Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Champagnen var Guy de Chassey Grand Cru Brut 2000. Mina betyg ligger exakt i linje med dina på samtliga viner. Så här i efterhand, så saknade vi kanske ett bra vitt till torsksperman?
Det blev en ny kväll med sake igår, bara sju olika (stället hade inte fler), helt klart att Niigata levererar bra.
Skoj att du också verkar föredra Niigata. Ofta levererar de den kristallklara vägen genom natten. Vinmässigt tänker jag mig deras sakéer som kallklimatsvarianter, för de är så utstuderat rena: som Fjällbäckar. Tycker att de bättre har en underbar närvaro som är subtil, aldrig in-your-face, förfinad och samtidigt med rejält umpa-humpa. (Niigata är dock ej på riktigt ett kallt klimat.)

Som du säger: Till torsksperman borde vi absolut haft att jämföra en bättre sort från Koshinokanbai och kanske ställa den mot en ... Bgn? Eller en Vina Tondonia GR för att möta vitlöksberget med ett ekberg?

Vad tror du?
Hur som helst var det en UNDERBAR afton som jag hoppas vi kan göra om nästa år och etablera som ett årligen återkommande Vinferno :död:

StefanAkiko

@StefanAkiko och @Innertällmo Bryggeri - skrattade gott år er bild på "torsktestikelspermasäckar" -- det är förmodligen godare än det ser ut. Måste tillägga att det var ett hjärligt skratt. Hursomhelst så uppstod ett förskräckligt sug efter sake (har aldrig druckit det). I Lkpg har vi en krubbstuga som heter ShinNori, är det något i dryckesväg på menyn som är ok och kan rekommenderas?
http://shinnori.se/dryck-new/
Mineralvattnet ser RIKTIGT BRA UT!!!

StefanAkiko

Skämt åsido:
Kanske vi skall ta och planera in en saké-afton i Stlm i augusti?
Jag tar med mig ett gäng riktigt bra och bättre sakéer samt några de luxe-varianter.
Så tar vi knytkalas med rå fisk.
Tuggmässigt finns en massa bra saker i Japan som jag kan ta med mig.
Skulle gissa på att det kommer ålanda på ca 500-ingen blankt per person om bara den mesta maten kommer ur våra egna nävar efter seglatser på älvar och hav.
Jag kan vara lekledare.

Jerobaum

Medlem
Då du besöker Bar Brutal, vilket du måste, så kan du också inhandla det antal flaskor Escombro du behöver. Rimliga påslag (dvs gör alla svenska påslag = skämmiga). Vällagad mat. Mycket rimligt prissatt. Drack fö ett av de vidrigaste vinerna någonsin, ett torrt naturmuppsvin från Jura som förmodligen innehöll mer Brettanomyces än druvmust. Urvattnat NANNTING... Och fick då tipset att prova en Escombro. The road from Hell to Heaven was just one PLOP away :)

Visa bifogad bild 6040

Mangen tack. Några andra måste-ställen (mat,vin) i Barca? Åker dit i februari som sagt

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag känner mig lite lurad av åldern faktiskt. Hade nog väntat mig lite mer tid i källaren än så med tanke på spindelväven. Kanske var flaskan enbart preppad med bomull. ;)

I vilket fall som helst, Auslese är bara så jäkla gott. Borde snart vara dags att poppa den flaska i garderoben som jag har lyckats spara längst: 2006 Dr Loosen Auslese...

Drack en sådan till nyår. Det var bland de sista vinerna men riktigt bra. T.o.m. bättre än vad jag mindes det vara...

Tycker nog du kan korka upp och njuta samtidigt som du passar på och köpa fler för framtiden.

Toby

Medlem
Idag tänkte jag testa denna.
Blir nog 50/50, antingen bra, eller inte.
Spännande blir det iaf!

Clos De L'Olive 1985

Attachments

• IMG_1200.JPG
    IMG_1200.JPG
    39,1 KB · Visningar: 185

Daniel A

Administratör
Idag tänkte jag testa denna.
Blir nog 50/50, antingen bra, eller inte.
Spännande blir det iaf!

Clos De L'Olive 1985

Vet att många på forumet har druckit den, och att flaskvariationen varit gigantisk. @Daniel B hade med en flaska på GBG-BYOB i höstas, och även om åsikter om vinet minst sagt var delade så tyckte åtminstone jag att det var perverst gott och spännande! Hoppas din flaska levererar!

StefanAkiko

Mangen tack. Några andra måste-ställen (mat,vin) i Barca? Åker dit i februari som sagt
I närheten hittar du Vila Vinitecas flaggskeppsbutik. Får ej missas. Sen har du en massa Gaudi att beskåda. Det är förmodligen kallt på stranden, obadbart mao... @Mats har också hittat ett sherryhimmelrike i Barcelona.

StefanAkiko

#fredagsmys Började med 90 minuter stenhård kendoträning på det japanska Finasministeriet med bla två st herrar med 8dan kendo (tänk: Yoda) varav den ene herren, 小西先生、är 90 bast (NITTIO ÅR!!!) och under 1,50. Precis som Yoda! Vill också påpeka att han skickade in mig i väggen UTAN att han used the Force. Lät mig träffa honom på sista attacken. Fnös att jag var skämmigt usel (likheterna med Yoda upphör inte här) och röt att jag MÅSTE träna mer på baserna och omedelbart måste upphöra med alla dåliga (han sa "idiotiska") dumheter jag gör: för det är inte kendo!
Efter träningen så satte vi oss mitt i dojon (=träningslokalen) och ett festbord dukades upp med allehanda tilltugg och tilldrycker. Denne farbror serverade mig tre glas makalös saké av bästa sort och var min bästa polare.

Nästa gång jag tränar på Finansministeriet så kommer jag att ta med en ändå bättre saké och servera honom. (Efter att ha blivit gjord slarvsylta av innan samt fått utstå hans beska blick - inte att leka med - och hårda fysiska och psykiska behandling. Yoda!) Världens mest underbara farbror! I'm in love w/this guy :kyss:

image.jpg

...nu, då jag tittar på fotografiet så ser han faktiskt lite ut som Yoda också...

Last edited:

StefanAkiko

Fabrica Moritz är egentligen ett bryggeri, men samtidigt en av de större och mer välskötta restaurangerna med en FANTASTISK vinlista. Iaf så länge man kan vara lycklig med viner från Catalunya. En bättre Cava till starten, ett par vita till "nästanmaten" och ett gäng röda till den RIKTIGA maten... Sommeliererna är seriösa och du kan skicka tillbaka viner redan för att du inte gillar dem :)

...och med 400 viner BY THE GLASS (F**k yeah! Hejja Sverige! Kan spanjorerna, så nog kan väl vi!!! Nästan som Norda.) så tar det ett par besök innan man behärskar den delen av menyn.

image.jpg

Stort, livat, välskött, stora bord finns för festliga gäng! Prismässigt i rätt liga för att också nästa dag ha råd till ett liv i överdåd och susdus.

Bokas innan!!!

Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
IMG_20160116_073257.jpg

Lite gott från igår.

Gilles et catherine Verge Vielles Vignes 2009
- Tydligt oxidativa drag med mycket bokna äpplen, lite majs och en touch av smörighet. Generös även i munnen, med en ganska fyllig kropp och bra intensitet. Gott, men hade önskat lite högre syra.

2013 Alice et Olivier De Moor Chablis L'Humeur du Temps
- Även här en ganska generös doft med mycket smöriga battonage-toner, krutig stenighet, och en fräsh fruktighet som drar lite åt det grönare tropiska hållet. Hög syra, rivig syra slank kropp men med bra fyllning och längd. Kanongott!

2009 Celler Escoda-Sanahuja Conca de Barberà Les Paradetes
- Även här lite oxidativa drag och ganska tydlig mognad. Frukten är solmogen och drar åt lite mosiga plommon och kirsch. Finns även en del jordighet och lite örtighet. Mjukt och avrundat i munnen med ganska fyllig kropp och trevlig mognad. Ett gott vin, men inget som sticker ut.

2014 Gut Oggau Atanasius
- Österrikisk blend av Zweigelt och Blaufrankisch. Extremt ung och primär i doften men inte helt utan komplexitet. Blåbär, slånbär och en rejäl dos av vitpeppar. Slankt och friskt i smaken med hög syra och ganska riviga tanniner. Gillar detta skarpt, men skulle vilja prova om ett år eller två.

2009 Château Canon-la-Gaffelière
- Maxad doft med mycket björnbär, svarta vinbär, mörka plommon, smörkola, kokos och saltlakrits. Fylligt i munnen med medelhög syra och generös frukt. Ganska mjukt med slipade tanniner och ett torrt avslut. Finns även en antydan till mognad i form av lite torkad frukt i näsan och lite bruna toner i färgen. Gissade blint på Australiensisk Shiraz. Tog många avvisade gissningar innan vi hamnade i Bordeaux och även om jag tycker detta är ganska så gott så tycker jag det är väldigt tråkigt att vinet helt saknar uttryck för sitt urpsrung. Öppnades en Camensac 2005 som referens (ej med på bild). Och där fick man betydligt mer Bdx i form av stall, ceder och jord. Även betydligt torrare och stramare.

2008 István Szepsy Tokaji Szamorodni Édes
- Tonvis av torkad frukt, aprikos, russin, fikon och smörstekt annanas. Ljuvlig smak med intensiv sötma, bra syra och en underbar krämig textur. Ett fantastiskt vin!

Toppen