Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
Skulle vara spännande att få läsa smaknot från den som röstade på vinet. Jag köpte ett par på senaste släppet, så jag hoppas att jag hittar mer kvalitet i det än vad du gjorde :)
Jag röstade inte på vinet jag heller (vad det nu är värt) och hade noter och uppfattning ganska nära @Mattias S vad gäller vinets kvaliteter.
Det sagt så får jag kanske tillägga att min erfarenhet av Sicilianska röda på Nerello är i storleksordningen 12-15 viner och det enda jag gått igång på riktigt var Pietradolces Vigna Barbagalli. Den sistnämnda dracks dock ej blint och var i ensamt majestät som rödvin den kvällen. Skön fusion av Barolo och Bourgogne på ngt sätt vilket ger massor av pluspoäng i min bok.

Larseman

Medlem
Själva definitionen på lättklunkat (i positiv bemärkelse)
WP_20160219_002.jpg

Från beställningssortimentet efter tips av Alf Tumble i hans bok Vin med Adress, för övrigt en väldigt trevlig och inspirerande bok.
2013 Sybille Kuntz Riesling trocken
Den enklaste av vinerna från Sybille Kuntz i Mosel. Väldigt fruktig doft med mycket lime och grape, kalksten och lite bränd tändsticka (inte alls något som stör, trots att jag är ganska känslig mot sådant). Fyllig, lätt spritsig, nästan lite fet, salivdrivande, smak av grapefrukt och lime och lång, lång. Hög syra som balanseras väl av frukten. 7,5g socker och 12,5% alkohol, perfect!

grappa

Medlem
Zinfandel. Denna smått bespottade druva. Fick äran att dricka en flaska igår som utan tvekan är den bästa tolkningen av druvan som jag har stött på hittills. Blint som vanligt och gentilt serverat av @Jimmy Örnewald på Norda Bar och Grill.

Första intrycket: Blod, järn, blandade kryddor och bläckiga björnbär. Syrah-klockan började genast klämta, men det är något som inte riktigt stämmer...

Efter några sniff och första klunken: Hallon, rabarber, kirschiga körsbär, sötlakrits och ett uns fat. "Fan, kan det vara en kraftig cali-pinne", utropar jag som om jag plötsligt funnit den där nålen i höstacken. Medelfylligt, transparent och välbalanserat i munnen med saftigt höga syror, skyhög intensitet och mjuka tanniner. Lång och läcker eftersmak helt utan detekterbar eldighet. Vi tänker Grenasche och södra Rhône, men det andas jänkare utan tvekan. Svårt!

Zinfandel skall aldrig glömmas bort och när vinmakaren hanterar druvan rätt så kan det bli helt underbart härligt som i fallet här. (93p) blint. Kanske är det snålt, då jag aldrig druckit en bättre Zin.

Visa bifogad bild 6385
2012 Williams Selyem Zinfandel Bacigalupi Vineyard
Har ofta upplevt lite "billigare" Zin som syltig och tråkig. Dock goda erfarenheter om man går upp i pris. Har du testat några av tex Ravenswoods bättre? Hur jämför du med Ridgeprodukter (som jag gissar att du testat)?

Magikern

Medlem
Felton Road Cornish Point 2014

Jordgubbar i mängder, söta örter och lite surbeska toner i bakgrunden. Hyggligt fylligt och dryvtypiskt. Helheten är dock inte speciellt intressant. Nya världen Pinot så det visslar om det och jag tror inte det kommer att utvecklas speciellt bra men man vet aldrig. 90+ kan jag sträcka mig till men knappast mer än så.

Passopisciaro 2013

Inte speciellt bra andra gången heller. Tunt och ihåligt och många hade nog gissat på Valtellina Superiore för 130 kronor blint. 85 poäng.

Mattias Schyberg

Administratör
Har ofta upplevt lite "billigare" Zin som syltig och tråkig. Dock goda erfarenheter om man går upp i pris. Har du testat några av tex Ravenswoods bättre? Hur jämför du med Ridgeprodukter (som jag gissar att du testat)?
Både Ravenswood, Seghesio och Ridge bättre varianter har levererat riktigt bra, men William Selyem var något alldeles extra. Liknande komplexitet som bra PN, skön kryddighet som Syrah. Allt förpackat med elegans, kraft och frikostig och läskande frukt. Lite mer skit och funk hade varit pricken över i, men det är ju purungt med mängder av år framför sig å andra sidan. Jag tror nog att det med lätthet klarar ett tiotal år med den höga syran och stringenta strukturen, men möjligtvis även ännu mer!

Nya världen Pinot så det visslar om det och jag tror inte det kommer att utvecklas speciellt bra men man vet aldrig.
Jag tror du har helt fel rörande lagringspotentialen hos Felton Road. Har provat några fantastiska exempel som har varit störtsköna med många år på rygg. Jag tycker de jag har provat har varit bleka som ungdomar snarare. :)

Magikern

Medlem
Jag tror du har helt fel rörande lagringspotentialen hos Felton Road. Har provat några fantastiska exempel som har varit störtsköna med många år på rygg. Jag tycker de jag har provat har varit bleka som ungdomar snarare. :)

Kanske de, tror de är viss skillnad på Cornish Point och Block 5 och 3 när det gäller lagringspotential dock. ;)

grappa

Medlem
20160220_154219[1].jpg

Vinvärldens snyggaste etikett? I alla fall en väldigt elegant och sober.
Vinet då: 94% Tempranillo, 3% Graciano, 3% Maturana Tinta. Mörkt med antydan till brunton. Härligt kryddig doft men köttbuljong, vanilj, vinbär och lite körsbär. Smaken lite mer återhållsam med vinbär, lite fatbeska och kryddighet. Vissa tanniner och syra. Skulle nog kunna bli bättre med fler år i källaren. 87 p

En väldigt trevlig sicilienare, som vi drack häromdagen. 100 % Nerello Mascalese från 2008
Det fanns en läcker röd frukt, fina kryddor och en massa mineraler.
Ordentligt med syra och tanniner som tar för sig rejält. Betyg
4+
008.JPG

Till Champion League fotbollen drack vi en väldigt ung amarone (2011). Ge den ett par år och den blir döläcker.
I doften finns mörka körsbär, en hel del torkad frukt (inte så mycket russin), kakao och en del örter. Det finns också lite diskreta nyanser av läder och jord.
Lite knuten i smaken till en början men tar sig ju längre tid den får i glasen. Söta, mörka körsbär, torkad frukt med en diskret russinton, örter, mörk choklad och lite försiktiga fat. En bra syra ger vinet en stor friskhet. Här finns en liten fin stramhet, kanske inte så vanligt för en amarone. Riktigt lång eftersmak: mörk choklad, krossade körsbärskärnor, fikon/russin och aningens lakrits samt en kvardröjande fruktsötma.
Vi drack vinet under de båda CL-kvällarna. Första kvällen fanns det en ton av alkohol, men inte kväll två.
Betyg 4+
006.JPG

Last edited:

Carlsson

Medlem
I går blev det en riesling i form av Domaine Weinbach Riesling Schlossberg 2008. Väldigt trevlig doft av mogen lime, moget gult äpple, ananas och mandarin. Smaken är rätt tam, torr och mest dominerad av citrus. Lätt kryddighet i avslutet. Hade hoppats på mer.

I dag korkar vi en Marcel Deiss Riesling 2011. Inte lika komplex på näsan som Weinbach, det doftar gult moget äpple, päron och lite sött från en honungsklick. Smaken överensstämmer med doften, smaken är också mer koncentrerad än Weinbach. Avslutet är lite klent och kort.

grappa

Medlem
En väldigt trevlig sicilienare, som vi drack häromdagen. 100 % Nerello Mascalese från 2008
Det fanns en läcker röd frukt, fina kryddor och en massa mineraler.
Ordentligt med syra och tanniner som tar för sig rejält.
Visa bifogad bild 6391

Till Champion League fotbollen drack vi en väldigt ung amarone (2011). Ge den ett par år och den blir döläcker.
I doften finns mörka körsbär, en hel del torkad frukt (inte så mycket russin), kakao och en del örter. Det finns också lite diskreta nyanser av läder och jord.
Lite knuten i smaken till en början men tar sig ju längre tid den får i glasen. Söta, mörka körsbär, torkad frukt med en diskret russinton, örter, mörk choklad och lite försiktiga fat. En bra syra ger vinet en stor friskhet. Här finns en liten fin stramhet, kanske inte så vanligt för en amarone. Riktigt lång eftersmak: mörk choklad, krossade körsbärskärnor, fikon/russin och aningens lakrits samt en kvardröjande fruktsötma.
Vi drack vinet under de båda CL-kvällarna. Första kvällen fanns det en ton av alkohol, men inte kväll två.
Visa bifogad bild 6390
Köpte du Calabrettan hos Carlo Merolli? Har några andra från Calabretta men inte den du testade. Betyg?

Larseman

Medlem
Visa bifogad bild 6387
Vinvärldens snyggaste etikett? I alla fall en väldigt elegant och sober.
Vinet då: 94% Tempranillo, 3% Graciano, 3% Maturana Tinta. Mörkt med antydan till brunton. Härligt kryddig doft men köttbuljong, vanilj, vinbär och lite körsbär. Smaken lite mer återhållsam med vinbär, lite fatbeska och kryddighet. Vissa tanniner och syra. Skulle nog kunna bli bättre med fler år i källaren. 87 p
Decanter ger 2009an 95p: http://www.decanter.com/reviews/rioja/finca-valpiedra-reserva-2009/

Köpte du Calabrettan hos Carlo Merolli? Har några andra från Calabretta men inte den du testade. Betyg?
Jag köpte den av Carlo Merolli. Pris 140 MUK. Mitt betyg 4+.
Nu ändrat så betyg framgår av inlägget.
Jag köpte också Calabrettas Nerello Cappuccio årgång 2011 och 2013

Last edited:

LeChat

Medlem
image.jpeg

Eftersom min 2008 Chateau Beychevelle i torsdags kändes lite i glesaste laget och kanske skulle fått än mer luft för att drickas relativt ung, så mättades inte mitt behov av vin från Bordeaux.
2009 i Bordeaux kan man möjligtvis var tveksam till i någon aspekt men den beskylls knappast för att vara gles och tunn i frukten. Så på den punkten så känns det ju som ett säkert kort att leta ett upp ett enklare vin av årgång 2009 som inte ska behöva lagras någon längre tid. Det blev en 2009 Tronquoy de Sainte-Anne från Saint- Estephe. Doften skvallrar om god Bordeaux..... och Napa. Samma sak upprepas i smaken. Jag hade nog tippat Bordeaux om den hade provats blint men Napa är inte långt borta. Men det känns välgjort, klart drickmoget och väldigt gott.

Toppen