Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern

Medlem
För övrigt: Det känns som att det börjar bli dags att skapa en unik tråd med temat Laboratorio Rupestre där vi kan diskutera Eriks alster tills vi kräks! Han har ju blivit lite av ett forumsfenomen och svensk vinhjälte på senare tid och oavsett vad man tycker om vinerna och producenten så förtjänar vår excentriska svensk möjligen en helt egen tråd?

Vad säger forumet, ska jag försöka samla ihop alla inlägg och skapa en dedikerad hemvist för ämnet?

Det låter lämpligt. Jag är riktigt sugen på vinet iaf, Någon som kan ta med till BYOB kanske? :rolleyes:

Är osäker på om budgeten tillåter att jag köper det själv i dagsläget iaf.

Silex

Medlem
Å andra sidan så upplever jag 2013 som "aningen söt" så möjligtvis är det att föredra om allt socker har jäst ut till alkohol i senaste årgången (om det nu finns restsötma i 2013 vill säga, men jag skulle tro det)? 11:an var även den väldigt högoktanig för övrigt. Så här lyder @StefanAkikos smaknot på CT:

Det känns som den gode Erik låter vinerna leva sitt egna liv på gott och ont. Purist ut i fingerspetsarna. Ingen intervention där inte!

Jag gissar och spekulerar nu visserligen, vilket mycket väl kan leda till att jag kommer att få rejäla rapp på fingrarna av de som vet saker och inte bara ordbajsar. :öga:
Mina kommentarer om alkoholen var mest baserat på egen smak - jag har lite svårt för när det kryper uppåt 15. Men det skulle verkligen vara kul att prova 2013 och 2014 mot varandra. Jag har en av varje nu, så om jag någon gång skulle kunna komma ifrån familj, jobb etc. samtidigt som det vankas ett BYOB i Stockholm (eller om jag besöker Gbg) så kan jag mycket väl tänka mig att ta med båda. Eller så får vi få forumiter som huserar i Uppsala försöka dra ihop något. Kanske man t o m skulle kunna få med lite folk från hufvudstaden...

LeChat

Medlem
image.jpeg

Les Chetillon 2006 passade fint till havskräftorna i fredags. Fortfarande rätt ung men man märker ändå tyngden hos denna Champagne. Härligt komplex i doft och smak men 5 år till skulle inte skada.

Chateau L'Evangile 2006 blir kvällens biffvin. Fantastisk doft! Tydlig merlot dominans. Väldigt elegant med lena tanniner. Goda fattoner som inte integrerats till fullo men stör inte på något vis. Vinet ser ut att ha en fin framtid, men detta är min sista flaska så Evangile får behaga mig i nutid.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Visa bifogad bild 6502
Chateau L'Evangile 2006 blir kvällens biffvin. Fantastisk doft! Tydlig merlot dominans. Väldigt elegant med lena tanniner. Goda fattoner som inte integrerats till fullo men stör inte på något vis. Vinet ser ut att ha en fin framtid, men detta är min sista flaska så Evangile får behaga mig i nutid.

Kul att höra - känns tryggt att ha en oöppnad låda i källaren

grappa

Medlem
Drack minstingen i familjen Château La Reyne Cahors från 2006 (@Mattias S lite längre upp i tråden för värstingen). Tät och svartblå. Härlig doft av plommon, vanilj, svarta vinbär. Bra tanniner och syra, härlig bärighet med lätt fatbeska och lång smak men lite tunn på slutet. 85 p.
Testades mot Torraccia del Piantivigna, Ghemme 2008 från släppet i fredags. Ljusrött med lite brunkant. Härlig doft av körsbär, röda vinbär, vanilj, rosor, en gnutta ceder och kvistighet. Hög syra dominerar totalt över tanninerna som känns blygsamma. Körsbär, kryddighet och lite fattoner. Kul vin, för mig ovanlig region. Har druckit många Barolo som är bättre men detta är klart kul alternativ och inte alls dumt. 87 p

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
giant steps barda.jpg

Lite Pinot Noir från södra halvklotet och systemets två senaste släpp:
2014 Bodega Chacra Pinot Noir Barda: första glaset: doft av alkohol, nässlor och krusbär (kan det vara sauvignon blanc?) - smak av fat och överextraktion. Glas två: mer av allt negativt, en smygande kork? häller tillbaka resten i flaskan och lämnar tillbaka.
2014 Giant Steps Pinot Noir Sexton Vineyard: Raka motsatsen till sydamerikanen, doft av varmt jordgubbsland och söta jorgubbar. I smaken dominerar smultronen, med jordgubbar och hallon i andra ledet, tillsammans med en rejäl dos vitpeppar, ett uns fänkål förstärker helhetsintrycket. Syran är snygg, bra koncentration utan att vara i närheten av överextraherat, faten sitter också där de ska. En riktigt positiv överraskning! Det enda negativa är designen av flaskan och etiketten. De har jobbat hårt på att kopiera Claude Val - det hade inte behövts, eftersom det här vinet klarar sig bra på egen hand;). 90-91p

Daniel A

Administratör
Helgens roligheter. De första tre, lite mer udda grejerna, dracks på Moccasin i Malmö. Mycket trevligt ställe!

VlnSgVk.jpg

2013 Côme Isambert, Chenin blanc - Saumur
Naturvin deluxe - odlar inte själv, utan köper druvor. Började 2013, så det här är första årgången. 6000 producerade flaskor, sex olika viner. Minihipsterproducent, det vill säga.
Lite smörigt, “gröna toner”, gul melon, citrus, gröna äpplen. Viss tyngd i munnen, men väldigt fräscht ändå tack vare hög syra (as per usual med chenin…). Intressant nog finns det lite popcorn i eftersmaken, något jag bara hittat med luktsinnet tidigare. Något slutet, delvis beroende på kyla. Ställde glaset åt sidan och återvände till det senare - betydligt mer öppet och bättre, även om syran börjat skjuta vilt. En producent att hålla ögonen på! 88p

sjTbUL2.jpg

1998 Barranco Oscuro, 1368 Pago Cerro Las Monjas - Vino de la Tierra Contraviesa Alpujarra
Genomskinligt, lite tegelfärgat. Återhållsam men väldigt komplex doft. Påminner mest om… varm torkad lera (?? det är positivt!), vag cigarr, ett släng av hallon mitt i allt, en djävulsk massa kryddor. Väldigt len i munnen, tanninsträvheten kommer först i eftersmaken, och ligger kvar i munnen sen. Slankt med härlig struktur. Om något saknas så är det väl en lite högre syran, men jag kan inte påstå att den här är över kullen på något sätt för det. Riktigt annorlunda och trevlig upplevelse! En gernache, vilket jag inte för mitt liv hade kunnat gissa. Inte heller någon som helst aning om hur det här smakar ungt. 90p.

NV Clos Lentiscus, Sumoll Reserva Family, blanc de noirs brut nature
En icke-cava gjord på den för mig fullständigt okända druvan sumoll (ej tillåten i Cava, där av icke-cava). Minibubblor, jordgubb, litelite oxidation, mandel. Inte så hög syra, men torrt och balanserat. Trevligt och lättdrucket.

1999 Lopéz de Heredia, Vina Tondonia blanco reserva - Rioja
Något oxiderat, nötter, mycket matsvamp, honungstoner i bakgrunden, bivax. Finns även en vag fruktighet som drar åt äppelchips, torkade dadlar, och en släng citrus. Snustorrt på tungan, intensiv i smaken. Mer svamp, mandel, digestivekex, äpple och citrus på tungan. Finns även en angenäm bitter ton som jag tillskriver oxidationen. Klockrent exempel på vad reservan kan gå för! 91p.

Drack även 2012 Leon Barral, Jadis - Faugéres. Något okaraktäristiskt (nu för tiden…) så tog jag inga noter. Det var gott. Det var JÄTTEGOTT.

Last edited:
1998 Barranco Oscuro, 1368 Pago Cerro Las Monjas - Vino de la Tierra Contraviesa Alpujarra

Fantastisk producent. Slanka höghöjdsviner från Andalusien. Vin&natur har ett trepack mer ungdomliga (mkt bra syra och balans) Barranco Oscuro till rimligt pris på bolaget. Jag har har hunnit med att dricka både den enligt winesearcher litet billigare 2013 Varetuo (tempranillo) och den litet mer strukturerade 2010 Rubaiyat (Syrah) - de verkar lika förtjusta som jag i den gamle persiske mystikerns vinpoesi; båda var verkligen egna viner, och verkligen goda, jag bokade direkt ett trepack till.

Last edited:

chambertin

Medlem
Helgens roligheter. De första tre, lite mer udda grejerna, dracks på Moccasin i Malmö. Mycket trevligt ställe!

VlnSgVk.jpg

2013 Côme Isambert, Chenin blanc - Saumur
Naturvin deluxe - odlar inte själv, utan köper druvor. Började 2013, så det här är första årgången. 6000 producerade flaskor, sex olika viner. Minihipsterproducent, det vill säga.
Lite smörigt, “gröna toner”, gul melon, citrus, gröna äpplen. Viss tyngd i munnen, men väldigt fräscht ändå tack vare hög syra (as per usual med chenin…). Intressant nog finns det lite popcorn i eftersmaken, något jag bara hittat med luktsinnet tidigare. Något slutet, delvis beroende på kyla. Ställde glaset åt sidan och återvände till det senare - betydligt mer öppet och bättre, även om syran börjat skjuta vilt. En producent att hålla ögonen på! 88p

sjTbUL2.jpg

Genomskinligt, lite tegelfärgat. Återhållsam men väldigt komplex doft. Påminner mest om… varm torkad lera (?? det är positivt!), vag cigarr, ett släng av hallon mitt i allt, en djävulsk massa kryddor. Väldigt len i munnen, tanninsträvheten kommer först i eftersmaken, och ligger kvar i munnen sen. Slankt med härlig struktur. Om något saknas så är det väl en lite högre syran, men jag kan inte påstå att den här är över kullen på något sätt för det. Riktigt annorlunda och trevlig upplevelse! En gernache, vilket jag inte för mitt liv hade kunnat gissa. Inte heller någon som helst aning om hur det här smakar ungt. 90p.

NV Clos Lentiscus, Sumoll Reserva Family, blanc de noirs brut nature
En icke-cava gjord på den för mig fullständigt okända druvan sumoll (ej tillåten i Cava, där av icke-cava). Minibubblor, jordgubb, litelite oxidation, mandel. Inte så hög syra, men torrt och balanserat. Trevligt och lättdrucket.

1999 Lopéz de Heredia, Vina Tondonia blanco reserva - Rioja
Något oxiderat, nötter, mycket matsvamp, honungstoner i bakgrunden, bivax. Finns även en vag fruktighet som drar åt äppelchips, torkade dadlar, och en släng citrus. Snustorrt på tungan, intensiv i smaken. Mer svamp, mandel, digestivekex, äpple och citrus på tungan. Finns även en angenäm bitter ton som jag tillskriver oxidationen. Klockrent exempel på vad reservan kan gå för! 91p.

Drack även 2012 Leon Barral, Jadis - Faugéres. Något okaraktäristiskt (nu för tiden…) så tog jag inga noter. Det var gott. Det var JÄTTEGOTT.
Trevliga och läsvärda noteringar som vanligt @Daniel A .

Daniel A

Administratör

Fantastisk producent. Slanka höghöjdsviner från Andalusien. Vin&natur har ett trepack mer ungdomliga (mkt bra syra och balans) Barranco Oscuro till rimligt pris på bolaget. Jag har har hunnit med att dricka både den enligt winesearcher litet billigare 2013 Varetuo (tempranillo) och den litet mer strukturerade 2010 Rubaiyat (Syrah) - de verkar lika förtjusta som jag i den gamle persiske mystikerns vinpoesi; båda var verkligen egna viner, och verkligen goda, jag bokade direkt ett trepack till.

Jag tänkte köra lite privatimport från Vin&Natur. De kör gratis frakt till Hansa i Malmö, så det finns ingen anledning att inte göra det. :D Roligt att du också testat och gillat Barranco Oscuro!

Trevliga och läsvärda noteringar som vanligt @Daniel A .
Tack! Värmande ord.

Segol

Medlem
Hudelot-Baillet Chambolle-Musigny 2011.
Inte stort men gott. Syrliga bär, körsbär, en smula jord men inga av de gröna toner som årgången annars bjuder på. Blint hade Nog första tanken varit nebbiolo.
Trevligt idag men skulle må bra av att vara ifred några år, finns på Noblewine för 20Euro på rea.

Pontus

Medlem
2009 Weingut Josef Leitz Rüdesheimer Berg Kaisersteinfels Riesling Alte Reben. Doft av citrus, ananasspad och gröna äpplen. Smak av citrus, gröna äpplen och grapefrukt. Galet höga syror och massor av mineraler. Torr som en öken. Me like! Leitz är en pålitlig producent, klart underprissatt i mina ögon. Håller i minst ett decennium till. 92p.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det låter lämpligt. Jag är riktigt sugen på vinet iaf, Någon som kan ta med till BYOB kanske? :rolleyes:

Är osäker på om budgeten tillåter att jag köper det själv i dagsläget iaf.
Jag vill gärna gå på en Chateau Petrus vertikal.
Kan inte någon annan ta med vinerna, för min plånbok tillåter mig inte riktigt detta...
Jag ser det som en bonus om man börjar med en vertikal på La Tache.

(Skrivet av Morrbert, Gnagelrams katt i det första smurfalbumet som gavs ut i Swärje.)

Last edited:

StefanAkiko

Visa bifogad bild 6508
Lite Pinot Noir från södra halvklotet och systemets två senaste släpp:
2014 Bodega Chacra Pinot Noir Barda: första glaset: doft av alkohol, nässlor och krusbär (kan det vara sauvignon blanc?) - smak av fat och överextraktion. Glas två: mer av allt negativt, en smygande kork? häller tillbaka resten i flaskan och lämnar tillbaka.
2014 Giant Steps Pinot Noir Sexton Vineyard: Raka motsatsen till sydamerikanen, doft av varmt jordgubbsland och söta jorgubbar. I smaken dominerar smultronen, med jordgubbar och hallon i andra ledet, tillsammans med en rejäl dos vitpeppar, ett uns fänkål förstärker helhetsintrycket. Syran är snygg, bra koncentration utan att vara i närheten av överextraherat, faten sitter också där de ska. En riktigt positiv överraskning! Det enda negativa är designen av flaskan och etiketten. De har jobbat hårt på att kopiera Claude Val - det hade inte behövts, eftersom det här vinet klarar sig bra på egen hand;). 90-91p
Synd du drabbades av ett bottennapp med sumpsimpa eller snorgärs som andrahandsgissning.
Har ju personligen ett särdeles komplicerat äktenskap med Pinot noir, och Barda inte minst. Pendlar väldeliga mellan varje flaska. Ibland slås jag av flaskans inneboende geni, ibland kan jag inte nog uttrycka bedrövelse över det utarmade mangelutslätade bävergäll de pullat in i flaskan. Blaskigt och kantigt med enkla bäriga aromer och avlopp, ställt mot underverk av smakrikedom och fyllighet (för att vara PN) i samma årgång...
Patagoniens viner är hursomhelst mycket fascinerande, och borde rimligtvis kunna klå det mesta inom svalklimatsgenren vad det lider.

StefanAkiko

Mina kommentarer om alkoholen var mest baserat på egen smak - jag har lite svårt för när det kryper uppåt 15. Men det skulle verkligen vara kul att prova 2013 och 2014 mot varandra. Jag har en av varje nu, så om jag någon gång skulle kunna komma ifrån familj, jobb etc. samtidigt som det vankas ett BYOB i Stockholm (eller om jag besöker Gbg) så kan jag mycket väl tänka mig att ta med båda. Eller så får vi få forumiter som huserar i Uppsala försöka dra ihop något. Kanske man t o m skulle kunna få med lite folk från hufvudstaden...
Får man önska augusti månad?
Då kan jag ta med ett lass med de mest underbara sakéer som finns och köra en guidad flight saké och tillbehör. Alla lämnar provningen med varsin antik sakékopp och minst NÅGOT litet positivt minne av denna Gudarnas och Gudinnornas dryck. Ser så väldigt mycket fram mot att få återse Eriks viner :)

LeChat

Medlem
image.jpeg

Elio Altare Barolo från 2008 öppnades i måndags men är bättre idag. Jag är alltid lite kluven till Barolo. Vissa högst älskvärda andra ger en lust att stämma producenten.
Nebbiolo är ju så vacker med sin orangea kant och både kraftfull och elegant. Man vill ju liksom älska det. Och det gör man ibland. Som ikväll. Elio Altare är god Barolo. Sval, balanserad och fräsch.
Min ständiga Barolofundering är dock om de ska drickas ganska unga och välluftade, eller lagras under en längre tid? (hur länge?) I nuläget lutar jag åt det förstnämnda men det är kanske fel strategi?

Toppen