Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
vincent paris granite 60 mont redon.jpg

Lite Rhône till en bookmakertoast på mer rester från påsken:
Château Mont-Redon Côtes du Rhône 2014: blåbärssoppa med timotej, elegant blåbärssoppa, men ändock blåbärssoppa, gott i sin klass 86p
Domaine Vincent Paris Cornas Granit 60 2014: doft av plommon, svarta viner och stall/utedass, smak av punschpraliner med choklad, plommon och slåtteräng, rejäl syra och bra tanninstruktur, trots ungdomen är det väldigt tillgängligt - kanske beroende på den relativt låga alkoholhalten? Blir säkert bättre med lagring, men risken finns att det tunnlar 89p

Elvis

Medlem
2010 Vegas Siciia Valbuena 5
Åt en påskdagsmiddag med min fru på en trevlig restaurang i Marbella och hittade det här vinet för 129 Euro och det gick förstås inte att motstå. Det näst dyraste vinet på vinlistan kostade en fjärdedel. Jag tog inga anteckningar men det var en väldigt bra årgång av Vega Sicilia - trevlig nu och med stor potential. När nya vinrummet är klart ska jag nog köpa några 2010'or och lägga undan.

Mattias Schyberg

Administratör
Lite härlig mini-BYOB igår med @chambertin, @Appel, @Magnus L och @Rexel. Chambertin bjöd på ett separat vitvinsheat med albarino som är en druva jag har ganska dålig koll på, vilket således var mycket intressant. Med tanke på vem som höll i heatet så lyckades jag dock gissa rätt på temat. Klart mer tillfredställande än imponerande.

Tack för en strålande kväll med en av de bästa barolos jag druckit samt lite lasagne som fick mig totalt upp i brygga. Tack för det, Appel! Kvällens vin och kvällens lasagne, du rockade lite extra igår! Vi var även överens om vilket vin som fick andraplatsen denna kväll och det blev utan tvekan IGT-vinet från Toscana.

Vitvinsflight:

2014 Adegas Castro Brey Rías Baixas Castro Valdés Sin Palabras
Enkelt och läskande med relativt kort krispig smak. Lite gräsigt med päron, citrus och aningen kryddor. Tänkte spontant gruner veltliner men även albarino. Inget märkvärdigt, men gott. (84p)

image.jpeg

2014 Ocho Patas albarino
Klart mer komplext och mineraliskt med järn, flinta och skön halmton. Grön tropisk frukt åt guava och honungsmelon dominerar, men när någon nämde saffran så var det bara att hålla med. Knivskarp syra och rimlig intensitet. Ett riktigt kap för en liten peng. (88p)

image.jpeg

2014 Pazo de Señoráns Albarino
Fet och tropisk med persika, banan och lite plastiga drag. Lite tunn mitt, men bra syra. Ingen favorit, men ett rimligt bra vin. (86p)

image.jpeg

2014 Viña Nora Albariño Rías Baixas Nora
Näst bäst i heatet. Bra koncentration och fin syra samt lång trevlig smak. Päron, äpple och aprikos med antydan till ros och banan. (87p)

image.jpeg

2014 Soc. Coop. Vitivinícola Arousana Albariño Rías Baixas Paco & Lola
Ganska spritsigt och krispigt med bra fetma i frukten. Päron, lime och guava i aromen med lite flinta. Aningen trist. (85p)

image.jpeg

Rödvinsflight:

2000 Poderi Aldo Conterno Barolo Colonnello
Herregud vad bra! Härligt som satan! Torkade körsbär, tjära och parmaskinka dominerar med sköna stänk av rök, svarta vinbär, vanilj och lite svamp. Fortfarande väldigt alert och bitskt, men troligtvis i en toppfas just för tillfället. Mycket lång och intensiv smak i medelfyllig kostym med lite skön oxidation och mandel i eftersmaken. Lättgissat blint, lysande vin! (93p)

image.jpeg

2013 Niepoort Douro Charme
Ungt och medelfylligt samt ganska elegant för att vara Douro. Hallon, björnbär och plommon med lite köttiga drag och pepparkryddighet. Lite lagerblad och stendamm bidrar med komplexitet. Mycket lång eftersmak och bra struktur. Läckert idag, men med potential för mer. Mitt bidrag denna kväll. (91p)

image.jpeg

2012 E. Guigal Côtes du Rhône
Alltid lika kul att möta Guigals enklare CdR-vin som alltid levererar klart över sin blyga prislapp. Mycket södra Rhône med chark, mörk frukt och en hel del fat, peppar och stall. Ganska snäll struktur med fin balans och adekvat syra. Mitt bonusvin denna kväll. (88p)

image.jpeg

2009 Bodegas Emilio Moro Ribera del Duero Malleolus
Internationell och saftigt fatad historia. Fylligt med mängder av tobak, ceder och choklad. Frukt åt blåbär, svarta vinbär och korinter ihop med en gnutta stall, soja och tjära. Bumligt och aningen obalanserat i munnen med tydlig hetta från alkoholen. Bombastiskt. Tänkte malbec och Argentina primärt. Ett bra vin men tämligen trist och ointressant stilmässigt. (89p)

image.jpeg

2008 Querceto di Castellina Podalirio Toscana IGT
Mogen karaktär med mentol, torkade körsbär, ceder, kaffe och läder. Lite funkig bretton som drar åt normandiecider. Jordig och rejält stram med snygg balans. Ganska fylligt och varmt. Ett kanonvin med hjärtat på rätt ställe. Valde för en gångs skull rätt och gick på Toscana som min primära gissning även om det var mycket som fick oss till bdx. (92p)

image.jpeg

2010 Mario Pelassa Roero Antaniolo Riserva
"Vad i helsike är det här", tänkte jag spontant. Gelehallon och skumgodis med vanillin och målarfärg. Lite hostmedicin över det hela. Bra sting i munnen. Tänkte nebbiolo utan tvekan, men det kan ju knappast handla om Barolo i alla fall. Tunt, snipigt och helt utan intressant komplexitet. Nä, jag får nöja mig med blyga (86p).

image.jpeg

Magikern

Medlem
Lite härlig mini-BYOB igår med @chambertin, @Appel, @Magnus L och @Rexel. Chambertin bjöd på ett separat vitvinsheat med albarino som är en druva jag har ganska dålig koll på, vilket således var mycket intressant. Med tanke på vem som höll i heatet så lyckades jag dock gissa rätt på temat. Klart mer tillfredställande än imponerande.

Tack för en strålande kväll med en av de bästa barolos jag druckit samt lite lasagne som fick mig totalt upp i brygga. Tack för det, Appel! Kvällens vin och kvällens lasagne, du rockade lite extra igår! Vi var även överens om vilket vin som fick andraplatsen denna kväll och det blev utan tvekan IGT-vinet från Toscana.

Vitvinsflight:

2014 Adegas Castro Brey Rías Baixas Castro Valdés Sin Palabras
Enkelt och läskande med relativt kort krispig smak. Lite gräsigt med päron, citrus och aningen kryddor. Tänkte spontant gruner veltliner men även albarino. Inget märkvärdigt, men gott. (84p)

Visa bifogad bild 6703

2014 Ocho Patas albarino
Klart mer komplext och mineraliskt med järn, flinta och skön halmton. Grön tropisk frukt åt guava och honungsmelon dominerar, men när någon nämde saffran så var det bara att hålla med. Knivskarp syra och rimlig intensitet. Ett riktigt kap för en liten peng. (88p)

Visa bifogad bild 6704

2014 Pazo de Señoráns Albarino
Fet och tropisk med persika, banan och lite plastiga drag. Lite tunn mitt, men bra syra. Ingen favorit, men ett rimligt bra vin. (86p)

Visa bifogad bild 6705

2014 Viña Nora Albariño Rías Baixas Nora
Näst bäst i heatet. Bra koncentration och fin syra samt lång trevlig smak. Päron, äpple och aprikos med antydan till ros och banan. (87p)

Visa bifogad bild 6706

2014 Soc. Coop. Vitivinícola Arousana Albariño Rías Baixas Paco & Lola
Ganska spritsigt och krispigt med bra fetma i frukten. Päron, lime och guava i aromen med lite flinta. Aningen trist. (85p)

Visa bifogad bild 6707

Rödvinsflight:

2000 Poderi Aldo Conterno Barolo Colonnello
Herregud vad bra! Härligt som satan! Torkade körsbär, tjära och parmaskinka dominerar med sköna stänk av rök, svarta vinbär, vanilj och lite svamp. Fortfarande väldigt alert och bitskt, men troligtvis i en toppfas just för tillfället. Mycket lång och intensiv smak i medelfyllig kostym med lite skön oxidation och mandel i eftersmaken. Lättgissat blint, lysande vin! (93p)

Visa bifogad bild 6708

2013 Niepoort Douro Charme
Ungt och medelfylligt samt ganska elegant för att vara Douro. Hallon, björnbär och plommon med lite köttiga drag och pepparkryddighet. Lite lagerblad och stendamm bidrar med komplexitet. Mycket lång eftersmak och bra struktur. Läckert idag, men med potential för mer. Mitt bidrag denna kväll. (91p)

Visa bifogad bild 6709

2012 E. Guigal Côtes du Rhône
Alltid lika kul att möta Guigals enklare CdR-vin som alltid levererar klart över sin blyga prislapp. Mycket södra Rhône med chark, mörk frukt och en hel del fat, peppar och stall. Ganska snäll struktur med fin balans och adekvat syra. Mitt bonusvin denna kväll. (88p)

Visa bifogad bild 6710

2009 Bodegas Emilio Moro Ribera del Duero Malleolus
Internationell och saftigt fatad historia. Fylligt med mängder av tobak, ceder och choklad. Frukt åt blåbär, svarta vinbär och korinter ihop med en gnutta stall, soja och tjära. Bumligt och aningen obalanserat i munnen med tydlig hetta från alkoholen. Bombastiskt. Tänkte malbec och Argentina primärt. Ett bra vin men tämligen trist och ointressant stilmässigt. (89p)

Visa bifogad bild 6711

2008 Querceto di Castellina Podalirio Toscana IGT
Mogen karaktär med mentol, torkade körsbär, ceder, kaffe och läder. Lite funkig bretton som drar åt normandiecider. Jordig och rejält stram med snygg balans. Ganska fylligt och varmt. Ett kanonvin med hjärtat på rätt ställe. Valde för en gångs skull rätt och gick på Toscana som min primära gissning även om det var mycket som fick oss till bdx. (92p)

Visa bifogad bild 6713

2010 Mario Pelassa Roero Antaniolo Riserva
"Vad i helsike är det här", tänkte jag spontant. Gelehallon och skumgodis med vanillin och målarfärg. Lite hostmedicin över det hela. Bra sting i munnen. Tänkte nebbiolo utan tvekan, men det kan ju knappast handla om Barolo i alla fall. Tunt, snipigt och helt utan intressant komplexitet. Nä, jag får nöja mig med blyga (86p).

Visa bifogad bild 6712

Låter riktigt intressant. :)

Kan tänka mig att Niepoort Douro Charme liknade Robustus 2008 som jag hade med i fjol fast med mer komplexitet och potential? :)

Querceto di Castellina Podalirio Toscana IGT hade med någorlunda stor sannolikhet varit det vinet som tilltalat mig mest. ;)

Svårt att spekulera dock, jag får köpa vinerna om de finns att få tag på styckevis (på ett smidigt sätt) helt enkelt. :)

Mattias Schyberg

Administratör
Låter riktigt intressant. :)

Kan tänka mig att Niepoort Douro Charme liknade Robustus 2008 som jag hade med i fjol fast med mer komplexitet och potential? :)

Querceto di Castellina Podalirio Toscana IGT hade med någorlunda stor sannolikhet varit det vinet som tilltalat mig mest. ;)

Svårt att spekulera dock, jag får köpa vinerna om de finns att få tag på styckevis (på ett smidigt sätt) helt enkelt. :)
Kommer inte ihåg Robustus 2008 så kan inte uttala mig. Du hade säkert gillat den toscanska merloten! :)

gece

Man vänjer sig.
2010 Il Pozzo Barbaresco var en inte alltför stor upplevelse, men helt OK måltidsdryck. Röd frukt under en matta av tjära/asfalt, finkorniga tanniner, schysst syra. Enligt wine-searcher går detta loss på knappt hundra pistoler, vilket gör det klart köpvärt som tisdagsdricka (och innebär att jag blev rånad av restaurangen jag var på, men så kan det gå).

2012 Sondraia bjuder på en rejäl bunt med svårdefinierad mörk frukt, samt en hel del cabernet-grönt. Faten är snyggt tyglade, en liten hint av choklad uppträder på slutet men aldrig så att det ligger över allt annat. Allt sitter ihop riktigt bra. Mumma efter en dag på skidor i regnig tjocka.

LeChat

Medlem
image.jpeg

Bordeaux 2009 fortsätter att leverera. Idag blev det en Chateau Yon Figeac från Saint-Emilion. Blint hade jag nog trott att den kom från vänstra stranden. Bra balans, goda fat, typiska bordeauxmarkörer med tydliga drag av järn.
Bordeaux årgång 2009 har hittills visat sig vara god och generös utan att vara för mycket. Tur det med tanke på antalet flaskor i källaren :)

Daniel A

Administratör
Nog för att jag har mina preferenser, men skam den som är enkelspårig! Snubblade in på Pecorino i Malmö igår eftersom jag hade lite tid att slå ihjäl. Bad om att få tre blinda italienare (ställets fokus). Eftersom jag inte vet ett jota om Italien så fanns det ingen poäng i att gissa något. Men blint kan en ju dricka ändå. :)

1.
Tjära, jordigt, lite stall, underbyggt av schysst frukt. En väldigt svag men angenäm rökig ton finns där också. Levererar inte riktigt lika bra på tungan. Välstrukturerat vin dock. Redan balanserat och något rundat, även om tanninerna och syran är markerade. Sannolikt några år på nacken. Påminner om en återhållsam mencía. 89p
Facit: 2009 Bonacchi - Vino Nobile di Montepulciano

2.
Ganska slutet, mörk frukt (körsbär och något mer), viss jordighet och lakrits. Frukten träder fram ordentligt med lite tid i glaset. På tungan är det tanninkaos med tunga mörka frukter. Kraftig struktur och allmänt sandpapprigt i sin strävhet. Ett bra vin, men alldeles för ungt. 86p
Facit: 2011 Casa Maschito, Portale Adduca - Aglianco del Vulture

3.
Wut. Det här tog mig helt på sängen. Vad är detta? Rått kött, kryddigt (peppar), örtigt (timjan), varm jord och en sötaktig russinton. Viss fruktighet, men den spelar definitivt i bakgrunden. Väldigt leeeent på tungan, med tanniner i bakgrunden och syra i första rummet. Utseende och smak skvallrar om en viss tid på rygg? Fortfarande pigg, dock. Och dofterna återkommer definitivt på tungan. Lite konstigt och oväntat, men gott! 88p.
Facit: 2008 Plozza, Sfursat Vin Da Ca’ - Rosso di Valtellina
100% Nebbiolo, men gjort på druvor torkade i hundra dagar. Trevligare än Amarone, helt klart!
nqUZVk6.jpg

Vino fino

Medlem
Gammalt kött som hängt länge penslat med gammal chimi som stått i kylen länge. Ömsint placerat på en tortyrbädd av glödgat svenskt gjutjärn från Blekinge. Till detta en skärmytsling mellan Spanien och Italien. (Medan jag skriver detta så skriker Microsoft och rödmarkerar direkt “skärmytsling” eftersom slasket i Redmond tillhör the unwashed masses). Lite fel vinval till maten kanske men jag har egna gamla favoriter till de argentinska klassiker och vill jättegärna vidga mina vyer, om någon vill utmana. Därav dessa.

Remelluri:s Lindes är Råbert-vänlig i profilen, mjukt sandiga tanniner polerade med mjölkmolekyler av malolaktos, mörk viol, bra tryck i frukten, tobak, kraftig men ändå polerad syra. Blint hade jag gissat Ribera hundra gånger av hundra, aldrig Rioja. Ruskigt bra valuta vid reapriset 118 riksdaler.
Vignalta:s Marrano är en halvlagrad venetian med ganska kraftig syra och tanniner, fortfarande, med bläckiga lite heta övertoner. Inte helt rätt, men för priset ok.

Det finns några etablerade lokala klassiska kombinationer till italienska viner men här liksom så ofta förr blev det pannkaka när vi lyfter blicken. Ingen slump att jag aldrig blivit serverad ett italienskt vin på en *** restaurang. Funkar bättre till lokalt rustikt. Spanjacken var riktigt bra till maten, kanske därför att svensk premiumkossa ofta drar en del åt sina galiciska systrar.
Lindes de Remelluri Labastida 2010: 89-90 p
Vignalta Marrano Rosso del Veneto 2008: 87 p

ave atque vale

IMG_0107.JPG

Screen Shot 2016-04-01 at 20.43.55.png

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Efter en lång och hektisk dag med en inköpsrunda i Stockholm av saker till nystartat företag och själv kört bil tur och retur Karlstad - Stockholm - Karlstad, kommer jag hem, trött och kaffestinn. Då har min kära fru varit på bolis och köpt en halvflaska Chateau Mont-Redon och lite spansk chark som jag nu sitter och tuggar på.
Det, om något, är kärlek! :kyss:

Bearman

a´lea iacta est iterum
Chateau de Nages Cuvee JT 2012

179 pix när det begavs sig, dags att prova en alla flaskor som legat i källaren ett "litet" tag, ta tempen så att säga. Vinet kommer från Costieres de Nimes i södra Frankrike som ligger mellan Languedoc i väst och Rhône i öst. Vinet är gjort på 86 procent syrah och 14 procent mourvedre.

Vinet smakar inte som ett södra Frankrike vin utan snarare som ett norra Rhone vin. Mörkt röd i färgen och elegant Syrah doft. Doften är så där härligt örtig med inslag av kryddor, salmiak och mineral. Lång frisk eftersmak med inlindade syror. Smaken är medelfyllig med ett pepprigt, örtig avslut. Vidare smakar vinet av både röda och mörka bär, läder och salmiak. Kan lagras några år för den som vill, men dricks bra idag 88-90p. Finns fortfarande att köpa på SB för 209 kr (Nr 79917)

Många timmars väntan på schipbol för att ta kvällsflyget hem. Då upptäcker man en vinbar som serverar Bouchard 2012 Montrachet på glas, beställer ett litet smakprov och får - förmodligen av misstag - ett stort glas i stället. Sjunker ner i halvsittande ställning i en fåtölj med utsikt över flygplanen som lyfter och landar. Aftonsolen skiner genom panoramafönstret och det gnistrar till i druvsaften. Doppar näsan gång på gång i kupan. Tänker att chardonnay är nog ändå en av mina favoritdruvor...

Swedish

Medlem
Många timmars väntan på schipbol för att ta kvällsflyget hem. Då upptäcker man en vinbar som serverar Bouchard 2012 Montrachet på glas, beställer ett litet smakprov och får - förmodligen av misstag - ett stort glas i stället. Sjunker ner i halvsittande ställning i en fåtölj med utsikt över flygplanen som lyfter och landar. Aftonsolen skiner genom panoramafönstret och det gnistrar till i druvsaften. Doppar näsan gång på gång i kupan. Tänker att chardonnay är nog ändå en av mina favoritdruvor...

Helvete! Tog du 21.00 flighten? Hade varit kul att råkas... Missade helt den baren... Var iofs mest upptagen med att leta upp bitterballen till barnen...
Next time, då fan!!!

Helvete! Tog du 21.00 flighten? Hade varit kul att råkas... Missade helt den baren... Var iofs mest upptagen med att leta upp bitterballen till barnen...
Next time, då fan!!!
✈️
Tog 18.55. Bubbles seafood&wine bar heter stället. De hade både Montrachet och mouton Rothschild på glas samt en 3-glas flight av Taittingers mindre torra champagner (bl a nocturne och folie de la marquetterie) och sushi. runnings. Heja holland! Själv köpte jag droste chokladpastiller i storpack till de där hemma. Funderade på strömmingkylen ett par sekunder men kom sen på bättre tankar.

Inlägget ovan var fullt av allehanda inklistrade symboler med allmänt positiva och livsbejakande innebörd, som försvann i processen. Har inte lärt mig hur man editerar tidigare inlägg så därav denna post scriptum.

grappa

Medlem
Next time, då fan!!!
Kom också via Schipol igår kväll men till Gbg så tidigare antar jag. Men för att instämma, vilken bar var det? Nästa (kända) hemresa via Schipol 15 juni. Någon som känner att ta ett glas i den baren så finns jag där.

Toppen