Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Uppdatering på: Clos De L'Olive 1985

Tyvärr hade jag inte turen med mig :(
Tror det kommit in luft via korken och det blivit infektion eller liknande.

smak: metall, kaffesump, väldigt gammalt surt trä. 20p
Det blev vasken tyvärr.

Dock så blev det en Chateau Musar - 2008 istället!

Tråkigt att den inte höll ihop. Kan tänka mig att ni blev lätt besvikna!

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Uppdatering på: Clos De L'Olive 1985

Tyvärr hade jag inte turen med mig :(
Tror det kommit in luft via korken och det blivit infektion eller liknande.

smak: metall, kaffesump, väldigt gammalt surt trä. 20p
Det blev vasken tyvärr.

Dock så blev det en Chateau Musar - 2008 istället!
Hur va Musar -08 då?

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
capmartin dalla cia.jpg

Allas vår 2007 Dalla Cia Giorgio tillsammans med en 10 år äldre 1997 Domaine Capmartin Cuvée du Couvent

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vad tyckte du om Dallas?
Har druckit ett en antal flaskor Dalla Cia Giorgio sedan tipset först dök upp, bra vin, kanske lite för koncentrerat för min smak, Capmartin var aningen bättre, men för priset (om man får säga det här?) är det riktigt gott, väldigt publikt, passar de flesta, perfekt att ställa fram i större sällskap.
En mogen délice de bourgogne (extrapris på Winjas just nu) lyfter också Giorgio rejält - som gjorda för varandra.
Jag hämtade 8 nya flaskor idag - bra att ha.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Har druckit ett en antal flaskor Dalla Cia Giorgio sedan tipset först dök upp, bra vin, kanske lite för koncentrerat för min smak, Capmartin var aningen bättre, men för priset (om man får säga det här?) är det riktigt gott, väldigt publikt, passar de flesta, perfekt att ställa fram i större sällskap.
En mogen délice de bourgogne (extrapris på Winjas just nu) lyfter också Giorgio rejält - som gjorda för varandra.
Jag hämtade 8 nya flaskor idag - bra att ha.

Jag dracka Dalla Cia i lördags. Tog inte några anteckningar, men den första kommentaren från min sambo var ganska rolig;

"Åhh, det här är vin för mig. Jag har inte fått dricka gott vin på jättelänge! Mmhh, det här vill jag ha mer av."

Efter det klagade hon på att jag hade provat min fram genom Italien, Frankrike och diverse andra länder i världen. Medans jag högljutt protesterade och menade på att min vinresa handlar om att jag ska lära mig mer och mer för att till slut kunna plocka fram rätt vid varje tillfälle, även om hon kommer att gå bet på några flaskor som hon inte gillar.
:)

Såhär skrev jag om vinet;
"Ett Linneavin, väldigt varmt och fylligt och koncentrerat. Inga tanniner som märks över huvud taget. Något sött men gott. Lång eftersmak av mörka bär. "

Mattias Schyberg

Administratör
Tisdag, en förbannat trist tisdag, blev omedelbart minst 100 % roligare när jag tog beslutet att öppna en flaska semi-moget vin...

image.jpg

La Bastide Blanche känner såklart de flesta igen från bolagets standardsortiment, men det görs ju fler vin i regionen och av producenten. Bland annat en specialcuvée. Just detta vin är inhandlat på plats hos producenten via ombud och nu kändes det dags att poppa härligheten.

2009 La Bastide Blanche Bandol Cuvée Estagnol är Komplext och nyanserat med mogna plommon, torkad frukt och björnbär med härligt animaliska stråk med lite antydan till stall tillsammans med fina toner av lakrits, eneträ, tjära och kikkomans soja samt lite läcker salmiak, cigarrtobak och rostigt järn som tar rikligt med plats i eftersmaken. Så långt så skulle jag nog lätt placera det någonstans i Ch9dP blint, men det är i så fall utan att ta hänsyn till strävheten.

Massor av torra och ettriga tanniner trots lite ålder men aningen slapp syra som tyvärr måste sättas upp på minuskontot. Medelfyllig munkänsla samt duglig längd, men det är absolut inte perfekt balanserat. Men vad gör väl det? Jag njuter för fullt ändå och tycker nog att upplevelsen håller riktigt hög klass när det hela summeras. 90p

Bra Bandol rockar så varför används inte Mourvèdre flitigare i vinvärlden? Visst, svårodlad druva och allt det där (om vinerna skall bli riktigt bra), men den klarar verkligen av kopiösa mängder sol och värme, vilket regionen har rikligt av, precis som många nya världen-länder för övrigt. Jag menar, vi har ju tillräckligt med viner på Syrah och Cabernet Sauvignon i världen trots allt.

Mer Mourvèdre till folket!

chambertin

Medlem
Bra Bandol rockar så varför används inte Mourvèdre flitigare i vinvärlden? Visst, svårodlad druva och allt det där (om vinerna skall bli riktigt bra), men den klarar verkligen av kopiösa mängder sol och värme, vilket regionen har rikligt av, precis som många nya världen-länder för övrigt. Jag menar, vi har ju tillräckligt med viner på Syrah och Cabernet Sauvignon i världen trots allt.

Ser gärna mer Mourvèdre på hyllorna jag med och definitivt mer Bandol vore kul. Trevligt att läsa att den ökar i C9dP också.
Druvan som ju har sitt ursprung från Spanien går ju där under namnet Monastrell och är där ganska vanlig (4:e mest planterade tydligen) och definivt vanlig (ofta i blends) i Jumilla, Yecla, Murcia m.fl.
(från Jancis Robinsons hemsida:)
But by far the majority of the world’s plantings are still in Spain, where, as Monastrell, it is the country’s fourth most planted red wine variety. Even if the vine’s reputation within Spain is not especially glorious, and it was traditionally used for black syrups sold as Monastrell Dulce or Fondillón, more and more exporters are jumping on the bandwagon of this variety’s current global popularity. There are now hundreds of inexpensive bottlings from regions such as Jumilla, Yecla and Alicante, where the likes of Juan Gil, Casa de La Ermita, Casa Castillo and El Nido have already shown that truly fine wines can also be made from Monastrell. The Catalan firm of Torres also makes one of Spain’s most distinctive and distinguished wines from a blend of varieties in Conca de Barberá in which Monastrell is the chief ingredient.

Magikern

Medlem

Många Bandol och andra viner med mycket Mourvedre tenderar att utveckla unkna toner som många (inga namn behöver nämnas ;)) uppfattar som rätt motbjudande. Det samma gäller även Aglianico (Aglianico Del Vulture främst) och Pinotage.

Mattias Schyberg

Administratör
Många Bandol och andra viner med mycket Mourvedre tenderar att utveckla unkna toner som många (inga namn behöver nämnas ;)) uppfattar som rätt motbjudande. Det samma gäller även Aglianico (Aglianico Del Vulture främst) och Pinotage.
Jag gillar reduktiva drag rent allmänt, likaså stalliga och rökiga. Även röd Bourgogne när den är som bäst brukar ju ha en härlig ton av osande utedass. Yummie!

Magikern

Medlem
Jag gillar reduktiva drag rent allmänt, likaså stalliga och rökiga. Även röd Bourgogne när den är som bäst brukar ju ha en härlig ton av osande utedass. Yummie!

Den klassiska brettsmaken tror jag tilltalar vinnördar rätt mycket i allmänhet (utvecklad Bourdeaux och Bourgogne). Kaffesump, kokt broccoli, rökt sparris och liknande är inte lika tilltalande.

chambertin

Medlem
Den klassiska brettsmaken tror jag tilltalar vinnördar rätt mycket i allmänhet (utvecklad Bourdeaux och Bourgogne). Kaffesump, kokt broccoli, rökt sparris och liknande är inte lika tilltalande.
Brett har ju inget (eller i alla fall inte så mkt) med utveckling att göra även om det tenderar att bli intensivare med åren om flaskan/vinet har varit i kontakt med Brettanomyses under vinifieringen. Har druckit t.ex unga La Pèira som omväxlande varit med eller helt utan brett och från samma låda.

Magikern

Medlem
Brett har ju inget (eller i alla fall inte så mkt) med utveckling att göra även om det tenderar att bli intensivare med åren om flaskan/vinet har varit i kontakt med Brettanomyses under vinifieringen. Har druckit t.ex unga La Pèira som omväxlande varit med eller helt utan brett och från samma låda.

Skulle mest förklara klassisk brett på ett tydligt sätt. Tror nog många förknippar det med Bourgogne och Bordeaux, framför allt utedassdoften. ;)

Magikern

Medlem
Nä, allt är inte lika gott. Vissa saker är godare än andra. Utedass, rökt sparris, kokt broccoli och kaffesump är mycket trevligare än rutten fisk, välhängt lik och mensblöjor utan tvekan. ;)

Har faktiskt varit med om en gammal pinotage från Sydafrika som doftade rutten fisk på gamla rökskadade ekfat. Inget som tilltalar mig men tror det kan bero på att smaken var lika med rökskadade ekfat också. ;)

Toppen