Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magnus L

urydhtfilgukj
Visa bifogad bild 6441

Efter en dag med diverse fixaprojekt i hemmet så känns det underbart att sätta sig i soffan inför den stundande middagen med ett glas Bourgogne och skön jazz i högtalarna. Jag njuter. I glaset är det en 2006 La Pousse d'or Volnay Clos des 60 Ouvrées. Det är gott men något endimensionell. Kan vara årgången som visar sig eller så är det fortfarande lite för ungt. Hur som helst är det sista flaskan så jag skippar framtidsutsikterna och lutar mig tillbaka och njuter i väntan på kvällens långlagade fläsksida.
Göteborgs kex!

Johan_L

Medlem
Har under helgen stiftat närmare bekantskap med 2012 Chateau Montus, en blanding av Tannat, Cabernet sauvignon och Cabernet franc.
Var nyfiken på att testa det här vinet, även om det antagligen borde vila många år till i flaskan.
Korkade upp i fredags och första provsmakningen var ungefär lika trevligt som att tugga på blyertspenna, strävt, strävt och strävt. Efter några timmar i glaset hade det börjat hända grejer så gott hopp inför lördagen.
Nästa glas hälldes upp till lördagmiddagen och nu hade det hänt grejer. Visst, fortfarande sträva tanniner men nu tillsammans med god frukt och en lång, god eftersmak. Satt som en smäck till maten som bestod av goda korvar, rostad potatis och en sås med parmesan.
Sista slatten fick hänga med till söndagen och nu hade det mjuknat ytterligare lite.
Kul att följa utvecklingen under flera dagar och det som började kärvt i fredags avslutades riktigt bra idag.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Dåligt med smaknoter från förra ledigheten trots att många trevliga flaskor fick sätta korken till.
Har tyvärr inte riktigt tid att skriva så mycket när jag är hemma och när jag är på jobb och har tid att skriva så dricker jag inget vin istället. Attans dilemma.
Men, för att rekapitulera lite av det som dracks hemma vill jag nämna en särskilt skum flaska blint som jag inte ens var i närheten av att gissa rätt.
Flaskan dök upp väl inslagen i folie med en god vän som inspirerats av vårt mycket trevliga BYOB med Göteborgsmaffian några dagar tidigare och man kan lugnt säga att han lyckades hitta en riktig luring.

Ett ganska mörkt rött vin i glaset som inte avger någon större doft överhuvud taget, efter första klunken noterar jag att tanniner och syra verkar saknas nästan helt. Jag tänker att han fått tag på något gammalt som passerat toppen för länge länge sen... Vad fan kan han ha hittat då, det är ju säkert köpt i Kalmar och där dräller det inte precis av åldringar...
Men känner jag inte en helsikes massa ek, och kanske lite frukt som tittar fram men utan syra och tanniner? Plonk är det i vart fall inte, ingen sötma alls och ändå någon känsla av att någon trots allt ansträngt sig...

Vafasen har han hittat på? Här börjar jag istället fundera på vad som finns på hyllan med ålder i Kalmar och kommer att tänka på någon Italienare från 80-talet som släpptes i små partier som jag vet finns kvar och som jag läste att någon på forumet tyckte var rejält på dekis... Det får bli min gissning... Fast borde inte all den där eken vara integrerad för länge sedan om den är gammal... Äsch, jag ger mig, gissar på Italienaren...
Och tänk så fel jag hade, vinet i fråga var nämligen:
Under Ölands Sol (30622)
Från Håks gård men vinifierat på Wannborga med hjälp av oenologen och vinprofessorn Josep Lluís Pérez Verdú.
Alltså, detta var ju helt jäkla omöjligt att gissa men väldigt kul att få blint. Tyvärr verkar det vara väl lite sol Under Ölands Sol för att göra rödviner som är mer än bara intressanta och jag får nog ge det 79p. Med tanke på priset av 223 kronor så kan man knappast kalla det prisvärt :)

När jag ändå tar upp spejs här i cyberrymden får jag passa på att nämna tre viner som druckits i stora mängder i djuupa klunkar under ledigheten och förtjänar att nämnas bara för deras skyhöga klunkabilitet!

Det första är av @Jimmy Forsman och av forumet redan flertalet omnämnda 2009 Chat Bonnet Divinus och det andra är 2009/10 Château Fontaine de Saint-Cric (Fick nian på halvflaska och tian på magnum från Franska Vinlistan). Alla tre vinerna dricks så jäkla bra nu, i djuupa klunkar. Ibland behöver man bara ett vin med hudraprocentig uberklunkabilitet som man kan hälla i sig med ett leende utan allt för storsvulstiga vetenskapliga analyser och dessa viner är helt klart allt man kan önska i den genren. Kanske håller jag "Kricken" -09 på halvflaska något litet notch högre än de andra två men jäkligt gott alltihopa!

Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2012 Rust en Vrede Estate Red Wine Stellenbosch
90p, fylligt, småstramt i munnen, öppnar sig med luft, behagligt att dricka under hela kvällen. Gott vin, köpvärt!

2012 Rust en Vrede Syrah
88p, Doft och smak av ceder, lakrits, katrinplommon, lacknafta, lång eftersmak som är lätt obehaglig till en början, påminner om nagellack, öppnar upp sig mer med luft i glaset och blir behaglig efter en halvtimme. Bra vin med lite bit i tanninerna och en skön syra som ligger i bakgrunden.

Drack lite gott i helgen men hade gäster så jag tog inga noteringar. En flaska Mauro Veglio Barolo Castelletto 2010 var utropstecknet. Den öppnade upp sig efter några timmars luftning och bjöd på torkade rosor och en tannin-orgie. Med min ringa erfarenhet från området så var det här den bästa Barolo jag provat, riktigt bra! 92p. Har en flaska kvar som kommer få ligga länge till...
Drack också en Chateau Musar 2008. Har provat många årgångar tidigare då Musar 1995 var min första "större" vinupplevelse. Tyckte att 2008:an landade runt 89-90p nånstans, men jag var inte helt fokuserad när den intogs:).

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
-Vetefan om en semesterdag räcker... Men det är klart, rent teoretiskt kan man ju ge fan i att gå på disko med @Sörplarn efteråt så kanske man kan komma tillbaks på hästen efter en dag...
Det här låter intressant!
Berätta gärna mer!

Låter lite som då Martin (gastropubägare i London) och jag kom på den briljanta idén att ta taxi till Claridges (lyxhotell) lobbybar för att dricka den finaste konjaken som gick att uppbringa. Innan dess hade vi redan vinprovat på tok för mycket. Och, jorå: vi bälgade i oss varsitt rejält glas. Värt att notera: det fanns bara vi i hela baren. Martin serverade, båda drack, jag diskade. Sen sprang (raglade) vi :)
Kvällsflyget till Sverige kvällen efter, var en studie i tungt mående. Damen som satt granne med mig på flyget påpekade beskt att jag stank gammal dålig sprit.
Kanske Claridges hade bytt ut sin Louis XIV mot MacScot?
Själv har jag ingen aning...

Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
fourcas finca.jpg

2000 Château Fourcas Dupré: Idag var det här vinet klart på topp, läder, stall, gamla hästar, röda och svarta vinbär, krusbär och plommon i en salig blandning. Med en mogen saint-felicien närmar det här sig det här vinet en nittiotrea, utan ost blir det 91p
2010 Finca Sandoval Manchuela:
ett helt annat vin och svårt att jämföra med Bordeauxen, är man vegetarian och suktar efter en blodig biff är det här nog det närmaste man kan komma: köttsaft, rosmarin, blod, snygg frukt, en hel del sötma, men ingen sylt, som färska dadlar och ett moget blåbär från riset i Norrland, varsamt ekat. 89p

StefanAkiko

Visa bifogad bild 6433
2011 Pheasant's Tears Rkatsiteli: Lite mer vit qvevri, sista flaskan Rkatsiteli från ett sexpack, jag börjar få smak för det här nu, klart bättre än krakhunani senast, trots ett avsevärt lägre pris, tydlig smak av skal (och kvistar?), men också torkade aprikoser, honung och marsipan, torrt, medelhög syra och rätt lätt. Bra om man gillar stilen.
Rena grekiskan...
Ursäkta min ignorans, men jag kan inte minnas att jag ens försökt stava till de där druvorna. Verkar HUR spännande som helst :)

Daniel A

Administratör
Enkelt!
Pallra dig till Tokyo, vetjag, så går vi och shoppar loss några håriga Bojos.
Kanske vi kompletterar med någon lurvigt ålderstigen Chateau Grillon.
Bara för att det går :)

Alltså, när jag pallrar mig till Tokyo kommer jag definitivt höra av mig. Hårig Bojo, L'Effervescence, och så bjuder jag på lite Tokaji Eszencia som tack för guidning? :D

StefanAkiko

Vi skall också ägna oss åt saké på både Izakaya (efter lunch i Chinatown och kendo på lördagskvällen) och på världens i särklass BÄSTA restaurang: ICHI-E. Sen äta grillat kött med fläskiga rödviner...
Det blir ett digert schema!

Ta hellre med Madeira än Esscenzia. (Om katten själv får välja...)

Daniel A

Administratör
Vi skall också ägna oss åt saké på både Izakaya (efter lunch i Chinatown och kendo på lördagskvällen) och på världens i särklass BÄSTA restaurang: ICHI-E. Sen äta grillat kött med fläskiga rödviner...
Det blir ett digert schema!

Ta hellre med Madeira än Esscenzia. (Om katten själv får välja...)

Det är noterat!

J

Joakim Staf

Igår vart det en Barbaresco Riserva från 98. Har legat i vinkällaren och samlat damm. Fruktig doft av mörka körsbär, rosor, torkad frukt. Frisk och fruktig smak av mörka körsbär, torkad frukt, lakrits och örtiga inslag. Trots några år på nacken "Långa" tanniner med vital syra och bra längd i eftersmaken. Luftades i 4 timmar före avsmakning
image.jpeg

StefanAkiko

Tillbringade ett tidigt fredagsmys på Tani med UNDERBAR mat. Som vanligt. Till huvudrätten valde jag grisfötter i madeirareduktion. Mums!
Vi förde med oss en amerikan från Washington State. @Mats har också en flaska som han skall vara rädd om. Detta vin är fortfarande ungt men rockar hårt! 2006 Force Majeure Collaboration Series Ptera Ciel du Cheval Vineyard, 94p.
image.jpeg

Knakelibrak!
Poängen är för i afton. Potentialen uppåt är tydlig!

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Stenförkyld. Jag är i princip aldrig förkyld, men när det sker så är det riktigt illa. :öga:

Var tvungen att hålla mig borta från extravaganta vinprovningar igår, men fru Schyberg ville ändå öppna en flaska till kvällens supé så jag stapplade in i min nyrenoverade vinkällare och hämtade något rejält vardagsmässigt som inte var en skymf att öppna när ens sinnen är knasigt mycket på dekis.

2009 d'Angelo Aglianico del Vulture Riserva Vigna Caselle
Doftar knappt något (frun sa att det doftar mörka körsbär, blommor, läder och kakao). I munnen så känner jag en maffig strävhet men det är en kort upplevelse. Det bränner liksom till och dör sedan snabbt ut. Syran är riktigt bra, likaså balansen. I mitt allt annat än optimala tillstånd så får det (80p), men min friska fru är lätt uppe på (88p).

Magnus L

urydhtfilgukj
Ser trevligt ut. :)

Mycket smarrigt där, speciellt commandarian! ;)
Jo, väldigt trevligt som vanligt.

Bland dom vita stod Schloss Johannisberg 2001 ut med fantastisk doft och läskande syra.

Bland dom röda tyckte jag bäst om Mille e una Notte 2007, Giacomo Marenco Cereqiuo 2004 och Mas des Daumas Gassac 1998.

Ornellaia doftade härligt och bjöd på rejält med intensitet. Saknade dock lite personlighet och uppförde sig mest som en modern Bordeaux.

Marcoux CdR satte jag blint som Beaujolais. Slankt, primärt och saftigt. Gott men lite banalt.

St. Henri 2006 inte heller något jag gick igång på. Väldigt mogen frukt, mycket fat som nästan drar mot dill och lite baktung alkoholvärme.

chambertin

Medlem
Kul line-up igår, framför allt på den röda sidan.
Av de vita så var ju 2001 Schloss Johannisberger Spätlese Trocken väldigt intensitet både i doft och syra. Bra exempel på att högsyra-Riesling som denna vinner på lite restsocker för att bli mer balanserad i smaken.
2013 Meursault Dom Latour-Giraud var ovanligt blyg i början men efter lite högre temp i glaset och lite luft så var den riktigt trevlig.

På den röda sidan så håll jag nog 2004 Barolo Cerequio, Marengo högst med härliga mognadstoner och stor komplex kropp och fantastisk längd. Några hårsmåner efter landade 2007 Mille e una Notte och 2004 Ornellaia för min del. 1998 Mas de Daumas Gassac var också härlig men så extremt stallig i början att den bakomliggande frukten och mognaden inte hittade fram riktigt. 2006 St Henri kändes purung och väldigt primär på alla sätt. Mkt tät och aningen endimensionell för att tävla med Barolon om bästa vin-gunsten den här kvällen men jag tor att den kommer att bli riktigt bra om sisådär +5 år.
(samtliga 92-95P-viner i min bok).

2007 Ch d'Angludet verkade lida av årgången och en lite för brutal fatbehandling så den kom inte till sin rätt riktigt. Lite ihålig i smaken vg frukten och alltför fatbesk. Doften var härlig men lite slagsida åt Merlot-toner trots 50% CS.

Kul med lite gammal Commandaria också och Mosel-Auslesen var mkt god och läskande men väldigt ung.

Tack för alla de intressanta och roliga viner som var med !

Appel

Medlem
Kul line-up igår, framför allt på den röda sidan.
Av de vita så var ju 2001 Schloss Johannisberger Spätlese Trocken väldigt intensitet både i doft och syra. Bra exempel på att högsyra-Riesling som denna vinner på lite restsocker för att bli mer balanserad i smaken.
2013 Meursault Dom Latour-Giraud var ovanligt blyg i början men efter lite högre temp i glaset och lite luft så var den riktigt trevlig.

På den röda sidan så håll jag nog 2004 Barolo Cerequio, Marengo högst med härliga mognadstoner och stor komplex kropp och fantastisk längd. Några hårsmåner efter landade 2007 Mille e una Notte och 2004 Ornellaia för min del. 1998 Mas de Daumas Gassac var också härlig men så extremt stallig i början att den bakomliggande frukten och mognaden inte hittade fram riktigt. 2006 St Henri kändes purung och väldigt primär på alla sätt. Mkt tät och aningen endimensionell för att tävla med Barolon om bästa vin-gunsten den här kvällen men jag tor att den kommer att bli riktigt bra om sisådär +5 år.
(samtliga 92-95P-viner i min bok).

2007 Ch d'Angludet verkade lida av årgången och en lite för brutal fatbehandling så den kom inte till sin rätt riktigt. Lite ihålig i smaken vg frukten och alltför fatbesk. Doften var härlig men lite slagsida åt Merlot-toner trots 50% CS.

Kul med lite gammal Commandaria också och Mosel-Auslesen var mkt god och läskande men väldigt ung.

Tack för alla de intressanta och roliga viner som var med !
Av de vita så tycker jag Rieslingvinet var spännande med en enormt hög syra.

Riktigt bra röda viner. Både Ornellaia och St Henri var lite burdusa och möjligen något enkelspåriga. Sen uppskattar jag den stilen mer än vad du gör, @Magnus L :).
Mille e una Notte var riktigt spännande och oerhört torrt i munnen.
Sen är det alltid härligt med lite superskitig Languedoc i form av Mas de Daumas Gassac.

Ännu en trevlig kväll med riktigt bra viner!

Toppen