StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skoj att du också verkar föredra Niigata. Ofta levererar de den kristallklara vägen genom natten. Vinmässigt tänker jag mig deras sakéer som kallklimatsvarianter, för de är så utstuderat rena: som Fjällbäckar. Tycker att de bättre har en underbar närvaro som är subtil, aldrig in-your-face, förfinad och samtidigt med rejält umpa-humpa. (Niigata är dock ej på riktigt ett kallt klimat.)Champagnen var Guy de Chassey Grand Cru Brut 2000. Mina betyg ligger exakt i linje med dina på samtliga viner. Så här i efterhand, så saknade vi kanske ett bra vitt till torsksperman?
Det blev en ny kväll med sake igår, bara sju olika (stället hade inte fler), helt klart att Niigata levererar bra.
Som du säger: Till torsksperman borde vi absolut haft att jämföra en bättre sort från Koshinokanbai och kanske ställa den mot en ... Bgn? Eller en Vina Tondonia GR för att möta vitlöksberget med ett ekberg?
Vad tror du?
Hur som helst var det en UNDERBAR afton som jag hoppas vi kan göra om nästa år och etablera som ett årligen återkommande Vinferno