Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jaja, definiera stor då :p ...samtidigt kan du berätta för mig hur långt ett snöre är, varför 42 är svaret på meningen med allt och exakt hur fan går tillväga när han läser bibeln. Sen är jag nöjd. Tack ;)
Jag som försökte vara lite ironisk och komisk... Diskussionen handlade om att det är STOR skillnad mellan tre poängs betyg.
100 och 97 eller 88 mot 91. Minns inte vilket. Och mellan 71 och 74 så är väl skillnaden egentligen inte mer än att 71:an vaskas redan innan någon tömt sitt glas, medan 74:an hälls ut först då festen är slut.

I övrigt så är jag glad åt att dina frågor är av filosofisk natur.
Ett bra snöre är naturligtvis lagom långt och det är ju självklart att det inte är "Champagnetroll" som är svaret på frågan. Detta med hur ett fantasifoster läser ett annat fantasimissfoster, det har jag däremot inte något bra svar på. Kanske som Zeus läser Koranen?

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Söndagsmiddag med viner från förra seklet. Börjar med en magnum 1995 Château de Bligny Champagne Blanc de Blancs Brut
bligny 1995.jpg

Sitter som en smäck till de friterade koreanska ostronen, men lägger sig helt platt till karasumin. Får kvickt slänga in en Fukushima sake, 50% poleart ris (klart yngre än de andra vinerna) för att rädda situationen:
Fukushima sake.jpg

Fortsatte sedan med en test av Barolo 1970, Oddero mot Borgogono:
barolo 1970.jpg

Oddero är ett fång av rosor upplöst i nyponsoppa i ordens allra bästa bemärkelse, Borgogno är mer koncentrerad, men långt ifrån lika elegant - klar seger för Oddero.

Gurto

Medlem
Jag som försökte vara lite ironisk och komisk... Diskussionen handlade om att det är STOR skillnad mellan tre poängs betyg.

Jag förstod det och försökte mig på detsamma i all vänskaplighet (men som någon klok sagt "ironi på internet är inte alltid lätt att uppfatta"). Ibland, som nu, är du lite svårtolkad (tillhör jag plötsligt "champagnetrollen" nu :eek: ?). Jag vet inte ens vem som missförstått vem.

Min poäng var att det beror ju på vad man menar med stor (en definition alltså - därav de odefinierbara nonsens-skämtfrågorna som jag inte menade något illa med).

Skillnaden är stor på det sättet att jag är beredd att betala många fler kronor för de tre poängen som skiljer mellan 87p och 90p (som det gällde) än vad jag är beredd att betala för att få ett 74p-vin istället för ett 71p-vin (slipper helst båda faktiskt ;) ). Så definierade jag stor skillnad i det här fallet.

Toby

Medlem
I Fredags blev det bland annat en Glaetzer Anaperenna 2013 med familjen.
Vanilj! Måste säga att den är fantastisk, måste se om man kan få tag i ett par till så man kan sitta och titta på dem i skrubben.

Betygsmässigt skulle jag nog ge den 90-92P

Har 2 stycken Amon-Ra från 2013 också, får se när man sprätter dem :)

Pontus

Medlem
I Fredags blev det bland annat en Glaetzer Anaperenna 2013 med familjen.
Vanilj! Måste säga att den är fantastisk, måste se om man kan få tag i ett par till så man kan sitta och titta på dem i skrubben.

Betygsmässigt skulle jag nog ge den 90-92P

Har 2 stycken Amon-Ra från 2013 också, får se när man sprätter dem :)
När det gäller Amon-Ra har jag en del erfarenhet av tidigare årgångar. Det tar typ ett decennium av bra lagringsförhållanden innan den når (i min smak) lagom mognad och full komplexitet. Håll ut! :)

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
girard black stallion.jpg

Napa Cab mot Napa Zin till kvällens hästbiff:
2013 Black Stallion Estate Winery Cabernet Sauvignon: typisk ung amerikansk cab, massor av svarta och röda vinbär, bra frukt, måttligt fatat, men det finns inte mycket av tanninstruktur, drar väldigt mycket åt svartvinbärssaft, ok till stekt kött, men klarar sig inte på egen hand 84p.
2013 Girard Zinfandel Old Vine: doft av blåbär, körsbär och mandelmassa, blåbären och mandeln finns i smaken också, lite chokladig, snygg syra och en fin tanninstruktur, den höga alkoholen stör inte, däremot är den kanske lite för hårt fatad? 87-88p

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag förstod det och försökte mig på detsamma i all vänskaplighet (men som någon klok sagt "ironi på internet är inte alltid lätt att uppfatta"). Ibland, som nu, är du lite svårtolkad (tillhör jag plötsligt "champagnetrollen" nu :eek: ?). Jag vet inte ens vem som missförstått vem.

Min poäng var att det beror ju på vad man menar med stor (en definition alltså - därav de odefinierbara nonsens-skämtfrågorna som jag inte menade något illa med).

Skillnaden är stor på det sättet att jag är beredd att betala många fler kronor för de tre poängen som skiljer mellan 87p och 90p (som det gällde) än vad jag är beredd att betala för att få ett 74p-vin istället för ett 71p-vin (slipper helst båda faktiskt ;) ). Så definierade jag stor skillnad i det här fallet.
Jag är med dig hela vägen. Jag är inte ens beredd betala mer än enstaka kronor per flaska såsvin under mina 80p. Det är helt enkelt inte värt mitt livs begränsade tidsutrymme.

Enklare förmedla ironi IRL, men VAR skall man ta vägen då om man älskar ironi och sitter borton cykelavstånd från dem man umgås med? Ibland så kan det ju också hjälpa och att vara prima nykter vid tangentbordet... (i detta fallet pekar fingret mot mig. Tror jag iaf.)

Det är skönt också att missförstå varandra. Där det är högt i tak, och respekten vilar stark, spelar sådana missförstånd ingen roll, emedan uträtandet av missförstånden dessutom tillåter tillväxt. Me like :)

Såsom jag kände mig i lördags, kl 16. Precis på väg upp ur sängen till ngt slags frukost #2...
image.jpeg

...även om det var öl jag såg...

Gurto

Medlem
Jag är med dig hela vägen. Jag är inte ens beredd betala mer än enstaka kronor per flaska såsvin under mina 80p. Det är helt enkelt inte värt mitt livs begränsade tidsutrymme.

Enklare förmedla ironi IRL, men VAR skall man ta vägen då om man älskar ironi och sitter borton cykelavstånd från dem man umgås med? Ibland så kan det ju också hjälpa och att vara prima nykter vid tangentbordet... (i detta fallet pekar fingret mot mig. Tror jag iaf.)

Det är skönt också att missförstå varandra. Där det är högt i tak, och respekten vilar stark, spelar sådana missförstånd ingen roll, emedan uträtandet av missförstånden dessutom tillåter tillväxt. Me like :)

Såsom jag kände mig i lördags, kl 16. Precis på väg upp ur sängen till ngt slags frukost #2...
Visa bifogad bild 6591

...även om det var öl jag såg...

Peace, love and understanding ...som man sa när du var ung ;)

Magnus L

urydhtfilgukj
Lite skoj från helgen!

IMG_20160315_122543.jpg

AR.PE.PE Rosso di Valtellina och Labet Le Varron Pinot Noir helt underbara. Slanka, drickvänliga och kanongoda! Meyer-Näkel Blauschiefer Spätburgunder 2012 med en fint utvecklad doft med lagom mycket fat. Lite träig i munnen, men på det hela ett riktigt trevligt vin. Forstmeister Geltz Zilliken Rausch Kabinett 2014 är precis så som tysk Riesling skall vara, lite sötma och en pigg frisk syra. Accomasso stod för helgens besvikelse. Barbera 2010 Pochi Filagn är alkoholtung både i munnen och i doften. Inte dåligt, men förväntningarna var nog lite höga. Hade jag haft fler flaskor hade jag väntat 5-7 år med nästa.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
BYOB Stockholm 20160311 - temat var merlot och/eller chardonnay. Tyvärr mar det ingen som lyckades hitta en "och", så det blev genomgående "eller" + några små avsteg från temat.
Visa bifogad bild 6541
Flight 1:
2008 Collin-Guillaume Champagne
2009 Graham Beck "Premier Cuvee" Brut Blanc de Blancs
Visa bifogad bild 6542

Flight 2:
2012 Oakridge Chardonnay 864 Funder & Diamond Vineyard Drive Block
2011 Au Bon Climat Chardonnay Nuits-Blanches au Bouge
1983 Domdechant Werner Hochheimer Domdechaney Riesling Spätlese
2012 Wind Gap Wines Chardonnay James Berry
Visa bifogad bild 6543

Flight 3:
2011 Schiefer Merlot "M"
2012 Beau-Séjour Bécot
2008 Barone Ricasoli Casalferro Toscana IGT
2010 Mayacamas Vineyards Merlot
Visa bifogad bild 6544

Flight 4:
2005 Le Defi de Fontenil
1985 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive
1982 Château Millet
1998 Château La Couspaude
2007 Château Troplong Mondot
Visa bifogad bild 6545

Bonusflight (utom tävlan):
2010 Château Rieussec
2014 Hannes Reeh Merlot Sweet Reeh

Någon annan får fylla på med bedömningarna

Tack för sammanställningen! Det blev väldigt mycket lättare för mig att lägga in privata smaknoter i CT nu :)

Mattias Schyberg

Administratör
Drack en ganska trist Brunello från 2010 för några dagar sedan. Tänkte därför att det är på sin plats att även rapportera om ett riktigt utropstecken från årgången som dracks i dagarna. :)

2010 Casanova di Neri Brunello di Montalcino
Inget att klaga på här förutom den uppenbara ungdomsskruden med lite väl tuff struktur i dagsläget. Allt finns där och det bjuds på körsbär, plommon, tjära, kakao, läder, nypon, rosenblad och hibiskus. Slankt med skyhög intensitet och nebbiolo-tanniner. Lika bra längd som ett snöre. Purungt med en lång framtid framför sig. Elegant och sofistikerat redan nu, men med stor potential för ytterligare pinnar framgent. (92p)

Visst tusan levererar Brunello från 2010, i alla fall så länge man väljer rätt vin!

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Glöm inte att lägga dem här också! :)

Ja, egentligen borde jag väl göra det. Men jag glömde mina smaknotering hos @Innertällmo Bryggeri så jag har inte så mycket att bidra med till forumet. Mina privata anteckningar var typ "WOTN, gott, past peak, för sött"
Mest för att jag själv ska ha koll på vad jag har provat genom åren.
Skriver så mycket jag kan här, men vill inte bara ordbajsa!

kayaker

Cyklist
Ja, egentligen borde jag väl göra det. Men jag glömde mina smaknotering hos @Innertällmo Bryggeri så jag har inte så mycket att bidra med till forumet. Mina privata anteckningar var typ "WOTN, gott, past peak, för sött"
Var det någon som fick med sig sina smaknoteringar från @Innertällmo Bryggeri ? :rolleyes:

Mattias Schyberg

Administratör
Även den typen av noteringar berikar! Att bara uttrycka gott eller inte gott räcker långt! :)

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Drack en ganska trist Brunello från 2010 för några dagar sedan. Tänkte därför att det är på sin plats att även rapportera om ett riktigt utropstecken från årgången som dracks i dagarna. :)

Inget att klaga på här förutom den uppenbara ungdomsskruden med lite väl tuff struktur i dagsläget. Allt finns där och det bjuds på körsbär, plommon, tjära, kakao, läder, nypon, rosenblad och hibiskus. Slankt med skyhög intensitet och nebbiolo-tanniner. Lika bra längd som ett snöre. Purungt med en lång framtid framför sig. Elegant och sofistikerat redan nu, men med stor potential för ytterligare pinnar framgent. (92p)

Visst tusan levererar Brunello från 2010, i alla fall så länge man väljer rätt vin!

Schysst! Det var med på Stockholms-BYOB i september (2015) och jag vill minnas att alla gillade vinet men också konstaterade att det var på tok för ungt för att drickas nu!

Mattias Schyberg

Administratör
Schysst! Det var med på Stockholms-BYOB i september (2015) och jag vill minnas att alla gillade vinet men också konstaterade att det var på tok för ungt för att drickas nu!
Jag är verkligen helt med @ChristianB i hans eminenta analys och slutsats blint. Hade mest troligt hamnat i Piemonte jag med om jag lekte blindbock. :)

1. Körsbär, te, syrliga tranbär... En dos fat men rätt liten sådan, tydliga och behagliga tanniner, tillsammans med röd frukt (tranbär, körsbär). Riktigt snyggt men jag kom inte längre än till Italien och chansade på en Nebbiolo då jag inbillade mig att det fanns lite potpurri. 2008...
2010 Casanova di Neri Brunello di Montalcino. Det var ju inte riktigt vad jag tänkte men jag får slipa smaklökarna till nästa gång!

grappa

Medlem

Inköpt var?

Toppen