Kostjan
Mot bättre vetande
TrevligtClos de goisses 1979 på operakällarn...
Simply marvelous...
Är det resultatet av beslutsångesten med julmiddagen ?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
TrevligtClos de goisses 1979 på operakällarn...
Simply marvelous...
Haha nja men det kändes helt rätt...Trevligt
Haha nja men det kändes helt rätt...Trevligt
Bra pris, fantastiskt vin. En av de bästa 1979 jag druckit, även jag på Operakällaren. Var ett par år sedan med @Elvis och @NonPlusUltra. Kommer fortfarande ihåg smakenClos de goisses 1979 på operakällarn...
Simply marvelous...
Låter betryggande då @StefanAkiko. Brewer-Clifton har jag en flaska av i källaren men har inte provat ännu.
Jag är ju som du kanske förstår en "sucker" på bättre Gevrey-viner men skulle ju gärna se att det gick att njuta i även av enklare appellationer också. En Rousseau-Chambertin, DRC-La Tâche, de Vogüe-Musigny, Roty-Charmes Chambertin är alla viner som får mig om inte i extas så i alla fall att rysa av välbehag. DRC är för mig "beyond-reach" idag så jag får dricka det jag har kvar och leta nytt ngn annanstans. Nya Zealand och då särskilt Central Otago verkar för mig vara det område som utvecklas bäst och dessutom gör viner som tangerar det jag gillar i bra Bourgogne fast med en egen stil ändå. Har provat för lite Oregon-Pinot för att säga ngt om dessa men måga menar att det finns fin potential där också.
När du nämner SAS så kan jag inte låta bli att lägga upp en fil med en sida från deras Taxfree-prislista från -97 (som jag råkade ha liggande). I början 90-talet arrangerade deras vinklubb en Bourgogne-provning i som jag var på där vi drack tre DRC:er (vara Romanée-Conti -89 var en av dom) och en radda Rousseau-viner och valde väl redan då lite väg då jag insåg att jag fick en låda Clos St. Jacques för samma pengar som en flaska Conti och klassskillnaden för mig var inte himmeslvid även om den var tydlig.
Kollar man i listan så kan man kan krasst konstatera att topp-bourgopgne har 10-dubblats i pris (minst) medans t.ex Yquem kostar lite drygt det dubbla.
Köp mer Sauternes alltså (men det kanske du redan har gjort) !
Mycket av den bättre torrare champagnen går ju till Japan. Sådana som David Leclapart slog igenom tidigt där.Min kära bättre hälft har en japansk gom, vilket gör det svårt för henne att omhulda drycker sötare än klassisk Spätlese som mognat på sig. Men några lådor Sauternes måste man ju ha. Vi har mest halvor.
Chateau Fieuzal Blanc, som jag håller som en mycket bra Bordeaux, kostar idag ungefär lika mycket i kronor som 1997!!Det är sådana här listor som gör att det gör lite ont i själen. Kul att du sparade den
Innehöll den fler sidor med andra viner?
Desto bättre, då får du ha Sauternen i fred!
Mycket av den bättre torrare champagnen går ju till Japan. Sådana som David Leclapart slog igenom tidigt där.
Hur är vinmarknaden, priser etc i Japan? Förstått att tillgången inte är något fel på men att priserna kan vara lite i den övre delen av skalan.
Clos de goisses 1979 på operakällarn...
Simply marvelous...
Japp det är bra med firmafesterGud vad härligt!
Jo den hade väl ca 8-9 sidor.Det är sådana här listor som gör att det gör lite ont i själen. Kul att du sparade den
Innehöll den fler sidor med andra viner?
Äldsta rödvin jag druckit är en Calon-Segur 1944, den var helt magisk och gjorde mig hooked!Har lurkat här i något år men när det pratas om gamla listor samma dag som jag rensar bland diverse hopsamlade vinpapper och hittar 2 systemprislistor från -56 och -74 kände jag att jag behövde dela med mig av min avundsjuka över prisläget då.
Visa bifogad bild 394
Från 1956. För att få priserna i dagens värde ta x12,5, dvs ca 150 kr för en Ch. Cheval Blanc.
Visa bifogad bild 395
Från 1974. Ta priserna x5,5, dvs drygt 1200 för en Petrus.
Någon som druckit någon av de här årgångarna som kan berätta hur de smakade för att spä på avundsjukan?
Har lurkat här i något år men när det pratas om gamla listor samma dag som jag rensar bland diverse hopsamlade vinpapper och hittar 2 systemprislistor från -56 och -74 kände jag att jag behövde dela med mig av min avundsjuka över prisläget då.
Visa bifogad bild 394
Från 1956. För att få priserna i dagens värde ta x12,5, dvs ca 150 kr för en Ch. Cheval Blanc.
Visa bifogad bild 395
Någon som druckit någon av de här årgångarna som kan berätta hur de smakade för att spä på avundsjukan?
2006, Brut Vintage, Louis Roederer
Känns väldigt ung och knuten. Inte så mkt av den är lite rostade och nötiga stilen jag gillar i "vanlig" Roederer. Mest citrus och gröna nästan kartiga äpplen. Behöver nog lite tid till för att bli mer intressant. Fin intensiv syra och vinet känns ganska Ch-drivet nu men jag läser att det skall vara runt 70% Pinot. Kan inte vara speciellt mogen Pinot då. Helt ok champagne i alla fall men ngt hög i syran för min del nu. Kan upplevelsen av syran vara pga av lägre dosage nu än förr ? Ngn som vet ?
Har lurkat här i något år men när det pratas om gamla listor samma dag som jag rensar bland diverse hopsamlade vinpapper och hittar 2 systemprislistor från -56 och -74 kände jag att jag behövde dela med mig av min avundsjuka över prisläget då.
Visa bifogad bild 394
Visa bifogad bild 395
Just det, det var den jag skulle köpa. Tanken var att ha med den i en blindprovning. Tack för anteckningarna @KimHartman1996 Mezzacorona Trento Rotari Brut Riserva Deg 2013-08. Förvånansvärt fräsch och ung, med toner av äpple, bröd, honung, godis och en touch av örter. Doften är bättre än smaken som är aningen ihålig.
Kul och udda med ett italienskt årgångsbubbel med snart 18 år på nacken. Men med facit i hand, kanske är det mest kul "på pappret"?