Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Daniel A

Administratör
Det är en bra vecka, det här. :)

1wfIvWs.jpg

1961 Krohn, Porto Colheita

Tappad på flaska 2013.
Första tanken är (inte helt oväntat): luktar ju madeira! Något oxiderade toner, valnötter, torkad frukt (dadlar, aprikos), fattoner. kardemumma, lite körsbär, russin. Härligt komplex i doften - en fröjd att ha näsan i glaset. Dracks under ca fyra timmar - hade varit roligt att dricka över längre tid (dagar), men det är ju inte alltid ett alternativ. På tungan slår syran till direkt. Mycket högre än jag förväntade mig (av någon anledning). Inte Sercial-syra, men inte så fasligt långt ifrån heller. Viss sötma som balanserar. Smakar mycket russin och torkad frukt, men även söta körsbär och svag ton av nötter. Mums! 93p, med potentiell snålhetsstämpel.

Det fanns ett referensvin (inte planerat) på plats också, en sub 10 euro-flaska. Dona Antonia, reserva tawny. Smakade vattnig jordgubbssaft med nagellackborttagningsmedel blandat med tre russin. Besparade mig poängsättning.

Mattias Schyberg

Administratör
Spännande tankegångar! Jag gillar vinet så jag fastnade lite på dina ord. :p Vad fick dig att tänka på Beaujolais? Tror inte att jag gått den vägen när jag fått det i glaset så det vore spännande att höra. Enligt producenten är det dock helt avstjälkat och bara lätt krossade druvor, så därav de snälla tanninerna kanske (bortsett från druvblandningen då, 70 Gren./30 Syrah).

Själv drack jag något så ospännande som 2011 G.D. Vajra Barolo Albe igår; ospännande för att det inte är något nytt under solen men en helt ok flaska om man vill ha något stramt i glaset! Inledningsvis mest knutet och mörkfruktigt men det gjorde en trevlig resa under kvällen i karaff och jag tror att jag tyckte det var som bäst efter 4-5 timmar, när de mer försiktiga parfymerade tonerna tittade fram! Dålig kombo med kyckling dock! :D
Tycker strukturen påminner om bojo och även jästigheten. :)

ChristianB

DipWSET
Tycker strukturen påminner om bojo och även jästigheten. :)
Där ser man! Jag får prova igen! Kan det ha något att göra med hur man på somliga håll i Beaujolais arbetar med eko-organisk-biodynamisk odling och att Montirius själva är biodynamiska? Jag föreställer mig att det kan finnas något slags liknande drag om man kör med lokala jäststammar och skippar den kommersiella... Men å andra sidan är det en bit emellan de två områdena! Kanske snarare praxis i vinmakningen som styr sådana bitar. :)

Mattias Schyberg

Administratör
Där ser man! Jag får prova igen! Kan det ha något att göra med hur man på somliga håll i Beaujolais arbetar med eko-organisk-biodynamisk odling och att Montirius själva är biodynamiska? Jag föreställer mig att det kan finnas något slags liknande drag om man kör med lokala jäststammar och skippar den kommersiella... Men å andra sidan är det en bit emellan de två områdena! Kanske snarare praxis i vinmakningen som styr sådana bitar. :)
Jo, dessutom slankheten. Har provat en Moulin a Vent som påminde om ett slankt norra Rhône-vin med mängder av peppar i näsan. Bättre bojo är ju väldigt långtifrån Nouveau. :)

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
cote de baleau.jpg

Château Côte de Baleau 2005: doft av mogna plommon och blött näver, både syran och tanninerna har lugnat sig, plommon, bläck och blyerts, drag av vedbod en regnig dag, en hel del vanilj, men inte så det stör, bra frukt. 89-90p
Ännu ett bevis på att de enkla Bordeaux-nollfemmorna levererar.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Idag blev det både skumpa och nebbiolo:)
2008 Vincent Joudart Champagne Special Club
Riktigt trevlig skumpa, mkt äppeldoft och brödig ton. Relativt hög syra och även äppeltoner i smak och funkade grymt bra till mat (färska räkor med hemslagen majonnäs och lantbröd stekt i smör). Om jag ska sätta poäng får det bli 90-91P.

Blev så inspirerad av din post igår så att jag bad frugan köpa lite färska räkor, så gjorde vi fisksoppa och hade räkmackan med majonäs och citron på sidan av. Jäklar vad det kan vara gott ibland!

LeChat

Medlem
image.jpeg

Igår öppnade jag en 2006 Azelia Margheria och blev åter besviken på Barolo 2006. Förra gången var det Massolino Margheria. Så här ska inte min Barolo smaka. Murrigt med toner av sherry och russin. Korken kändes rätt hård. Kanske att det har oxiderat? Trist i alla fall. Jag får lätt panik med tanke på hur många Barolo jag plockat på mig med rätt höga prislappar dessutom.... Måste därför prova en annan Barolo från 2006 idag för att förhoppningsvis stilla oron. Det blir en 2006 Elio Grasso Ginestra Casa Mate. Redan vid öppnandet, första sniffen. Rosor, körsbär, lite apelsin.... Underbart! Tanninerna är rätt tydliga men inte störande. Lagom frukt, inte för torr. God. Sinnesfrid.
Tidigare har jag lagt mina "fin" Barolo långt in med tanken att de ska ligga lääääänge. Är det bäst? Kanske är de godast med lite ungdom kvar? Att spara eller icke spara, det är frågan. Och svaret får bli: Gör båda!

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
monferrato gigondas.jpg

Måndagens pizzaviner:
La Guardia Barbera del Monferrato SacroeProfano 2000: Fruktbomb med stil, rosor, parfym och tallskog
Domaine La Fourmone Gigondas Cuvée Fauquet 2013: Salami, svarta oliver och choklad, ingen överdriven alkohol trots 15 Ampere.
Två helt olika viner, men båda är lika bra ~89p

Silex

Medlem
Öppnade en Oddero Barolo 2010 i helgen (köpt från SoloBarolo). Positiv överrasking! Riktigt bra med stor potential. Visst är den ung, men ändå kanon till lite mat. Klart godast var den dock idag (dag 3). Har alla karaktäristiska Baolo-toner med rosor, nypon och röda syrliga bär i doften. Påtagliga tanniner såklart men även en finstämd frukt. Delar ut hela 92p till denna unga standard-Barolo.

J

Joakim Staf

Barolo eller Barbaresco det är frågan? Maskulint/feminint (hen). Mjuka lena tanniner, påtagliga robusta tanniner. Piemonte kan producera underbara viner. Testade av Carlo Giacosa Barbaresco igår. Hallonsaft när det är som bäst. Drickbar, urklar o helt underbar.
image.jpeg

Gurto

Medlem
Frederic Esmonin Gevrey-Chambertin Clos Prieur 2014 (oxfilé med portabello, svartkål och rödvinssås med märg)

Doft: Färska blåbär, cassis, riktigt färsk sötlakrits, viol, färska örter (timjan och salvia)
Smak: Purung bärig frukt, lakrits och örtighet

Verkligen ett purungt vin! Mörk frukt som ändå är lätt och elegant. Kommer nog utvecklas fint i ett par år men känns inte som någon riktig långliggare (årgång 2012 kändes mer stram, strukturerad och lagringsduglig). 88p

Passade bra till maten.

Daniel A

Administratör
Dags för en sagostund!

En måndagkväll i London, eller: varför Daniels hjärta slår snabbare för vin

Jag har varit på konferensresa i London, och passade givetvis på att besöka en av jordens finaste platser: The Remedy. För mig är en stor del av vindrickandets charm kopplat till alla andra roliga människor som uppskattar finare vin. Den här kväll kom att bli ett fantastiskt exempel på det. Efter att ha blivit varmt välkommen av kvällens personal får jag helt plötsligt en hand på min axel: “Hey, Daniel! Long time no see. Remember me?” Det gjorde jag. Supertrevlig snubbe vid namn Ed, som jag delade lite vin med för nästan ett år sedan - på The Remedy. Han bjöd in mig till sitt sällskap, bestående av sommelierer, vinimportörer, cidertillverkare och två operasångare (!!!). Min tanke på att ta två-tre glas vin och sedan sova gick snabbt åt helvete...

IufRYAr.jpg

Först ut blev lite Pfalz-riesling från Pflüger. En 2015 Buntsandstein, som var förvånansvärt lättdrucken och god för sina bäbisålder, och en 2014 Fuchsmantel som var helt sluten och omöjlig att ta till sig i nuläget. Fortsättningen blev en 2013 Keller, Riesling von der Fels - Rheinhessen. Skarp och koncentrerad med riktigt härlig frukt och syra. Försvann omedelbart.

Nu var vi lite uppvärmda, och började koncentrera oss lite mer på vad vi drack.

2014 Comm G.B. Burlotto - Verduno Pelaverga
Gjord på druvan pelaverga - aldrig hört talas om. Trevligt vin! Lite gummi, körsbär, jordgubb och en hel del pepprig kryddighet. Pepparn och frukten leker på tungan. Mediumtanninigt och lagom avbrott efter all riesling. 86p.

2013 Envinate Taganan, Parcela Margalagua - Kanarieöarna
Spännande vin! Osmörade popcorn, vitpeppar, läder och stall, obestämd fruktighet - drar åt obestämda syrliga bär. Ganska lätt på tungan, schysst balans i syran och tanninerna. Passade perfekt till en stört god korv från Toulouse och puy-linser. Kanarieöarna rockar! 89p.

6LBStj2.jpg

2009 Coche-Dury - Bourgogne blanc
Serverat blint. Ed kände för att höja ribban lite… Gissade stilren och modern chardonnay från Jura (delvis baserat på var vi var någonstans). Inte helt fel, inte helt rätt.
Så. Jävla. Bra. Satt och gosade med mitt glas bra länge, och det hände mycket med lite tid och temperatur. Första som slår mig är något jag inte lyckades placera utan hjälp: tändsticka/tändsticksplån. Coolt. Svagt rökig, en massa tropisk frukt (ananas, aprikos), äpplen, ljus flytande honung. Fet och rund på tungan och får smaklökarna att falla sönder av lycka. Intensiv och koncentrerad frukt på tungan, med en underbar syrlig honungston tätt efter. Lycka. 94p.

pPElNvi.jpg

2007 Domaine Macle - Château-Chalon
Jag kände att Coche-Dury behövde brytas av något helt annat så jag tog in den här. Mina perversa preferenser för vin jaune är nog kända för många här på forumet. :) Det här var en riktig fullträff. Efter rigoröst snurrande i karaffen öppnade den upp fint med kraftiga oxiderade toner, med nötter, ljunghonung och spiskummin i spetsen. I munnen slår syran hårt, riktigt hårt. Men vinet lyckas bära syran med stolthet tack vare en makalöst elegant struktur. Svårt att förklara (speciellt när jag försöker tyda halvkassa noter…)! Ett sannolikt odödligt vin. 94p.

2007 Domaine Guiberteau - Saumur blanc
Serverat blint. Gissade Savennierés. Hyffsat nöjd med den!
Generisk “gul frukt”, äpplen, vaga honungstoner. Supertorrt och tämligen fylligt. Chenin blanc är så vackert… 89p.

Här någonstans blev det en liten dipp i uppmärksamheten. Blev en trevlig men lite konstig 2013 Domaine Julien Labet, Poulsard En Billat - Côtes du Jura. Enligt foton även två Barolos, en från Comm G.B. Burlotto. 2011or båda två, unga men riktigt trevliga halvmonster. Ett oranget vin smet också in, men jag tyckte det var något platt och för strävt. Dock följt av:

2014 Scholium Project, The Prince in His Caves, Farina Vineyards - Sonoma Mountain
Orange sauvignon blanc! Riktigt coolt! Efter Silex så är det lätt bästa SBn jag smakat. :D

Med en rad inte-särskilt-minnesvärda viner bakom oss kände jag för att återigen gå upp bland molnen… Jag visste att den här flaskan fanns redan innan jag klev över tröskeln, och med det här sällskapet fanns det ingen anledning att hålla hårt i plånboken.

aD0nOc2.jpg

1964 Domaine Huet, Le Mont moelleux - Vouvray
Möglig och tämligen blöt kork, som inte ville lämna flaskan åt rätt håll. Nooo! Häller upp, luftar, provsmakar. Hmm… Tyst, sluten, tråkig. Dött? Nä, det finns något där. Definitivt. Ger den tid och hoppas på förbättring. En dryg halvtimme och lite ökad temperatur gjorde underverk. Ååhhh! Fin cheninylle, honung, torkad frukt, hasselnötter och svart te, lagerblad. Komplext och subtilt, och som vanligt har jag lite svårt att veta vad det egentligen är i de här gamla godingarna. I munnen är det makalöst fint sammansatt och en fullständigt välpolerad upplevelse. Låg syra, ingen frukt, vagt sött, men det här hänt mycket jämfört med de livliga yngre varianterna som bär upp vinet. Lyckas inte ta sig hela vägen till toppen dock. 93p.
Somliga i sällskapet fullkomligt älskade det här, medan andra fann upplevelsen tråkig (pfft).

l0nDDVX.jpg

1976 Pierre Ferrand, Château de Ligre - Chinon
Serverat blint. Gissade Loire cab f från 90-talet…
Supertrevlig fortsättning. Extremt grönt örtig - färsk basilika och oregano, torkad timjan. Massvis med paprika, svartpeppar och en allmän “funkiness”. Fylligt och riktigt fräscht på tungan (därav gissning på 90-talet), med förvånansvärt pigg frukt. Smakar lite som en bloody mary på paprika istället för tomater. Jävla vattendelare i sällskapet. Jag tyckte det spelade rätt på alla mina strängar och mina anteckningar säger 95p. Oklart om jag kan stå för det såhär i efterhand. :p Men för stunden...

1989 Domaine de Trévallon - Coteaux d'Aix-en-Provence Les Baux
Också väldigt grönt örtig, fast med mer tyngd än Chinonen. Något platt och förbi sitt bäst-före-datum, men inte med många år. Riktigt trevligt. 87p.

1977 D’Oliveiras Reserva Terrantez
Inga noter. Stört gott.

Och nu hade klockan blivit mycket och det var dags att avsluta kvällen. Alla som var kvar i lokalerna fick ett glas NV Agrapart, Complantée. Vi hittade på att någon fyllde år bara för att få sjunga lite. Kanske måste jag börja dricka mer skumpa, för det här var nice!

Sedan tog vi in notan… no regrets! Vin är vackert. Kvällen får 100p.

Last edited:

Gurto

Medlem
Reyneke Reserve 2012 (lammfärsbiffar med rostade rotfrukter och kål samt getostkräm med rosmarin och honung)
Doft: mörka bär i form av björnbär och blåbär, örter (timjan, rosmarin), vitpeppar, lakrits, svarta oliver, jordigt, lite träigt (bastu), lite rökigt (som aska), blodigt och lätt stalligt.
Smak: Mörbärigt, örtigt, blodigt med svarta vingummin i fin lagom stram och elegant stil (dvs inte svulstigt). Lite trä-/örtbittert.

Så föll andan på att öppna en Reyneke och jag blev inte besviken - härliga Norra Rhône-vibbar i koncentrerad, men slankare, kropp. Tanninerna nyper ifrån rätt rejält. 90p

Passade alldeles utmärkt till maten.

Kostjan

Mot bättre vetande
Meursaulten kostade 985 kr när den släpptes via webben på bolaget.
Tyvärr är det inget pris man kan ha som riktmärke när man ska hitta flaskor som inte ingick i svenska lotteriet.
Svårare att hitta bättre i världen om man inte får köpa direkt från producent, vilket väldigt få människor får.

Fortsätter med mitt syrah- race. Hoppades att lite Hermitage skulle pigga upp februariångesten... Det gjorde susen:)
Ferraton Pére & Fils Ermitage Les Dionnieres 2012. Massiv doft, vitpeppar, kryddnejlika, torkade blommor och halalslakteri. Har kommit att börja älska den här norra Rhone-näsan. Tät och fyllig kropp, integrerad syra, mörk frukt, kryddnejlikan hänger med även i munnen, lite björnbär . 92+p

Keen

slan
Tyvärr är det inget pris man kan ha som riktmärke när man ska hitta flaskor som inte ingick i svenska lotteriet.
Svårare att hitta bättre i världen om man inte får köpa direkt från producent, vilket väldigt få människor får.

Nej, såklart är det inte det. Grappes värdering är trippla inköpspriset. Mer en uppmaning att hålla utkik på websläppen :)

Toppen