Damn you, blind tasting
Frugan och jag ska tävla i Munskänkarnas Vintävling, regionsfinal, nästa lördag. Frugans lag skrapade ihop 16,5p av 24 i sektionens tävling som jag i egenskap av utbildningsansvarig ordnade. Jag kan dock garantera att den kinesiska muren upprätthölls till fullo så någon fördel av detta hade hon inte.
Nu är det mig hon ska förlita sig på så jag tänkte att lite träning vore på sin plats. Hon fick, utifrån en druvsorterad CT-utskrift, välja ett rött vin från källaren av de som förväntas komma på tävlingen (CS, Syrah, PN, Sangiovese, Tempranillo, Gamay, Nebbiolo och Merlot)
Färgen är ganska mörkröd med dragning åt brunt. Genast utesluter jag åtminstone PN och Nebbiolo. Doften är initialt lite skitig, ganska blyg, med en första association till svarta vinbär. Den är också lite parfymerad, kryddig (peppar?, lagerblad?)
med en del fat. Är där inte också lite svart te?
I munnen är det väldigt slankt, försiktiga och ganska torra tanniner, medelhög syra med en liten beska. Smaken drar åt blåbär och körsbär, lite ihåligt och kort dock. Ett ganska bra vin som jag ändå inte riktigt går igång på.
Vad blir då min gissning? Den inledande svartvinbärs-tonen pekar ju lite åt CS, men jag tycker att både syra, tanniner och fyllighet är för låga. Färgen är för mörk för Gamay, och där är nog strävheten ändå lite för hög. Kan det vara Syrah med tanke på pepparn? Alldeles för lite frukt, men kanske om det är från Rhone? Eller Sangiovese med tanke på teet? Är faktiskt helt lost känner jag
Svaret blir till slut:
Druva: Sangiovese, garderar med Syrah
Land: Italien, garderar med Frankrike
Region: Toscana, garderar med Rhone
Detta gav mig exakt 0 poäng
Vinet var
2012 Quinta de Chocapalha Cabernet Sauvignon Vinho Regional Lisboa
alltså en CS från Portugal. Inte lätt, men druvan borde man väl klarat.
Jag säger som Charlotte Kalla sa veckorna innan VM i Falun, "går det så här dåligt då har man inget där att göra"