Tisdag, en förbannat trist tisdag, blev omedelbart minst 100 % roligare när jag tog beslutet att öppna en flaska semi-moget vin...
La Bastide Blanche känner såklart de flesta igen från bolagets standardsortiment, men det görs ju fler vin i regionen och av producenten. Bland annat en specialcuvée. Just detta vin är inhandlat på plats hos producenten via ombud och nu kändes det dags att poppa härligheten.
2009 La Bastide Blanche Bandol Cuvée Estagnol är Komplext och nyanserat med mogna plommon, torkad frukt och björnbär med härligt animaliska stråk med lite antydan till stall tillsammans med fina toner av lakrits, eneträ, tjära och kikkomans soja samt lite läcker salmiak, cigarrtobak och rostigt järn som tar rikligt med plats i eftersmaken. Så långt så skulle jag nog lätt placera det någonstans i Ch9dP blint, men det är i så fall utan att ta hänsyn till strävheten.
Massor av torra och ettriga tanniner trots lite ålder men aningen slapp syra som tyvärr måste sättas upp på minuskontot. Medelfyllig munkänsla samt duglig längd, men det är absolut inte perfekt balanserat. Men vad gör väl det? Jag njuter för fullt ändå och tycker nog att upplevelsen håller riktigt hög klass när det hela summeras.
90p
Bra Bandol rockar så varför används inte Mourvèdre flitigare i vinvärlden? Visst, svårodlad druva och allt det där (om vinerna skall bli riktigt bra), men den klarar verkligen av kopiösa mängder sol och värme, vilket regionen har rikligt av, precis som många nya världen-länder för övrigt. Jag menar, vi har ju tillräckligt med viner på Syrah och Cabernet Sauvignon i världen trots allt.
Mer Mourvèdre till folket!