Hade en mycket märklig vinupplevelse i helgen. Som den minnesgode läsaren säkert vet så brukar jag gilla cabernet franc lite extra. När en CF är som absolut bäst så brukar den smaka som att ta en rejäl gubbnäve grus direkt från gatan och slänga in i munnen ihop med lite jord och medföljande gräs. Här kan vi snacka om "naturvin" på riktigt, eller möjligen antitesen till sk parkerviner om det passar er uppfattning bättre. Ingen kosmetika utan en ren och ärlig upplevelse som påminner om en skogsvandring precis när solen tittat fram efter en störtskur. I sina bästa stunder så reser sig håret i nacken av välbehag och kroppen spänner upp i en vid brygga hård som en fiolsträng.
2013 Pyramid Valley Cabernet Franc Growers Collection Howell Family Vineyard
Cabernet franc från Nya Zeeland, hur fel kan det bli? Någorlunda sval region även om vi knappast pratar ett klimat i paritet med Loire. Har ju dessutom hört en hel gott om producenten från flertalet håll på forumet.
Trögt vin som behöver mycket luft. Öppnade flaskan i lördags men skrev inte klart mina anteckningar förrän igår. Direkt efter dekantering så kändes det helt stängt med tät ogenomtränglig aromatik. Härsket kakaosmör sammanvävt med ganska mörk plommonfrukt dominerar. Något känns väldigt fel även om den pikanta aromen fascinerar. Lite plast, torkade tranbär, honung och lagrad mozzarella poppar fram lite blygt i bakgrunden. Massor av tannin och syra i en relativt fyllig kostym, men det hela känns ändå tunt med förhållandevis kort- och kartig eftersmak. Frugan tyckte det var odrickbart.
Jag vet inte jag. Inte en tillstymmelse till druvtypicitet. Ganska kul vin ändå på något vis, men visst saknas en hel del för att jag skall känna mig nöjd med vinet totalt. Inget drag i galosherna eller nämnvärd balans, vill dessutom ha mer transparens och elegans. Komplexiteten finns där som tur är och räddar det från ett rekordlågt omdöme, men det kan inte rekommenderas till någon tyvärr. (84p)