, and wet chalky stones, this second-to-none Chardonnay alters the delimitations of what’s even possible with this variety. Left me speechless. 100 p.
1990 DRC Montrachet
N/A
__________________
Jörgen Lindström Carlvik
ITB!!! SWEDISH WINE IMPORTER, SOMMELIER AND WINE EDUCATOR FOCUSING ON "PRETTY GOOD WINES"
 

Mattias Schyberg

Administratör
Detta är, som ni förstår, redan publicerade TN's från två unika provningar i november 2015. 1999:eek:rna hade jag köpt själv när de släpptes på SB, och dessa dracks ur på Franzéns Studio i Sthlm den 14/11 tillsammans med goda vänner. 1990:eek:rna köptes in till Munskänkarna Stockholm av Ulf Jansson när dessa släpptes och dessa rariteter har förvarats i Stockholms vinkällare sedan dess. Jag provade dessa hemma den 4/12, 2015. Nedanstående är tidigare publicerat på Ebob och Vinous. Men jag hoppas att detta ändå har ett visst intresse för forumets läsare. Jävligt coolt att få vara med om, hur som helst!

1999 DRC Echézeaux
Ripe, elegant and dark fruit scented, with tar and dried flowers, vanilla beans and toasty oak. Silky and sleek on the palate with grippy tannins, sweet red berries and the feeling of forest floor on an autumn walk adding complexity, this is long, spicy and rewarding, dry and exotic with severe length. Stunning. 95 p.
1990 DRC Echézeaux
Decadent and almost Syrah-like with its opulent smokiness and allspice aromas, hinting at well-aged beef stock and dying violet flowers. Medium-bodied on the palate with sweet, grainy tannins, spicy Christmas cake flavors, partially dried dark berries and a salty, sexy Soy sauce addition on the finish, where alcohol sadly shines thru. Still very, very impressive. 93 p.
1999 DRC Grands Echézeaux
Slightly volatile on the nose at first with red berries, dried flowers, somewhat subdued and not very expressive, with gentle ”vinegary” overtones, slowly escaping with aeration. The palate is medium-bodied and still tight with dried fruit and heat shining thru on the finish. Spicy, unripe red berries take center stage on the close, which lacks intensity but rewards black pepper fanatics. Initially, I wrote NR, but after two hours in the glass, it’s wonderfully elegant and graceful, but most likely not showing its best. 92 p.
1990 DRC Grands Echézeaux
N/A
1999 DRC Romanée St Vivant
Complex and ripe, this is dark fruited, laced with minerality, integrated oak showing mocca, bitter chocolate and underbrush aromatics. Medium-bodied, fresh and elegant, this is spicy, positively dry and doubtlessly mineral-driven, still tannic and youthful, revealing red berries, true elegance and great length on the lovely finale. Give it a few more years. 95+ p.
1990 DRC Romanée St Vivant
Beautiful on the nose; this stunningly pure yet rich, fruity and mature nose is classic with its red berry profile and complex herbaceous additions. The complex nose flows gracefully into an elegant and refined palate with strict tannins and refreshing acidity, where dried summer berries expands greatly on the savory finish. 95 p.
1999 DRC Richebourg
Exotically spicy and sweet on the inviting nose, where toasty oak, red licorice, ripe dark and red berries intermingle with freshly ground coffee notes. Almost full-bodied, loaded with spice and concentrated dark fruits, cinnamon, vanilla and fragrant peppers; very complex, long and layered, this is dry and demanding, showing Indian spice and strong, sweet tannins on the finish. Best from 2022. 98+ p.
1990 DRC Richebourg
Exotic and sweet spice dominated, with fading flowers and amazing forest floor aromas; lovely! Fresh, elegant, still holding serious structure, where cherries, tart peppers, complete dryness and chalky minerality provide complexity and its acidic spine is impressive. This will stay with us for many years to come. 98 p.
1999 DRC La Tache
Exotic and just amazing on the nose, pushing the variety to new levels of excitement, brimming with pure red berries, perfectly integrated oak treatment aided by a herbaceous twist. Almost full-bodied, silky sweet and powerful, yet supremely elegant, super-long and offering a plethora of exotic spice on the still youthful and surprisingly sleek finish. It’s like a controlled Casbah market. 99 p (with sincere potential to score 101 points once ready). Give it 10 more years. Amazing.
1990 DRC La Tache
Evolved, gently sour aromas of Cherry Hering liquor, dried herbs, porcini mushrooms and careful spice. Fresh, lively acidity are at once dominant here, with tart red berries and sincere tannins providing an acoustic background to its perfectly sculptured, sweet raspberry fruit, gently fading into a layered finish where raw minerality and pan-fried thyme emerge. The alcohol is evident and it doesn't really stretch out, so better drink sooner than later. 96 p
1999 DRC Romanée Conti
Red and dark berries, hints of iron and salty spice, autumn leaves, underbrush and violet flowers, this is lactic, elegant and expressive. Super-elegant on the palate, tightly tannic and very fresh and wonderfully balanced, with an interesting orange rind addition adding complexity on the finish. Impressive and immensely Terroir-driven stuff, where chalky, spicy minerality lingers effortlessly before it slowly, slowly goes away. Highly individual and femininely elegant stuff. A true honor to taste. 99 p.
1990 DRC Romanée Conti
Ripe red and dark berries, orange rind additions, soft spice, vanilla and wet autumn leaves brings happiness to my nostrils and thrills my mind. Medium(+)bodied and explosive on the palate with great presence of red fruits and chalky minerality, this is still framed by impressive tannins and balanced by clean and racy, cherry infused acidity which allows flavors to linger effortlessly. It leaves with a drying sensation which demonstrates its maturity, but also its ability to age for another 20 years easily. Emotionally moving stuff. 100 p.
1999 DRC Montrachet
Gently enveloping aromas of candied peach, honey, hazelnuts and elegant Madagascar vanilla, this is amazingly seductive and complex, with powdery sugared orange adding a floral twist. Full-bodied, musky and exotic with spicy vanilla, 23 years old Pappy van Winkle's Family Reserve, white peach, caramel, and wet chalky stones, this second-to-none Chardonnay alters the delimitations of what’s even possible with this variety. Left me speechless. 100 p.
1990 DRC Montrachet
N/A
__________________
Jörgen Lindström Carlvik
ITB!!! SWEDISH WINE IMPORTER, SOMMELIER AND WINE EDUCATOR FOCUSING ON "PRETTY GOOD WINES"
Inte alls avundsjuk! Kul provning och trevligt att få dela ut 100p två gånger om. Nu kan du dö lycklig! :)
 

Åskar

Medlem
Piglördag, då får man ta en till maten (en 150-grammare från Sibylla)
Som av en händelse så plingade ett sms angående leverans av vin när undertecknad befann sig inom räckhåll.

Château Bonnet Divinus, 2009
divinus.jpg

Classy flarra - Jag hugger in:
Ogenomtränglig mörk purpur.
Svartvinbär
En uns köttighet, lite som köttbuljong eller skogschampinjoner.
Snäll syra som vattnar gommen - Lagom syrliga lakritsremmar
Lite lätt gröna toner, vanillin och cigarrlåda av cederträ.
Ett fruktdrivet men ändå hyggligt balanserat vin som går åt som smör i solsken (ett glas blir 3-4)
Jag gillar viner där frukten spelar första fiolen, om fiolen är välstämd och violinisten är bra. Här får man även en liten basfiol. Lite ungt och möjligtvis lite knutet, men det finns något där. En struktur etc. Price perfomance är ohyggligt bra. Hundranittionio riksdaler. Det vore roligt att öppna en flaska om året och se vad som händer...
Betyg i dagsläget:
88+
 
Last edited:

Jerobaum

Medlem
Finns även i Sverige som privatimport genom Vin & Natur, 480 kr + ev lite frakt beroende på var du bor i Sverige.
Hittar jag inte butik i Barcelona känns det klart värt att köpa denna väg istället. 411kr räknade jag om kursen till på den spanska webshoppen. 60kr frakt till sthlm var inte farligt, msåte passa på att köpa lite mer bara
 
Toppen