Helgens roligheter. De första tre, lite mer udda grejerna, dracks på Moccasin i Malmö. Mycket trevligt ställe!
2013 Côme Isambert, Chenin blanc - Saumur
Naturvin deluxe - odlar inte själv, utan köper druvor. Började 2013, så det här är första årgången. 6000 producerade flaskor, sex olika viner. Minihipsterproducent, det vill säga.
Lite smörigt, “gröna toner”, gul melon, citrus, gröna äpplen. Viss tyngd i munnen, men väldigt fräscht ändå tack vare hög syra (as per usual med chenin…). Intressant nog finns det lite popcorn i eftersmaken, något jag bara hittat med luktsinnet tidigare. Något slutet, delvis beroende på kyla. Ställde glaset åt sidan och återvände till det senare - betydligt mer öppet och bättre, även om syran börjat skjuta vilt. En producent att hålla ögonen på!
88p
1998 Barranco Oscuro, 1368 Pago Cerro Las Monjas - Vino de la Tierra Contraviesa Alpujarra
Genomskinligt, lite tegelfärgat. Återhållsam men väldigt komplex doft. Påminner mest om… varm torkad lera (?? det är positivt!), vag cigarr, ett släng av hallon mitt i allt, en djävulsk massa kryddor. Väldigt len i munnen, tanninsträvheten kommer först i eftersmaken, och ligger kvar i munnen sen. Slankt med härlig struktur. Om något saknas så är det väl en lite högre syran, men jag kan inte påstå att den här är över kullen på något sätt för det. Riktigt annorlunda och trevlig upplevelse! En gernache, vilket jag inte för mitt liv hade kunnat gissa. Inte heller någon som helst aning om hur det här smakar ungt.
90p.
NV Clos Lentiscus, Sumoll Reserva Family, blanc de noirs brut nature
En icke-cava gjord på den för mig fullständigt okända druvan sumoll (ej tillåten i Cava, där av icke-cava). Minibubblor, jordgubb, litelite oxidation, mandel. Inte så hög syra, men torrt och balanserat. Trevligt och lättdrucket.
1999 Lopéz de Heredia, Vina Tondonia blanco reserva - Rioja
Något oxiderat, nötter, mycket matsvamp, honungstoner i bakgrunden, bivax. Finns även en vag fruktighet som drar åt äppelchips, torkade dadlar, och en släng citrus. Snustorrt på tungan, intensiv i smaken. Mer svamp, mandel, digestivekex, äpple och citrus på tungan. Finns även en angenäm bitter ton som jag tillskriver oxidationen. Klockrent exempel på vad reservan kan gå för!
91p.
Drack även
2012 Leon Barral, Jadis - Faugéres. Något okaraktäristiskt (nu för tiden…) så tog jag inga noter. Det var gott. Det var JÄTTEGOTT.