Mattias Schyberg
Administratör
Jag väger allt vin jag köper på samma våg. Vissa vinstilar kräver dock att man får betala lite mer för att få en likvärdig upplevelse, lite som mousserande vin och pinot noir medan vinstilar som exempelvis sherry många gånger är löjligt billigt.Lustigt det där hur man/vi resonerar om pris på vin. Vällagrad vit torr Bdx är fantastiskt--- enligt mig är Pavillon Blanc ett av världens bästa vita viner. Ändå tycker man, mig inklusive, av någon anledning, att det är jobbigt när torr vit Bdx börjar röra sig över tusenlappen. Samtidigt som jag inte har problem med vit Bourgogne som kostar en, två, tre tusen. ("Det är ju ändå minimal produktion" säger min inre röst). Och rör vi oss mot verkligt massproducerat så verkar folk inte ha problem med prislappen på exempelvis Krug eller dompa.
Nu vet jag inte om jag tycker att Chevalier är Guds gåva till mänskligheten, men å andra sidan kan den vara minst lika bra som Krug NV. I det ena fallet tycker man det är dyrt, i det andra accepterar man priset. Logiken lyser med sin närvaro...
Just av denna anledning så älskar jag att fokusera på de smultronställen dit folks blickar ännu inte nått i någon större utsträckning, för det är där man hittar många av framtidens dyrgripar.
Det är onödigt att flockas och stångas med alla andra ute i hagen när man istället kan sitta i fred under sin egen korkek och lukta på alla underbara blommor.