Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Kom också via Schipol igår kväll men till Gbg så tidigare antar jag. Men för att instämma, vilken bar var det? Nästa (kända) hemresa via Schipol 15 juni. Någon som känner att ta ett glas i den baren så finns jag där.
Härligt! After work på schipbol med finewines.se - en modernare variant av munskänkarnas Brysselambassad. Lovar att posta nästa gång har vägarna förbi. Baren som jag tror hette bubbles seafood &wine bar låg precis innan man går in till gate c1-26, går inte att missa om man går förbi där!

grappa

Medlem
En intressant överraskning i form av denna spanjor!
20160402_063629[1].jpg

Härlig doft av tropiska frukter, en gnutta vanilj. Smak av tropisk frukt, äpplen och en svag kryddighet. Bra syra i balans med frukten. Dricker sällan spanska vita utom Alvarinho och Cava, detta gav mersmak. Påminner ganska mycket om en pinot gris men med lite fatkaraktär. 88 p.

Vino fino

Medlem
Chateau de Nages Cuvee JT 2012
Kan lagras några år för den som vill, men dricks bra idag 88-90p. Finns fortfarande att köpa på SB för 209 kr (Nr 79917)
Vad tror du om långlagring? Känns det fortfarande vitalt? Vid de tillfällen jag druckit har jag upplevt det som lite spretigt men några år i källaren verkar göra susen om jag tolkar dig rätt.

mnor

Medlem
Samlar ihop lite av det som jag druckit under den senaste månaden och inte skrivit om tidigare:

NV Lenoble BdB - Fruktig! Dominerad av gröna äpplen och citrus. En mycket trevlig champagne! 90 poäng. Dracks på restaurant Auguste i Paris, där man betalade 37 Euro för en trerätters lunch. Mängden Foie Gras som vi fick som förrätt, hade räckt för en hel måltid. Sedan höll huvudrätten där vi valde fisk och efterrätten också väldigt hög kvalitet. En lunch på Auguste om ni har vägarna förbi Paris kan varmt rekommenderas.

2010 Guigal Cote-Rotie Brune et Blonde
- Röda bär, plommon, vitpeppar, inslag av viol, lakrits och bacon. 90-91 poäng

2013 Guigal Crozes-Hermitage Syrah. Något lättare en Brune et Blonde och en hel del rökigare smak. Mörk frukt, bacon och lakrits 87-88 poäng.

NV Jacquart Rosé - Tänker inte skriva allt för mycket, en av de absolut sämsta rosé champagnerna (om inte den sämsta) jag druckit. 74 poäng

2006 Taittinger Comtes de Champagne
- En ung väldigt trevlig Comtes. Gröna äpplen, citron och toner av tropisk frukt. Ger nog övriga flaskor några år till, även om det blir svårt att hålla sig borta från flaskorna. Ytterligare en 2006:a som visar relativt mogna toner. Behöver nog komplettera upp med lite årgång 2006. 90 poäng nu, kommer att bli bättre.

2013 Mea Culpa Syrah - Plommon, mörk röd frukt, viol, anis och salt lakrits. I början dominerar den röda mörka röda frukten för att övergå till viol toner och avslutas med anis och saltlakrits. Sältan är ganska påtaglig i eftersmaken, dämpas dock efter ett längre tag i glaset. 89-90 poäng.
20160402_151535.jpg

Larseman

Medlem
Läskande frisk Rheingau-riesling till ugnsbakad lax med grönsaks-ceviche och vårlökscreme:
WP_20160402_005.jpg

2012 Wegeler Riesling Geheimrat "J" Spätlese Trocken
Gröna äpplen, kalksten, lite honung och ett uns petroleum i doften.
Liten sötma (som matchade chilin i cevichen lysande) inlindad i klingande syra och citrusfrukt. Fyllig och mjuk med lång eftersmak. Gott! (90p)

J

Joakim Staf

image.jpeg

Ytterligare ett bevis att det går att dricka en Barbera. Ett elegant vin, mjuk och silkeslen i konsistens med intensiva röda fruktsmaker och inslag av cederträ och köks kryddor. Den är medium till fyllig och fint balanserad med en stor yta märkt med kvardröjande kryddiga accenter. Måste börja köpa fler Barberor

Gurto

Medlem
Drack lite gott till middag med vänner igår. Tog inga noter men spottar ur mig lite från minnet:

Joseph Drouhin Bourgogne Chardonnay Laforêt 2013 (soppa på jordärtskocka och palsternacka med citron- och dillolja)
Doft: Gula äpplen, päron och lätt smöriga och rostade fatinslag
Smak: Relativt mogen/varm frukt men med bra fräschör och syra. Allt backas upp av lagom återhållsam fatfetma.
Bra och habil generisk Bourgogne som är snyggt balanserad och gör det den ska utan att överraska, varken extra postitivt eller negativt. 85p+

Passade bra till soppan

By Farr Shiraz 2012 (spareribs med creamed corn, cole slaw och baconfylld dubbelbakad potatis)
Doft: Generöst fruktig av röda bär - hallon, jordgubb -, tydliga gröna/stjälkiga inslag, rosigt parfymerad och animaliska, blodiga toner.
Smak: Relativt lätt, silkig och elegant med alla ovan nämnda inslag . Fin frisk syra.

Skitgott! Men inte alls vad jag hade förväntat mig av en australisk Shiraz; hade med all säkerhet sagt att detta var en generös Nya Världen-Pinot om jag druckit det blint. Men det var ju en trevlig överraskning så jag klagar inte på något sätt. 91p+

Kanske inte vad jag egentligen hade valt till cowboy-maten men även om det är ljust och elegant saknas inte rejält med josig fruktighet så det passade ändå riktigt bra till maten.

Håkan

Medlem
Dags att undersöka hur husets röda vin ter sig i nya årgången.
St Cosme Cotes du Rhone rouge 2015 (100% Syrah): Jodå, nya årgången känns stabil, ett litet uppryck i kraft, just nu väldigt ungt, nästan lite sprits i smaken, massiv av vitpeppar och en hel del söt röd frukt. Slutet är stramt med en bra syra. Helst skulle de här nog ligga till grillsommaren 2017 eller allra hellre 2020, men jag vet hur dålig karaktär jag brukar få, men jag kanske skulle köpa dubbel ranson. Gott, okomplicerat, vardagsvin. Årgången känns bättre än 2011-2015, ungefär som en blandning av 2009 och 2010.

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev lite halvdyr syrah från Australien i helgen. Gillar verkligen stilen och ambitionen med 2013 Innocent Bystander Syrah Mea Culpa från det svala området Yarra Valley i Victoria. Dracks till lite välhängd kossa med endast lite mozzarellasallad som tillbehör. Klart vettig kombo.

Skönt medelfyllig kropp, inte överdrivet pepprig, men det har en hel del kryddighet åt lagerblad och möjligen ett uns kryddpeppar. Fint mellanregister med svarta oliver, kakao, lakritsrot och katrinplommon. Möjligen även lite rostigt järn och rått kött i bakgrunden. Mycket välbalanserat med fokuserad och intensiv frukt. Bra syra och tannin. (90p)

Ett riktigt bra vin i en stil jag gillar mycket. Lite onödigt dyr kan jag tycka (strax över 400 pix på bolis).

Jag behöver utforska Australien mer känner jag, speciellt de lite svalare områderna. :)

Gurto

Medlem
Christmann Spätburgunder 2012 (Époisses, Camembert och Brillat Savarin)

Doft: Röda bär i form av jordgubbar, hallon och surkörsbär, några droppar blodgrape, vällagrad disktrasa, lite förkolnad ved, jordighet och lätt örtighet
Smak: Syrliga röda bär och lite trevlig bångstyrig beska. Allt i en medelfyllig och tanninmjuk kropp.

Bra bas-Pinot. Kanske lite ungdomligt bitsk och bitter för sig själv men fint sällskap till ost. Ge det några få år så är den lugnare och trevlig även utan föda till. 86p

Époisses (för vem trodde att några av de andra ostarna skulle kunna hävda sig i sällskap med denna?) mår bra ihop med PN men i och med ostens någon dominanta karaktär passar en enklare bättre - de finaste nyanser drunknar ändå i ostens härliga odör. Föredrar då tysk sådan med sin lite mörkfruktigare kropp och de där sura och beska dragen. Bourgogne i denna prisklass är ofta väl vattnigt och ogint.

Bearman

a´lea iacta est iterum
Ungt fruktigt vin som smakar vilda hallon, granatäpple, rabarber, körsbär och lite lakrits. Låter inte direkt som ett södra Rhone vin och det är det inte heller, fast druvorna är det.

Ett elegant vin med bra balans av mörk frukt, lite rökigt och kryddigt avslut. Elegant och fyllig, men ändå inte tung, men allt för ung i dagsläget. Skall bli kul att följa detta vin om några år, för det är det förtjänt. Idag 90p (93p). 6 kvar att följa...

Penfolds Bin 138 Shiraz Grenache Mataro 2013
(Mataro=Mourvèdre för de som inte är insatta)

Last edited:

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Igår kväll hade vi en liten Pelletributekväll nere på Vinkällaren Grappe. För de av er som är nytillkomna till forumet så var Pelle, eller Krug88 som han också var känd – på diverse pokersajter och här på forumet, en stor älskare av vin, speciellt champange, dräpande kommentarer och god mat. Han var en riktigt god vän som gjorde en exit för lite drygt två år sedan.
Av en ren slump visade det sig att två separata grupper hade beslutat sig för att ha Pellekväll den här veckan. När vi fick reda på detta så slog vi våra kloka huvuden, och fina vinpåsar, ihop. Resultatet var like jävla gott som det var förvånansvärt städat och återhållet. Syftet var drickande och ej provande så inga anteckningar fördes. Spellistan såg ut som följer:
1. Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru – deggad 2008 viket, gissar vi, ger ett basår runt 2002. Väldigt fet, rund och god. Mognadstoner med en skarp syra. Ett väldigt trevligt vin till mångas förtret, för ägaren är ett arschle. Ägaren av egendomen alltså. Inte han som tog med flaskan. Han är jättetrevlig.
2. Diebolt-Vallois Fleur de Passion 1999. Ett vin som jag med bestämdhet hävdade att jag aldrig hade druckit förut. Ett vin som också bekräftar att även champagne behöver luft för att komma igång. Ingen av oss listade ut vad detta var även om det blev självklart när vi fick veta vad det var. Bra syra, ren, snygg och ung och väldigt god när den vaknade. Och jag har druckit den tidigare.
3. Jaquesson Vauzelle Terme 2002. Väldigt bra och väldigt svårt att gissa vad det var.
4. Cuvée William Deutz 1990 – ett vin som visar att inte alla champagner från 90 är till döden komna. :D
5. Cristal 1973 på magnum – en flaska som fått en kyss av livet. Bubblorna var borta med ibland visar det bara vilka otroligt bra viner champagne är i botten. Den här var sagolik att dricka även som ett stilla vin. Mognadstoner, javisst. Men inte på långa vägar over the top. Knäckig och god. Smarr!
6. Benoit Ente Chassagne-Montrachet "Les Houillères" 2008 – ett av kvällens två viner som inte var champagne. Jag och @Keen tänkte att champagnedrickarna kanske ville prova något annat – bredda vyerna lite. Pelle drack inte heller bara bubblor så det var bara passande. Ruskigt koncentrerat, smakrikt och framförallt ungt vin. Om @Keen hade några flaskor kvar så borde han lägga undan dem.
7. Penfolds St. Henri Shiraz 2012 – ett av mina favoritviner från Penfolds. Gjort med i princip samma druvblandnings om Grange, med lika bra frukt – igen "i princip" – men lagrat på gamla franska fat istället för nya amerikanska. Ett enastående vin som blir magiskt med 20 års lagring. Det här fick knappt fyra. Och det behövde sina timmar på karaff. Silkigt, fruktigt, kompakt och smarr.
8. Pierre Peters Cuvée Speciale 1996 som tyvärr var korkad. Kvällens enda kork. Kränkningen.
9. Pol Roger Cuvée Winston Churchill 1999. Tårdrypande god. Winston levererar fan alltid.
10. Krug 88. En hommage till mannen själv. En av de bästa flaskorna jag druckit av detta legendariska vin. Vanil, kokos, tropisk, enorm koncentration. Så jävla snygg. Flaskan var enligt uppgift köpt direkt på huset.

Sen blev det en burgare och en TT på PA.

image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Last edited:

Elvis

Medlem
Tack för trevliga anteckningar, @Jimmy Forsman! Håller helt med om att Krug 1988:an var helt sagolik.

Ett väldigt trevligt vin till mångas förtret, för ägaren är ett arschle. Ägaren av egendomen alltså. Inte han som tog med flaskan. Han är jättetrevlig.

Tack. ;)

3. Jaquesson Vauzelle Terme 2002. Väldigt bra och väldigt svårt att gissa vad det var.

Jag vill inte skryta, eller också vill jag det, men jag plockade faktiskt den blint. På näsan associerade jag först till La Cote Faron men det stämde inte riktigt i munnen och då gissade jag på Vauzelle Terme.

Synd på korken! Men gud vilka flaskor! Får nog försöka på mig att få tag i någon Krug!

Krug Collection 1988 bör släppas snart...

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Tack för trevliga anteckningar, @Jimmy Forsman! Håller helt med om att Krug 1988:an var helt sagolik.

Tack. ;)

Jag vill inte skryta, eller också vill jag det, men jag plockade faktiskt den blint. På näsan associerade jag först till La Cote Faron men det stämde inte riktigt i munnen och då gissade jag på Vauzelle Terme.

Krug Collection 1988 bör släppas snart...

Du var väldigt duktig igår. :D

Toppen