Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
image.jpeg

Läser man CT så får man inga höga förväntningar på detta vinet. Men det här är väldigt gott! God 2009a med snygga integrerade fat. Klassisk smak fast i en lite yppigare stil. Drickfärdig men fortfarande i en rätt ung fas. Valde mellan Bordeaux och Bourgogne till kvällens tjocka revben och det här var definitivt ett bra val!

Larseman

Medlem
Väldigt roligt att återknyta bekantskapen med en gammal favorit:
WP_20160406_001.jpg

2010 Pizzulin Denis Colli Orientali del Friuli Schioppettino di Prepotto
Långt namn på ett kul vin. Blev en liten favorit för några år sedan, men senaste flaskan som dracks för ett och ett halvt år sedan var riktigt dålig. Var rädd för att vinet hade sett sina bästa dagar men en flaska blev ändå kvar i källaren.
Togs fram ikväll till en Gnocchi med en ragu på nöt- och fläskfärs och grönsaker. Perfekt!
Vinet är nog ännu lite bättre än vad vi minns, lite mognadstoner har adderats till de mörka frukterna, kryddorna, violen och sötlakritsen. Massor med syra gör vinet väldigt matvänligt, röda bär typ lingon eller skogshallon och en frisk klunkbarhet som gjorde att hela flaskan nästan gick åt trots att det bara är onsdag :rolleyes:
Nu var det trist att det var sista flaskan :(

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Själv smuttar jag på lite överblivna slattar. Så mycket tråkigare än att öppna nytt :(
Med frugan på jobb i Stockholm hann ju även jag både titta in på forumet och öppna en flaska i form av 2012 Sondraia. Inte så mycket mer att tillägga i saken än vad som redan skrivits på forumet, solkysst italienare var det väl någon som sa :) -Hög klunkabilitet, gott som fasen men väl generiskt. Finns roligare italienare i den prisklassen men det är ju trots allt onsdag så 89-90 pinar ska den väl ha :).
Ensamhemmavinaren är ibland den bästa vinaren börjar jag inse...

Vino fino

Medlem
Dags för ett smakprov från senaste australiensiska leveransen. Var tvungen att prova Mollydooker igen, ett par år sen sist, lite ofokuserad då, försökte vara väldigt objektiv nu, trots att det inte serverades blint. Fokus på BLIC. Serverade också bägge vinerna till maten tillsammans med en Pomerol ’10 till lammkotletterna. Det vanliga icke-empiriska babblet om att kraftiga viner kräver kraftig mat (Kronstam, SB, et al) bevisades empiriskt återigen vara falskt. Inte för att jag behövde mer bevis, det var mer för att jag ville vara snäll mot Mollydooker och ge henne ännu en chans. Överlägsen vinnare var Margaret River. Inte ett spår av Råbert. Faktum är att med erfarenheten tycker jag att Margaret River producerar verkligt unik Cab. Resten av världen, inklusive Coonawarra, gör varianter/kopior av Pauillac, men den röda frukten och höga syran utan kryddiga toner är ett verkligt unikt uttryck av denna druva.

Brygon Reserve Bin 8888 2012: Parfymerade röda toner, hängmörat kött, rostad ek, gröna fuktiga blad. Drar åt chilensk premium i munnen med sval svartvinbär, hallon, perfekt balans med ett litet hugg av skyhög syra. Ren. Fläckfri. Inget kaffe, ingen tobak, ingen ceder, ingen cigarr, ingen jord, bara rena fruktaromer från Cab. 90+ p.

Mollydooker The Boxer Shiraz 2013:
“Broad, spicy and dense at the core, with plum and blackberry fruit playing against toasty, spicy overtones and polished tannins as the finish persists. Drink now through 2019.” -Wine Spectator, 91 points

Nicks.com.au - "Totally opaque inky black core with a deep dark purple black hue. Ripe dark plum, blackberry and liquorice aromas bound from the glass followed by some toasty vanillin oak and spice. Rich and lavish with a voluptuous texture the palate features a flamboyant flavour profile of ripe blackberry and dark plum followed by some liquorice with a toasty oak overlay and spicy finish. Velvet smooth tannins. Superb power and richness with long dark plum, ripe blackberry, liquorice and spicy toasty oak aftertaste.Drink over the next 4-5 years (2014-2020). 96 pts

Wonderful! (Lite senare: Cahors: This wine is referred to as the “French Malbec”). Dallaswinechick.com

Best Value Red Wine in the World! Robert Parker. (2006)

@Vino fino
Björnbär, ek, söt malo, svartpeppar, heta övertoner som drar åt aromatiska kolväten. Blå och röd frukt i gomen, ganska hög syra och en del skalsyra också, fet, pepprig. Det som var lätt oroande tidigare blir katastrofalt motbjudande när den heta elaka alkoholen förvränger allt, domnar smaklökarna, och förstärker smaker och bismaker. Lång eftersmak? Jajamensan. Tänk dig att du baddar munnen med Xylocain och sen tar en stor klunk Johnny Walker svart. Världens sämsta valuta från ett rött vin? Absolut en kandidat, men då har vi inte ens närmat oss Velvet Glove. 70p

IMG_0124.JPG

kayaker

Cyklist
Dags för ett smakprov från senaste australiensiska leveransen. Var tvungen att prova Mollydooker igen, ett par år sen sist, lite ofokuserad då, försökte vara väldigt objektiv nu, trots att det inte serverades blint. Fokus på BLIC. Serverade också bägge vinerna till maten tillsammans med en Pomerol ’10 till lammkotletterna. Det vanliga icke-empiriska babblet om att kraftiga viner kräver kraftig mat (Kronstam, SB, et al) bevisades empiriskt återigen vara falskt. Inte för att jag behövde mer bevis, det var mer för att jag ville vara snäll mot Mollydooker och ge henne ännu en chans. Överlägsen vinnare var Margaret River. Inte ett spår av Råbert. Faktum är att med erfarenheten tycker jag att Margaret River producerar verkligt unik Cab. Resten av världen, inklusive Coonawarra, gör varianter/kopior av Pauillac, men den röda frukten och höga syran utan kryddiga toner är ett verkligt unikt uttryck av denna druva.

Brygon Reserve Bin 8888 2012: Parfymerade röda toner, hängmörat kött, rostad ek, gröna fuktiga blad. Drar åt chilensk premium i munnen med sval svartvinbär, hallon, perfekt balans med ett litet hugg av skyhög syra. Ren. Fläckfri. Inget kaffe, ingen tobak, ingen ceder, ingen cigarr, ingen jord, bara rena fruktaromer från Cab. 90+ p.

Mollydooker The Boxer Shiraz 2013:
“Broad, spicy and dense at the core, with plum and blackberry fruit playing against toasty, spicy overtones and polished tannins as the finish persists. Drink now through 2019.” -Wine Spectator, 91 points

Nicks.com.au - "Totally opaque inky black core with a deep dark purple black hue. Ripe dark plum, blackberry and liquorice aromas bound from the glass followed by some toasty vanillin oak and spice. Rich and lavish with a voluptuous texture the palate features a flamboyant flavour profile of ripe blackberry and dark plum followed by some liquorice with a toasty oak overlay and spicy finish. Velvet smooth tannins. Superb power and richness with long dark plum, ripe blackberry, liquorice and spicy toasty oak aftertaste.Drink over the next 4-5 years (2014-2020). 96 pts

Wonderful! (Lite senare: Cahors: This wine is referred to as the “French Malbec”). Dallaswinechick.com

Best Value Red Wine in the World! Robert Parker. (2006)

@Vino fino
Björnbär, ek, söt malo, svartpeppar, heta övertoner som drar åt aromatiska kolväten. Blå och röd frukt i gomen, ganska hög syra och en del skalsyra också, fet, pepprig. Det som var lätt oroande tidigare blir katastrofalt motbjudande när den heta elaka alkoholen förvränger allt, domnar smaklökarna, och förstärker smaker och bismaker. Lång eftersmak? Jajamensan. Tänk dig att du baddar munnen med Xylocain och sen tar en stor klunk Johnny Walker svart. Världens sämsta valuta från ett rött vin? Absolut en kandidat, men då har vi inte ens närmat oss Velvet Glove. 70p

Visa bifogad bild 6771
Som den syraälskare jag är så är jag förtjust i Leeuwin Art Series Cabernet Sauvignon. Jag tycker att den höga syran gör det till ett fantastiskt matvin.

MartinE

Medlem
Chateau Musar 1999: En viss oro infann sig innan jag ens fått ur korken. För den samma visade sig nämligen vara så genomdränkt av vin att det sipprade ut små droppar från den när jag torkade av flaskan - trots att den senare var stående. Vinet verkade dock inte ha tagit någon skada, utan visade upp sig från sin till synes bästa sida! Färgmässigt påminde den väldigt mycket om en pinot noir. Utvecklad (på gränsen till mogen) och kryddig doft med tydlig fatkaraktär och något stalliga toner. Inslag av katrinplommon, (över)mogna körsbär, tobak, läder, kakao, kanel, lakrits och soja. Utvecklad och kryddig smak av körsbär, tobak, kakao och fat. Trots ganska kort luftning - här syftar jag inte på den läckande korkbiten i flaskhalsen utan på min sista minuten-dekantering en kvart innan middagen - kickade vinet igång anmärkningsvärt snabbt! Lika anmärkningsvärt tappade det dock en hel del kraft och karaktär redan efter 3-4 timmar i karaff. Det är möjligt att min läckande kork påverkade utvecklingen, men beter sig alla flaskor av Chateau Musar 1999 så här finns det absolut ingen anledning att spara på dem! Till slutsatsen: Det här är ett jäkligt bra vin och jag lämnar utan att tveka 90 p!

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Härligt! After work på schipbol med finewines.se - en modernare variant av munskänkarnas Brysselambassad. Lovar att posta nästa gång har vägarna förbi. Baren som jag tror hette bubbles seafood &wine bar låg precis innan man går in till gate c1-26, går inte att missa om man går förbi där!
-På rakt motstående sida från leksaksbutiken inflikar småbarnspappan som jobbar enligt syntaxen, först leksak, sen ett glas bra Barolo på Seafood & Wine.

J

Joakim Staf

En av #grugan favoriter i repris. Denna "Rabaja" blir bara bättre för varje år. Deras Riserva snäppet bättre. Rubinröd färg med granat höjdpunkter. Doft av torkade körsbär och rosenblad kompletteras med undertoner av lakrits, vanilj och kryddor. På gommen, är detta vin medelfyllig och rik med smak av syrliga körsbär, rosenblad med en lång, imponerande finish. Tur att man köpt på sig ett 20-talet flaskor till källaren av deras Barolo och Barbaresco

image.jpeg

chambertin

Medlem
En av #grugan favoriter i repris. Denna "Rabaja" blir bara bättre för varje år. Deras Riserva snäppet bättre. Rubinröd färg med granat höjdpunkter. Doft av torkade körsbär och rosenblad kompletteras med undertoner av lakrits, vanilj och kryddor. På gommen, är detta vin medelfyllig och rik med smak av syrliga körsbär, rosenblad med en lång, imponerande finish. Tur att man köpt på sig ett 20-talet flaskor till källaren av deras Barolo och Barbaresco

Visa bifogad bild 6778
Snygga naglar @Joakim Staf :)

gece

Man vänjer sig.
Häromdagen: Provning på tema centraleuropa (vilket ska utläsas i stort sett som "gamla Österrike-Ungern"), som jag både (lite) fruktat och (mest) sett fram emot. Sjukt kul, börjar bli lite sugen att sätta tänderna i min samling slovenska naturviner som ligger och förgås i källarn...

IMG_20160405_190414.jpg

1. Vitt. Ganska generisk doft av gröna äpplen, päron, sten. Lite oljig i munnen, toner av boket äpple, grapefrukt. Skulle kunnat vara riesling på aromerna tänker jag, men syran är väldigt tunn för det. Krusbär och nässlor tycker resten av provningsdeltagarna, typisk Sauvignon Blanc, fast även SB borde väl ha piggare syra? Gott men kanske inte superhäftigt.
    2013 Baloun Rulandské Modré Blanc (Morava, Tjeckien). 100% Pinot Noir - en tjeckisk BdN, alltså. När drack du senast en?
  2. Orange, något grumlig. Syrlig doft (ja jag vet att man inte känner syra i doften på riktigt) av apelsin - färsk zest, kanderad dito, artificiell smak därav, hela registret - och lite honung. I munnen, bittermandel, blandade kryddor (oklart vilka) och vi har även en del blommighet. Viss strävhet avslöjar att vinet sett en del maceration (vilket vi iofs redan visste från färgen...). Riktigt gott!
    2012 Radikon Slatnik (Friulia, Italien). 80% Chardonnay, 20% Friulano, 3 veckor maceration och ~1 år på 350l-fat av gammal slavonsk ek.
  3. Klar orange färg. Stallig, oljig doft, med stendamm, citron och uppenbar men samtidigt snygg ek. Härligt läskande syra, måttlig strävhet, lite karljohansvamp och röda äpplen på slutet. Grymt bra!
    2009 Roxanich Antica Malvazija (Istra, Kroatien). 100% Malvazija Istarska, 60 dagars maceration, 5 år på franska fat av varierande storlek (mellan 7m³ - 3,8m³). Storebrorsan till mitt storslagna magplask alltså, så här i efterhanden känns handlaget med eken ganska lika. Skulle tagit denna istället...
  4. Vitt. Nötig doft (Kürbiskernöl och valnötter), vattenfärger och ek. I munnen grapefrukt, vanilj, lakrits, lite tam syra.
    2011 Spiegelberg Somlói "Nászéjszkák Bora" (Somlói, Ungern). Juhfark, hárslevelű och furmint i okända proportioner. Jäst långsamt (~1 år) på gamla 500l-fat och sedan lagrat ytterligt 12-16 månader på samma fat.
  5. Mörk röd. Odefinierbar mörk frukt, grön paprika. Stram, slank och lite cederträd på avslutet. Någon form av Cabernet måste det väl vara...
    2012 Frettner Cabernet Franc (Soproni, Ungern). 100% CF. Skulle må bra av att ligga till sig ett tag.
  6. Transparent röd. Blåbär, vattenfärg, lingondricka på näsan, som är rätt återhållen. I munnen lite lakritstoner, lite tunn alt. knuten (eller ska vi säga "burgundisk" för att vara diplomatiska?).
    2012 Wetzer Kékfrankos (Sorproni, Ungern). 100% Kékfrankos. Lagrat på gammal ek 14 månader.
  7. Något transparent mörkröd. Saftig, generös doft med allehanda mörk frukt och någon slags gröna toner, valnöt?. I munnen svartvinbärsblad, grapefrukt, lite kryddig/pepprig. Lättgillad men seriös.
    2011 Muhr-van der Niepoort Spitzerberg (Carnuntum, Österrike). 100% Blaufränkisch.
  8. Avslutningsvis, något sött. Gyllengul färg med lite lite koppartoner. Saffran, äpplen, lite funkig (svett?), kåda. Bra balans, mycket söt men kanonsyra.
    2012 Weingut Landauer Eiswein Blaufränkisch (Burgenland, Österrike). 100% Blaufränkisch - en söt BdN alltså.
Kvällens WOTN för mig blev Roxanich, även om Radikon inte var pjåkig. På röda sidan var det jämnt skägg mellan Frettners CF och Spitzerberg BF.

Utöver detta har jag även nosat på:

2010 Pelissero Barbaresco Vanotu. Djävulskt bra inledningsvis, rik och bred fruktpalett men med fokus på rött, lite rökig (mellan nylagd asfalt och rökt korv) med stänk av nyponsoppa. Slöt sig dock snabbt och hårt som en björnsax.

2002 McGuigan The Shortlist Sémillon
. Bra, friskt citronig syra, lite vaxig i munnen med stendamm och tropisk frukt. Känns klart yngre än 14 år; är gott men inget att skriva en roman om.

2000 Château Montus Cuvée Prestige. Doft av plommon och körsbär, samt blodapelsin, cognac (dvs ekad druvsprit), rök och stalliga toner. I truten får vi även mynta, eukalyptus, kaffe, sous bois, tobak, pennväss och salt. Som om en Merlot från Bordeaux och en Oz-Shiraz fick ett grinigt kärleksbarn som flyttade ut på franska landsbygden.

Daniel A

Administratör
Återigen i London. Återigen ett besök på The Remedy! Inte konstigt att jag blivit stammis...

nQBXypb.jpg

2012 Thibaud Boudignon, Les Fougeraies - Savenniéres
Övermogna päron, smått ylligt, pinjenötter, äppelskal, blöt sten, honung och i bakgrunden även en något oväntad men tydlig ton av fänkål och lakrits. Stört bra och spännande nos. På tungan mycket honung (utan sötma), äppelskal och något tämligen dominerande jag inte kan identifiera (kanske är det såhär blöta stenar smakar?). Det är ett tungt vin, men väldigt lent, trots en markerad syra i bakgrunden. Väldigt ungt, men väldigt väldigt gott och drickbart redan. Eftersmaken är lång och citrusintensiv, vilket är extra spännande eftersom jag inte hittar några tydliga citrusmarkörer i varken doft eller smak i övrigt. I eftersmaken dyker även lakritsen upp igen. Fantastiskt nu, med all potential att bli magiskt senare. 92p.

2011 Jean Bourdy, Rouge - Côtes du Jura
1/3 Pinot Noir, 1/3 Poulsard, 1/3 Trousseau.
Väldigt genomskinlig och rödlätt färg. Lätt skitigt, övergivet stall, klarbär, hallon, gamla fat. Mycket syrliga bär på tungan, markerat skitigt och bara allmänt jättetrevligt. För mig är det här någon form av knäpp (men mycket vacker) avkomma som bildats när elegant Bourgogne träffade naturvinshipster Beaujolais en varm sommar, i en avskild lada… Skitsnyggt vin, med allt vad det innebär. Intressant nog lättare än savvenn ovan. 90p, lätt.
Har mest smakat Chateau-Chalon signerat Jean Bourdy. Det här var det första, men långt ifrån sista röda!

2012 Cantina Giardino, Gaia - Campania Fiano
Målarfärg, aceton som dominerar till en början. När det blåser bort träder ohemula mängder citronskal, grapefrukt, äppelskal, bittermandel (?), rabarber och äppelcider(vinäger) fram. På tungan är det mest rabarber, äppelciderkaraktär och småskitigt. Strukturen är extremt elegant och vinet är så jäääävla fint. Det här bland det bästa vinet med orange färg jag smakat. Tycker det slår såväl Dario Princic som Josko Gravner på fingrarna. 92p delar jag gärna ut!

1987 D’Oliveiras, Reserva Boal - Madeira
Kvällens avslutning. Och vilket avslut sedan! Här finns också lite aceton, men på ett väldigt behagligt och väntat sätt (fråga inte). Mycket russin, mycket torkad aprikos, nötter blanat med honung som sedan fått rostas lite lätt i ugnen. Det är varmt, det är behagligt, det är “halvung” boal! Åhhh, det är så bra. Lite kanderad apelsin, samt ett släng citron finns där också - fram för allt på tungan. Ganska lätt i munnen (jämfört med, tja, äldre och tyngre madeiror), med fantastisk avslutning. Intensiteten är ändå anmärkningsvärd. Kul att födelseåret imponerar! 93p? 93p!

Madeira som WOTN har ju hänt tidigare, men satan i gatan vilken nivå det låg på vinerna! :D

Edit: jag valde Bourdy och madeiran från vinlistan. De andra två serverades i någon form av halvblint stuk.

Pontus

Medlem
2004 Penfolds Bin 389 Cabernet Shiraz. Det är verkligen intressant att se hur ett vin kan utvecklas av lagring. Tidigare följde jag en annan väldigt bra årgång, 1996. Vis av erfarenhet vet jag att vinet "kräver" ungefär ett decennium i källaren och håller i minst två decennier (beroende på lagringstemperatur naturligtvis, men som ett riktmärke). Ungt är detta vin ingen rolig historia - för mycket fruktsötma och tanniner, überkoncentrerat, överextraherat, och med noll komplexitet. Men efter ca 10 år går vinet in i en annan fas. Frukten tunnas ut, och syran och komplexiteten kommer fram. Doft av svarta vinbär, plommon, sötlakrits och björnklister. Smak av mörk frukt, plommon och sötlakrits. Lång eftersmak. Syran är relativt hög och faten är snyggt integrerade. 91p+.

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
2013 Black Stallion Cabernet Sauvignon fick en väldigt tuff uppgift igår, det fick nämligen agera referens till Cornerstone. Båda ligger i samma prisklass och den svarta hingsten är dessutom en självklar rekommendation när man vill tipsa om riktigt bra CS från Napa för en liten peng. Ett riktigt bra inslag i bolagets ordinarie sortiment.

Hur gick det då?

Den svarta hingsten är klart mer renfruktig och snäll med mycket rostade fat. Inslag av svarta vinbär, plommon, korinter, tobak och mjölkchoklad. Fylligt med aningen söt och generös frukt. Hur gott som helst, men det känns ändå blekt och slätstruket jämfört med konkurrensen som är avsevärt mer komplex, stram och koncentrerad. Black Stallion har klart tydliga vibbar åt en bra malbec från Argentina, vilket jag inbillar mig att jag hade gissat blint. Fortfarande en stark rekommendation i sin prisklass även om det hamnar ett par pinnar bakom Cornerstone. (89p)

Mattias Schyberg

Administratör
2004 Penfolds Bin 389 Cabernet Shiraz. Det är verkligen intressant att se hur ett vin kan utvecklas av lagring. Tidigare följde jag en annan väldigt bra årgång, 1996. Vis av erfarenhet vet jag att vinet "kräver" ungefär ett decennium i källaren och håller i minst två decennier (beroende på lagringstemperatur naturligtvis, men som ett riktmärke). Ungt är detta vin ingen rolig historia - för mycket fruktsötma och tanniner, überkoncentrerat, överextraherat, och med noll komplexitet. Men efter ca 10 år går vinet in i en annan fas. Frukten tunnas ut, och syran och komplexiteten kommer fram. Doft av svarta vinbär, plommon, sötlakrits och björnklister. Smak av mörk frukt, plommon och sötlakrits. Lång eftersmak. Syran är relativt hög och faten är snyggt integrerade. 91p+.
Kul! Kommer att testa St Henri '04 ikväll. Ser framemot att prova en perfekt mogen aussi-shiraz av bättre slag. Har faktiskt ingen direkt erfarenhet av just det. :)

LeChat

Medlem
image.jpeg

Då var det äntligen dags att prova en Escombro 2013! Vinet får ju en ganska jobbig uppgift när förväntningarna är skyhöga redan innan man dragit korken. Såhär efter ett litet provsmak så tycker jag att det är mycket gott men inte så säreget att det ska få någon kultstatus. Koncentrerat, mörkfruktigt, god lakrits och lite bokna äpplen i avslutningen. Jag tycker att det finns stor likhet med Leon Barrals Jadis, framförallt 2011.
Summa summarum: Escombro är ett jättegott vin som kanske inte är jätteunikt i sig men tillhör den skara viner som kännetecknas av att ha ett unikt uttryck.

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 6784
Då var det äntligen dags att prova en Escombro 2013! Vinet får ju en ganska jobbig uppgift när förväntningarna är skyhöga redan innan man dragit korken. Såhär efter ett litet provsmak så tycker jag att det är mycket gott men inte så säreget att det ska få någon kultstatus. Koncentrerat, mörkfruktigt, god lakrits och lite bokna äpplen i avslutningen. Jag tycker att det finns stor likhet med Leon Barrals Jadis, framförallt 2011.
Summa summarum: Escombro är ett jättegott vin som kanske inte är jätteunikt i sig men tillhör den skara viner som kännetecknas av att ha ett unikt uttryck.
Tråkigt att det inte blev en större upplevelse än så :(

Rexel

Medlem
Lite fantomenvin ikväll (min frus namn på denna lite mytomspunna producent)
2008 Lorenzo Accomasso Riserva Rocche
image.jpg

Ett riktigt doftvin, precis som 2007. Lite mer stängd i både doft och smak mot 2007, men har bara haft det i glaset 15 minuter och får återkomma lite senare under kvällen.
Just nu mogna röda bär, lakrits, kanel, läder, tobak, lite sötma....grym näsa.
Torra tanniner åt det kraftigare hållet, känns först lätt i munnen, sen lite het, men inget som stör mig.
Finns körsbär, röda bär, lakrits, tobak och en lång eftersmak(tog en sipp för 3-4 minuter sedan och känner fortfarande smaker i munnen ) men känns lite stängd. Ska bli kul att följa under kvällen.
Lite svårbedömd, men för varje sipp så växer det och vet inte riktigt var detta slutar i poängskalan, men just nu inte under 94-95 pinnar.....grymt vin:)

Toppen