Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Lustigt det där hur man/vi resonerar om pris på vin. Vällagrad vit torr Bdx är fantastiskt--- enligt mig är Pavillon Blanc ett av världens bästa vita viner. Ändå tycker man, mig inklusive, av någon anledning, att det är jobbigt när torr vit Bdx börjar röra sig över tusenlappen. Samtidigt som jag inte har problem med vit Bourgogne som kostar en, två, tre tusen. ("Det är ju ändå minimal produktion" säger min inre röst). Och rör vi oss mot verkligt massproducerat så verkar folk inte ha problem med prislappen på exempelvis Krug eller dompa.

Nu vet jag inte om jag tycker att Chevalier är Guds gåva till mänskligheten, men å andra sidan kan den vara minst lika bra som Krug NV. I det ena fallet tycker man det är dyrt, i det andra accepterar man priset. Logiken lyser med sin närvaro... :(
Jag väger allt vin jag köper på samma våg. Vissa vinstilar kräver dock att man får betala lite mer för att få en likvärdig upplevelse, lite som mousserande vin och pinot noir medan vinstilar som exempelvis sherry många gånger är löjligt billigt.

Just av denna anledning så älskar jag att fokusera på de smultronställen dit folks blickar ännu inte nått i någon större utsträckning, för det är där man hittar många av framtidens dyrgripar.

Det är onödigt att flockas och stångas med alla andra ute i hagen när man istället kan sitta i fred under sin egen korkek och lukta på alla underbara blommor. :)

Mattias Schyberg

Administratör
Det tror jag vad jag vill om. Står det Cabernet Franc, Sydafrika och 98pts RP på etiketten så betvivlar jag din objektivitet vid köptillfället.
;);)
Internationella poäng vurmar jag inte för alls. Du misstar mig nog för någon annan. Jag gillar dock mycket vin från SA, men bedömer dem lika hårt som allt annat. Det finns mycket skräp även där. :)

Sist jag bedömde en CF från SA så trodde jag att det var en bdx blint och möjligen så fick den någon extra pinne just därför. Så visst kan även jag lida av bias ibland som de flesta andra. ;)

Vino fino

Medlem
Internationella poäng vurmar jag inte för alls. Du misstar mig nog för någon annan.
OK. Så den som brukar prata om Paris-provningen är någon annan? Utan att vilja gå in i någon boxningsmatch så vill jag nog hävda att "besvikelse" är intimt sammankopplat med "förväntan". Se nedanstående smaknot:

Började kvällen igår med en stor vinmässig besvikelse. 2011 Chateau Montelena Cabernet Sauvignon korkades upp, ett klassiskt vinhus som var med i den klassiska blindprovningen 1976.

OBS: jag hävdar inte på något vis att jag skulle vara objektiv, tvärtom. Jag tog ju upp mig själv som exempel. Min poäng är att vi alla är känslostyrda när vi köper vin. Vi har förväntningar. Inte sällan baserade på andras åsikter, exempelvis internationella poäng. Och av olika anledningar tycker vi att vissa viner är dyra när de kostar lika mycket som andra som vi gladeligen betalar för. Det var allt! Inget pekfinger åt någon! :)

Mattias Schyberg

Administratör
OK. Så den som brukar prata om Paris-provningen är någon annan? Utan att vilja gå in i någon boxningsmatch så vill jag nog hävda att "besvikelse" är intimt sammankopplat med "förväntan". Se nedanstående smaknot:

Började kvällen igår med en stor vinmässig besvikelse. 2011 Chateau Montelena Cabernet Sauvignon korkades upp, ett klassiskt vinhus som var med i den klassiska blindprovningen 1976.

OBS: jag hävdar inte på något vis att jag skulle vara objektiv, tvärtom. Jag tog ju upp mig själv som exempel. Min poäng är att vi alla är känslostyrda när vi köper vin. Vi har förväntningar. Inte sällan baserade på andras åsikter, exempelvis internationella poäng. Och av olika anledningar tycker vi att vissa viner är dyra när de kostar lika mycket som andra som vi gladeligen betalar för. Det var allt! Inget pekfinger åt någon! :)
Min besvikelse med det vinet var att det inte levererade i förhållande till sitt pris (min förväntan). Jag tror absolut att olika förväntningar ger olika bedömningar, vilket är anledningen till att jag alltid trycker på vikten av att prova blint.

Vi kommer aldrig bli objektiva oavsett, men i bästa fall så är man någorlunda fördomsfri, vilket räcker långt. :)

Daniel A

Administratör
Lustigt det där hur man/vi resonerar om pris på vin. Vällagrad vit torr Bdx är fantastiskt--- enligt mig är Pavillon Blanc ett av världens bästa vita viner. Ändå tycker man, mig inklusive, av någon anledning, att det är jobbigt när torr vit Bdx börjar röra sig över tusenlappen. Samtidigt som jag inte har problem med vit Bourgogne som kostar en, två, tre tusen. ("Det är ju ändå minimal produktion" säger min inre röst). Och rör vi oss mot verkligt massproducerat så verkar folk inte ha problem med prislappen på exempelvis Krug eller dompa.

Nu vet jag inte om jag tycker att Chevalier är Guds gåva till mänskligheten, men å andra sidan kan den vara minst lika bra som Krug NV. I det ena fallet tycker man det är dyrt, i det andra accepterar man priset. Logiken lyser med sin närvaro... :(

Mhm, det är lite märkligt. För mig skulle jag säga att det här blir som tydligaste när vi pratar om flaskor köpta på restaurang/vinbarer. Mer regel än undantag att jag plockar in något för dryga tusenlappen (eller det dubbla om jag befinner mig på en viss vinbar i London), och det reflekterar jag inte särskilt mycket över. Att köpa hem en flaska för liknande peng? Då måste det vara något extra intressant... meh. Således bör jag alltså köpa en pava Chevalier för att jämna ut de här naturkrafterna lite!

Det är onödigt att flockas och stångas med alla andra ute i hagen när man istället kan sitta i fred under sin egen korkek och lukta på alla underbara blommor. :)

Livet som utpräglad vit/söt/starkvinsdrickare är mycket tacksamt! Ibland sitter jag och fnissar över forummedlemmars inköp av nya rödvinsårgångar medan jag kärt smeker mina decenniegamla flaskor madeira för liknande peng. :D

Mattias Schyberg

Administratör
Mhm, det är lite märkligt. För mig skulle jag säga att det här blir som tydligaste när vi pratar om flaskor köpta på restaurang/vinbarer.
Ja, här har min världsbild rubbats totalt. Det är ofta jag närmar mig tusenlappen för en flaska på restaurang men väldigt sällan betalar jag lika mycket i butik. :)

Mhm, det är lite märkligt. För mig skulle jag säga att det här blir som tydligaste när vi pratar om flaskor köpta på restaurang/vinbarer. Mer regel än undantag att jag plockar in något för dryga tusenlappen (eller det dubbla om jag befinner mig på en viss vinbar i London), och det reflekterar jag inte särskilt mycket över. Att köpa hem en flaska för liknande peng? Då måste det vara något extra intressant... meh. Således bör jag alltså köpa en pava Chevalier för att jämna ut de här naturkrafterna lite!

Livet som utpräglad vit/söt/starkvinsdrickare är mycket tacksamt! Ibland sitter jag och fnissar över forummedlemmars inköp av nya rödvinsårgångar medan jag kärt smeker mina decenniegamla flaskor madeira för liknande peng. :D

Ja, här har min världsbild rubbats totalt. Det är ofta jag närmar mig tusenlappen för en flaska på restaurang men väldigt sällan betalar jag lika mycket i butik. :)

För mig är det tvärtom - inga problem lägga mkt på vin i butik för avnjutas i hemmets lugna vrå med goda vänner och matlagning. Däremot påslaget på svenska restauranger är i min värld ibland sinnesjukt mkt. Blir ofta en kall öl i stället. Som igår till buttermilk fried chicken på american table.

Bergström Cumberland Reserve 2014: hallonbuske, blött skogsgolv, lite spiskummin, välhängt kött. Har den där lite aggressiva spritsiga tungvibrerande attacken man (jag) ofta märker i PN från Oregon, lite skalsyra, lite eldig trots “bara” 13,5%. Bra vin men skulle nog tjäna på ett par år i fred och lite dyrt för vad det är (som ofta i Oregon). Kanske växer med lagring. 90 p.

Läser med tillfredsställelse senaste Decanter med stora Best Pinot Noirs in the World (outside Burgundy). Tyskland-Oz-SA i topp tre (97+), sedan kategorin Outstanding (95-97) med 3 Oz, 3 NZ, 1 US, 1 CH. Mer USA och NZ i Highly Recommended (90-94), faktiskt också Tyskland. Slutsats? När det provas blint kliver Australien gång på gång förbi Nya Zeeland, och då har vi inte ens börjat räkna in prestanda/pris. Sydafrika också mycket starkt, särskilt med tanke på prisnivån. Tyskland är på gång. Men vinerna är dyra. (Bergström, producenten jag provar idag, representerades av Dundee Hills och fick Highly Recommended)

Roligast idag? Den plötsliga insikten om att rikets andra stad har ett eget Guggenheim. Architektur ist gefrorene Musik… osv.
Vackert, vackert.

Visa bifogad bild 6618
Visa bifogad bild 6619
Jag gillar också cumberland Reserve. Även om den är långt ifrån vad t ex bergströms version av de Lancelotti levererar. Men dollarkursen i kombination med prisökningen i oregon på vad jag skulle kalla mellanklass - eller instegspinoter från willamette valley har gjort det svårt för en oregonälskare som jag själv.

Sedan vill jag slå ett slag för att vi inte får hit många av de allra bästa vinerna från oregon, såklart. Svårt få tag på till och med på USAs östkust. Men i USA kan man ju köpa direkt från vingård online och få skickat i paket...

Utan några inbördes rankning och en helt ofullständig lista: John Thomas, Cameron, St Innocent, Kelley Fox, Arterberry Maresh, Patricia Green, Scott Paul, Eric Hamacher, willakenzie, white rose, eieio, och många fler.

Dock mkt kul att entusiasten Kenneth på finewines sweden i Götet har tagit in adelsheim, beaux freres, cristom, Trisaetum m fl som alla absolut platsar i första eller andra ligan. Toppvinerna fr de bästa producenterna i oregon, om man tittar på pris i butik i USA och inte måste växla in svenska pesetas för att köpa är ju absolut konkurrenskraftiga med de bästa pinoterna från andra länder, och definitivt med Kalifornien.

Mattias Schyberg

Administratör
För mig är det tvärtom - inga problem lägga mkt på vin i butik för avnjutas i hemmets lugna vrå med goda vänner och matlagning. Däremot påslaget på svenska restauranger är i min värld ibland sinnesjukt mkt. Blir ofta en kall öl i stället. Som igår till buttermilk fried chicken på american table.
När det gäller vin på restaurang så gäller det att vara väldigt selektiv, både med stället i sig och relationen med de som serverar, för det brukar ge stort utslag på vad man slutligen får i glaset.

Ingen bör någonsin betala mer än 200 % på inköpspris. Bäst är om påslagen inte är i procent dessutom. Ett vin för femhundra pix betalar jag gladeligen en tusenlapp för på restaurang, men det är ju inte ovanligt att man hittar vin som kostar runt hundralappen för 500 pix, vilket är helt orimligt!

Mattias Schyberg

Administratör
Jag gillar också cumberland Reserve. Även om den är långt ifrån vad t ex bergströms version av de Lancelotti levererar. Men dollarkursen i kombination med prisökningen i oregon på vad jag skulle kalla mellanklass - eller instegspinoter från willamette valley har gjort det svårt för en oregonälskare som jag själv.

Sedan vill jag slå ett slag för att vi inte får hit många av de allra bästa vinerna från oregon, såklart. Svårt få tag på till och med på USAs östkust. Men i USA kan man ju köpa direkt från vingård online och få skickat i paket...

Utan några inbördes rankning och en helt ofullständig lista: John Thomas, Cameron, St Innocent, Kelley Fox, Arterberry Maresh, Patricia Green, Scott Paul, Eric Hamacher, willakenzie, white rose, eieio, och många fler.

Dock mkt kul att entusiasten Kenneth på finewines sweden i Götet har tagit in adelsheim, beaux freres, cristom, Trisaetum m fl som alla absolut platsar i första eller andra ligan. Toppvinerna fr de bästa producenterna i oregon, om man tittar på pris i butik i USA och inte måste växla in svenska pesetas för att köpa är ju absolut konkurrenskraftiga med de bästa pinoterna från andra länder, och definitivt med Kalifornien.
Jag blir bara mer och mer nyfiken på vem som gömmer sig bakom din avatar. Skulle du känna dig sugen så hade det varit väldigt trevligt om vi fick läsa lite mer om dig i denna tråd. Inget tvång, vissa vill ju självklart vara anonyma vilket inte är några som helst problem. :)

LeChat

Medlem
image.jpeg

2006 Clos des Papes har det. Elegans, skitiga toner, lite bokna äpple i slutet, rätt ung och inget jolmigt utan pigg och fräsch. Lätt kyld för att hålla alkoholen i schack. Riktigt god CdP! Tyvärr har den stuckit iväg i pris som så många andra goda viner. Köpte denna för 462:- och betalade nyligen 683:- för 2013. Men vissa viner vill man ju bara köpa....
Frun har tyvärr åkt på lite magsjuka så jag och Clos des Papes och ryggbiffen får rå om oss själva. Tror det ska funka ;)

Rexel

Medlem
image.jpg

Shit va dålig kameran är ipad'en, det är min älskade fru i bakgrunden som står och diskar under tiden jag sörplar och njuter av 2009 Isole e Olena Cepparello:)
Riktigt gott rödtjut, doft av mogna röda bär, tobak, rosor. Doftmässigt ganska nära en bättre barolo. Skön balans mellan syra och mogna röda bär, lakrits, läder, tobak, känner en liten örtighet av typ salvia/timjan.....kan inte riktigt sätta fingret på det. I alla fall så når denna runt 92-93 pinnar.;)

Segol

Medlem
Visa bifogad bild 6601
Efter middag med sake på Sushi Sho blir man sugen på lite ost och vin. Vad passar då bättre än "mini-Pomerolen" som dök upp på ICA igår:
Château Haut-Mongeat Cuvée Isabelle Bordeaux Supérieur 2012: Massor av plommon tillsammans lätta fat i doften. Plommonen finns i överflöd i smaken tillsammans med tobak, färsk timjan och en svag ton av röd paprika. Frukten är koncentrerad, men sval. Rejält fatat, men det stör inte eftersom frukten kan hantera faten. Det @Terroirviner skrev (http://www.finewines.se/threads/chateau-haut-mongeat-bordeaux-superieur.4003/#post-97439) var helt klart ingen falsk marknadsföring - det här är ett bra vin - sopar banan med gårdagens amerikaner - gott nu, men blir nog ännu bättre efter ~5 år.
Och nu har jag också provat Cuvée Isabelle 2012 och jag håller delvis med. Väldigt mörk frukt med en rejäl dos fat, trevlig men den har även en grön ton jag inte riktigt kommer överens med.
Jag köpte även några flaskor av Graces de Vayres 2014 som passar min gom bättre. Mindre framträdande fat, kryddigt, jordigt, fruktigt men inte lika mörk frukt som Isabelle, saknar det gröna och är för mig en mer klassisk Bordeaux som jag vill ha den.
Kan bli påfyllning.

Pontus

Medlem
Visa bifogad bild 6638
2006 Clos des Papes har det. Elegans, skitiga toner, lite bokna äpple i slutet, rätt ung och inget jolmigt utan pigg och fräsch. Lätt kyld för att hålla alkoholen i schack. Riktigt god CdP! Tyvärr har den stuckit iväg i pris som så många andra goda viner. Köpte denna för 462:- och betalade nyligen 683:- för 2013. Men vissa viner vill man ju bara köpa....
Frun har tyvärr åkt på lite magsjuka så jag och Clos des Papes och ryggbiffen får rå om oss själva. Tror det ska funka ;)
Kul att läsa! En av mina favoritproducenter. Trots att priset stuckit är den fortfarande undervärderad givet det mesta i den prisklassen tycker jag. 2010:an är hittills min absoluta favorit av alla viner från C9DP ever. Enligt uppgift ska årgång 2015 bli ruggigt bra, den ska bunkras om ryktet stämmer.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bra, då vet vi att sake är bättre än korkskadad Tannat eller generiskt lådvitpang. Tack för info, ska minnas detta nästa gång jag ställs inför valet.
Nu är du dum i hela höwwä!
Vilken italiensk medelrestaurng har saké på vinlistan?
Och hur klår man tomatbaserad mat med mummigt italienskt vin? (Inte med saké.)
Inte ens i Japan.
Äggskalle :)
...och, saké är sällan optimalt till västerländskt cuisine.
...även om de flesta stjärnrestaurangerna i USA, Sydamerika och Europa mainland inkluderar saké i deras service. Sommelier's chioce på bra hak inbegriper oftare saké än champis eller bugge.
Ungefär som standardutmaningen i alla länders media: vilka viner i din värld funkar bättre än saké till sushi? sashimi? tempura? :)
バカ。

Ungefär som om att: nu vet vi att Bourgogne är bättre än dålig öl på en grekisk pub.
Isch

Last edited:

StefanAkiko

Söndagsmiddag med viner från förra seklet. Börjar med en magnum 1995 Château de Bligny Champagne Blanc de Blancs Brut
Visa bifogad bild 6587

Sitter som en smäck till de friterade koreanska ostronen, men lägger sig helt platt till karasumin. Får kvickt slänga in en Fukushima sake, 50% poleart ris (klart yngre än de andra vinerna) för att rädda situationen:
Visa bifogad bild 6588
Fortsatte sedan med en test av Barolo 1970, Oddero mot Borgogono:
Visa bifogad bild 6589
Oddero är ett fång av rosor upplöst i nyponsoppa i ordens allra bästa bemärkelse, Borgogno är mer koncentrerad, men långt ifrån lika elegant - klar seger för Oddero.
Åh! Så underbart att redan nu alludera till förra seklet på detta vis. Min egen vinsamling blev plötsligt så mycket mer SPECIELL:)
Tusen tack!
Eftersom jag ramlat ned ur syraträdet, måste jag fråga: hur bra eller underbar, eller rik, eller "annat" var sakén?
Låter iaf som mums på alla plan under alla delar av kvällen :)

Last edited:

Alter Ego

Medlem
Dricker 2014 La Casilla en Bobal från Bodegas y Viñedos Ponce, inte vanligtvis vad som ingår i en frankofils kostcirkel men en av de vänliga herrarna på PK-huset tipsade att den blev WOTN när man internt provade senaste partiet, inte helt olik en ung bojo och delikat till lite tapas. Kostar en hundrafyrtioniolapp, 'money well spent.

StefanAkiko

Där har jag personligen noterat "lättnad" då jag handlar med annan valuta än jag är van.
$29.89 för ett sydfranskt Carignane med höga Parker points, känns inte alls lika hårdhänt som motsvarande SEK med höga dum-dum-points då man står vid Nordkoreas bästa Systembolagshyllor och väljer fredagsmys.
Ungefär som att en stöl gärna kan få kosta 21:50 eller 89kr (400% plussning) beroende på när eller var man är på kvällen. Oavsett så funkar ölen alltid bättre än priset...
Oavsett så funkar det bra eller bättre ;-)

Last edited:
Toppen