Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var på middag med det kinesiska grabbgänget igår och jag inser att jag verkligen måste börja lära mig mandarin. De pladdrar som fan och jag fattar typ bara orden för öl och sprit. Språkgeni som man är.
Det här med mat och dryck i kombination är inte någonting som man pysslar med i någon större utsträckning. Vin skålar man i, klingar glasen och sveper. Små skvättar åt gången om de inte vill att man som nykomling i gänget ska bli packad. Igår var det franskt som gällde och som alla vet är franskt synonymt med Bordeaux. Vi började med en Pontet Canet 08 och sen var det Ch. d'Angludet 2004 för resten av kvällen.

Pontet var skön men lite ung fortfarande, öppnade upp sig lite under den korta tid den överlevde i karaffen. Den som inte har provat bättre bordeaux till en väldigt chilistark svampsallad har inte levt. Snygg och pauillackig, dvs något mer rustik, sköna toner av kaffe och begynnande mörka. Bra och god.

D'Angludet 04 var perfekt att dricka nu. Mörk, härligt frukt, begynnande mognadstoner. Klockren. 04 är en grym årgång att dricka nu.
Så galet underbart!
Låt oss plugga tillsammans!
Du: mandarin.
Jag: japanska.
Skrivtecknen är ju ungefär desamma.
Huvudsaken vi dricker någonting schwulligt :)

För att gör det spännande:
Allt som börjar på A, B och C utgår :p
Alfabetet är ju så spännande bortanför starten ABC, att även om många av skolans elever (pga gener, mener, ork, kompetens, inre demoner el dyl) inte tar sig längre :blyg: så finns ju så möjligheten till OBS-klass.

Last edited:

StefanAkiko

Med anledning av detta och tidigare inlägg; Hur definieras "Finewines"? (Eller blir det för mycket ingenjörskunskap nu :)?)
Eller hur definieras en bra slamkrypare?
Jag tänker mig att en riktigt bra slamkrypare mördar etiketter också vid sin tionde entré :rolleyes:

StefanAkiko

Subtilt på ett subtilt sätt till alla som kantänkas, måhända, ingå i det subtila gardet som eventuellt (= passionerat) håller vissa dörrar hermetiskt stängda.

Jag är också mot vinvärldens SD:are, LePen:are, Trumpare och Wilders:are.

Den dagen min egen upptäcktsresa övergår till ett slags egopolitiskt ställningstagande (inte riktigt "geopolitiskt") så byter jag förmodligen till billig lageröl och god wirre ur petflaska.

Det skall ju vara SKOJ att dricka! :kyss:

Last edited:
Ikväll blev det lite PN från NZ. En riktigt elegant frukt och örter/kryddor får vi i både i doft och smak. Syran ger friskhet. Mjuka tanniner men absolut inte mesiga .
Betyg 4+
image.jpeg

StefanAkiko

Jag är ingen van PN drickare. Så jag måste bli svaret skyldig. Vet bara att Pegasus Bay gör PN som jag gillar. Elegansen, den fina frukten, örterna och framförallt balansen. Jäkligt gott
Ah!
CdP-stil :)
Wunderbar!
More German than German,
More sauer than Kraut!
(BTW: Precis min kopp te!)

Last edited:

StefanAkiko

Fick ett glas 2008 d'Arenberg Dead Arm (skruvkorksversionen) härom dagen och noterade ett OXIDERAT vin. Stämmer inte alls överens med de två-tre flaskor jag känt vittringen av tidigare.
Var detta månde ett skruvkorksfel?
Tanken svindlar!

Rexel

Medlem
Poppade 2012 Sondraia från dagens släpp
Skön näsa med vanilj, kolaremmar, choklad och något mer som jag inte riktigt hittar. Kan bara beskriva det som en mix av parfym/rosor och malkulor/rökelse.
Lite torra tanniner med hög syra och lite själkig ton, är det CF i vinet som visar sig? Pepprig, lång eftersmak, men lite för mycket hetta för perfekt balans.
Riktigt gott, gillar starkt, här och nu 93P

Gurto

Medlem
Elio Grasso Barolo Ginestra Casa Maté 2004 (lammkotletter med lökkräm, svartkål och potatisgratäng gratinerad med tallegio)
Doft: Övermogna jordgubbar, lingon, torkade rosor, torkad timjan, träig doft av gammal eka och animaliska inslag av kallrökt skinka
Smak: Röda bär men en mörk och kryddig profil i övrigt med lakrits, torkade örter och träighet. Rejält med tanniner.

Jäkla gott vid öppnandet med tecken på begynnande mognad men stänger ner efter någon timme eller så. Antar att den är i någon tunnelfas. Det här med Barolo är verkligen tålamodskrävande.

Bedömt på intrycket under första timmen så säger jag 90p.

Passade mycket bra till maten.

Gurto

Medlem
Lite chark krävde mer vin:

Chateau Bouscassé 2009
Doft: mörka bär - björnbär, blåbär - stalliga och skitiga toner, tång, läder, lakrits, viol, brända och lite rökiga toner åt gummihållet
Smak: mörk frukt med lite funk, lakrits, kryddigt och örtigt - något örtbittert. Rejält strävt.

Mycket gott! Leverar bra denna årgång också. Rustik charm är nog ett bra ord för Bouscassé. 88p

Vino fino

Medlem
Luis från Hallen ringde på lunchen och tyckte att jag skulle titta förbi och köpa lite kött på vägen hem, vilket var svårt att argumentera mot, och det visade sig att han hade lagt undan en särskilt marmorerad mellan-revbenen som borde klassats högre än det jag fick betala. Jag hade nog kunnat breda smörgåsar med detta kött. Svårt att visa på bild men tre veckors extra hängning plus ett hejdlöst kolesterolvärde gör att köttet formligen smälter när det kommer upp i rumstemperatur, och då pratar vi inte köttsaft från musklerna utan 100% hjärtinfarktsvätska.

Tillagade al criollo, så som det görs på grässlätten, förutom då att vi inte har några stora vedträn som ligger och pyr i köket... däremot har vi märkt de senaste veckorna att Stockholm Gas måste ha köpt ett parti av Putins sekunda sortiment för det luktar rätt mycket propan snarare än naturgas när man eldar i köket. Raffinaderier i West Texas, typ.

Blandade slattar och nyöppnat.

du Cedre '10 är väldigt gammaldags på ett trevligt sätt, frukten är helt överskuggad av gödsel och andra animaliska toner, riviga tanniner. Funkar nu men kommer hålla länge. Var tillsammans med spanjacken bäst till köttet, även om en argentinare nog hade tyckt att denna Malbec var lite väl barsk och stram och kompost-betonad. 90 p

Gago '13 från Telmo, släppt idag på Monopolski, är dominerad av kokos-ek men kommer säkert lugna ned sig. Väldigt krämig, Råbert-mässig, inte riktigt min modell av Tempranillo men visst är den korrekt och attraktiv på sitt sätt. 88 p

Terre Nere Guardiola '11 är egentligen helt fel för denna typ av mat men varför inte prova, flaskan öppnades igår. Lite besviken på alkoholhettan (14,5 som känns mer som 16,5) och dadlarna (kan inte årgångarna i Sicilien men detta känns lite väl senskördat) men därunder finns den extrema syran som jag gillar och alltid har gillat med de bättre sicilianska vinerna. Hade varit kul att prova en experimentvariant som skördats någon vecka tidigare. 89 p objektivt, saknar kompromisslösheten som är (eller borde vara?) vinets själ och signum.

IMG_9929_Fotor.jpg

IMG_9930_Fotor.jpg

IMG_9933.JPG

Poppade 2012 Sondraia från dagens släpp
Skön näsa med vanilj, kolaremmar, choklad och något mer som jag inte riktigt hittar. Kan bara beskriva det som en mix av parfym/rosor och malkulor/rökelse.
Lite torra tanniner med hög syra och lite själkig ton, är det CF i vinet som visar sig? Pepprig, lång eftersmak, men lite för mycket hetta för perfekt balans.
Riktigt gott, gillar starkt, här och nu 93P
Kul att den levererade! Då blir det nog att slå till på en flaska eller två...

Larseman

Medlem
Jag har ända sedan jag drack min första Crozes-Hermitage för mängder av år sedan haft en stor förkärlek för Syrah och norra Rhône i stort även om jag med ökad kunskap såklart lärt mig att finna nya och liknande uttryck på annan plats på jorden också.

Gårdagens upplevelse var helblind på Norda och det var såklart @Jimmy Örnewald som dirigerade med sin nya slanka och vältrimmade kropp (förr var han rund, mjuk och kramgo).

Stor och inbjudande arom med hög komplexitet och finess som vanligtvis endast hittas i PN av absoluta toppklass. Inslag av chark, skogshallon, sandelträ, björnbär, kafferost och kryddpeppar möter näsan direkt. Norra Rhône ut i fingerspetsarna. Med lite tid i glaset så bjuds det på en hel del järn, blod, läder, rostig spik och lagerblad. En ganska rökig ton möter upp också, på ett bra sätt. Svingott vin med slank och läskande kropp, rejäla syror och rimlig intensitet samt en lång och finstämd stenig eftersmak. Snudd på magiskt!

Utan tvekan så föll gissningen på Côte-Rôtie, men vi uteslöt aldrig tanken på en tyngre PN med tanke på den fjäderlätta kroppen. Innan avtäckning så delades 94p ut utan större tveksamhet, men det är inte ett perfekt vin såklart. Lite mer intensitet och umpa dumpa hade såklart inte skadat. Kan tänka mig att den svala och allt annat än optimala årgången har ett finger med i spelet här.

Visa bifogad bild 6268
2011 Domaine Jamet Côte-Rôtie
Det blev ett Rhone-vin här också, 2009 Boissy & Delaygue Cornas Mon Clocher
Ingen chark, ingen vitpeppar, men tusan så gott ändå! Massor med lingon och blåbär, lingonris, en aning svarta vinbär, eneträ, kaffe och ett uns saltlakrits. Kryddorna drar mot lagerblad och pepparkaka. Svalt, elegant och väldigt trevligt att dofta på.
I munnen är det slankt med mycket lingon och slånbär, fina ganska försynta tanniner, läskande med hög syra och lång eftersmak. Förra flaskan hade en lite störande beska i slutet som nu är helt borta. Två flaskor kvar, bör hålla i många år ännu. 90p

grappa

Medlem
20160205_194829.jpg

Blindbock igår med några riktiga utmaningar. Inte ofta jag dricker viner gjorda på Mondeuse eller Grillo.
Rieslingen var som vanligt från Christman riktigt bra. Tropisk frukt, gröna äpplen, citrus och en gnutta diesel. Hyfsad syra. Inga problem att sätta den på druva, land och var till och med nere på Pfalz eller Rheinhessen.
Grillon hade bra mycket Chardonnay känsla med bra syra men lägre än Rieslingen. Lite fat, gula äpplen och tropisk frukt. Vi var väldigt långt borta från Sicilien i alla fall.
Mondeusen doftade mycket av popcorn, vanilj, mörka bär, plommon med mera vilket förde mig till Kalifornien. Smaken var sträv, vresig, kartig, fatbesk, men inte helt oangenäm, och givetvis landande vi i Frankrike på smaken. Druvan allt ifrån PN till Syrah (mörkt blåröd men relativt transparent).
Barolon (mitt vin) hade tydlig brunkant men var mörk i färgtonen om än transparent. Stor doft av körsbär tog grabbarna till Italien men det tog att hamna i Piemonte. Bra syra, häftiga tanniner, lite petroleum/ättika, parfym med mera. En bättre Barbera blev till slut gissningen.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2012 Boekenhoutskloof The Chocolate Block

90p, ett intressant vin som skiftar smaker under hela kvällen, vid första sniffen så är det väldigt skitigt med inslag av gödsel och bensin. efter att ha luftats ett tag i glas och karaff så rundas det av betydligt bättre och frukten kommer fram. Det är inte den här syltiga frukten som blir söt och sliskig, mer eleganta röda bär. Linnea sa att det var väldigt gott och jag kan bara hålla med. Absolut värt att köpa igen! Finns en trevlig kraft i vinet tack vare den lilla andelen cabernet.

Edit: Det roliga under kvällen var att jag hela tiden satt och tänkte på brandrök. Så kom jag till slut på varför. @Mattias S hade en konversation förut med en av de stora producenterna i sydafrika. Undra om mitt undermedvetna spelade mig ett spratt bara för att jag i bakhuvudet hade den doften att leta efter. Fast det är väl inte helt orimligt att den doften fanns att hitta i glaset, eftersom att Linnea sa bensin.

Mattias Schyberg

Administratör
2012 Boekenhoutskloof The Chocolate Block

90p, ett intressant vin som skiftar smaker under hela kvällen, vid första sniffen så är det väldigt skitigt med inslag av gödsel och bensin. efter att ha luftats ett tag i glas och karaff så rundas det av betydligt bättre och frukten kommer fram. Det är inte den här syltiga frukten som blir söt och sliskig, mer eleganta röda bär. Linnea sa att det var väldigt gott och jag kan bara hålla med. Absolut värt att köpa igen! Finns en trevlig kraft i vinet tack vare den lilla andelen cabernet.

Edit: Det roliga under kvällen var att jag hela tiden satt och tänkte på brandrök. Så kom jag till slut på varför. @Mattias S hade en konversation förut med en av de stora producenterna i sydafrika. Undra om mitt undermedvetna spelade mig ett spratt bara för att jag i bakhuvudet hade den doften att leta efter. Fast det är väl inte helt orimligt att den doften fanns att hitta i glaset, eftersom att Linnea sa bensin.
Den jag hade en diskussion med var dock ingen enkel producent utan:
Marianne McKay
Lecturer
Department of Viticulture and Oenology
University of Stellenbosch

Kul att du gillade vinet! Det var ett av mina första favoritvin över 200 pix. :)

Toppen