Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
Dricker 2014 La Casilla en Bobal från Bodegas y Viñedos Ponce, inte vanligtvis vad som ingår i en frankofils kostcirkel men en av de vänliga herrarna på PK-huset tipsade att den blev WOTN när man internt provade senaste partiet, inte helt olik en ung bojo och delikat till lite tapas. Kostar en hundrafyrtioniolapp, 'money well spent.
Massor med grymma viner från Ponce på Bobal.
Väntar på att denna druva blir nästa att kliva upp i elitserien och inte som nu bara undantagsvis där uppe.

Bearman

a´lea iacta est iterum
Dags att prova ett av de bästa åren (av de som ”vet” ngt om vin …) produktionen detta vin är så lite endast några tusen flaskor per år. Vinet är en Barbaresco och har traditionellt en ljusare färg än Barolo, men jag har alltid gillat viner från detta område. De som ”kan” Piemonte säger att man behöver vänta 5-15 år innan Barolo (läs: även Barbaresco, vilket inte jag tyckt so far) blir bra.. Hoppas att de Barolo jag har i källaren utvecklas i rätt riktning… Doften är knuten men under känner man att smaken är animalisk och fylld av mörka bär, fikon och rosor med ett lite örtigt avslut. I dagsläget oförlöst och tannintung, behöver mycket luft innan den blir behaglig. Frukten är ännu omogen och men det kan bli ett fulländat vin vad det lider. Ett vin som jag tror mycket på… De kvarvarade flaskorna behöver nog mycket tid, får nog vänta till efter 2020. Idag 90p (93p)

Vie Erte, Barbaresco, 2010

Last edited:

Håkan

Medlem
Robert Mondavi Cabernet Sauvignon Reserve 2010: Robert Mondavis prestigevin har alltid gjorts i en ganska elegant stil som blickat mot Bordeaux. 1984 är fortfarande en av de bättre amerikaner jag druckit. Dock skedde en förändring under 2000-talet i en mer fruktdriven stil med lite mer fruktdriven stil. Idag tror jag att 100% av vinet kommer från To Kaloon-vingården. Jag har lite betänkligheter mot vinet, har förändringen blivit för stor och vinet blivit för syltigt.
2010 är en väldigt klassisk skapelse, att det är 15% alkohol märks faktiskt inte. Här är det stram frukt, ceder, tobak och en del skog som gäller. Att vinet legat på 100% ny ek förvånar, inte ett spår av vaniljsötma och ekbeska. Visst är det ungt men samtidigt är det riktigt gott, den unga frukten matchar tanninerna, vinet är inte det minsta syltigt. Rent ut sagt ett vin helt i min stil. Mondavis prestigevin glöms ibland bort men det är absolut värt att upptäcka och njuta. Nu har jag inte druckit det blint men jag frångår mina principer och klämmer till med 96 p. 1 timme efter att jag druckit upp ligger smaken fortfarande kvar i gommen.

Robert Mondavi Cabernet Sauvignon Reserve 2010: Robert Mondavis prestigevin har alltid gjorts i en ganska elegant stil som blickat mot Bordeaux. 1984 är fortfarande en av de bättre amerikaner jag druckit. Dock skedde en förändring under 2000-talet i en mer fruktdriven stil med lite mer fruktdriven stil. Idag tror jag att 100% av vinet kommer från To Kaloon-vingården. Jag har lite betänkligheter mot vinet, har förändringen blivit för stor och vinet blivit för syltigt.
2010 är en väldigt klassisk skapelse, att det är 15% alkohol märks faktiskt inte. Här är det stram frukt, ceder, tobak och en del skog som gäller. Att vinet legat på 100% ny ek förvånar, inte ett spår av vaniljsötma och ekbeska. Visst är det ungt men samtidigt är det riktigt gott, den unga frukten matchar tanninerna, vinet är inte det minsta syltigt. Rent ut sagt ett vin helt i min stil. Mondavis prestigevin glöms ibland bort men det är absolut värt att upptäcka och njuta. Nu har jag inte druckit det blint men jag frångår mina principer och klämmer till med 96 p. 1 timme efter att jag druckit upp ligger smaken fortfarande kvar i gommen.

Låter gott! Kanske spelar årgången en viss roll också? 2010 var en kallare årgång där många bra producenter i napa har gjort fantastiska viner som är både fruktiga och komplexa enligt napa- modell, men också eleganta och lättdruckna utan att behöva 20 år i källaren för att ta hand om all ek (samtidigt som jag tror på lagringsdugligheten också givet syra och balans). Jag har haft få om ens några besvikelser med 201orna från napa.

Håkan

Medlem
Låter gott! Kanske spelar årgången en viss roll också? 2010 var en kallare årgång där många bra producenter i napa har gjort fantastiska viner som är både fruktiga och komplexa enligt napa- modell, men också eleganta och lättdruckna utan att behöva 20 år i källaren för att ta hand om all ek (samtidigt som jag tror på lagringsdugligheten också givet syra och balans). Jag har haft få om ens några besvikelser med 201orna från napa.
Håller helt med. Jag brukar ofta gilla de svalare årgångarna, exempelvis 2000 (fruktansvärt bortglömd) och 2003. Skall hålla ögonen öppna för fler 2010or. Såg SLV 2010 som jag blev sugen på.

Vino fino

Medlem
Håller helt med. Jag brukar ofta gilla de svalare årgångarna, exempelvis 2000 (fruktansvärt bortglömd) och 2003. Skall hålla ögonen öppna för fler 2010or. Såg SLV 2010 som jag blev sugen på.
Instämmer till fullo i ovanstående två inlägg. 2011 tycker jag också är förvånansvärt bra i Napa, en på hemmaplan utskälld årgång men för oss européer eller folk med klassisk europeisk smak kanske lättare att svälja. Även på den vita sidan, vilket bevisades av ABC Nuits-Blanches '11 som blev bästa vita på vår provning häromkvällen.

Gurto

Medlem
Giacomo Fenocchio Barolo Bussia Riserva 2004 (till ryggbiff med aligot, stekt tomat och örtig sky)
Doft: Mörka körsbär med dess kärnighet, mogna jordgubbar, målarlåda, sötlakrits, jordigt, peppar och parfymerat av torkade rosor
Smak: Mycket god koncentration. Ganska generös stil men ändå stramt och snyggt. Tanninerna är finkorniga men tydligt närvarande.

Mycket, mycket gott och välbalanserat! Generös Barolo som ändå behåller elegans och stram struktur. I fin drickfas nu i den bemärkelsen att det är rätt öppet och tillgängligt men mognadstonerna har i stort sett inte börjat visa sig ännu. Därför ingen brådska att dricka upp - vinet kommer naturligtvis att bli ännu bättre. 92p+

Gjorde sig bra till maten.

Mattias Schyberg

Administratör
Hade en mycket märklig vinupplevelse i helgen. Som den minnesgode läsaren säkert vet så brukar jag gilla cabernet franc lite extra. När en CF är som absolut bäst så brukar den smaka som att ta en rejäl gubbnäve grus direkt från gatan och slänga in i munnen ihop med lite jord och medföljande gräs. Här kan vi snacka om "naturvin" på riktigt, eller möjligen antitesen till sk parkerviner om det passar er uppfattning bättre. Ingen kosmetika utan en ren och ärlig upplevelse som påminner om en skogsvandring precis när solen tittat fram efter en störtskur. I sina bästa stunder så reser sig håret i nacken av välbehag och kroppen spänner upp i en vid brygga hård som en fiolsträng.

2013 Pyramid Valley Cabernet Franc Growers Collection Howell Family Vineyard
Cabernet franc från Nya Zeeland, hur fel kan det bli? Någorlunda sval region även om vi knappast pratar ett klimat i paritet med Loire. Har ju dessutom hört en hel gott om producenten från flertalet håll på forumet.

Trögt vin som behöver mycket luft. Öppnade flaskan i lördags men skrev inte klart mina anteckningar förrän igår. Direkt efter dekantering så kändes det helt stängt med tät ogenomtränglig aromatik. Härsket kakaosmör sammanvävt med ganska mörk plommonfrukt dominerar. Något känns väldigt fel även om den pikanta aromen fascinerar. Lite plast, torkade tranbär, honung och lagrad mozzarella poppar fram lite blygt i bakgrunden. Massor av tannin och syra i en relativt fyllig kostym, men det hela känns ändå tunt med förhållandevis kort- och kartig eftersmak. Frugan tyckte det var odrickbart.

Jag vet inte jag. Inte en tillstymmelse till druvtypicitet. Ganska kul vin ändå på något vis, men visst saknas en hel del för att jag skall känna mig nöjd med vinet totalt. Inget drag i galosherna eller nämnvärd balans, vill dessutom ha mer transparens och elegans. Komplexiteten finns där som tur är och räddar det från ett rekordlågt omdöme, men det kan inte rekommenderas till någon tyvärr. (84p)

Daniel A

Administratör
Hade en mycket märklig vinupplevelse i helgen. Som den minnesgode läsaren säkert vet så brukar jag gilla cabernet franc lite extra. När en CF är som absolut bäst så brukar den smaka som att ta en rejäl gubbnäve grus direkt från gatan och slänga in i munnen ihop med lite jord och medföljande gräs. Här kan vi snacka om "naturvin" på riktigt, eller möjligen antitesen till sk parkerviner om det passar er uppfattning bättre. Ingen kosmetika utan en ren och ärlig upplevelse som påminner om en skogsvandring precis när solen tittat fram efter en störtskur. I sina bästa stunder så reser sig håret i nacken av välbehag och kroppen spänner upp i brygga hårt som en fiolsträng.

Cabernet franc från Nya Zeeland, hur fel kan det bli? Någorlunda sval region även om vi knappast pratar ett klimat i paritet med Loire. Har ju dessutom hört en hel gott om producenten från flertalet håll på forumet.

Trögt vin som behöver mycket luft. Öppnade flaskan i lördags men skrev inte klart mina anteckningar förrän igår. Direkt efter dekantering så kändes det helt stängt med tät ogenomtränglig aromatik. Härsket kakaosmör sammanvävt med ganska mörk plommonfrukt dominerar. Något känns väldigt fel även om den pikanta aromen fascinerar. Lite plast, torkade tranbär, honung och lagrad mozzarella poppar fram lite blygt i bakgrunden. Massor av tannin och syra i en relativt fyllig kostym, men det hela känns ändå tunt med förhållandevis kort- och kartig eftersmak.

Jag vet inte jag. Inte en tillstymmelse till druvtypicitet. Ganska kul vin ändå på något vis, men visst saknas en hel del för att jag skall känna mig nöjd med vinet totalt. Inget drag i galosherna eller nämnvärd balans, vill dessutom ha mer transparens och elegans. Komplexiteten finns där som tur är och räddar det från ett rekordlågt omdöme, men det kan inte rekommenderas till någon tyvärr. (84p)

Usch, så tråkigt att höra. 2011an var verkligen stört god. Har 2013 på ingång, men nu kände jag att förväntningarna blev något svala...

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Åh! Så underbart att redan nu alludera till förra seklet på detta vis. Min egen vinsamling blev plötsligt så mycket mer SPECIELL:)
Tusen tack!
Eftersom jag ramlat ned ur syraträdet, måste jag fråga: hur bra eller underbar, eller rik, eller "annat" var sakén?
Låter iaf som mums på alla plan under alla delar av kvällen :)
Saken var riktigt bra - i alla fall utifrån min referensram - blommor och frukt, inga som helst dieseltoner, rätt mycket kraft, men samtidigt elegant.

Pontus

Medlem
2007 Prager Riesling Wachstum Bodenstein. Lite slutet i både doft och smak i början men öppnar upp sig efterhand. Blommor, tropiska frukter och våta stenar i doften. I munnen slås man direkt av den underbara balansen mellan frukt, mineraler och syra. Vinet liksom bara slinker ner av sig självt. Smak av gröna äpplen och tropiska frukter, hög syra och massor av mineraler (nästan salt!). Kan troligen lagras i minst ett decennium till. 93p.

Gurto

Medlem
@Gurto fick kolla upp Aligot, nice. Örtig sky lät gott också, gjorde du den genom att steka tomaten i smör och örter?

Ja, aligot är syndigt gott ;) Skyn skulle egentligen vara en rödvinsås men hade inga vinslattar och ville inte offra något av Barolon så gjorde typ en rvs med mycket örter utan rödvin men med lite rödvinsvinäger. Blankad med ett rosmarinssmör.

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

15-års-jubileum med frun och hon ville öppna lite bubbel att fira förkvällen med innan det bär av till restaurang. Skönt att hon är billig i drift och inte har problem med ursprung som inte stavas Champagne!

Gott och rejält brödigt utan att vara märkvärdigt. Mogen och fet citrus med fyllig kropp. Krutiga fattoner och mogna äpplen samt lite havskänsla med aningen nougat och pinjenöt. Syran skulle gärna fått ha en friskare framtoning men det är bra intensitet och längd i smaken. Ett riktigt bra bubbel väl värt (88p) och en tumme upp!

Hoppas kvällen blir mer nydanande med NYA upplevelser och god mat. :)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hade en mycket märklig vinupplevelse i helgen. Som den minnesgode läsaren säkert vet så brukar jag gilla cabernet franc lite extra. När en CF är som absolut bäst så brukar den smaka som att ta en rejäl gubbnäve grus direkt från gatan och slänga in i munnen ihop med lite jord och medföljande gräs. Här kan vi snacka om "naturvin" på riktigt, eller möjligen antitesen till sk parkerviner om det passar er uppfattning bättre. Ingen kosmetika utan en ren och ärlig upplevelse som påminner om en skogsvandring precis när solen tittat fram efter en störtskur. I sina bästa stunder så reser sig håret i nacken av välbehag och kroppen spänner upp i en vid brygga hård som en fiolsträng.

Trögt vin som behöver mycket luft. Öppnade flaskan i lördags men skrev inte klart mina anteckningar förrän igår. Direkt efter dekantering så kändes det helt stängt med tät ogenomtränglig aromatik. Härsket kakaosmör sammanvävt med ganska mörk plommonfrukt dominerar. Något känns väldigt fel även om den pikanta aromen fascinerar. Lite plast, torkade tranbär, honung och lagrad mozzarella poppar fram lite blygt i bakgrunden. Massor av tannin och syra i en relativt fyllig kostym, men det hela känns ändå tunt med förhållandevis kort- och kartig eftersmak. Frugan tyckte det var odrickbart.

Detta med viner som helt saknar markörer...
Vår kväll i ett nötskal!
2010 (+100-åriga stockar av Carignane från Minervois, Pierre Cros) helt utan örtighet. Totalt utan rövkokta rotfrukter. Helt enkelt ett välkomnande amerikanskt vin med frukt åt varmt år men ponk... Eller ett spanskt vin av Monastrell från den fattiga södern Jumilla, stukad av kvalitetslöshet därifrån... Inget bra vin, "too sweet" för min sweetheart, och helt utan komplexitet. Och för tråkigt för mig. Hade ALDRIG blindgissat på Frankrike. Snarare dåligt spanskt dricka eller något halwerskt från de båda Amerikas...

Mattias Schyberg

Administratör
Fortsatte vårt 15-årsfirande på Brasseri Lipp igår kväll och fick således chansen att besöka @Jimmy Örnewald på hans nya arbetsplats för första gången. Konstig känsla att mötas på helt ny mark och i dessa anrika lokaler som jag enbart sett från utsidan innan. Ingen recension då jag är partisk och då förändringarnas vindar fortfarande blåser på stället, men det blev en del gott både på tallriken och i glasen. Det blev lite tonfiskmojäng och vårkyckling att fylla våra magar med och lite blint rödtjut att smutta på och göra bort oss med. :)

image.jpeg

image.jpeg

Fick in en av mina trotjänare blint, faktiskt det första vin jag någonsin köpt mer än tre av vid ett och samma tillfälle, dessutom exakt samma årgång. Det blev ett fempack då och samtliga är numera uppdruckna. Mer bang for your buck är svårt att hitta!

2009 Château Barréjat Madiran Cuvée des Vieux Ceps
Mörk och tät med mogen frukt. Ganska avrundade tanniner men klart åt det bitska hållet, klart mindre tuffa än jag vill minnas sist en flaska slank ner. Mycket mörka körsbär, fat, tjära, tobak och ceder. Välbalanserat och läckert med aningen snäll intensitet. Klart drickmoget. Tänkte Toscana med lite inblandning av bdx-druvor och backade upp med en hyfsad östra stranden-bdx. Blev helt tagen på sängen här med kalsongerna långt nere vid knävecken. Snudd på 90, men jag nöjde mig med mer måttliga (89p). Ett jäkligt bra vin, var så säkra!

image.jpeg

chambertin

Medlem
Tack för tipset, har beställt P.F. 2013 och Pino 2013, ska bli spännande att fördjupa sig i druva och producent.
Båda dessa är mkt bra tycker jag. Lite som en fusion av ambitös Bojo med Hermitage. Brukar inte vara så otålig att prova men dessa viner kunde jag inte håll fingrarna borta ifrån när jag fick hem dom. Enklaste Clos Lojen är värd att ha med som referens när man provar. Där kan man däremot helt klart snacka om Beaujolaislik stil.
Handlat hos Decantalo eller WeinPalais (eller SB kanske ?) ?

Alter Ego

Medlem
Båda dessa är mkt bra tycker jag. Lite som en fusion av ambitös Bojo med Hermitage. Brukar inte vara så otålig att prova men dessa viner kunde jag inte håll fingrarna borta ifrån när jag fick hem dom. Enklaste Clos Lojen är värd att ha med som referens när man provar. Där kan man däremot helt klart snacka om Beaujolaislik stil.
Handlat hos Decantalo eller WeinPalais (eller SB kanske ?) ?

Topp, P.F. fanns på Medis (där jag också bunkrade lite mer La Casilla) och Pino finns i BS. Via España!

Toppen