Omar Khayyam
Medlem
Ser ju ut som om det fanns i alla fall några flaskor som kunde ha gett graham en match Vilken wind gap drack ni t ex?Visa bifogad bild 6538
BYOB Stockholm, lite gott & blandat - Graham Beck delad segrare i sitt heat!?!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ser ju ut som om det fanns i alla fall några flaskor som kunde ha gett graham en match Vilken wind gap drack ni t ex?Visa bifogad bild 6538
BYOB Stockholm, lite gott & blandat - Graham Beck delad segrare i sitt heat!?!
Det var ju å andra sidan en ganska enkel odlarskumpa som stod i andra ringhörnan och inget prestigebubbel direkt. GB har tagit större skalper än så.Jag var en av dem som tyckte Graham Beck var bästa mousserande
Skönt att man gjorde rätt och sparade pengarna till andra flarror denna gångenDet är tur att livet ibland spelar i moll för annars så hade ju inte livet i dur blivit lika mycket värt.
2010 Tenuta di Collosorbo Brunello di Montalcino blev tyvärr en ganska stor besvikelse igår. Lättfotat med läskande syra och knappt noterbara tanniner. Inget fel med vinet så långt, men aromatiken är tyvärr riktigt trist. Syntetiska övergröna svarta vinbär som värsta chilienaren med stråk av gummi, körsbär och kakao. Visst är det ett vin med vissa kvaliteter och helt utan tvekan så är det inga problem att tömma flaskan, men jag önskade nog både mer komplexitet och umpadumpa trots allt.
Var glad för att du missade det, @Rexel. Inte ens ett italienfreak som du skulle gå upp i brygga. (88p)
Kan det vara så illa att det upphaussade året 2010 har tendenser åt att vara bra för BiB-drickare och Parker fans?Det är tur att livet ibland spelar i moll för annars så hade ju inte livet i dur blivit lika mycket värt.
2010 Tenuta di Collosorbo Brunello di Montalcino blev tyvärr en ganska stor besvikelse igår. Lättfotat med läskande syra och knappt noterbara tanniner. Inget fel med vinet så långt, men aromatiken är tyvärr riktigt trist. Syntetiska övergröna svarta vinbär som värsta chilienaren med stråk av gummi, körsbär och kakao. Visst är det ett vin med vissa kvaliteter och helt utan tvekan så är det inga problem att tömma flaskan, men jag önskade nog både mer komplexitet och umpadumpa trots allt.
Var glad för att du missade det, @Rexel. Inte ens ett italienfreak som du skulle gå upp i brygga. (88p)
Nej då, jag har druckit flera riktigt bra BdM från 2010, så årgången är nog inte problemet här. Mer troligt så är det jag som har problem med godis-svartvinbär tror jag.Kan det vara så illa att det upphaussade året 2010 har tendenser åt att vara bra för BiB-drickare och Parker fans?
Jag kunde tydligen inte det eftersom jag beställde det men så här i efterhand kan jag konstatera att det enbart var intressant att fått prova en söt merlot från Österrike, lär knappast bli flerVem kan säga nej till 27g restsocker i en Merlot?
Anledningen att jag inte köpte var att recensionerna var "halvbra" jämfört med andra BdM 2010. Min erfarenhet av BdM är att dom lite lägre prissätta (om nu 300 pix anses lågt) inte riktigt är värda sin peng.Nej då, jag har druckit flera riktigt bra BdM från 2010, så årgången är nog inte problemet här. Mer troligt så är det jag som har problem med godis-svartvinbär tror jag.
Ok, du menar att godistonen är lite av producentens signum eller vad då? Jag vet att du hade med någon svartvinbärsbomb på en BYOB för längesen, var det samma producent?Anledningen att jag inte köpte var att recensionerna var "halvbra" jämfört med andra BdM 2010. Min erfarenhet av BdM är att dom lite lägre prissätta (om nu 300 pix anses lågt) inte riktigt är värda sin peng.
Håller helt med, även jag har svårt för godis-svartvinbär, den värsta jag druckit är Altesino av årgång 2009, men 2007'orna av samma producent är ngt helt annat. Pga detta har jag inte köpt 2010 av altesino.......
Det var väl just Altesino 09?Ok, du menar att godistonen är lite av producentens signum eller vad då? Jag vet att du hade med någon svartvinbärsbomb på en BYOB för längesen, var det samma producent?
Ja, det stämmer. Det var montosolin jag hade med.Det var väl just Altesino 09?
Winner of the night-omröstningen gick på följade vis:BYOB Stockholm 20160311 - temat var merlot och/eller chardonnay. Tyvärr mar det ingen som lyckades hitta en "och", så det blev genomgående "eller" + några små avsteg från temat.
Visa bifogad bild 6541
Flight 1:
2008 Collin-Guillaume Champagne
2009 Graham Beck "Premier Cuvee" Brut Blanc de Blancs
Visa bifogad bild 6542
Flight 2:
2012 Oakridge Chardonnay 864 Funder & Diamond Vineyard Drive Block
2011 Au Bon Climat Chardonnay Nuits-Blanches au Bouge
1983 Domdechant Werner Hochheimer Domdechaney Riesling Spätlese
2012 Wind Gap Wines Chardonnay James Berry
Visa bifogad bild 6543
Flight 3:
2011 Schiefer Merlot "M"
2012 Beau-Séjour Bécot
2008 Barone Ricasoli Casalferro Toscana IGT
2010 Mayacamas Vineyards Merlot
Visa bifogad bild 6544
Flight 4:
2005 Le Defi de Fontenil
1985 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive
1982 Château Millet
1998 Château La Couspaude
2007 Château Troplong Mondot
Visa bifogad bild 6545
Bonusflight (utom tävlan):
2010 Château Rieussec
2014 Hannes Reeh Merlot Sweet Reeh
Någon annan får fylla på med bedömningarna
Det slutar aldrig fascinera mig hur Champismaffian så envetet hävdar etikettens enorma påverkan på innehållet i flaskan.Det var ju å andra sidan en ganska enkel odlarskumpa som stod i andra ringhörnan och inget prestigebubbel direkt. GB har tagit större skalper än så.