Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
Jag har lite svårt för priset på vin jaune, även om jag såklart inser att produktionsmetoden förklarar en hel del. Sedan har vi det här satans otyget med 62 cl-flaskor. Förbenade fransmän att vara hipsters innan det var coolt - “hå hå hå, 75 cl är för mainstream. Vi hittar på något annat, bara för att vi kan!”. Bah! Men ändå faller jag dit, gång på gång. Ibland stirrar jag lite bistert på dessa vin jaune-flaskor som har följt med mig genom ett antal flyttar. Men varje gång jag korkar upp och dricker blir jag lika salig. Ikväll var jag till och med ett sådant ogint as att jag bara hällde upp ¾-delar av flaskan till middagen. Nu när alla sover dricker jag upp resten själv…

62cl-flaskan går ju att lägga i källaren i alla fall vilket ju är mer än man kan säga om ickehipstervinerna från Franken.;)

MAIS POURQUOI 62 Cl ??

clavelin_actuel.jpeg

Sans ouillage, le vin s'évapore tranquillement mais sûrement. Après 75 mois d'élevage sous tonneau et sans ouillage, le vin a donc perdu énormément en terme d'évaporation. Ainsi, sur 100 litres de vin au départ, il restera après ce long élevage de 6 ans et 3 mois, exactement 62 litres. En d'autres termes le vin aura perdu 38 litres. Sur 1 litre donc, il reste après élevage, 62 cl.C'est ainsi qu'est née cette bouteille très spécifique de 62 Cl, répondant au doux nom de Clavelin, et à la forme si singulière.

Vino fino

Medlem
Visa bifogad bild 6131 Frun är på aw och barnen sover, då vankas fredagsmys! Snus, Blueberry och Hirsch vineyards Pinot noir San Andreas fault 2012. Dekanterade i två timmar. Övermogna hallon, lite hästsvett, tobak och läder. Mild syra, lena tanniner, mineral och hallon igen. Trevligt vin men saknar lite komplexitet, det kanske kommer med lite ålder, vad vet jag:) 88p
Va? :eek: Drack samma häromveckan, som en smekning. Utsökt balans, lågmält viskande underbara Pinot-hallon. 91 + någonting. :)

Vino fino

Medlem
Sans ouillage, le vin s'évapore tranquillement mais sûrement. Après 75 mois d'élevage sous tonneau et sans ouillage, le vin a donc perdu énormément en terme d'évaporation. Ainsi, sur 100 litres de vin au départ, il restera après ce long élevage de 6 ans et 3 mois, exactement 62 litres. En d'autres termes le vin aura perdu 38 litres. Sur 1 litre donc, il reste après élevage, 62 cl.C'est ainsi qu'est née cette bouteille très spécifique de 62 Cl, répondant au doux nom de Clavelin, et à la forme si singulière.
Antar att det är därför som sherry säljs i flaskor om 53 cl, eftersom de tappar i snitt 47% till änglarnas del innan buteljering? :neej:

gece

Man vänjer sig.
Vinets dag firades med 2013 Nicolas Joly Savennières Les Vieux Clos. Jag vet att Joly inte gör vin för de räddhågsna, är inte detta lite väl oxiderat...? Bärnstensfärg som mer ser ut som 25 än 2,5 år gammalt och en tydlig doft av oxiderat äppeljuicekoncentrat och inte så mycket mer än lite bistert stendamm (som får mig att tänka på lambic eller orangevin). Turligt nog är jag lite pervers och sörplade med lika delar tvekan och förnöjsamhet i mig alltihop.

Ännu lite mörkare i färgen var 2011 Gibson Bridge Pinot Gris Sweet 16 Late Harvest. Den väldigt småskaliga domänen drivs av ett entusiastiskt par i utkanten av byn Renwick i Marlborough och vingården utgör i princip deras bakgård. De fokuserar på Pinot Gris, och det här är deras paradnummer, från 16 rader med rankor de varje år hoppas ska botrytisera fint, fick jag lära mig när jag var där för ett par år sen (och knappt blev insläppt för att vi inte skulle hinna med hela deras "tasting experience" på 45 minuter, men lite smicker, ledsna hundögon och genuin ledsamhet fick in oss till slut). Hursomhelst, 2011 kom möglet precis som det skulle, och från de skrumpna druvorna gjordes ett vin som igår hade en lite brunartad roséfärg, och en massiv, lite blommigt rökig doft (rosrökelse?) med undertoner av honung, nypon, gula äpplen, hjortron, macadamianötter, champinjon och Earl Grey. I munnen har det en intill vansinne angränsande intensitet, otroligt sött men ändå så välbalanserat. Eftersmaken är fantastisk lång och försvinner inte förrän jag borstar tänderna innan sänggående. Vilket vin. Att Pinot Gris kunde bli så här. Jag sätter 95p och undrar om jag är snål.

Va? :eek: Drack samma häromveckan, som en smekning. Utsökt balans, lågmält viskande underbara Pinot-hallon. 91 + någonting. :)
Menar du att mitt betyg var för lågt? För mig är 88 poäng ett bra betyg. Jag kände absolut att det var ett kvalitetsvin, men jag kan villigt erkänna att i det här stadiet av mitt vinintresse så är den stilen inte vad jag främst går igång på...

Zmirc

Medlem
Från förra helgen men bättre sent än aldrig:

1985 Cálem Vintage Port

Dekanterad fyra timmar. Färg åt det roströda hållet. Väldigt lite fällning. Mycket trevlig doft av röda bär och viss mentol. Smaken dominerad av mentol med nämnda bär vid sidan om. Kanske låter lite obalanserat men var riktigt gott. Om man gillar mentol förstås. Det kändes inte som att det fanns någon oförlöst potential i vinet även om det nog klarar att ligga lite till.

LeChat

Medlem
image.jpeg

Provsmakar kvällens vin Domaine Saint Prefert Reserve Auguste Favier 2010. Det är bara att konstatera att detta är en förbannat god CdP. Har bara druckit -07 tidigare vid ett par tillfälle och sist tyckte jag den var lite för mycket och i sötaste laget. Men denna 2010
är svingod. Fantastisk frukt och lagom grepp i tanninerna.

Last edited:

Vino fino

Medlem
Menar du att mitt betyg var för lågt? För mig är 88 poäng ett bra betyg. Jag kände absolut att det var ett kvalitetsvin, men jag kan villigt erkänna att i det här stadiet av mitt vinintresse så är den stilen inte vad jag främst går igång på...
Jag tycker du var lite snål... :)
Men vad fasen, du ska ju sätta det betyg som du tycker att vinet förtjänar. Det är dina pengar och ditt betygssystem.

Själv blev jag imponerad, det var en stund sedan som jag drack en så oskuldsfull och ren Pinot från US. Bara ren njutning, inga jobbiga extraherade toner, ingen jäst från godisbutiken, inga ek-popcorn. Gör-gött som det brukar heta i Gbg... typ :rolleyes:

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker du var lite snål... :)
Men vad fasen, du ska ju sätta det betyg som du tycker att vinet förtjänar. Det är dina pengar och ditt betygssystem.

Själv blev jag imponerad, det var en stund sedan som jag drack en så oskuldsfull och ren Pinot från US. Bara ren njutning, inga jobbiga extraherade toner, ingen jäst från godisbutiken, inga ek-popcorn. Gör-gött som det brukar heta i Gbg... typ :rolleyes:
Hallå eller, ja tror du menar: 'gôrgôtt änna dåva'. ;)

Gurto

Medlem
La Porta di Vertine Chianti Classico 2012 (tomatbrässerad fläskkarré med parmesangratinerad aubergine)
Doft: Mörka körsbär, svarta vinbär och hallon med tydliga ekfatstoner med ceder och blyerts, torkade örter (oregano, mynta, dragon) och löv, animaliska inslag av lufttorkad skinka samt en del jordiga inslag.
Smak: Bra koncentration av mörk men frisk, syrlig frukt, tydliga fatinslag med trevlig örtig kryddighet. Rejäla tanniner.

Mycket gott vin! Dricker inte mycket Chianti annars men detta ger mersmak - tenderar att tycka att Sangiovesebaserat har mycket gemensamt med Bordeaux fast med en lite friskare och syrligare profil. Kräver mat nu pga sina ungdomliga tanniner. Tror detta kan åldras fint. 89p

Passade mycket bra till maten.

Vino fino

Medlem
tenderar att tycka att Sangiovesebaserat har mycket gemensamt med Bordeaux fast med en lite friskare och syrligare profil.
Är det Merlotbaserad Bdx som avses? Jag och @Larseman är nyligen hemkomna från Vinbankens provning där salige Röttorp (@StefanAkiko s store favorit bland vinskribenterna) framförde samma teori. Iofs tycker Röttorp att det mesta påminner om Bdx.

Jag håller absolut inte med.:) Dyr Sangiovese är sur tomatplanta, skyhög syra, körsbär, bittermandel, betydligt grynigare tanniner, ingen cigarrlåda. Skrikig och vrång. Dyr Merlot-Bdx är mycket mer bredaxlad, bättre balans tanniner-syra, aldrig sur, mörkare frukt, kaffe, asiatiska kryddor, mera gjutjärn, lugn i temperamentet, målmedveten, bara tyst och stilla överlägsen...

Nä usch. Att skymfa Bdx med sådana anklagelser....

Mattias Schyberg

Administratör
Är det Merlotbaserad Bdx som avses? Jag och @Larseman är nyligen hemkomna från Vinbankens provning där salige Röttorp (@StefanAkiko s store favorit bland vinskribenterna) framförde samma teori. Iofs tycker Röttorp att det mesta påminner om Bdx.

Jag håller absolut inte med.:) Dyr Sangiovese är sur tomatplanta, skyhög syra, körsbär, bittermandel, betydligt grynigare tanniner, ingen cigarrlåda. Skrikig och vrång. Dyr Merlot-Bdx är mycket mer bredaxlad, bättre balans tanniner-syra, aldrig sur, mörkare frukt, kaffe, asiatiska kryddor, mera gjutjärn, lugn i temperamentet, målmedveten, bara tyst och stilla överlägsen...

Jag längar efter att sätta dit dig. Har själv ramlat i fällan flertalet gånger. ;)

Gurto

Medlem

Jag skymfar på :) för det är precis Merlotdominerad Bordeaux jag avser, med mindre cassis än om Cab får spela huvudrollen. Sen ska det tilläggas att jag menar fat- och kryddighetsprofilen mer än frukten för den är - som jag också nämner - syrligare och friskare samt mindre muskulös, även om den har en del gemensamt med Bordeaux-frukten.

För att summera det: Bra Sangiovese liknar och har mycket gemensamt med Bordeaux med mycket Merlot men har självklart skillnader - liknar betyder inte att det är samma sak. Jag tycker du summerar skillnaderna fint (fast lite hårt uttryckt ;) ) men tycker också att det är mycket i smak- och doftprofilerna som är lika.

Överlag föredrar jag Bordeaux men jag tycker absolut att det finns många riktigt bra viner från både Chianti och Brunello - omväxling förnöjer ;)

Vino fino

Medlem
Jag önskar med hela mitt hjärta att herrarna @Mattias S och @Gurto hade haft rätt, för då hade nämligen Petrus och Angelus kostat under tusenlappen.

Men ni har tyvärr fel.:) Däremot kan jag tycka att dyr Nebbiolo och Sangiovese i vissa fall, när de är unga, kan påminna om svindyr ung Cote-de-Beaune. Exempelvis Chambolle från De Vogüé. Med ålder sticker de förstås åt varsina håll.

Nä. Pomerol och St Emilion smakar mer Bdx än något annat. Sangiovese smakar Sangiovese. Billig Sangiovese kan smaka billig Merlot, och vice versa. Men det blir bara ett stort sammelsurium under 200 spänn.

Jag har ALDRIG misstagit Sangiovese för Bdx på en blindprovning. Däremot har jag misstagit skräp-Merlot för Sangiovese.

Mattias Schyberg

Administratör

Det mesta av skillnaderna som du beskriver har med fathanteringen att göra. En Sangiovese med rejäla franska barriqer krävs nog för att de skall gå att förväxla, men normalt är absolut italienaren ljusare i frukten och syrligare, men enklare bdx tenderar att ha en frukt som drar åt samma håll. Ofta så blandas dessutom Sangiovesen ut med någon gnutta Merlot och/eller Cabernet Sauvignon i modern internationell Chianti av dyrare slag.

Men som @Gurto säger, det finns såklart skillnader som skiljer dem åt vanligtvis, men det är väldigt lätt att missa dem blint i vissa fall.

Vino fino

Medlem
Det mesta av skillnaderna som du beskriver har med fathanteringen att göra. En Sangiovese med rejäla fat krävs för att de skall gå att förväxla, men normalt är absolut italienaren ljusare i frukten och syrligare, men enklare bdx tenderar att ha en frukt som drar åt samma håll.

Men som @Gurto säger, det finns såklart skillnader som skiljer dem åt vanligtvis, men det är väldigt lätt att missa dem blint i vissa fall.
Ni måste börja dricka bättre Bdx, det är uppenbart. Att förväxla Merlotbaserad Bdx med Sangiovese låter oroväckande...

Faktum är att ingen annan i sällskapen som varit med under otaliga blindprovningar i flera länder heller har förväxlat dessa två. Det har helt enkelt aldrig hänt. Kan det vara den salta luften i Götet och Linköping som stör ut smaklökarna? Fordons- och flygindustrin?

Toppen