Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Wintermute

Medlem
Prova att justera exponenten något - 1,7 mellan 87 och 90 verkar också i vara minsta laget - i alla fall som medelvärde.
Och det skiter sig väl fullständigt i intervallet 65 - 85 poäng?
Så är det. Modellen är nog i någon bemärkelse giltig mellan kanske 85 och 97, eller så... (Där 97p skulle vara 25 gånger så dyrt som 85p).

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2006 Fattoria di Fèlsina Berardenga Fontalloro. Jag har följt denna och druckit totalt sex flaskor över åren, nu rök den sista. Fèlsina är en producent att lita på. Har aldrig stött på en korkskada eller annan defekt, och vinerna har alltid levererat. Just årgång 2006 var sällsynt lyckad, med lite mer umpf än vanligt. I glaset kan man skönja en del mognad. Den tidigare rubinröda färgen börjar nu dra mot tegelfärg. Även doften skvallrar om en del mognad, lite multna löv och jordtoner. Annars domineras doften av körsbär och en del örter, kanske dragon. Vinet är någonstans mittemellan medelfylligt och fylligt. Smak av körsbär, plommon och lite sötlakrits. Relativt hög syra. Faten finns där, men stör inte (mig iallafall). Tror inte man ska vänta så hemskt länge till innan man konsumerar. Passar utmärkt till grillat! 91p.
Jag har inte ens öppnat min första ännu. Ser verkligen fram mot 2020!

Last edited:

StefanAkiko

Nä, den är stor, men det är skillnaden i pris också. En bdx för strax över hundralappen som levererar 87p anser jag ändå vara lite av ett fynd medan en bdx från en toppårgång för strax under 300-lappen som fått 90p är ungefär vad man bör förvänta sig. Jag köper din poäng dock och håller med. :)
Ett vin är ett vin är ett vin . . .

StefanAkiko

Lunchvin på L'Effervescence och en überstolt kock som precis blivit #13 i Asien. Namae san har alla rätt för att regera på tronen som världsbäst. Även om Tokyo är avsides från Micholen och Papparazi, så ändrar ju det ingenting vad gäller det brittiska talesättet:
The proof of the pudding is IN the pudding! (Fotnot: "pudding" = dessert).
2011 Paleo, 92p. 100% CF och elakt, rent av ondskefullt ungt vin. Hustrun nästan bitter över en investering som inte levererade omedelbart. Enligt min humbla uppfattning är detta ett stort vin i vardande med spretig ek, tunnelseende och vresiga syror. Ingen komponent har närmat sig någon annan ännu. Nästa flaska fr denna årgång ~ca 2020. Nästa årgång till rakning, ca 2000. Återkommer om några år i denna fråga.

image.jpeg

2011 Paleo tillsammans med la pintade mtb.

Kvällen: åtskilligt med saké som överlevererade tillsammans med överlevererad mat. Nytt favorittillhåll: mitt mellan Shibuya och Omotesando, i en gränd som får begreppet "trångt" för Gamla Stan att likna "yvigt".
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

...och några fler underbaringar som inte fastnade på bild denna afton...

@Innertällmo Bryggeri hit går vi nästa gång du beger dig till Tokyo! Helt makalöst och flera trappsteg upp från senaste omgångens apros-pos saké-äventyr :)

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Ett vin är ett vin är ett vin . . .
Ja, det är sant, men man kan lätt dela in dem i kategorin jävligt bra respektive uselt och alla nyanser däremellan. Jävligt bra viner kan jag betala en del för, hur mycket beror på hur bra jag tycker det är. Ju dyrare vinet är desto större krav har jag på leverans för att känna mig nöjd och tvärtom.

Dåliga viner undviker jag gärna oavsett pris. :usch:

Men visst är ett vin ett vin är ett vin...;)

StefanAkiko

Ja, det är sant, men man kan lätt dela in dem i kategorin jävligt bra respektive uselt och alla nyanser däremellan. Jävligt bra viner kan jag betala en del för, hur mycket beror på hur bra jag tycker det är. Ju dyrare vinet är desto större krav har jag på leverans för att känna mig nöjd och tvärtom.

Dåliga viner undviker jag gärna oavsett pris. :usch:

Men visst är ett vin ett vin är ett vin...;)
Du menar alltså att på fredagar så är det huvudsaken man blir fylld?
Mitt eget fredagsmys har varat sedan lunch och strax skall jag sova, med ett lyckligt leende och omfattande snarkningar. Imorgon vaknar jag vid lunch och sedan dröjer det till kl 4 innan jag tar mig ut till någon slags salt-protein-intag. Kl 18 kommer fyra försändelser från japanska Amazon. Kl 20 är det kendoträning. Huvudet kommer skumpa...
Efter träningen är jag återställd, men då är det dags för hustruns NABE ('gryta') med öl och en überrackarns flaska saké.

Söndag heter JOBB, så den dagen blir mer åt det vita hållet.

StefanAkiko

Har övergivit 'fois-gras-dieten' eftersom den empiriskt inte fungerar...
Har nu provat ut äta-dricka-inte-träna-dieten under knappt tre månader. Och den funkar INTE HELLER!
Åh!
Varför är det så komplicerat?

Måste jag alltså både äta-dricka mindre samtidigt som jag måste gubbjogga?
..och gubbkendoträna?

StefanAkiko

Oj! Blir intressant att följa den posten om 4 år då :)
Det tycker vi också! :D
(Även om vi tänker "vin" mer än postning. *host* )
Och medan vi håller andan kommer vi skövla oss genom stora mängder underbarheter, i väntan på att 2011 Paleo OCKSÅ skall bli till underbarheter.
Idag så skövlade vi fö denna alldeles för unga Paleo (2011), vilket i praktiken betydde vaskning av en jövelusiskt lovande CF. Nästa flaska av 2007:an blir ca 2000, dvs inom överskådlig framtid.

Tills dess dricker vi öl, saké och shouchu.

...och andra viner :)

Last edited:

Gurto

Medlem
Exactemente! Precis som min skillnad mellan uschelt vin á la 71p och plonkeliplonk på 74p. STOR skillnad!!!

Jaja, definiera stor då :p ...samtidigt kan du berätta för mig hur långt ett snöre är, varför 42 är svaret på meningen med allt och exakt hur fan går tillväga när han läser bibeln. Sen är jag nöjd. Tack ;)

Mattias Schyberg

Administratör
Det är tur att livet ibland spelar i moll för annars så hade ju inte livet i dur blivit lika mycket värt.

2010 Tenuta di Collosorbo Brunello di Montalcino blev tyvärr en ganska stor besvikelse igår. Lättfotat med läskande syra och knappt noterbara tanniner. Inget fel med vinet så långt, men aromatiken är tyvärr riktigt trist. Syntetiska övergröna svarta vinbär som värsta chilienaren med stråk av gummi, körsbär och kakao. Visst är det ett vin med vissa kvaliteter och helt utan tvekan så är det inga problem att tömma flaskan, men jag önskade nog både mer komplexitet och umpadumpa trots allt.

Var glad för att du missade det, @Rexel. Inte ens ett italienfreak som du skulle gå upp i brygga. (88p)

Toppen