Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Tänkte sätta mig och försöka skriva lite, alltid en trevlig sysselsättning, blev dock lite sugen på rött och hittade en flaska som jag fick i present får något år eller två sedan: Soffocone di Vincigliata 2010.

Väldigt öppen, mjuk och bärfruktig med en bra syra och få men unga tanniner. Riktigt gott att dricka nu och hade suttit som en smäck till en matbit. Tydligen ska "soffocone" vara slang för suga kuk, vilket bara visar på att systembolagets cencurpolicy bara gäller sådant som de förstår.

gece

Man vänjer sig.
Gräsänkling! Firas med en enkel Bordeaux på halvflarra - 2011 Château Poujeaux. Känns varmklimatskt, mer supertoscana än vänsterstrand. Massiv doft av mörk, något söt, frukt som andas mer Merlot än Cabernet Sauvignon men fortfarande ganska rikligt av båda (dvs körsbär och svarta vinbär), med en vagt oxidativ känsla. Koncentrerad, nästan lite tjock munkänsla, sparsamt utspädd körsbärs- och svartvinbärssaft (och ett stänk hallonsaft för att väga upp), ganska långt avslut med lite smörkola och pennväss. Det är någon konstig beska med i leken som inte är helt angenäm, men på det stora hela är det här riktigt smarrigt. Inga uppenbara mognadstoner men ej heller speciellt ungdomligt. Tanniner och syra är polerade men inte mesiga, och detta funkar utmärkt både till mat och för sig självt. 90p får jag iaf ge det. Det är dumt att dricka så lite Bordeaux som jag gör...

Zmirc

Medlem
Provade i kväll 2005 Château Tour Baladoz, jag får tacka de på forumet som rekommenderat det. Jag har inte riktigt kraften att skriva en smaknotering efter en prövande jobbvecka, men tusan vad gott det var. Ett av de godaste viner jag druckit i min unga vindrickarkarriär. Det blir till att inhandla några fler flaskor.

Gräsänkling! Firas med en enkel Bordeaux på halvflarra - 2011 Château Poujeaux. Känns varmklimatskt, mer supertoscana än vänsterstrand. Massiv doft av mörk, något söt, frukt som andas mer Merlot än Cabernet Sauvignon men fortfarande ganska rikligt av båda (dvs körsbär och svarta vinbär), med en vagt oxidativ känsla. Koncentrerad, nästan lite tjock munkänsla, sparsamt utspädd körsbärs- och svartvinbärssaft (och ett stänk hallonsaft för att väga upp), ganska långt avslut med lite smörkola och pennväss. Det är någon konstig beska med i leken som inte är helt angenäm, men på det stora hela är det här riktigt smarrigt. Inga uppenbara mognadstoner men ej heller speciellt ungdomligt. Tanniner och syra är polerade men inte mesiga, och detta funkar utmärkt både till mat och för sig självt. 90p får jag iaf ge det. Det är dumt att dricka så lite Bordeaux som jag gör...
Jag köpte på mig lite helflaskor av Poujeaux 2011 via winefinder (som hade ett tillfälligt bra pris) - Tolkar jag dig rätt är den helt ok att dricka nu - men hur uppskattar du lagringspotentialen?

gece

Man vänjer sig.
Jag köpte på mig lite helflaskor av Poujeaux 2011 via winefinder (som hade ett tillfälligt bra pris) - Tolkar jag dig rätt är den helt ok att dricka nu - men hur uppskattar du lagringspotentialen?
Min halva kändes som sagt varken ung eller gammal. Frukten var det bra fart på så jag känner ingen panik att dricka upp resterande halvor. Utgår ifrån att de är i bra form några år till. Helorna låter jag nog vara något år till innan jag går på dem. Dricker man inom de närmaste tio åren är man nog safe, men det finns ingen anledning att stoppa dem längst bak i källaren heller.

Dexter

Medlem
Testade detta vin igår, mycket bra!
Bra årgång 2010 129kr gjorde inte saken sämre. Och den är i ordinarie sortiment!
Detta är väl vad många av saknat, enkel bra BDX på hyllan med lite lite ålder...

Attachments

• image.png
    image.png
    124,4 KB · Visningar: 275

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

image.jpeg

En magisk kväll igår med @chambertin och våra respektive fruar. Inga anteckningar eller poäng för ovanlighetens skull, men det mesta skulle utan tvekan spräcka 90-gränsen med god marginal. Vi började kvällen med lite underbar NV Ruinart och gick sedan vidare med ett koppel av läckerheter och mängder av god mat!

2011 Bergström Chardonnay Sigrid
Fullmatad chardonnay med massiva fat och löjligt hög intensitet. Möjligen kan man tycka att det blir för mycket av det goda, men inte jag, jag gick snarare upp i brygga av denna läckra skapelse.

2012 Bitouzet-Prieur Puligny-Montrachet Les Levrons
Ganska blek Bourgogne. Hamnade klart i skuggan av tidigare vin. Lite funky med källartoner, nötiga fat och strama syror. Klart typisk för sitt ursprung, men inte särskilt spännande.

2006 Argyle Pinot Noir Spirithouse Reserve Series
Stor och pampig pinot noir från Oregon, dessutom med rimlig ålder. Mörkfruktig, fatstinn och kryddig. Härliga drag av mörka körsbär, rabarber, plommon och krutig vanilj. Kändes ung med många år kvar i livet. Superintensiv och läcker, men knappast särskilt elegant. Tasty stuff indeed!

2013 Porseleinberg Syrah Swartland
Wow, vilket vin! Purungt, stramt och elegant. Barnarov av stora mått. Redan idag så inser man dock att det kommer att bli ett stort vin om man bara ger det lite tid. Redan i sin unga kostym så bjuder det på fin komplexitet med härliga charktoner, kryddor, björnbärsfrukt och mängder av svarta oliver. Jag gick upp i brygga utan tvekan. Helt i klass med Columella (kvalitetsmässigt, svalare uttryck dock) och de bästa tänkbara varianter från norra Rhône.

2009 Château Haut Condissas
Ung bdx av klassiskt slag. Mer östra- än västra stranden i stil. Härliga drag av ceder och mörk klassisk frukt med lite angenäm paprika och kafferost. Riktigt bra bdx får håret på armarna att resa sig i givakt och detta var en sådan bdx. Det enda som saknades var lite mer mognadstoner, men det kommer ju tids nog.

2010 Paolo Scavino Barolo
Oförlöst Barolo. Inte så komplex idag, men visst finns det kraft under huven för en lång framtid. Mörk och kraftig nebbiolo av det robustare slaget. Druvtypiskt men aningen åt det trista slaget i dagsläget. Det slank dock ner utan problem ändå.

Kvällens dessertvin blev det helt underbara 2012 Adelsheim Pinot Noir Deglacé som jag druckit vid flera tillfällen innan. Supersött Icewine på pinot noir. Så jäkla läckert med jordgubbar, smultron och massor av vanilj. Ett höjdarvin utan tvekan!

Någonstans här rundades kvällen av med välfyllda magar, lite lagom snirklig gång och fjäderlätta sinnen. En magisk kväll, kära forum! :)

Vino fino

Medlem
Historiens vingslag... jag minns väldigt väl när vi tog Vergelegen och en massa andra sydafrikanska producenter till Europa och jag minns faktiskt också hur just denna chardonnay smakade, 18 årgångar tidigare. Priset har emellertid förändrats sedan dess...

Vergelegen Reserve Chardonnay 2014
Dyr ek, dyr frukt. Burgundiskt stuk på frukten, gröna plommon, vit persika, liljekonvalj. Precis lagom mellan medelfyllig och fyllig i gomen, rätt anslag, vinmakaren har hittat tonen. Korrekt, renrasig, väldigt fin balans och säger farväl med liten schwung på slutet med parfymerade blommor och gråpäronskal. En Puligny i allt utom namnet. Väldigt bra valuta, trots att den blivit dubbelt så dyr på 18 år. 91p

IMG_0013.JPG

IMG_0014.JPG

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Igår så blev det en magisk kväll ihop med ett av de bästa viner jag har druckit - någonsin. Inte så konstigt möjligen när det handlar om en riktigt excentrisk, svensk och kompromisslös vinmakare med stor passion!

Visa bifogad bild 6394

2013 Laboratorio Rupestre Escombro

Visa bifogad bild 6395

Har ju druckit vinet tidigare och gick då upp i brygga, men nu fick jag och hustrun chansen att dela en flaska under en hel kväll, vilket inte kan jämföras med att sippa på ett litet glas under en provning. Helt utan tvekan så levererar det magi! Maken till intensivt och komplext vin får man leta länge efter. Mängder av koncentrerade svarta oliver, björnbär, blå plommon, rått kött och soja kompletteras med stall, kakao, nytvättade kläder, lavendel, lakrits och ammoniak. Det är så många nyanser som hela tiden kommer och går att det skulle bli fånigt att försöka lista dem här.

I munnen så är det fylligt, sammetslent och muskulöst med massiv koncentration och löjligt tuffa tanniner, allt i fullständig balans. Helheten rundas av med lite antydan till sötma och eldighet som ökar i takt med temperaturen. Lång eftersmak med lite nejlika, kryddpeppar och järnig mineralitet. Det kräver rejält smakrik mat kan jag säga. Det räckte inte riktigt med en sparsamt kryddad köttbit. Vinet tog över upplevelsen och dominerade smaken totalt. Lite tyngre såser och rejält mustig mat likt brontosaurus-kött med PX-sås, borde möjligen passa bättre här. :)

Poängen då? Enda minuset jag kan komma på är just parningen med mat som inte känns helt lätt med så här maxade upplevelser. Låt oss i vilket fall landa det på (96p), vilket inte är illa såklart. En riktig upplevelse som bäst kan jämföras med en Willy Wonka-karamell som bjussar på en hel trerätters i varje sipp!

Nu har jag hört tillräckligt om detta vinet från flera här och när du delar ut 96 p, ja då j@vlar! (Har aldrig sett högre betyg från eder) Kan nästan tänka mig att köpa lite vilket i så fall blir det första röda för i år.:rolleyes:

Var köper man den lämpligast och är det en sådan där websläppsflaska på SB där man ska ställa klockan och klicka som en dåre för att få en flaska?

chambertin

Medlem
Nu har jag hört tillräckligt om detta vinet från flera här och när du delar ut 96 p, ja då j@vlar! (Har aldrig sett högre betyg från eder) Kan nästan tänka mig att köpa lite vilket i så fall blir det första röda för i år.:rolleyes:

Var köper man den lämpligast och är det en sådan där websläppsflaska på SB där man ska ställa klockan och klicka som en dåre för att få en flaska?
Decanralo eller Ideavinos. Drack en ikväll jag också och kan instämma i +95-poäng. Makalöst vin !

Silex

Medlem

Jag fick precis hem sista flaskan Escombro 2013 från Ideavinos, så de har nu bytt till 2014. Det är 2013 som de flesta här givit omdömen på, så jag skulle nog rekommendera att istället beställa från Decantalo för att få samma vin som hyllats. Kanske är 2014 lika bra, men tror ingen här lämnat omdöme på den (och den ligger 1,5% högre i alkohol).

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Skall höra med Decantalo. Dom tar hem den om vi köper minst 12fl av samma vin.
Sitter och dricker en fantastisk Braastad XO. Rund söta päron och tänker även på lite oxiderade selolossefattoner men det senare är nog bara fantasier.:ängel:

Kan tänka mig att dela så skicka PM. När jag testade på Decantolo så fick jag billigare frakt i absoluta tal om jag köpte 12 istället för 6 fl.o_O

Mattias Schyberg

Administratör
Jag fick precis hem sista flaskan Escombro 2013 från Ideavinos, så de har nu bytt till 2014. Det är 2013 som de flesta här givit omdömen på, så jag skulle nog rekommendera att istället beställa från Decantalo för att få samma vin som hyllats. Kanske är 2014 lika bra, men tror ingen här lämnat omdöme på den (och den ligger 1,5% högre i alkohol).
Å andra sidan så upplever jag 2013 som "aningen söt" så möjligtvis är det att föredra om allt socker har jäst ut till alkohol i senaste årgången (om det nu finns restsötma i 2013 vill säga, men jag skulle tro det)? 11:an var även den väldigt högoktanig för övrigt. Så här lyder @StefanAkikos smaknot på CT:

March 3, 2014 - This wine will attract a fanatical following and is my first 100p here on CT. Have thought about this wine for three days now and feel comfortable with the score.

Black color.
Rich, splendid, elegant and multi-disciplinary aromas including various herbs and both dark and red berries. Still very young and for making my point clear: no anise, no coffee and no roasted aromas.
In the mouth this is more rich than an old-fashioned Aussie Shiraz, but not from extraction, no, this tastes like the natural concentration of the grapes. (In my imagination, the grapes used for this wine are so small, they are picked with tweezers) Escombro is long, multifaceted and a chamelion that both charmed and blew our socks off. Good acids and a fabulous tannic structure hiding behind the megafruit. More balanced than Justitia's scales.

Made by what is described as a rather peculiar Swede, Erik Rosdahl. Apparently tall, wild-looking, prefers flip-flops even in the winter and lives in a ruin ("Escombro" in Spanish.)
Is sold in some 3-star restaurants and in Bar Brutal (Barcelona) where it was recommended to me by the owner. Who later was coaxed by my daughter to let me buy the restaurant's last bottle...
I would guess it's the one great wine that RP didn't have before complaining about natural wines...
There is no other text of any kind on the label.
At Bar Brutal they said it's made of Grenache, but on the only web reference I can find, it says old vine Alicante Bouchet. So, I don't know. 16%, so not for everyone.

If I had as many btls as I wanted, I'd drink one every week for maybe 30 years. Now I only have one and will enjoy it on my pre-birthday party in april.

Det känns som den gode Erik låter vinerna leva sitt egna liv på gott och ont. Purist ut i fingerspetsarna. Ingen intervention där inte!

Jag gissar och spekulerar nu visserligen, vilket mycket väl kan leda till att jag kommer att få rejäla rapp på fingrarna av de som vet saker och inte bara ordbajsar. :öga:

Mattias Schyberg

Administratör
För övrigt: Det känns som att det börjar bli dags att skapa en unik tråd med temat Laboratorio Rupestre där vi kan diskutera Eriks alster tills vi kräks! Han har ju blivit lite av ett forumsfenomen och svensk vinhjälte på senare tid och oavsett vad man tycker om vinerna och producenten så förtjänar vår excentriska svensk möjligen en helt egen tråd?

Vad säger forumet, ska jag försöka samla ihop alla inlägg och skapa en dedikerad hemvist för ämnet?

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2006 Château La Reyne Cahors Vent d'Ange
Ung och löjligt tät, nästan helt svart i färgen. Fat, fat och mängder av fat! Här hittas kaffe, ceder, tobak och en näve valnötter. Mörk frukt med blåbär och något enstaka kissigt svarta vinbär. Om aromen känns stor och pampig så känns det tvärtom i munnen. Slankt och aningen tjurigt med bra syra och mängder av träiga tanniner. Frukten känns lite vattnig och tunn. Bra intensitet, men det är mest bittert i eftersmaken.

Behöver troligtvis lagras längre, men frågan är om frukten klarar sig på sikt? Kan inte rekommendera. Jag blev besviken och tycker nog att det underlevererar i förhållande till den relativt höga prislappen på två tvåhunkor. (88p)

image.jpeg

2012 Domaine Léon Barral Faugères Valinière
Hade stora förväntningar att mötas av ett saftigt och over the top stalligt vin med mängder av osande utedass. Tyvärr så blev det inte på det viset. Det finns en viss stallighet, men den påminner mer om funky normandie-cider. Ett kul vin ändå som tur är. Aromen bjuder på katrinplommon, lingon och tranbär som marinerats ihop med läder, gummi, lagerblad, malört, kryddpeppar, stall och lavendel. Massiva och läckra syror i munnen. Medelfyllig kropp med härlig tanninstruktur som biter ifrån riktigt bra.

Ett häftigt vin med härlig karaktär, men jag hade nog aldrig gissat att det handlar om en mourvedre direkt. (91p)

Toppen