chambertin
Medlem
Jag har lite svårt för priset på vin jaune, även om jag såklart inser att produktionsmetoden förklarar en hel del. Sedan har vi det här satans otyget med 62 cl-flaskor. Förbenade fransmän att vara hipsters innan det var coolt - “hå hå hå, 75 cl är för mainstream. Vi hittar på något annat, bara för att vi kan!”. Bah! Men ändå faller jag dit, gång på gång. Ibland stirrar jag lite bistert på dessa vin jaune-flaskor som har följt med mig genom ett antal flyttar. Men varje gång jag korkar upp och dricker blir jag lika salig. Ikväll var jag till och med ett sådant ogint as att jag bara hällde upp ¾-delar av flaskan till middagen. Nu när alla sover dricker jag upp resten själv…
62cl-flaskan går ju att lägga i källaren i alla fall vilket ju är mer än man kan säga om ickehipstervinerna från Franken.
MAIS POURQUOI 62 Cl ??
Sans ouillage, le vin s'évapore tranquillement mais sûrement. Après 75 mois d'élevage sous tonneau et sans ouillage, le vin a donc perdu énormément en terme d'évaporation. Ainsi, sur 100 litres de vin au départ, il restera après ce long élevage de 6 ans et 3 mois, exactement 62 litres. En d'autres termes le vin aura perdu 38 litres. Sur 1 litre donc, il reste après élevage, 62 cl.C'est ainsi qu'est née cette bouteille très spécifique de 62 Cl, répondant au doux nom de Clavelin, et à la forme si singulière.