Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

J

Joakim Staf

Idag dricker vi för ovanlighetens skull en Dolcetto superiore från Porta Rossa. Supergod
image.jpeg

Gurto

Medlem
Magpie Estate the tight cluster sparkling Shiraz, Barossa Valley 2008 (carnitas i tortilla med physalissalsa)
Doft: fruktig doft av mörka bär - blåbär, cassis (godis-/likörton), björnbär, viol, gröna gräsiga toner med lite eukalyptus, lakrits, viss jordighet och animaliska inslag av rått kött. Finns också lite skogiga, träiga och rökiga spår av ekhantering. Dessa kryddiga toner blir mer och mer påtagliga med mer luft och värme.
Smak: väldigt mörkt och fruktigt med framför allt blåbär och cassis. Därtill en del gräsiga toner och lakritsvingummi. Lite ört- träbittert avslut. Inte mycket tanniner att tala om. Lite, lite sötma (eller är det bara så fruktigt att det upplevs som lite sött?).

Vi snackar alltså mousserande rödvin här om någon funderade :) Min enda tidigare erfarenhet av sådan dryck är Lambrusco. Detta var dock annorlunda. Som en riktigt fruktig Aussie-Shiraz (vilket det ju också är) fast med mindre tanniner - och bubblor så klart. Moussen är försvinner dock snabbare än i ett "vanligt" mousserande vin. Svårt att bedöma när man inte är van vid stilen. Gillade det dock och komplexitet saknas absolut inte så jag säger 88p (med allt poängsnack som varit kan jag förtydliga med att jag nog ligger lägre än många med siffrorna - för mig är 88p väldigt bra).

Passade alldeles utmärkt till maten. Heta och söta smaker möttes bra av fruktigheten.

image.jpg

Tack @Vino fino för den häftiga upplevelsen!

Åskar

Medlem
Det är ju omöjligt att läsa på forumet utan att springa iväg och inventera lagret.
Har tametusan beställt årgångschampagne också då champagne-djävulen tog mig på Linköpings provningen.
Men det blir inte idag ;)

Brunello di Montalcino, Col d’Orcia 2010

Surkörsbär, läder, järn, odefinierbara kryddor, lång och syrlig eftersmak.
Lätta fat, mörk blomma, alkoholstick. Vettefan alltså, ska lufta denna ett tag och återkomma...

Langhe Nebbiolo Pio Cesare 2011 (Husets röda)
Riojafat (lite störiga, mer än förra flaskan), mörkt läder (en riktig skinnhandske!), Härligt syrlig som en fizzy-flaska men ändå dämpad och medgörlig. Sträva sandiga yttepytte tanniner. Lakritspulver. En aning travstall. Poängen blir 87 (mest är för min egna skull, så jag kan titta tillbaka och se vad jag gillade.)
Nu ska jag kika vad jag skrev för not förra gången, om jag skrev någon...

Åskar

Medlem
Brunellon - fortsättning
Häller upp ett lite mer luftat glas och känner en lätt animalisk ton typ guldhamster :D, blyertspenna och en grönaktig medicinsk pust. Lite som en förbandslåda med ogräs i. Det är något som är en aning störande i vinet och Pio Cesare är lite mer njutning. Idag. Bra för mig - 2 för 1.

Mattias Schyberg

Administratör
Vettefan alltså, ska lufta denna ett tag och återkomma...
Brunellon - fortsättning
Häller upp ett lite mer luftat glas och känner en lätt animalisk ton typ guldhamster :D, blyertspenna och en grönaktig medicinsk pust. Lite som en förbandslåda med ogräs i. Det är något som är en aning störande i vinet och Pio Cesare är lite mer njutning. Idag. Bra för mig - 2 för 1.
9 minuters luftning sedan sist måste ha gjort underverk! ;)

Åskar

Medlem
Angående luftning så är jag inget "fan" av våldsamt förlösta viner, jag tycker dom tappar lite av den intressanta koncentrationen och nyanserna. En halvtimme räcker för mig. Det är säkert inte enligt regelboken, men det är så jag tycker. :)

Mattias Schyberg

Administratör
Angående luftning så är jag inget "fan" av våldsamt förlösta viner, jag tycker dom tappar lite av den intressanta koncentrationen och nyanserna. En halvtimme räcker för mig. Det är säkert inte enligt regelboken, men det är så jag tycker. :)
Håller vanligtvis med. Gillar att låta vinet utvecklas i glaset och under kvällen. På så vis så kan man ibland få uppleva två viner i ett dessutom. :cigarr:

Unga strama viner kan dock behöva lite mer än en halvtimma vanligtvis, så lite kan du nog öka på tiden utan risk. 1-2 timmar är nog en bra allmän riktlinje. :)

Mattias Schyberg

Administratör
Härligt att du gillar röda viner med lite mera socker i 9g/l. Precis sådana här viner som förstör utbudet på hyllorna tycker jag.
Såldes in via beställningssortimentet med ett härligt erbjudande om en trälåda om man köper 3 flaskor! Och en hund på etiketten...
Själv så tycker jag mest det "härliga" ligger i att man kan kan hylla ett vin oavsett hur mycket socker det visar sig innehålla vid analys för att man helt enkelt tycker om det. De flesta bedömer inte vin genom att läsa specifikationerna samt genom att läsa på om vinets ursprung, historia eller hur det marknadsförs, utan bedömer det som finns i glaset där och då.

All heder till ärliga vinrapporter oavsett om man håller med eller ej. Har själv inte druckit vinet ifråga och skulle nog inte spontant välja det från hyllan heller, men visst blir jag nyfiken. :)

jrick

Medlem
Själv tycker jag mest det "härliga" ligger i att man kan kan hylla ett vin oavsett hur mycket socker de visar sig innehålla vid analys för att man helt enkelt tycker om det. De flesta bedömer inte vin genom att läsa specifikationerna samt genom att läsa på om vinets ursprung, historia eller hur det marknadsförs, utan bedömer det som finns i glaset där och då.

All heder till ärliga vinrapporter oavsett om man håller med eller ej. Har själv inte druckit vinet ifråga och skulle nog inte spontant välja det från hyllan heller. :)
Jag håller med! Hoppas bara inte att vederbörande själv avgivit någon generaliserande kommentar på forumet om de svenska vinkonsumenternas barbari baserat på uppgift om restsocker i populära viner :)

Elvis

Medlem
Åt middag på Hawksmoor Air Street i London med jobbet häromdagen. Fick i vanlig ordning äran att välja vin till hela sällskapet och valde ett rött och ett vitt vin: Michele Satta Cavaliere 2009 och Denis Jeandeau Pouilly-Fuissé Vieilles Vignes 2014. Toscanavinet var strålande bra och ett vin jag gärna skulle vilja köpa hem. 100 % Sangiovese, koncentrerat med elegans. Tyvärr verkar det inte helt lätt att få tag på. På wine-searcher får jag bara träffar i USA. Systembolaget har ett par andra viner från samma producent, bland annat Bolgheri Rosso 2011 för 169 kr och Bolgheri Superiore I Castagni 2007 för 669 kr. Båda dessa är dock blends och innehåller Cabernet Sauvignon, Syrah och Teroldego (Bolgheri Rosso även Sangiovese och Merlot).

Någon som känner till den här producenten? Någon som har tips om hur jag får tag på Cavaliere?

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens middagsviner:
le petit chateau Les Traditions 2014.jpg

Le Petite Chateau, Les Traditions Pinot Noir 2014, från Vully: det är lätt att göra dålig Pinot Noir och det här är ett typiskt exempel på detta. Noll frukt ingen karaktär, känns överekat men det kan bero på avskanaden av frukt. 74p
les corbassiers cornalin.jpg

Cornalin Les Corbassières Niklaus Wittwer 2010, från Valais:
Cornalin var en ny druva för mig och just det här vinet var en mycket trevlig överraskning. Rejält med timjan och rosmarin i doften, tillsammans med en del vanilj, klara drag av Mourvèdre. Smaken drar också åt Mourvèdre, men lite lättare och elegantare, fin frukt och syran och faten sitter där de ska, klart färdigt för konsumtion. 89p.

Pontus

Medlem
2004 La Spinetta Vursu Vigneto Starderi Barbaresco. Stor doft av körsbär, multna löv och lakrits. I munnen förvånansvärt ungt med smak av sura körsbär och jordgubbar. Kraftig syra och sandiga, finkorniga tanniner. Läskande! Tyvärr var detta sista flaskan. Skulle köpt fler, för jag tror att detta har utvecklingspotential i åtminstone 5 år till. 92p+.

2000 Chateau Dereszla Tokaji Aszu 6 Puttonyos. Doft av honung, apelsinskal, ananas och kola. Smaken är ljuvlig med toner av honung, fikon, citrus och aprikos. Sötman känns inte påklistrad, utan är helt integrerad. Kan säkert ligga länge till, men känns på topp ikväll. 93p.

NV Chambers Rosewood Vineyards Rare Rutherglen Muscat.
Detta är fjärde och sista flaskan jag intar av denna helt fantastiska dryck. Det blir helt enkelt inte mycket bättre. Doft av fikon, nötter, bränt socker, kola och julkryddor. Smak av kaffe, nötter, kryddor, lakrits och muscovadosocker. Syran är relativt hög och framträder tydligt i eftersmaken. Komplexiteten är fenomenal, det är lager på lager av smaker som långsamt klingar av... 98p.

Toppen