Två vinfernon och
en provning inklämd däremellan... en tung oxvecka
En stilla söndag i Linköping med @Gurto och grabbarna
De Venoge Cordon Bleu, Champagne, 2002 Bra syra, stenigt, ton av grafit? Lite kaffe, nougat, citron, salami; med värme kommer lite blommig parfym gödselstack fram. Lite svamp i avslutet, men det känns rätt ungt ändå. 87p
Min gissning: Champagne med mestadels Chardonnay och Pinot Meunier, yngre modell typ -08 eller -10 eller NV med ungt basvin och liten del åldrigt reservvin
Savart Calliope, Champagne 2007Jordnötssmör, grädde, ett uns smörsyra?, smält vaniljglass, spiskummin. Moussen kraftfull på gränsen till störande. 88p
Min gissning: Chardonnaydominerad Champagne, -10?
Selosse Sous le Mont, Champagne. Solera, bas 2007
Hyacint, grädde, smör, torkad fisk?, blommor. Var inne på att detta kunde vara Selosse (de där hyacinterna är tämligen avslöjande), men hur i hela friden jag kunde gissa på Chardonnay när det har en lätt rosa kopparton vet jag icke. Pucko. Jävla bra vin iaf. 93p
Min gissning: Champagne, Chardonnay(-dominerad), oklar årgång
Poggio di Sotto Brunello di Montalcino 2006
Körsbär, hallon, blåbär, mandelmassa, blodapelsin. Tämligen hög syra, snälla tanniner, lite gröna toner, lätt spritzig? Gott i alla fall. 90p
Min gissning: Kalifornien, PN eller Merlot (ev. med lite Cabernet Sauvignon inblandat), oklar årgång
Mount Eden Vineyards Cabernet Sauvignon, Santa Cruz Mountains 2009
Stendamm, nässlor, svartavinbärsblad, stall, kaffe? Schysst syra, inte jättemycket tanniner, gräddig munkänsla, lite beska i avslutet. En snäll eller varm Loire kanske? 91p
Min gissning: Cabernet Franc, kanske Loire?, oklar årgång
Chateau Branaire-Ducru, Saint-Julien 2010
Mycket ren frukt, hallon, svarta vinbär. Stramt, mycket tanniner, en aning knutet men känns ändå lätt och rent. Brukar inte Chile ha ganska rena CS? 90p
Min gissning: Cabernet Sauvignon, Chile, -09
Giaconda Shiraz, Victoria 2004
Kaffe, rökt salami, lite grön stjälkighet, eucalyptus. 91p
Min gissning: Shiraz, Australien, oklar årgång
Ferraton Pere & Fils Ermitage le Méal 2008
Penicillin, kaffe, smörkola, eucalyptus. Knutet som tusan. Utan penicillintonen men med lite ålder skulle detta kunna betinga klart mer än dagens 86p
Min gissning: Inte skrivit nåt, men bör ha gissat Shiraz, Australien
Chateau Cambon la Pelouse, Haut-Médoc 2006
Har bara skrivit "stall/utedass, genomskinligt" men minns det som tämligen angenämt. 88p
Min gissning: Bourdeaux, jämn CS/Merlot-blandning, -10
Bonnaire Collection Special Club, Champagne 1989
Mörkgult och tämligen stilla mousse med fina bubblor, oxidativt nos med äpplen, svamp, nötter. Detta har helt klart många år på nacken, men hur många? Kanske rätt många om det var ett bra år. 89p
Min gissning: Champagne -76, gissningsvis gjort på druvor
Tissot la Tour de Curon les Clos, Chardonnay, Jura 2012
Något mörkare gul färg, stor och härligt hyacintig doft som inte riktigt följs upp i munnen. Bra syra, men allmänt spretigt intryck, låt ligga. Hade fått 92p om det smakat som det doftat men får nog se sig relegerat till 89p.
Mitt vin. Mycket underhållande att se hur det förbryllade. Har provat detta blint en gång själv och varje gång jag kom tillbaka till det då hamnade jag i en ny region i Frankrike. Nån knasig Bourgogne? Chenin Blanc från Loire? Bordeaux? Aldrig hamnade jag i Jura. Feta krediter till @Åskar som plockade det.
Inniskillin Vidal Icewine, Niagara Peninsula 1995
Fikon, aprikos, torkade hallon. Väldigt sött men bra syra och fin balans. 90p
Mitt vin, inköpt på plats hos vineriet för knappt två år sen.
Chateau la Renaudie Monbazillac 2005
Karamelliserad, björnklister, pepprigt, honung, saffran, kanderad citron. Easy peasy, detta har ju jag druckit förut!
Min gissning: Château Suduiraut -02
Fredagsmys med @Jos och gänget på Grappe
Lär dig räkna med finewines.se!
Fråga: Om sju personer tar med sig varsin flaska, hur många flaskor har man då att gå igenom?
Svar: 11
Fredagsmyset var inte lika strukturerat som söndagens aktiviteter, men det var ypperligt trevliga viner i ett lika trevligt som lärt sällskap
2008 Vincent Dauvissat (René & Vincent) Chablis 1er Cru La Forest
Otroligt frisk, lite lite ekton, väldigt mycket blöt krita. Japp, Chablis känns rimligt...
2013 Nicolas Potel Meursault 1er Cru Blagny
Märkligt gröngul tropisk frukt som ändå känns sval, gräsig, gräs, fläder, mynta... inga ektoner till en början förutom lite vanilj. Jag var inte ens i Bourgogne här, absolut inte Meursault. Efter en timme i glaset började dock eken komma fram och vinet öppnade upp sig ordentligt.
2009 Jérôme Prévost Champagne La Closerie Extra Brut Les Beguines
Mitt bidrag. Kavring, rökt salami, djurisk funkighet, kaffe. Ganska mastig, som jag gillar dem.
2000 Krug Vintage
Det är hädiskt, men min första tanke när jag sniffade på den var "folköl". Ganska bra folköl dock, örtiga toner (en hel del mynta), nougat och kaffe, blod, rökig.
1996 Dom Pérignon
Hittar lite, lite korktoner i detta, men det hindrar den inte från att vinna skumpaflighten. Dy, blommor, vanilj, cigarettrök, stall... kanonvin.
2006 Château Pape Clément Blanc
Tropisk frukt, vanilj, en rökighet som nästan men inte riktigt är diesling. Min favorit bland de stilla vita, på gränsen till WOTN.
1999 Domaine de Courcel Pommard 1er Cru Grand Clos des Épenots
Lite gröna vegetala toner, tobak, blommor. Ungt. Att det skulle vara Pinot Noir fanns inte i mitt huvud. Det är ett kanontrevligt vin, tycker till och med jag som brukar prata om att jag inte gillar röd Bourgogne...
1997 E. Guigal Côte-Rôtie La Turque
Kolaremmar, smör, även här en hel del gröna toner. Syrah? Nej, det tror jag inte.
2001 Château Pavie
Grädde, lakrits, vanilj, grön paprika, hallon, söta lingon. Ypperligt!
2005 Lillian Winery Syrah
Rökt korv, mynta, eucalyptus, rosmarin. Enastående vin, vinnare i röda flighten.
2007 Domaine William Fèvre Chablis Grand Cru Bougros Cote de Bouguerots
Syrlig och stram som det anstår sig, men med en hel del blommor, lite fet munkänsla och en del söta toner av russin/katrinplommon.
Idag är jag trött.