Emanuel
Instagram; Swedish Champagne Dude
-Kul, ser fram emot att höra vad du tyckte!Idag tänkte jag testa denna.
Blir nog 50/50, antingen bra, eller inte.
Spännande blir det iaf!
Clos De L'Olive 1985
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
-Kul, ser fram emot att höra vad du tyckte!Idag tänkte jag testa denna.
Blir nog 50/50, antingen bra, eller inte.
Spännande blir det iaf!
Clos De L'Olive 1985
Dönnhoff är verkligen bra. Kul att läsa.2006 Dönnhoff NiederHäuser Hermannshöhle Riesling Auslese. Inbjudande doft med toner av honung, plommon, persika och citrus och våta stenar. I munnen nästan viskös med smak av av citrus, nötter, honung och äpplen. Underbart integrerad sötma, ljuvlig balans! I eftersmaken klingar sötman successivt av och ersätts av syra och mineralitet. Rena Niagarafallet i käften i väntan på nästa klunk. Perfekt mognadsstadium för min smak, men håller nog minst ett decennium till utan att tappa nämnvärt. Skulle köpt en låda till. 95p.
Är självklart på.Skämt åsido:
Kanske vi skall ta och planera in en saké-afton i Stlm i augusti?
Jag tar med mig ett gäng riktigt bra och bättre sakéer samt några de luxe-varianter.
Så tar vi knytkalas med rå fisk.
Tuggmässigt finns en massa bra saker i Japan som jag kan ta med mig.
Skulle gissa på att det kommer ålanda på ca 500-ingen blankt per person om bara den mesta maten kommer ur våra egna nävar efter seglatser på älvar och hav.
Jag kan vara lekledare.
Har du smakat den? År ut och år in är det ett rackarns så bra vin! Minns inte vad rissorten heter, men det är en av de mer svårodlade sorterna som bildar rätt så små gryn. Det är sannerligen en saké att se fram mot! Jag längtar redanÄr självklart på.
Kan chippa in den här så slipper du släpa så mycket:
Visa bifogad bild 6070
Hakkaisan Junmai Ginjo Niigata 1800 ml
Absolut!Garanterat samma "fel" som jag brukar påpeka.
Har du smakat den? År ut och år in är det ett rackarns så bra vin! Minns inte vad rissorten heter, men det är en av de mer svårodlade sorterna som bildar rätt så små gryn. Det är sannerligen en saké att se fram mot! Jag längtar redan
Har därför redan bestämt mig för att också ta med Hakkaisan's extremt svåråtkomliga ris-shouchu. Den går utanpå det mesta i risväg
Mycket bra sammanfattat! Eriks vinbar känns ruggigt trevligt i jämförelse. Fruns röda vad någon sydrhonare av mediokert slag och min Vouvray var tämligen trist. Lite honung, päron och fläder typ.Besök på Gaston vinbar i Gamla Stan tillsammans med @Mattias S och våra respektive fruar. Trevligt naturligtvis med sådant sällskap.
Svårigheten att välja vin från den digra vinlistan resulterade i att vi överlämnade till personalen att välja åt oss. Blindprovning är ju alltid kul dessutom. Bad alltså om ett lättare rödvin i prisklass upp till 800kr från vinlistan.
I glasen fick vi ett ljust, elegant, slankt, ganska komplext, rödfruktigt vin med lite stalltoner (enligt Mattias, jag hade lite svårare att känna det), tranbär och skogshallon, kanske lite rosor och kanel också. Klara Nebbiolo-vibbar i min näsa i alla fall. I munnen var det medelstramt, lite för mesiga tanniner för en Nebbiolo, men lite för mycket för Pinot Noir som också dök upp som alternativ. Vi spekulerade också om det kunde vara ett Etna-vin baserat på Nerello Mascalese. Mattias vacklade mellan Nebbiolo av lättare sort eller Bourgogne, men då från exempelvis Gevrey-Chambertin pga de lite kraftigare tanninerna. Kändes dock mindre troligt med tanke på vår 800kr-gräns. Själv trodde jag trots allt mest på Nebbiolo, trots de lite försiktiga tanninerna. Min fru var dock helt säker på att det INTE var Nebbiolo, "den har ju inga tanniner alls".
Efter avtäckning visade det sig vara en enkel Bourgogne: 2012 Domaine Bachelet-Monnot Bourgogne Rouge.
Alla var överens om att det var ett bra vin i 87-88p nivå, med en näsa som lovade mer än vad som landade i munnen. Lite ihåligt och kort, men väldigt trevligt att dofta på och dessutom väldigt lättklunkat.
Därefter blev det vin på glas, Mosel-Riesling (Sybille Kuntz) för mig och frugan, Vouvray för Mattias och något rött (missade vad det var) för Mattias fru. Trevlig kväll tack vare sällskapet mer än platsen.
Det här var mitt första besök på Gaston och jag måste tyvärr konstatera att det nog inte blir några fler besök. Snorkig och ointresserad personal som inte alls verkar tycka om sitt jobb och sina gäster. Mycket viner men ganska få på glas. Hög musik som man inte ville sänka ens när vi var de enda gästerna.
Är helt med dig om Pegau som är sin traditionella stil trogen och INTE har descinficerat källaren från Brettanomyces.Visa bifogad bild 6086
Pegau är en av de stora från CdP. Detta är vin med mycket karaktär. Rått och animaliskt men ändå rätt elegant och definitivt superläckert! Första gången jag provar 2012 och den är riktigt bra redan nu. Här finns tydliga likheter med Leon Barral Jadis (2011).
Ikväll dricker vi Barolo 2010 från underbara Monforte d'Alba, nämligen från Oreste StefanoVisa bifogad bild 6063
La Boqueria såklart! Du behöver garanterat Jamón Iberico de Bellota.