Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

kayaker

Cyklist
2012 Bodegas Alto Moncayo, Garnacha - Campo de Borja
100 % übermörk och koncentrerad garnacha på saftiga 16 %.
Andra gången jag sätter i mig det här vinet, och den här årgången. Av tidigare erfarenhet fick innehållet därmed extensiv luftning för att komma till sin rätt. Väldigt mörkfruktigt, med körsbär, plommon, lite hallon, men fram för allt så domineras nosen av kryddor (ej örtkryddor) och lite lite tobak. På tungan är det inte helt oväntat ett tämligen osubtilt kraftpaket. Maffiga tanniner, god syra och riktig intensitet i frukten. Balanserat för vad det är, och alkoholen är förvånansvärt välintegrerad. Allt som allt en rund och trevlig upplevelse som har all potential att bli bättre med åren! 91p.

Jag gillar verkligen Alto Moncayo. Jag vet vad jag får, och det är jäkligt bra. Det här är väl en vintyp som verkar gå lite stick i stäv med det kollektiva forumåsikten om översxtraherade viner (för det här är väl hårt extraherat? Eller blandar jag ihop mina vintermer nu…). Egentligen föredrar jag nog också lite slankare och elegantare viner, men det här är ett bra exempel på när motsatsen fungerar. Hade varit väldigt kul att testa äldre exemplar, men producenten har bara funnits sedan 2002. Hoppas på att hitta något på stjärnkrogar i San Sebastian i sommar!
Jag har 2006:eek:r och 2007:eek:r. Lite nyfiken på 2007:an med tanke på att Parker drämt till med 100p! Jag har bara provat 2005 och någon senare årgång, eventuellt 2011.
Vinmakningen är huvudsakligen australiensisk, rankorna är gamla och Chris Ringland är skicklig. Det är bra tryck i vinerna, men med bibehållen balans.

Vino fino

Medlem
Bergström Cumberland Reserve 2014: hallonbuske, blött skogsgolv, lite spiskummin, välhängt kött. Har den där lite aggressiva spritsiga tungvibrerande attacken man (jag) ofta märker i PN från Oregon, lite skalsyra, lite eldig trots “bara” 13,5%. Bra vin men skulle nog tjäna på ett par år i fred och lite dyrt för vad det är (som ofta i Oregon). Kanske växer med lagring. 90 p.

Läser med tillfredsställelse senaste Decanter med stora Best Pinot Noirs in the World (outside Burgundy). Tyskland-Oz-SA i topp tre (97+), sedan kategorin Outstanding (95-97) med 3 Oz, 3 NZ, 1 US, 1 CH. Mer USA och NZ i Highly Recommended (90-94), faktiskt också Tyskland. Slutsats? När det provas blint kliver Australien gång på gång förbi Nya Zeeland, och då har vi inte ens börjat räkna in prestanda/pris. Sydafrika också mycket starkt, särskilt med tanke på prisnivån. Tyskland är på gång. Men vinerna är dyra. (Bergström, producenten jag provar idag, representerades av Dundee Hills och fick Highly Recommended)

Roligast idag? Den plötsliga insikten om att rikets andra stad har ett eget Guggenheim. Architektur ist gefrorene Musik… osv.
Vackert, vackert.

IMG_0056.JPG

IMG_0050.JPG

Sörplarn

Medlem
@Mattias S : jag fattar inte hur jag lyckades lägga detta i fel tråd. Kan du flytta till "Idag dricker vi (normalt vin)"?

Säg som det är, brudar på hotell rummet och en soda streamer, gör att detta vin kvalificerar sig som en Lambrusco, att du likt en japan plåtar lokala spiraler säger väl sitt, fniss... ;)

Jo ikväll, blev det lite hyfsade bubbel hos herr advokat.

Bruno Paillard 1999 på magnum, tydligen något svårfångat!? Äh vad vet jag, men så kändes den först väldigt övermogen på doft, lite "fy fan", nerköp o.s.v. Dock när man låtar sulfiterna försvinna i vindens flåsningar över glaset, så smyger det fram lite juste rikedom endå. Röda bär är en svår fråga här, rök!? Jösses... Krämig, mjuk, len, lite som ett bra ligg en sen söndags kväll efter en hård lördags natt!? För fan bubblet utvecklar sig riktigt bra om jag skall vara ärlig. Suverän blend tydligen, ett mycket bra resultat förstår jag mer och mer då sniffarna och klunkarna blir allt mer hetsiga, ja ju längre både glas och flaska får suga i sig av O med en åtta. Så viskar det gamla pallet att endå är det lite barnarov på denna flaska, finns hur mycket potensial som helst här, kan det vara magnum flaskan igen som spökar? Personligen har jag nitat mycket på magnum blint senare tid... Hmm får bli en slutkläm innan romantikern flyger iväg för fort över detta vin, sitter du på en flaska magnum 1999 Bruno Paillard? Håll hårt i den, min tre år till för ett tjugotal är det värt. Ett udda bubbel med stor charm! Deg 08 - 42% Pinot Noir 29% Pinot Meunier and 29% Chardonnay. Håller nog 20 år till om man är skötsam! TOP-NOTCH!

Jacques Selosse Champagne BdB Initial, deg oktober 2014. Bra absolut, men nej glöm bort denna... Mys i flaska absolut, men dåliga poäng blir det, ung mycket ungt... glöm bort...

Agusti Torello Mata Gran Reserva 2007 Black Label, En av dom sista flarrorna som degades 12-2015 (08 står på tur), ytterligare en magnum ikväll och en rejäl Cava denna gång. 2007 i bubblarnas värld är ju skit, men Spanien lyckades göra flera unika GR av denna årgång både på rött och bubblor med bra resultat, och just denna "hära" är förbannat trevlig. 6696 buteljer endast på magnum har släppts. Macabeo (45%), Xarel·lo (20%) och Parellada (35%). Hårt är det så bröst håren krullar sig, det är el macho över det, lite excellente som en rar Señorita skulle le åt. Ni som känner er cava @StefanAkiko? Här finns lite mys toner som drar åt X+&%1, usch och fy, har krämiga champagne toner över sig. Mjuk, hård, samtidigt lurig och välgjord, det finns något "vanskligt" som styr mig ut mot tjurar och tomater, och bara det lockar en cava veteran på spåren att få sätta tom pavan på plats. Ack så gissar man fel, Kripta tänker man på pga dess rök och syra toner, men GR Magnum 07 är unikare och farlig mjuk blint, när resultatet kommer fram så är den billigare än kripta och erbjuder komplexitet på en helt annan nivå! Jag skriker inombords vart är min pata negra skinka, det behövs NU!

bruno paillard 1999.jpg sell ini.jpg torello.jpg

Mattias Schyberg

Administratör
Bergström Cumberland Reserve 2014: hallonbuske, blött skogsgolv, lite spiskummin, välhängt kött. Har den där lite aggressiva spritsiga tungvibrerande attacken man (jag) ofta märker i PN från Oregon, lite skalsyra, lite eldig trots “bara” 13,5%. Bra vin men skulle nog tjäna på ett par år i fred och lite dyrt för vad det är (som ofta i Oregon). Kanske växer med lagring. 90 p.

Läser med tillfredsställelse senaste Decanter med stora Best Pinot Noirs in the World (outside Burgundy). Tyskland-Oz-SA i topp tre (97+), sedan kategorin Outstanding (95-97) med 3 Oz, 3 NZ, 1 US, 1 CH. Mer USA och NZ i Highly Recommended (90-94), faktiskt också Tyskland. Slutsats? När det provas blint kliver Australien gång på gång förbi Nya Zeeland, och då har vi inte ens börjat räkna in prestanda/pris. Sydafrika också mycket starkt, särskilt med tanke på prisnivån. Tyskland är på gång. Men vinerna är dyra. (Bergström, producenten jag provar idag, representerades av Dundee Hills och fick Highly Recommended)

Roligast idag? Den plötsliga insikten om att rikets andra stad har ett eget Guggenheim. Architektur ist gefrorene Musik… osv.
Vackert, vackert.

Visa bifogad bild 6618
Visa bifogad bild 6619
Flyttade på begäran ditt inlägg hit. @Sörplarn fick följa med på köpet då han citerade dig samt så hade han mage att skriva om cava i skumpatråden! För som ni vet: Skumpa är ju inte vin det är ju Champagne, eller vad var det personalen på bolaget sa, @Crist(al)ian 77? :D

Mattias Schyberg

Administratör
Bra vin men skulle nog tjäna på ett par år i fred och lite dyrt för vad det är (som ofta i Oregon). Kanske växer med lagring. 90 p.
Kanske börjar jag bli skadad och närmat mig den mörka sidan, men en pinot noir för strax över 300 pix som får 90p låter i mina öron väldigt rimligt ur ett QPR-perspektiv. Nu vet jag visserligen att det finns klart bättre kap därute, men det är vanligtvis inget som hoppar upp i famnen på oss direkt.

Vino fino

Medlem
Kanske börjar jag bli skadad och närmat mig den mörka sidan, men en pinot noir för strax över 300 pix som får 90p låter i mina öron väldigt rimligt ur ett QPR-perspektiv. Nu vet jag visserligen att det finns klart bättre kap därute, men det är vanligtvis inget som hoppar upp i famnen på oss direkt.
Jo. Sant. Det är väl mer att man (jag) betraktar Oregon som hemmahörande i utmanarkategorin. I denna hårda oförlåtliga division spelar en massa av morgondagens stjärnor. Uttryckt på annorlunda vis: för 349 spänn får man rätt mycket Pinot från CHI/ARG/AUS/SA.

chambertin

Medlem
2004 Barolo Poderi Scarrone, Terre da Vino
Äntligen lite gott rödpang efter några dagar med öl här i Antwerpen. På restaurangens vinlista stod 2010 som årgång men min kund lyckades skaka fram den här efter lite charmande med servicen. Mogen färg med lite brun kant som ju Barolosarna brukar få ganska fort. Doften är härligt mogen med en del höst- svamp- och skogstoner, bärigheten drar mer åt torkad frukt än ung och det doftar också en hel del nypon och färskt kött. Kan ana lite fat i bakgrunden men inget som stör. I munnen är det ganska bra attack med pigga tanniner och syror. Ingen snällt soffvin direkt men till en utmärkt risotto fick dom små kantigheterna ngt att jobba med. Den växer fint under kvällen och hade väldigt bra längd och komplexitet efter lite tid i glasen. Nyponen dominerar dock mest. För doft- och smakutveckling hade ju en dekantering varit bra men krogen var inte riktigt på den nivån tyvärr vg vin. (91P)

IMG_0867.JPG

Pontus

Medlem
2010 Girolamo Russo Etna Feudo. Ett vin jag har följt under några år, nu åkte sista flaskan. Vinet har mognat ganska snabbt, detta är knappast någon långliggare även om det tjänar på att ligga till sig under något eller några år. Doft av körsbär, blommor och parfym. Smak av körsbär, plommon och mineraler. Något stramt och viss rökighet i eftersmaken. Vinet är ganska slankt numera, syran är medelhög, allt balanserar perfekt. Det är alldeles utmärkt på egen hand och fungerar till inte alltför kraftig mat. 90p.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Mullineux Syrah 2012 (78272)
Gott i sin enkelhet, mycket möjligt att jag håller det här vinet lite högre än andra. Men på något sätt känns det roligare att dricka det, när jag har lite mer vetskap om producenten bakom. För några veckor sedan var jag på en vinprovning, och fick möjlighet att dricka flera viner från Mullineux samtidigt som Andrea var med oss på skype länk.

Doft av jord, rosor och jordgubbar. Medelfylligt +, lätta tanniner och finstämd syra. Något kort eftersmak. 13,5% alkohol, men vinet har en alkoholhetta som jag gillar. Går bra till lättare mat eller till soffhäng & ler's dance.
Tyvärr dricks vinet ur plastmuggar då jag är i Sälen och åker skidor, men det är gott ändå!

Klart köpvårt. 88p. 209kr.

Larseman

Medlem
Mullineux Syrah 2012 (78272)
Gott i sin enkelhet, mycket möjligt att jag håller det här vinet lite högre än andra. Men på något sätt känns det roligare att dricka det, när jag har lite mer vetskap om producenten bakom. För några veckor sedan var jag på en vinprovning, och fick möjlighet att dricka flera viner från Mullineux samtidigt som Andrea var med oss på skype länk.

Doft av jord, rosor och jordgubbar. Medelfylligt +, lätta tanniner och finstämd syra. Något kort eftersmak. 13,5% alkohol, men vinet har en alkoholhetta som jag gillar. Går bra till lättare mat eller till soffhäng & ler's dance.
Tyvärr dricks vinet ur plastmuggar då jag är i Sälen och åker skidor, men det är gott ändå!

Klart köpvårt. 88p. 209kr.
Kul, jag tänkte beställa efter att Decanter har gett det 95p: http://www.decanter.com/reviews/swartland/mullineux-syrah-swartland-2012/
Troligen betydligt bättre i vinglas än plastmugg :)

Mattias Schyberg

Administratör
Kul, jag tänkte beställa efter att Decanter har gett det 95p: http://www.decanter.com/reviews/swartland/mullineux-syrah-swartland-2012/
Troligen betydligt bättre i vinglas än plastmugg :)
Nog för att det är ett jäkligt bra vin, men 95p skulle jag aldrig ge det (runt 90 är mer rimligt). Kan dock tycka att deras Schist ligger bra till för den nivån. Mer intensitet och komplexitet, således klart mer ambitiöst jämfört med deras standardsyrah.

Oavsett vad så är det kul att Decanter visar uppskattning för en av SA:s bättre producenter, så jag klagar knappast!

gece

Man vänjer sig.
Provning på temat "vin med mognad".
IMG_20160317_191418.jpg

1. Ljusgult. Oxidativa toner av svamp och valnötter först, öppnar sedan upp sig och bjuder på honung, parfymerad vitblommighet, en hel del vanilj. Gula och gröna äpplen och en del tropisk frukt, dragning åt ananas tycker bordsgrannarna.
    Helt uppenbart en massa fat inblandade här, tror inte det är Chardonnay eller nån annan av "the usual suspects" av druvor... är det kanske vit Rioja, och med svamp-och-nöt-tonerna, säg 90-tal?
    Facit: 2007 Domaine de Chevalier Blanc (85% Sauvignon Blanc, 15% Sémillon)
    Wat? Hade kunnat ta gift på att det var exakt 0% SB i detta vin. Och det är "bara" nio år!? Nåja, ypperligt bra iallafall.
  2. Ljusgult. Rostat, rökigt, en lite skitig ton som kanske skulle kunna vara vått ylle? Efter lite tid kommer toner av blomsteraffär fram, och en jag minns att det hände en hel del mer men det lyckades jag inte skriva ner vad.
    Det här är en typisk representant för kategorin viner där jag brukar gissa på Chenin Blanc och ha fel. Skulle kanske kunna vara Bordeaux... men nä, jag gissar på Chenin Blanc! Ålder okänd.
    Facit: 1985 Bonneau du Martray Corton-Charlemagne (100% Chardonnay)
    Jag gissar på CB och har fel. Otippat.
  3. Ljusgult, med lite bubblor noterar jag efter ett tag. Doft av kalaspuffar, kaffe, kavring, onsalakorv, honung, etc. Citron och sten i munnen. Lite intetsägande först men växer många storlekar under kvällen.
    OK, bör vara Champagne pga bubblor. Påminner den inte lite om Georges Vesselle -98an jag druckit vid några tillfällen?
    Facit: 1995 Charles Heidsieck "Blanc de Millénaires" (100% Chardonnay)
    Jaja, nästan rätt med årtalet iaf, har druckit denna vid flera tillfällen och borde kanske känna igen den vid det här laget... oavsett vilket känns den fortfarande otroligt ung för att vara närmare 21 år.
  4. Transparent röd färg. Jord, sten, syrlig men ändå lite saftig röd frukt (lingon/rönnbär). Fina tanniner. Stramt, men ganska lättgillat & smarrigt ändå.
    Det finns något i detta som får mig att tänka på Pinot Noir, färg och struktur skulle dock kunna vara Nebbiolo...
    Facit: 2001 Jean Bourdy Côtes du Jura (Poulsard, Trosseau, Pinot Noir i okända kvantiteter)
    Ha! Pinne! Delvis rätt med gardering, inte illa!
  5. Mörkt brunröd färg. Lite grönt stjälkiga toner (paprika?), en palett av frukt med mest moget rödbärig lingonsyrlighet men också en hel del primär mörkbärig björnbärssylt, och kanske en touch av citrus, samt peppar. Och dill. Massor av dill. Låååång eftersmak.
    Traditionell Rioja alltså, och en riktigt bra sådan. Både ung och gammal på samma gång, mogen sirlighet tillsammans med ung köttighet.
    Facit: 1998 La Rioja Alta Gran Reserva "890" (95% Tempranillo, 3% Graciano, 2% Mazuelo)
  6. Semitransparent brunröd. C-vitamintablett (tror detta betyder någonting åt "artificiell apelsin" till), rostad/bränd nos, hallon, "mustig" (vad det nu betyder), lite pepprig i munnen.
    Borde ligga ett par år till, känns sluten. Men hallon, det brukar betyda pinne, och grinigheten säger inte emot så vi får väl gissa på det...
    Facit: 1996 Domaine J-L Trapet Chambertin (100% Pinot Noir)
  7. Mörkt blodröd färg. Gräskompost (alt. "jag orkade inte tömma gräsklipparen för det var 35° ute"), hallon, lingon, tobaksrök, kaffe.
    Även denna känns sluten, men lovande. Helt lost vad gäller druva, ålder = inte jättegammal?
    Facit: 2004 Giaconda Warner Vineyard Shiraz (98% Shiraz, 2% Roussanne)
    Häpp, denna drack jag visst häromveckan och kände inte alls igen... mina anteckningar antyder dock att förra gången var det ett roligare vin (eller i sämre konkurrens ;) ).
  8. Något transparent brunröd. Doft & smak av US622 myggmedel.
    Andra gången på en så lång tid jag fått ett vin som har denna måttligt angenäma karaktär. Sist var det väl syrah, men det här är nog en Cabernet-tung Bordeaux(-blend?) som ballat ur på paprikadepartementet...
    Facit: 1994 San Leonardo Vino da Tavola Vallagarina (60% Cabernet Sauvignon, 30% Cabernet Franc, 10% Merlot)
  9. Transparent, mestadels brun färg. Sötaktig doft av rosor, nypon, te, svamp, jordgubb och honung. Ganska fylligt och runt i munnen, mjuka tanniner och en nertonad syra.
    På gränsen till för mycket av det goda men fantastiskt komplext och fortfarande rätt gott. Färgen och aromerna skulle kunna vara en rejält gammal Nebbiolo, men strukturen känns helt fel. Jordgubben känns lite Grenache-artad, kanske det är en mogen syd-Rhônare? Hela provningsgruppen är helt lost, medan jag är i Piemonte och C9dP på samma gång är andra och svajar vid vintage port. Vad tusan...
    Facit: 1988 Château Musar (Cabernet Sauvignon, Cinsault, Carignan i okända kvantiteter)
  10. Mörkt röd. Initialt doft av sjukhus-/festivaltoalettstvål och modellera, öppnar sig dock under aftonen och gläntar på dörren till en klart trevligare, men svårbeskriven, komplex palett.
    Kan vara vad som helst för druva av lite tyngre slag. Inte ung men behöver många år till.
    Facit: 1996 Château Leoville-Las-Cases (66% Cabernet Sauvignon, 24% Merlot, 9% Cabernet Franc, 1% Petit Verdot)
Innan vi fick veta vilka vinerna var hölls omröstning om kvällens tre bästa viner. Mina blev, i fallande (men något godtycklig) ordning, Domaine de Chevalier, Rioja Alta, Musar. För gruppen i stort vann Domaine de Chevalier även där (med god marginal!), och Musar och Charles Heidsieck hamnade hyfsat nära varandra därefter och långt framför övrig konkurrens.

Sen blev det bonusrunda...
  • Gulvit färg. Stendamm, honung, gråpäron, jäst, blommor, parfym, citron, petrokem, och en stor kladdig saffranslängd med rikligt med mandelmassa.
    Gissningsvis Riesling och uppenbart delvis botrytiserad, men inte helt. Gissar på Auslese eller kanske Beerenauslese. Känns inte värst gammal.
    1995 Jos. Christoffel Jr. Ürziger Würzgarten Riesling Auslese
  • Klar, rikt gyllengul färg. Kraftig saffransdoft och även här en hel del mandelmassa. Påtaglig alkoholhetta.
    Känns som Sauternes, definitivt massor av botrytis, men skulle kunna vara fortifierat med all denna sprit och då har jag ingen aning om var vi är. Ganska bra, men ungt och skrikigt med lite för många reglage som vridits upp till 11. Vi väntar nog några år till, va?
    1988 Château Gilette Sauternes "Crème de Tête" (90% Sémillon, 8% Sauvignon Blanc, 2% Muscadelle)
    Jo jag tackar, -88, bara barnet...
  • Mörkbrun färg. Ganska sött, en hel del svamp, och än mer druvsprit.
    Lite för mycket grappa för att jag helt ska gilla det som ett vin (som en rackabajsare efter maten skulle det säkert sitta fint, dock).
    1966 Krohn Colheita
Om du läser detta, tack för en bra provning, provningsledar'n.

Last edited:

Daniel A

Administratör
4. Transparent röd färg. Jord, sten, syrlig men ändå lite saftig röd frukt (lingon/rönnbär). Fina tanniner. Stramt, men ganska lättgillat & smarrigt ändå.
Det finns något i detta som får mig att tänka på Pinot Noir, färg och struktur skulle dock kunna vara Nebbiolo...
Facit: 2001 Jean Bourdy Côtes du Jura (Poulsard, Trosseau, Pinot Noir i okända kvantiteter)
Ha! Pinne! Delvis rätt med gardering, inte illa!

Verkar ha varit en toppenprovning! Lite extra kul med en Jean Bourdy. En riktigt solid Jura-producent som jag tycker syns alldeles för lite - allt (vitt) jag har smakat har varit tämligen magiskt (mmmmmm 1996 Chateau-Chalon...).

Jag blev också sugen på att köpa 2007 Domaine de Chevalier för svampens skull... SB som inte påminner om SB brukar ju vara sjukt gott (se Silex, "Y")! Oklart om jag har lust att krama ett lakan ur plånboken för det bara...

Vino fino

Medlem
Jag blev också sugen på att köpa 2007 Domaine de Chevalier för svampens skull... SB som inte påminner om SB brukar ju vara sjukt gott (se Silex, "Y")! Oklart om jag har lust att krama ett lakan ur plånboken för det bara...
Lustigt det där hur man/vi resonerar om pris på vin. Vällagrad vit torr Bdx är fantastiskt--- enligt mig är Pavillon Blanc ett av världens bästa vita viner. Ändå tycker man, mig inklusive, av någon anledning, att det är jobbigt när torr vit Bdx börjar röra sig över tusenlappen. Samtidigt som jag inte har problem med vit Bourgogne som kostar en, två, tre tusen. ("Det är ju ändå minimal produktion" säger min inre röst). Och rör vi oss mot verkligt massproducerat så verkar folk inte ha problem med prislappen på exempelvis Krug eller dompa.

Nu vet jag inte om jag tycker att Chevalier är Guds gåva till mänskligheten, men å andra sidan kan den vara minst lika bra som Krug NV. I det ena fallet tycker man det är dyrt, i det andra accepterar man priset. Logiken lyser med sin närvaro... :(

Toppen