Igår så blev det en magisk kväll ihop med ett av de bästa viner jag har druckit - någonsin. Inte så konstigt möjligen när det handlar om en riktigt excentrisk, svensk och kompromisslös vinmakare med stor passion!
Visa bifogad bild 6394
2013 Laboratorio Rupestre Escombro
Visa bifogad bild 6395
Har ju druckit vinet tidigare och gick då upp i brygga, men nu fick jag och hustrun chansen att dela en flaska under en hel kväll, vilket inte kan jämföras med att sippa på ett litet glas under en provning. Helt utan tvekan så levererar det magi! Maken till intensivt och komplext vin får man leta länge efter. Mängder av koncentrerade svarta oliver, björnbär, blå plommon, rått kött och soja kompletteras med stall, kakao, nytvättade kläder, lavendel, lakrits och ammoniak. Det är så många nyanser som hela tiden kommer och går att det skulle bli fånigt att försöka lista dem här.
I munnen så är det fylligt, sammetslent och muskulöst med massiv koncentration och löjligt tuffa tanniner, allt i fullständig balans. Helheten rundas av med lite antydan till sötma och eldighet som ökar i takt med temperaturen. Lång eftersmak med lite nejlika, kryddpeppar och järnig mineralitet. Det kräver rejält smakrik mat kan jag säga. Det räckte inte riktigt med en sparsamt kryddad köttbit. Vinet tog över upplevelsen och dominerade smaken totalt.
Lite tyngre såser och rejält mustig mat likt brontosaurus-kött med PX-sås, borde möjligen passa bättre här.
Poängen då? Enda minuset jag kan komma på är just parningen med mat som inte känns helt lätt med så här maxade upplevelser. Låt oss i vilket fall landa det på (96p), vilket inte är illa såklart. En riktig upplevelse som bäst kan jämföras med en Willy Wonka-karamell som bjussar på en hel trerätters i varje sipp!