Igår kväll hade vi en liten Pelletributekväll nere på Vinkällaren Grappe. För de av er som är nytillkomna till forumet så var Pelle, eller Krug88 som han också var känd – på diverse pokersajter och här på forumet, en stor älskare av vin, speciellt champange, dräpande kommentarer och god mat. Han var en riktigt god vän som gjorde en exit för lite drygt två år sedan.
Av en ren slump visade det sig att två separata grupper hade beslutat sig för att ha Pellekväll den här veckan. När vi fick reda på detta så slog vi våra kloka huvuden, och fina vinpåsar, ihop. Resultatet var like jävla gott som det var förvånansvärt städat och återhållet. Syftet var drickande och ej provande så inga anteckningar fördes. Spellistan såg ut som följer:
1. Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru – deggad 2008 viket, gissar vi, ger ett basår runt 2002. Väldigt fet, rund och god. Mognadstoner med en skarp syra. Ett väldigt trevligt vin till mångas förtret, för ägaren är ett arschle. Ägaren av egendomen alltså. Inte han som tog med flaskan. Han är jättetrevlig.
2. Diebolt-Vallois Fleur de Passion 1999. Ett vin som jag med bestämdhet hävdade att jag aldrig hade druckit förut. Ett vin som också bekräftar att även champagne behöver luft för att komma igång. Ingen av oss listade ut vad detta var även om det blev självklart när vi fick veta vad det var. Bra syra, ren, snygg och ung och väldigt god när den vaknade. Och jag har druckit den tidigare.
3. Jaquesson Vauzelle Terme 2002. Väldigt bra och väldigt svårt att gissa vad det var.
4. Cuvée William Deutz 1990 – ett vin som visar att inte alla champagner från 90 är till döden komna.
5. Cristal 1973 på magnum – en flaska som fått en kyss av livet. Bubblorna var borta med ibland visar det bara vilka otroligt bra viner champagne är i botten. Den här var sagolik att dricka även som ett stilla vin. Mognadstoner, javisst. Men inte på långa vägar over the top. Knäckig och god. Smarr!
6. Benoit Ente Chassagne-Montrachet "Les Houillères" 2008 – ett av kvällens två viner som inte var champagne. Jag och
@Keen tänkte att champagnedrickarna kanske ville prova något annat – bredda vyerna lite. Pelle drack inte heller bara bubblor så det var bara passande. Ruskigt koncentrerat, smakrikt och framförallt ungt vin. Om
@Keen hade några flaskor kvar så borde han lägga undan dem.
7. Penfolds St. Henri Shiraz 2012 – ett av mina favoritviner från Penfolds. Gjort med i princip samma druvblandnings om Grange, med lika bra frukt – igen "i princip" – men lagrat på gamla franska fat istället för nya amerikanska. Ett enastående vin som blir magiskt med 20 års lagring. Det här fick knappt fyra. Och det behövde sina timmar på karaff. Silkigt, fruktigt, kompakt och smarr.
8. Pierre Peters Cuvée Speciale 1996 som tyvärr var korkad. Kvällens enda kork. Kränkningen.
9. Pol Roger Cuvée Winston Churchill 1999. Tårdrypande god. Winston levererar fan alltid.
10. Krug 88. En hommage till mannen själv. En av de bästa flaskorna jag druckit av detta legendariska vin. Vanil, kokos, tropisk, enorm koncentration. Så jävla snygg. Flaskan var enligt uppgift köpt direkt på huset.
Sen blev det en burgare och en TT på PA.