Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
BYOB Stockholm 20160311 - temat var merlot och/eller chardonnay. Tyvärr mar det ingen som lyckades hitta en "och", så det blev genomgående "eller" + några små avsteg från temat.
Flight 1 0311.jpg

Flight 1:
2008 Collin-Guillaume Champagne
2009 Graham Beck "Premier Cuvee" Brut Blanc de Blancs

flight 2 0311.jpg

Flight 2:
2012 Oakridge Chardonnay 864 Funder & Diamond Vineyard Drive Block
2011 Au Bon Climat Chardonnay Nuits-Blanches au Bouge
1983 Domdechant Werner Hochheimer Domdechaney Riesling Spätlese
2012 Wind Gap Wines Chardonnay James Berry
flight 3 0311.jpg

Flight 3:
2011 Schiefer Merlot "M"
2012 Beau-Séjour Bécot
2008 Barone Ricasoli Casalferro Toscana IGT
2010 Mayacamas Vineyards Merlot

flight 4 0311.jpg

Flight 4:
2005 Le Defi de Fontenil
1985 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive
1982 Château Millet
1998 Château La Couspaude
2007 Château Troplong Mondot

Bonus flight 0311.jpg

Bonusflight (utom tävlan):
2010 Château Rieussec
2014 Hannes Reeh Merlot Sweet Reeh

Någon annan får fylla på med bedömningarna

Vino fino

Medlem
Innan smaknoterna väller in skulle jag vilja nämna det som inte fanns i flaskorna. Jag tror aldrig jag garvat så mycket på ett vinevenemang. Underbart med vinfolk som inte tar sig själva på så stort allvar och berikar omvärlden med humor och värme. Misstänker att grannarna undrade vilken komediklubb som hade sammanträde.

PS: Jag var en av dem som tyckte Graham Beck var bästa mousserande, däremot undvek samtliga av oss (tror jag) att trampa på den fantastiska blindgångaren Sweet Reeh, dödaren-av-långlagrad-Göteborgs-BiB. Vem kan säga nej till 27g restsocker i en Merlot? Vi tror det blir nästa utmanare till Claude Val. DS.

Rexel

Medlem
Det är tur att livet ibland spelar i moll för annars så hade ju inte livet i dur blivit lika mycket värt.

2010 Tenuta di Collosorbo Brunello di Montalcino blev tyvärr en ganska stor besvikelse igår. Lättfotat med läskande syra och knappt noterbara tanniner. Inget fel med vinet så långt, men aromatiken är tyvärr riktigt trist. Syntetiska övergröna svarta vinbär som värsta chilienaren med stråk av gummi, körsbär och kakao. Visst är det ett vin med vissa kvaliteter och helt utan tvekan så är det inga problem att tömma flaskan, men jag önskade nog både mer komplexitet och umpadumpa trots allt.

Var glad för att du missade det, @Rexel. Inte ens ett italienfreak som du skulle gå upp i brygga. (88p)
Skönt att man gjorde rätt och sparade pengarna till andra flarror denna gången:D

grappa

Medlem
Det är tur att livet ibland spelar i moll för annars så hade ju inte livet i dur blivit lika mycket värt.

2010 Tenuta di Collosorbo Brunello di Montalcino blev tyvärr en ganska stor besvikelse igår. Lättfotat med läskande syra och knappt noterbara tanniner. Inget fel med vinet så långt, men aromatiken är tyvärr riktigt trist. Syntetiska övergröna svarta vinbär som värsta chilienaren med stråk av gummi, körsbär och kakao. Visst är det ett vin med vissa kvaliteter och helt utan tvekan så är det inga problem att tömma flaskan, men jag önskade nog både mer komplexitet och umpadumpa trots allt.

Var glad för att du missade det, @Rexel. Inte ens ett italienfreak som du skulle gå upp i brygga. (88p)
Kan det vara så illa att det upphaussade året 2010 har tendenser åt att vara bra för BiB-drickare och Parker fans? :nagelbitare:

Rexel

Medlem
Nej då, jag har druckit flera riktigt bra BdM från 2010, så årgången är nog inte problemet här. Mer troligt så är det jag som har problem med godis-svartvinbär tror jag. :)
Anledningen att jag inte köpte var att recensionerna var "halvbra" jämfört med andra BdM 2010. Min erfarenhet av BdM är att dom lite lägre prissätta (om nu 300 pix anses lågt:rolleyes:) inte riktigt är värda sin peng.
Håller helt med, även jag har svårt för godis-svartvinbär, den värsta jag druckit är Altesino av årgång 2009, men 2007'orna av samma producent är ngt helt annat. Pga detta har jag inte köpt 2010 av altesino.......

Mattias Schyberg

Administratör
Anledningen att jag inte köpte var att recensionerna var "halvbra" jämfört med andra BdM 2010. Min erfarenhet av BdM är att dom lite lägre prissätta (om nu 300 pix anses lågt:rolleyes:) inte riktigt är värda sin peng.
Håller helt med, även jag har svårt för godis-svartvinbär, den värsta jag druckit är Altesino av årgång 2009, men 2007'orna av samma producent är ngt helt annat. Pga detta har jag inte köpt 2010 av altesino.......
Ok, du menar att godistonen är lite av producentens signum eller vad då? Jag vet att du hade med någon svartvinbärsbomb på en BYOB för längesen, var det samma producent?

Mattias Schyberg

Administratör
Vernissage hos @Jimmy Forsman för en stund sedan. Visst ser Jimmy hård ut på sin profilbild, men det kunde inte vara mer fel, han är ju lika kramgo som Vikingarnas tyngsta hits. Äntligen fick vi skaka tass som två små bumbibjörnar!

Mycket fina fotografier bjöds det på, men även lite kul vin. Gick framförallt loss på 2009 Chateau Bonnet Divinus. En riktigt hygglig bdx med allt det där som är så gott. Ceder och lagom mörk frukt med fin balans. Lysande! (89p)

image.jpeg

Jag dreglade dessutom ganska rejält när jag såg alla sanslösa viner som förvaras på Magnussons Fine Wine. Arma Jesus, vilken maklös vinkällare! Så mycket prestigevin har jag nog aldrig sett på en och samma plats i mitt liv!

LeChat

Medlem
image.jpeg

2005 Chateau Tour Baladoz är åt det grova, rustika hållet med jord, lite lakrits och äppelskrutt i slutet. Som Bordeauxvän tycker jag att den är rätt hyfsad sett till pris, årgång och ålder.

2008 Radici Taurasi Riserva Antonio av Mastroberardino smakar typiskt italienskt vin och har en förförande doft. Just denna årgång verkar vara lite lättare och elegantare än tidigare och med lite mjukare tanniner. Redan gott i sin ungdom men kommer växa till sig med många års lagring.

Ståhlis

Medlem
Har precis kommit tillbaka från San Francisco och fick med mig lite vin från Klinker Brick Winery vilket en vän till mig i Kalifornien gjort reklam för sedan en tid. Mitt bagage kom bort på vägen hem och man är alltid lite orolig att vinflaskerna håller genom flygplatspersonalens hårdhänta hantering. Men jag hade virat in mina 6 flaskor väl i tjockt papper och kläder. Lagt tre flaskor i golfbagen och tre i bagaget och när bagaget var funnet och skickat hem till mig kunde jag glatt konstatera att allting var intakt ;).
Zinfandelvinet från Kalifornien kanske inte är vinvärldens mest ansedda viner men det här tyckte jag överrraskade och är värt att omnämna.

Klinker Brick, Old Vine 2013: $12
Blåröd mörk färg, doft och smak av mörka bär, tobak och något uns av svart peppar i eftersmaken. Känslan är mild och bärig och känns som ett kvalitévin trots lågt pris! 88p.

Old Ghost, Old Vine 2013: $35
Ganska lik ovan beskrivning med skillnad att den är en smula mera sträv samt har en rökighet som Klinker-Bricken inte har. Längre eftersmak är också något jag noterar och på det hela taget mera mogen upplevelse. Mycket bra helt enkelt och det får bli 91p.

Mattias Schyberg

Administratör
Snabbesök på Eriks vinbar känns ju som ett måste när man har någon timme att slå ihjäl innan middagen. Vi valde att ta in varsitt glas rött blint.

Massor av ceder, svarta vinbär, paprika, tjära och kaffe. Superintensivt och fylligt men stramt och elegant. Tänkte bdx och landade i Pauillac alternativt St Julien. Självklart måste det handla om 2010 med tanke på att det ju bara måste vara en riktigt bra årgång med uppenbar ungdom. Vädrade även Sydafrika lite smått med min bättre hälft, men slog snabbt bort tanken med tanke på var vi befann oss, för inte kan väl Eriks vinbar slänga fram sydafrikaner bara sådär...

Facit: 2012 Raats Cabernet Franc

image.jpeg

:oops: Lite av ett favoritvin. Ännu bättre nu när jag drack det blint och trodde det var en jäkligt bra Bordeaux. 93 pinnar utan tvekan!

Nästa glas dracks av frugan, men jag kunde inte motstå att vara med och leka ändå. Massivt fruktig med plommon, blåbär, mörk choklad, vanilj, och fat. USA så det skriker om det och mest troligt Napa, men inte kan det väl handla om Cab med tanke på den mjuka tanninstrukturen? Vi gick på zinfandel här. Dåligt beslut ännu en gång. Varför krångla till det. :(

Facit: 2012 Clos du Val Cabernet Sauvignon

image.jpeg

Strax innan vi skulle gå så trippar dessutom @Anders Landström in och jag stövlar fram och får chansen att även träffa honom för första gången. Det var på tiden! Lika trevlig i verkligheten som på nätet. :)

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
BYOB Stockholm 20160311 - temat var merlot och/eller chardonnay. Tyvärr mar det ingen som lyckades hitta en "och", så det blev genomgående "eller" + några små avsteg från temat.
Visa bifogad bild 6541
Flight 1:
Visa bifogad bild 6542

Flight 2:
2012 Oakridge Chardonnay 864 Funder & Diamond Vineyard Drive Block
1983 Domdechant Werner Hochheimer Domdechaney Riesling Spätlese
2012 Wind Gap Wines Chardonnay James Berry
Visa bifogad bild 6543

Flight 3:
2011 Schiefer Merlot "M"
2012 Beau-Séjour Bécot
2010 Mayacamas Vineyards Merlot
Visa bifogad bild 6544

Flight 4:
2005 Le Defi de Fontenil
1985 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive
1982 Château Millet
2007 Château Troplong Mondot
Visa bifogad bild 6545

Bonusflight (utom tävlan):
2010 Château Rieussec
2014 Hannes Reeh Merlot Sweet Reeh

Någon annan får fylla på med bedömningarna
Winner of the night-omröstningen gick på följade vis:
Flight 1:

Fem röster var - båda vidare till final
Flight 2:
Sju röster
Flight 3:
Åtta röster
Flight 4:
Fem eller sex röster, lite oklart där

Flight-segrarna mot varandra - var och en hade två röster:
2008 Collin-Guillaume Champagne: 2 röster
2009 Graham Beck "Premier Cuvee" Brut Blanc de Blancs: 0 röster
2011 Au Bon Climat Chardonnay Nuits-Blanches au Bouge: 7 röster

2008 Barone Ricasoli Casalferro Toscana IGT: 7 röster
1998 Château La Couspaude: 2 röster
Tiebreaker - en röst var:
2011 Au Bon Climat Chardonnay Nuits-Blanches au Bouge: 5 röster
2008 Barone Ricasoli Casalferro Toscana IGT: 5 röster

Eftersom det blev oavgjort i två omgångar var vi tvungna att dessa viner dela på segern.
Lite intressant att bägge segrarna går att köpa på Systembolaget och ingen av dem är överdrivet dyr.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det var ju å andra sidan en ganska enkel odlarskumpa som stod i andra ringhörnan och inget prestigebubbel direkt. GB har tagit större skalper än så. :)
Det slutar aldrig fascinera mig hur Champismaffian så envetet hävdar etikettens enorma påverkan på innehållet i flaskan.
+++++ för allt som bubblar och heter Champis.
och
--------- för allt som bubblar utan att heta Champis.
Visst finns det bra bubbelviner, men man skall vara bra nog mycket Kreationist för att orka blunda för den överväldigande verkligheten att bra bubblor produceras överallt, utom möjligtvis i Bourgogne.

Toppen