Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

grappa

Medlem
Smuttar på några slattar.
KWV The Mentors Grenache Blanc 2011; Bra syra (för att vara GB). Härlig miniralitet, tropisk frukt och lite ananas i doften. Smaken börjar bli gräsig, höig och lite mogna äpplen (efter två veckor i kylen). Ett härligt vin för en liten peng 200 SEK.
Yann Chave Crozes Hermitage 2014; Finstämd vitpeppar, lite vanilj, mörka frukter. En riktigt bra Crozez från en mycket kompetent producent. (Blev rejält provocerad i en blindprovning av en ljusröd Crozes utan syrah karanktär som jag bommade helt. Detta är äkta vara.)

grappa

Medlem
Som motvikt till all vidskepelse kommer här en recension av ett ickekontroversiellt rödvin. För att säga det kort, ett sjuhelvetsdjävlarbra rödvin.
1999 Delas Freres Cote Rotie La Landonne: Ganska tegelröd kant, i doften, vitpeppar, björnbär, stall, oliver, skog. Smaken känns helt mogen, har potential att hålla många år men kommer nog inte bli så mycket bättre. Det första som slår mig är elegansen, det är lite skitigt men frukten är i perfekt balans med syran och tanninerna börjar mjukna. Nästan Burgundisk silkeslenhet. Det här var tyvärr sista flaskan av tre, den första dracks alldeles för tidigt, men efter att dragit korken ur en flaska i november kunde jag inte hålla mig längre (men 4 månader var väl ändå ganska duktigt). Förra gången var det halvblint och då sattes det 97 pinnar, nu när jag vet vad det är tror jag nästan att jag drar upp till 98 p. F-n vad bra, nästan i Guigalklass men inte riktigt.
Och en något högre prisklass får man förmoda?

Vino fino

Medlem
Först lite blandat:
Telmos radiosändare ’12 är ganska fet, parfymerad, blommig, typisk verdejo, lite ek också, ett vin för er som gillar vit Rhone. Just idag här idag i Svedala är det lite mäktigt men jag fattar vad han vill åstadkomma, en varmfuktig kväll på hemmaplan med salmorejo är vad som behövs för att det ska lyfta. 87p

Dead Arm ’11… var några år sedan sist och det känns som att stilen har lugnat ned sig något. Het jord, heta kryddor, salt grillat kött, svala hallon, ek. Har dåliga erfarenheter av lagrad Dead Arm och när jag dricker detta tänker jag: varför inte dricka nu? Tror inte det kommer bli bättre. 90-91p

Sen Bdx:
Gaudin är en av mina budgetfavoriter i Pauillac men prissättningen på SB är löjlig. Tyskland bättre. ’09 är lika stängd som ’10 just nu, vilket bådar gott, inga spår av övermogen 09-frukt, snarare mörk viol och tajt Cab-frukt. Låt bli närmsta tio åren. 89+

Tre 10:eek:r : Lilian är extremt stängd, ganska mycket ek fortfarande, osar tung St Estephe-Cab, men om en tjugo år sisådär…89++; Domeyne är Merlot-dominerad och ergo mer öppen, en hel del blå frukt och blöta buskar, fin balans, 89+, Fonreaud har en knapp övervikt av Cab men det märks knappt, väldigt finlemmad och parfymerad, kommer vara väldigt fin om fem år någonting, 90+. Nota bene: samtliga dessa (inkl Gaudin) kostar mellan 150 - 200 kr. För er som hallucinerar om att Bdx är dyrt.

Sist Le Moulin ’11, inte lätt årgång, men detta är ruskigt koncentrerat och har alla förutsättningar för att kunna springa maraton. Kaffe, choklad, mörk frukt, bra syra, lager på lager… en riktig Pomerol till överkomlig slant (370 kr). Påminner en smula om Petit Village. Detta är vinet som jag borde haft med mig till @Innertällmo Bryggeri om inte PostNord gett sig fan på att leverera två veckor sent. 91++

IMG_0070.JPG

IMG_0072.JPG

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Först lite blandat:
Telmos radiosändare ’12 är ganska fet, parfymerad, blommig, typisk verdejo, lite ek också, ett vin för er som gillar vit Rhone. Just idag här idag i Svedala är det lite mäktigt men jag fattar vad han vill åstadkomma, en varmfuktig kväll på hemmaplan med salmorejo är vad som behövs för att det ska lyfta. 87p

Dead Arm ’11… var några år sedan sist och det känns som att stilen har lugnat ned sig något. Het jord, heta kryddor, salt grillat kött, svala hallon, ek. Har dåliga erfarenheter av lagrad Dead Arm och när jag dricker detta tänker jag: varför inte dricka nu? Tror inte det kommer bli bättre. 90-91p

Sen Bdx:
Gaudin är en av mina budgetfavoriter i Pauillac men prissättningen på SB är löjlig. Tyskland bättre. ’09 är lika stängd som ’10 just nu, vilket bådar gott, inga spår av övermogen 09-frukt, snarare mörk viol och tajt Cab-frukt. Låt bli närmsta tio åren. 89+

Tre 10:eek:r : Lilian är extremt stängd, ganska mycket ek fortfarande, osar tung St Estephe-Cab, men om en tjugo år sisådär…89++; Domeyne är Merlot-dominerad och ergo mer öppen, en hel del blå frukt och blöta buskar, fin balans, 89+, Fonreaud har en knapp övervikt av Cab men det märks knappt, väldigt finlemmad och parfymerad, kommer vara väldigt fin om fem år någonting, 90+. Nota bene: samtliga dessa (inkl Gaudin) kostar mellan 150 - 200 kr. För er som hallucinerar om att Bdx är dyrt.

Sist Le Moulin ’11, inte lätt årgång, men detta är ruskigt koncentrerat och har alla förutsättningar för att kunna springa maraton. Kaffe, choklad, mörk frukt, bra syra, lager på lager… en riktig Pomerol till överkomlig slant (370 kr). Påminner en smula om Petit Village. Detta är vinet som jag borde haft med mig till @Innertällmo Bryggeri om inte PostNord gett sig fan på att leverera två veckor sent. 91++

Visa bifogad bild 6659
Visa bifogad bild 6660

Snygg rapport! Blir lite jobbigt att vänta 10-20 år på att vinerna ska blomma, men det kanske du är van vid eftersom att du har mycket BDX hemma? ;)
Hade varit kul att testa vinet du skrev om, postnord är skyldiga oss en repris på BYOB Stockholm!

Vino fino

Medlem
Snygg rapport! Blir lite jobbigt att vänta 10-20 år på att vinerna ska blomma, men det kanske du är van vid eftersom att du har mycket BDX hemma? ;)
Hade varit kul att testa vinet du skrev om, postnord är skyldiga oss en repris på BYOB Stockholm!
Ja, jag får be offentligt om ursäkt en gång till, mitt fel, en beställning jag gjorde utan att räkna med PostNords tidsmarginaler. Hade varit kul att prova mot resten.

Men jag fick med en annan hårding från St Emilion, Dixit. Den tar jag med som bonusvin till nästa.

Silenos

Medlem
Chateau Magdelaine från den förmodat sunkiga årgången 2002. Så värst kasst är det dock inte. Snarare riktigt gott. Det finns ett halvgrönt hål i mitten som jag inte nödvändigtvis hade saknat och koncentrationen är knappast enorm, men gott är det likväl. Struktur i form av behagligt uttorkande tanniner tillsammans med en blötläggande syra, kryddighet och nån slags medelmörk frukt. Det går att dricka i en rasande fart, ett gott tecken.

Mitt utforskande av traditionell bordeaux fortsätter med framgång. Detta är dock inte på samma nivå som den riktiga stjärnsmällen som var en flaska Latour a Pomerol 2001, men ändå såpass fint att kursen ligger fast. Det verkar som om den där gubbtrista slätten kan få fram bra saker, oavsett vad folk i sleeves och helskägg påstår...

Pontus

Medlem
Som motvikt till all vidskepelse kommer här en recension av ett ickekontroversiellt rödvin. För att säga det kort, ett sjuhelvetsdjävlarbra rödvin.
1999 Delas Freres Cote Rotie La Landonne: Ganska tegelröd kant, i doften, vitpeppar, björnbär, stall, oliver, skog. Smaken känns helt mogen, har potential att hålla många år men kommer nog inte bli så mycket bättre. Det första som slår mig är elegansen, det är lite skitigt men frukten är i perfekt balans med syran och tanninerna börjar mjukna. Nästan Burgundisk silkeslenhet. Det här var tyvärr sista flaskan av tre, den första dracks alldeles för tidigt, men efter att dragit korken ur en flaska i november kunde jag inte hålla mig längre (men 4 månader var väl ändå ganska duktigt). Förra gången var det halvblint och då sattes det 97 pinnar, nu när jag vet vad det är tror jag nästan att jag drar upp till 98 p. F-n vad bra, nästan i Guigalklass men inte riktigt.
Grymt! Har 2009 och 2010 av denna i källaren. Får vänta ett decennium till då :vägg:

Bearman

a´lea iacta est iterum
Hade en BYOB för en vecka sedan… Ingen serös sådan, bara en massa bra viner.. Personerna var sådana att det inte var vin man pratade om utan allt annat.. Vinerna var dock ypperliga. Flera premier cru från ”känt område” och flera bra Bdx från bra år … Bra södra Rhone och nya världen viner av bra klass.. orkar inte ge smak noter av samtliga 20 tal viner…

Sammanfattning: Jag är ingen stor fan av Pinot noir,, är inte dåliga viner, men jag går inte i gång på viner från det ”kända området” (och tur är väl det för plånboken). Annan slutsats är att nya värden viner inte alltid vinner över viner i gamla världen… Det var lite nytt för mig, jag har alltid trott att man hittar de mest prisvärda vinerna i nya värden.. Det var inte så denna gång. De bästa och mest prisvärda var från gamla världen. Château d'Issan 09 och 10 provades, de var ypperliga viner, där 09 faktiskt var drickfärdig, men var 10 var mycket bättre, men behöver några år i källaren för att komma i sitt drickfönster. Château d'Issan 2010 var nog kvällens vinnare, om ni får tag i det, köp! 2010 Pierre Usseglio Mon Aïeul var helst stängd vid öppning, men efter någon timme, så tävlade den med Château d'Issan 10 om bästa vin… Denna borde alla ha i källaren, kommer bli ett fantastiskt vin vad det lider… sedan fanns det lite nya världen viner som smög i vassen… Penfolds Magill Estate 2011 och Penfolds bin 150 2010, gick inte helt av för hackor, men fick ge sig slagna av gamla världen… Andra hade dock bourgogne vinerna lite högre än mig, men smaken är som baken…

Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hade en BYOB för en vecka sedan… Ingen serös sådan, bara en massa bra viner.. Personerna var sådana att det inte var vin man pratade om utan allt annat.. Vinerna var dock ypperliga. Flera premier cru från ”känt område” och flera bra Bdx från bra år … Bra södra Rhone och nya världen viner av bra klass.. orkar inte ge smak noter av samtliga 20 tal viner…

Sammanfattning: Jag är ingen stor fan av Pinot noir,, är inte dåliga viner, men jag går inte i gång på viner från det ”kända området” (och tur är väl det för plånboken). Annan slutsats är att nya värden viner inte alltid vinner över viner i gamla världen… Det var lite nytt för mig, jag har alltid trott att man hittar de mest prisvärda vinerna i nya värden.. Det var inte så denna gång. De bästa och mest prisvärda var från gamla världen. Château d'Issan 09 och 10 provades, de var ypperliga viner, där 09 faktiskt var drickfärdig, men var 10 var mycket bättre, men behöver några år i källaren för att komma i sitt drickfönster. Château d'Issan 2010 var nog kvällens vinnare, om ni får tag i det, köp! 2010 Pierre Usseglio Mon Aïeul var helst stängd vid öppning, men efter någon timme, så tävlade den med Château d'Issan 10 om bästa vin… Denna borde alla ha i källaren, kommer bli ett fantastiskt vin vad det lider… sedan fanns det lite nya världen viner som smög i vassen… Penfolds Magill Estate 2011 och Penfolds bin 150 gick inte helt av för hackor, men fick ge sig slagna av gamla världen… Andra hade dock bourgogne vinerna lite högre än mig, men smaken är som baken…

Tack för en bra rapport! Frågan är varför inte jag var bjuden?! Jag gillar att dricka vin utan att nörda in mig i samtalsämnena ;)

Silenos

Medlem
Flera premier cru från ”känt område” och//...// viner från det ”kända området” (och tur är väl det för plånboken). Annan slutsats är att nya värden viner inte alltid vinner över viner i gamla världen…// De bästa och mest prisvärda var från gamla världen.//...// Andra hade dock bourgogne (halleluja , min anm.) vinerna lite högre än mig, men smaken är som baken…

Ha, festligt... Det låter som en societetsdam som försöker prata om onani. Först i slutet vågar du säga det förbjuda ordet... trumvirvel: "Bourgogne".

jrick

Medlem
Igår drack jag:

2014 Jean-Francois Ganevat Trousseau Plein Sud Cotes du Jura
Trots att jag är rätt jurafrälst så har jag faktiskt knappt.druckit några röda och inget rött från Ganevat förut. Detta var i alla fall ett vin som direkt i glaset bjöd på en ganska stor doft, det är röda bär i form av tranbär, lingon i och vildhallon tillsammans med en lite skogig ton. Mycket angenämt. Smakmässigt är det mer av samma bär som på doften och det finns kanske en liten köttighet också. Syran är ashög och det finns bara en gnutta tanniner. Till en början finns det en liten tendens till att porla. Det här är gott. Alkoholen är bara 10% så man kan peta i sig hela flaskan själv om man vill. Det orkade inte jag delvis pga av trötthet och delvis pga den höga syran.

Magnus L

urydhtfilgukj
tmp_9558-IMG_20160325_071328684681484.jpg

Riffault les quarterons Sancerre 2012

Underbart vin! Bästa sortens SB. Inga spår av fläder eller svarta vinbär. Istället massor av mogen stenfrukt, torkad aprikos, mogna äpplen, koriander, kryddnejlika, mandlar och honung. Fet, fyllig kropp med bra syra och hög intensitet. Enda minuset är en lite tung och mättande alkohol.

Domaine Octavin Pamina Le Mailloche 2010

Något utvecklad doft med mycket mogna äpplen, mogna citroner, kryddor, jäst, lite smör, och kakdeg. Inledningsvis väldigt rund och fyllig, men avslutet är kruttorrt med en pigg syra och en antydan till tanniner. Gillar skarpt!

Cornelissen Contadino 2014

Doftar på alla sätt och vis som en ung och väldigt primär beaujolais. Lite djurfunk, syrliga färska röda bär och lite kryddor. Inbillar mig även en lite bränd ton. I munnen är det dock något helt annat. Rejält med syra och ganska påtagliga tanniner. Lätt i kroppen men med bra intensitet. Väldigt gott och mindre bångstyrigt än det jag har druckit tidigare från cornelissen.

Magnus L

urydhtfilgukj
Igår drack jag:

2014 Jean-Francois Ganevat Trousseau Plein Sud Cotes du Jura
Trots att jag är rätt jurafrälst så har jag faktiskt knappt.druckit några röda och inget rött från Ganevat förut. Detta var i alla fall ett vin som direkt i glaset bjöd på en ganska stor doft, det är röda bär i form av tranbär, lingon i och vildhallon tillsammans med en lite skogig ton. Mycket angenämt. Smakmässigt är det mer av samma bär som på doften och det finns kanske en liten köttighet också. Syran är ashög och det finns bara en gnutta tanniner. Till en början finns det en liten tendens till att porla. Det här är gott. Alkoholen är bara 10% så man kan peta i sig hela flaskan själv om man vill. Det orkade inte jag delvis pga av trötthet och delvis pga den höga syran.
Kul! Har bara druckit några av hans röda sidoprojekt (som har varit bra, men inget speciellt) men inget av de röda Domaine-vinerna.

Mattias Schyberg

Administratör

Sammanfattning: Jag är ingen stor fan av Pinot noir,, är inte dåliga viner, men jag går inte i gång på viner från det ”kända området” (och tur är väl det för plånboken). Annan slutsats är att nya värden viner inte alltid vinner över viner i gamla världen… Det var lite nytt för mig, jag har alltid trott att man hittar de mest prisvärda vinerna i nya värden.. Det var inte så denna gång. De bästa och mest prisvärda var från gamla världen. Château d'Issan 09 och 10 provades, de var ypperliga viner, där 09 faktiskt var drickfärdig, men var 10 var mycket bättre, men behöver några år i källaren för att komma i sitt drickfönster. Château d'Issan 2010 var nog kvällens vinnare, om ni får tag i det, köp! 2010 Pierre Usseglio Mon Aïeul var helst stängd vid öppning, men efter någon timme, så tävlade den med Château d'Issan 10 om bästa vin… Denna borde alla ha i källaren, kommer bli ett fantastiskt vin vad det lider… sedan fanns det lite nya världen viner som smög i vassen… Penfolds Magill Estate 2011 och Penfolds bin 150 2010, gick inte helt av för hackor, men fick ge sig slagna av gamla världen… Andra hade dock bourgogne vinerna lite högre än mig, men smaken är som baken…
När man kommer upp i pris så brukar gamla världen vinna på karaktär medan nya världen tenderar att vinna i lägre prisklasser på kraft och mycket vin för pengarna. Någonstans vid 300 pix brukar det jämnas ut och därefter brukar gamla världen ta lead. Högst ovetenskapligt sett och mängder av undantag finns, men ungefär så ser mina fördomar ut rent generellt. :)

jrick

Medlem
Kul! Har bara druckit några av hans röda sidoprojekt (som har varit bra, men inget speciellt) men inget av de röda Domaine-vinerna.

Ja det här var godare än Cuvée Madelon 2013 som är det av sidoprojektet som jag provat. Har köpt domänens Poulsard och Pinot Noir också i årgång 2014 så det blir provning vad det lider.

Kul att du och jag antagligen har köpt de sista flaskorna av Pamina 2010, åtminstone utanför Jura. Jag gillade också skarpt!

Mattias Schyberg

Administratör
2010 Miguel Torres Cabernet Sauvignon Mas La Plana
Utan tvekan så är detta ett riktigt trevligt vin troget sitt spanska ursprung, men jag hade lätt kunnat hamna även i Sydafrika blint. Tydligt rökiga drag och mycket söta fat med kaffe, vanilj, tobak, tjära och dill. Plommondominerad frukt med lite stråk av mörka körsbär samt en hel del grönskimmer och fräschör från mynta. Bra intensitet och hög syra med runda och lättsmälta tanniner.

Kanske borde jag väntat några år och fått mer utveckling, men det är jäkligt gott nu också även om jag hade förväntat mig en stramare och mer bdx-lik upplevelse. Jag får nöja mig med (90p) här trots allt. Hade högre förväntningar men för 300 pix så får jag nog vara nöjd ändå trots allt. :)

Toppen