Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

grappa

Medlem
Jag köpte den av Carlo Merolli. Pris 140 MUK. Mitt betyg 4+.
Nu ändrat så betyg framgår av inlägget.
Jag köpte också Calabrettas Nerello Cappuccio årgång 2011 och 2013
Själv köpte jag en låda med blandat. Har testat några genom åren så inte helt säker på omdömena. Vilka viner! Coolt med viner från Sicilien som folk placerar i Piemonte.
Cala Cala, 88 p
Elisir 91 p
Gaio Gaio, 87 p
Cappuccio 2011, kvar att testa.
Etna 2004, kvar att testa.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nu har jag kikat runt här ett tag som gäst, det verkar vara ett kul ställe. :)
Så dags att ta steget och bli medlem så man kan bidra också.
Premiärvinet får bli kvällens middagsvin: 2013 Von Winning Deidesheimer Kalkofen Riesling.
Välkommen till platsen där skillnaden mellan dårar och genier är hårfin och inte alltid uppenbar :)

gece

Man vänjer sig.
2012, Catena Alta Historic Rows Malbec
Stor intensiv doft med lite rostade fat, kakao, mkt plommon och mogna svarta vinbär samt en del malo-ton efter hand. Läcker och intressant från början men växer än mer under kvällen. Smakmässigt det mest intressanta (för mig) under kvällen med härlig intensitet och tät frukt uppbackat med aningens kärva tanniner i nuläget. Ganska tydlig fruktsötma i dagsläget men vg längd och avslut finns det inget att klaga på. Kvällens vin för min del och ser gärna några flaskor av detta i källaren för att se vad det kan bli av den. (93P)
(100% Malbec)
Blev lite inspirerad av detta inlägg och köpte på mig av denna. Något bredare stil än min självbild säger mig att jag gillar, men detta är bra! Jo, frukten är lite väl syltig, och eken är lite för mycket, men det sitter jäkla bra ihop ändå. Framför allt bra komplexitet, varenda frukt i det blålila spektrumet man kan tänka sig (plommon, blåbär, björnbär, ...) plus en ganska respektabel kryddlåda (först mest kanel, sen även fänkål, lagerblad, salvia, enbär, rosmarin) och en bra balans mellan tanniner och syra. Kändes som att den knöt sig en aning och drog iväg åt cederhållet efter en timme i karaff, mår nog bra av ett tag i ryggläge... jag ger den iaf 91p nu med potential för mer.

Pontus

Medlem
2009 Sybille Kuntz Gold-Quadrat. Doft av persiska och ananasspad. Ingen antydan till mognadstoner, ej heller petroleum. Smak av äpple, persika, mineraler, mineraler och mineraler. Syran är på gränsen till för mycket när man dricker vinet på egen hand, men funkar utmärkt till diverse skaldjur. Detta är ett seriöst matvin som troligen kan sparas ett decennium till. Eller längre. 90p+.

Mattias Schyberg

Administratör
Igår så blev det en magisk kväll ihop med ett av de bästa viner jag har druckit - någonsin. Inte så konstigt möjligen när det handlar om en riktigt excentrisk, svensk och kompromisslös vinmakare med stor passion!

image.jpeg

2013 Laboratorio Rupestre Escombro

image.jpeg

Har ju druckit vinet tidigare och gick då upp i brygga, men nu fick jag och hustrun chansen att dela en flaska under en hel kväll, vilket inte kan jämföras med att sippa på ett litet glas under en provning. Helt utan tvekan så levererar det magi! Maken till intensivt och komplext vin får man leta länge efter. Mängder av koncentrerade svarta oliver, björnbär, blå plommon, rått kött och soja kompletteras med stall, kakao, nytvättade kläder, lavendel, lakrits och ammoniak. Det är så många nyanser som hela tiden kommer och går att det skulle bli fånigt att försöka lista dem här.

I munnen så är det fylligt, sammetslent och muskulöst med massiv koncentration och löjligt tuffa tanniner, allt i fullständig balans. Helheten rundas av med lite antydan till sötma och eldighet som ökar i takt med temperaturen. Lång eftersmak med lite nejlika, kryddpeppar och järnig mineralitet. Det kräver rejält smakrik mat kan jag säga. Det räckte inte riktigt med en sparsamt kryddad köttbit. Vinet tog över upplevelsen och dominerade smaken totalt. Lite tyngre såser och rejält mustig mat likt brontosaurus-kött med PX-sås, borde möjligen passa bättre här. :)

Poängen då? Enda minuset jag kan komma på är just parningen med mat som inte känns helt lätt med så här maxade upplevelser. Låt oss i vilket fall landa det på (96p), vilket inte är illa såklart. En riktig upplevelse som bäst kan jämföras med en Willy Wonka-karamell som bjussar på en hel trerätters i varje sipp!

Det blev en blöt kväll igår. Aftonens roligaste var nog Chateau Montus Cuvee Prestige 2000. Skitigt stall med kadaver och tjärpastiller i mun och näsa. Riktigt aggresiva tanniner, tänk en kallsup i en sandlåda:). Jag diggade det! 91p. Öppnade också en Amarone jag fått i present(skulle nästan kunna vara en egen tråd- Idag dricker jag en Amarone jag fått i present..) Masi Costasera Amarone classico 1998. Kändes ändå lite kul att prova när den hade 18 år på nacken, men det var inte mycket att hänga i julgranen tyvärr. Dekanterade under flera timmar, men alkoholen tog ändå över showen. Jag brukar inte vara känslig men det här var nästan som att dricka en grogg. Stickig och stram med trötta körsbär och choklad. 84p. Kändes som att den passerat sin topp...

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
upload_2016-2-21_11-57-26.jpeg

Doft av kola, kåda och körsbär, smak av syrliga körsbär, ljus choklad, kaffe, lätt blommig karaktär, smakerna skiftar nyans under kvällen och ändras mot slutet, med några timmars luft så går doften över till att vara skitig med stall, jag gillar't! Hade absolut kunnat tänka mig att dricka det igen. Det enda minuset var att det inte var så fylligt som man hade kunnat tro att en Amarone med 16% ändå skulle vara. Ingen skymt av motstånd i tanninerna och syran var välintegrerad. 88p
Fick det i julklapp av min syster, tror att hon köpte det på Silja Line(?)

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
beringer jadot.jpg

Dricker sällan vitt och i synnerhet inte bra vitt, men idag var det läge:
2012 Louis Jadot Chassagne-Montrachet 1er Cru Morgeot Clos de la Chapelle Domaine du Duc de Magenta: hårt fatat, men med frukt, syra och koncentration som klarar faten med råge: tallskog, honung, brynt smör, mossa, gröna äpplen och mycket mer. ~93p
2012 Beringer Vineyards Chardonnay Private Reserve:
smör, smör och åter smör, honung och fat, frutken, syran och koncentrationen finns även här. ~91p
Samma år, drickfärdiga viner, bra viner, hos oss vinner dock Jadot med ungefär två poäng.

grappa

Medlem
20160221_203423[1].jpg
20160221_203447[1].jpg

Black Stallion: Tät mörkblå färg. Stor doft av mörka bär, svarta vinbär och vanilj. Härlig smak med bra frukt och balanserade tanniner. Riktigt gott men kanske gillar mer än bra kvalitet. Kvalitet 87 p, tycke och smak 89 p.
Gaillard: Väldigt ljus för en Cornas, blåton. Grisk doft av vitpeppar, kartighet, ättiksgurka och mineraler. Inga tydliga tanniner, bra syra, vinbär, kartighet i smaken. Ett strikt vin som inte kompromissar! Borde kunna vinna på lagring. Gillar uttrycket men kanske inte smakar så gott just nu. Kvalitet 88 p, tycke och smak 90 p.

chambertin

Medlem
Igår så blev det en magisk kväll ihop med ett av de bästa viner jag har druckit - någonsin. Inte så konstigt möjligen när det handlar om en riktigt excentrisk, svensk och kompromisslös vinmakare med stor passion!

Visa bifogad bild 6394

2013 Laboratorio Rupestre Escombro

Visa bifogad bild 6395

Har ju druckit vinet tidigare och gick då upp i brygga, men nu fick jag och hustrun chansen att dela en flaska under en hel kväll, vilket inte kan jämföras med att sippa på ett litet glas under en provning. Helt utan tvekan så levererar det magi! Maken till intensivt och komplext vin får man leta länge efter. Mängder av koncentrerade svarta oliver, björnbär, blå plommon, rått kött och soja kompletteras med stall, kakao, nytvättade kläder, lavendel, lakrits och ammoniak. Det är så många nyanser som hela tiden kommer och går att det skulle bli fånigt att försöka lista dem här.

I munnen så är det fylligt, sammetslent och muskulöst med massiv koncentration och löjligt tuffa tanniner, allt i fullständig balans. Helheten rundas av med lite antydan till sötma och eldighet som ökar i takt med temperaturen. Lång eftersmak med lite nejlika, kryddpeppar och järnig mineralitet. Det kräver rejält smakrik mat kan jag säga. Det räckte inte riktigt med en sparsamt kryddad köttbit. Vinet tog över upplevelsen och dominerade smaken totalt. Lite tyngre såser och rejält mustig mat likt brontosaurus-kött med PX-sås, borde möjligen passa bättre här. :)

Poängen då? Enda minuset jag kan komma på är just parningen med mat som inte känns helt lätt med så här maxade upplevelser. Låt oss i vilket fall landa det på (96p), vilket inte är illa såklart. En riktig upplevelse som bäst kan jämföras med en Willy Wonka-karamell som bjussar på en hel trerätters i varje sipp!
En typisk Alicante Bouschet alltså. ;)

Mattias Schyberg

Administratör
Jobbar för fullt med mitt nyårslöfte att dricka mer sött och starkt och igår provade jag lite enklare tawny med 10 års åldersindikation...

image.jpeg

Barão de Vilar Porto 10 Year Old Tawny

Brukar sällan bli särskilt missnöjd med starkviner. Det är ju vanligtvis åtminstone kraftpaket som levererar en hel del umpadumpa även om komplexiteten kan vara lite medioker ibland. Här kände jag mig dock rejält besviken trots att jag enbart betalade en hundring för en halvflaska...

Mängder av russin och alkohol dominerar i näsan med lite antydan till mandel, läder och fatkryddor. Känns därefter mest eldigt och tunt i munnen med relativt snäll sötma. Varken särskilt bra koncentration eller komplexitet. Ett ganska trist vin som duger men inget jag kan rekommendera tyvärr. Kanske har jag blivit väl bortskämd då jag drack 40-årig Quinta do Vallado nyligen visserligen. ;) (84p)

Det blev även lite högaktuell Malbec från Argentina innan det starka...

2012 Catena Alta Historic Rows Malbec är utan tvekan riktigt bra som redan har påtalats av @gece och @chambertin, men jag blev inte riktigt lika lyrisk. Allt finns dock på plats och utan tvekan så levereras det klass i paritet med priset man får betala. Mörk frukt med björnbär, plommon, svarta vinbär och små stråk av korinter med lite viol på toppen. Rejält fatat med choklad, smörkola och ceder med lite finstämda toner av blyerts, tobak och kaffe. Välbalanserat, mustigt och stramt med lite utanpåliggande träighet. Ungt med knappt fyllig kropp samt fin intensitet och bra längd.

Riktigt bra vin såklart, men jag kände ändå att något saknades som grep tag i mig och skakade om mig litegrann. (90p) med potential för mer om man orkar vänta. Kan rekommenderas, men förvänta er inte att bli fullständigt blåsta av stolen. :)

Daniel A

Administratör
A couple of Huets a week keeps the doctor away, right?

qYsflFG.jpg

2012 Domaine Huet, Le Mont sec - Vouvray
Bara barnet - minst sagt sluten. Citrusskal, en hel butik med yllestrumpor, vaga “gröna” toner som drar åt basilika. Syran sjunger verkligen på vägen ner i strupen och lämnar en härlig känsla av citron i munnen. I nuläget ett helt okej vin, men återvänder nog först 2022 om jag har möjlighet. 87p.

2011 Domaine Huet, Le Mont Premiere trie moelleux - Vouvray
Botrytis, bensin, bivax, honung, ylle, aprikos. Också tokung såklart, men det fungerar mycket bättre för sötvinet. Jag gillar fram för allt den väldigt pigga syran som balanserar sötman. Väldigt skamlöst och långsamt okynnesdrickande till en avslutande 6-7 timmar lång Witcher 3-session i söndags. ;) Får nog ge 93p till vinet och 95p till spelet! En bra söndag.

J

Joakim Staf

Är Tenuta Cucco det nya namnet på Cascina Cucco sedan de nya ägarna tog över ?
Tenuta Cucco är det nys namnet. Vad jag förstår håller de på att expandera med rest i Serralunga Sonen Piero, driver även La Raija i Novi Ligure

Provade en flaska Finca Sandoval 2010 idag. Kul druvblandning med Syrah, Monastrell och den för mig obskyra druvan Bobal. Tydligen en vingård driven av vinkritikern Victor de la Serna. Tyckte att vinet var drickfärdigt direkt ur flaskan, doft av tranbär, välhängd biff, rabarberkräm, svartvinbärsblad, peppar och nypon. I munnen bjöds det på mogen nätmelon, lite hallon och björnbär. Lena tanniner, trevlig syra och lång eftersmak. För 229:- tyckte jag att man fick mycket för pengarna! 91p. Kommer att köpa flera flaskor...

grappa

Medlem
Provade en flaska Finca Sandoval 2010 idag. Kul druvblandning med Syrah, Monastrell och den för mig obskyra druvan Bobal. Tydligen en vingård driven av vinkritikern Victor de la Serna. Tyckte att vinet var drickfärdigt direkt ur flaskan, doft av tranbär, välhängd biff, rabarberkräm, svartvinbärsblad, peppar och nypon. I munnen bjöds det på mogen nätmelon, lite hallon och björnbär. Lena tanniner, trevlig syra och lång eftersmak. För 229:- tyckte jag att man fick mycket för pengarna! 91p. Kommer att köpa flera flaskor...
Gillar Finca Sandoval skarpt! Vill du testa Bobal (som är en härlig druva under rätt förutsättningar) rekommenderas Gerregolina som ibland dyker upp i BS eller kan inhandlas via Vinkoncept på nätet.

Toppen