Det här med att ha lärt känna lite halvknäppt vinfolk i London är ju rätt fantastiskt ändå. Nedan följer, i kronologisk ordning, ett litet vinäventyr som varade i en sådär 8-9 timmar. Sannolikt lite väl långt för att någon ska orka bry sig, men so be it! Ytterligare en 100p-kväll var det i alla fall.
1984 Domaine Jean-Louis Chave - Hermitage
Lätt tegelfärgad. Asfalt, örtigt, kummin, lingon och tranbär. Medium syra, lena tanniner. Lite trött ändå. Stört bra, men…
91p.
1985 Domaine Jean-Louis Chave - Hermitage
Sacré bleu! Den här stal rampljuset från 84an! Även den här lätt tegelfärgad. Komplext som tusan, något svårflörtad. Jag hittar läder, kummin, lagerblad, oregano, blårbär/slånbär. Det finns mycket mer, men jag saknar referenser för att beskriva det. Syran är väldigt pigg, tanninerna är avrundade och väldigt lena. Det är mycket trevliga lingon och tranbär på tungan, med lite lagerblad i bakgrunden. Eftersmaken är en dröm. Ett vin att komma ihåg, och en ynnest att ha haft nöjet att prova.
94p.
1988 Marc Sorrel - Hermitage
Kraftigt örtig, gammalt läder, svarta vinbär, något sluten. Mer örter, läder och halvtorkade lingon på tungan. Även den här stört elegant. Runt och välpolerat som tusan. Nästan löjligt lättdrucket, med tyvärr en något kort eftersmak.
91p.
1995 Paul Jaboulet, La Chapelle - Hermitage
Märkbart kraftigare än de andra tre! Köttigt, typ salami, tungt örtigt, svag tobak, slåbär och svartpeppar. Det mesta i nosen återkommer på tungan + lite kummin och fänkål. Det är mörkt och tjockt, fortfarande pigga tanniner men syran är inte på topp. Lååååång eftersmak. Ett vin som sjunger på alla sätt och vis, helt klart!
93p.
Min snabba slutsats, efter att aldrig (såvitt jag vet) ha smakat Hermitage tidigare är att Hermitage är sjukt jävla nice.
Onwards!
1989 Antinori Tignanello - Toscana IGT
Wow. Riktigt kraftigt. Svarta vinbär, färska örter, sandelträ, björnbär, nysågad gran (??), uns pennväss. Seriöst fylligt, perfekt balans. En hel del mörk frukt, uppbackat av de färska örterna. Finns definitivt mer här, men jag klarar inte av att sätta namn på det. Helt sjukt bra.
93/94p.
2014 Tissot, Patchwork Chardonnay - Côtes du Jura
Smörade popcorn, vindruvor (eh), generiskt fruktigt. Något enkelt. Mest bara popcorn på tungan. Mnja.
84p.
2013 Gaëlle et Jérôme Meunier - Puligny-Montrachet
Charonfrukt, lychee, allmänt supertropiskt fruktigt, klena citrusskal, vaga fat. Magisk näsa! Smaken lever inte riktigt upp till första intrycket. Frukten är där, men inte lika utpräglad. Gott, men inte lika komplext som den ger sken av. Lite kort i syran dessutom. Fortfarande riktigt bra!
90p
1995 Rossignol Trapet, Petit Chapelle - Gevrey-Chambertin 1er cru
Ledsen. Svaga bär, soltorkad gräsmatta. Viss struktur finns ju där, men näe, ganska dött. Meh!
73p.
2007 Clarendon Hills, Astralis - Clarendon
Så. Jävla. Tjockt. Helt jävla packat med frukt och fat. Tanninerna skriker. För ungt. Nej. Bara nej. Det är sannolikt ett riktigt stort vin, men… Inte nu. Inte än på väldigt länge.
80p.
2007 Lopez de Heredia, Viña Cubillo - Rioja
Kräftspad deluxe, läder, körsbär. Riktigt slankt och elegant. Läder, dill och gamla fat på tungan. InstegsLopez levererar!
87p.
2014 Bodegas Borsao, Tres Picos Garnacha - Campo de Borja
Bläck, körsbär, rått kött, läder, cigarr. Förstår inte riktigt vad som händer i min mun. Typ lufttorkad (osaltad) skinka, definitivt tungt fruktigt. Balanserad syra och tanniner (båda höga, och i behov av tid på rygg). Väldigt drickbart redan dock.
89p.
2004 Ch. Langoa Barton - St. Julien
Blyerts, halm, mörka bär, inte helt öppen. Behagligt sträv, balanserat. På tungan är det piggt, men återigen något sluten. Den som ändå hade tid att vänta…
89p som den är.
2003 Ch. Haut-Batailley - Pauillac
Märklig doft av violpastiller, något kemiskt, körsbär, svarta vinbär, örter i bakgrunden. Balanserat och gott. Fantastisk eftersmak.
90p.
Ungefär vid det här laget har alkoholen började påverka omdömet rätt ordentligt. Jag går med på att testa följande två viner:
2011 Rossignol Trapet - Chambertin Grand Cru
Tungt, köttigt. Det är typ som att köra ansiktet i en svettig schäfer. Vadfan? Kryddigt är det också. Nosen återkommer på många sätt i munnen. Tanninerna är lena, men syran är hög. Ett häftigt vin, men jag förstår inte riktigt vad det är jag dricker. Gott, med reservation.
90p?
2012 Rossignol Trapet - Chambertin Grand Cru
Hårdostkanter som legat och torkat en vecka i köket… “Djuriskt” här också, någon form av bär finns i glaset. Luktar typ umami. Kaossyra, markerade tanniner. Eftersmaken är lång som faaaan. Förstår fortfarande inte!
90p?
Visst inser jag att det här är två riktigt bra och välstrukturerade viner. Men jag har väldigt svårt att ta till mig det! När jag fick se priset så kan jag ju lätt säga att jag gråtit floder om jag stått för kalaset. Vad i hela världen… (inte för att kvällen varit särskilt billig tidigare). Så det var väl lika bra att dra vidare till lite hemtrakter:
2004 Jean Bourdy, Château-Chalon
Ja, jag tar ju banne mig inte en helt flippad vinkväll i London utan en CC!
Stark koncentrerad doft av kryddor, spiskummin, torkad ingefära, nötter (mandel, valnötter), oliver, äpple, citrongräs, lite hav och kanske lite solvarm sandstrand (men det är väldigt fritt fylleassocierat. Sådant som händer). Inte särskilt tydliga oxiderade toner, även om de definitivt finns där. Vansinnigt intensivt i munnen, med mycket av ovannämnda som återkommer på tungna. Ett stort vin. Dracks över flera timmar, och klarade av rumstemperatur riktigt bra. Fungerade dessutom kalasbra till såväl göskinder som kalvköttbullar.
93p.
2008 Domaine des Marnes Blanches, Vin Jaune
Ett referensvin är ju ett måste. Luktar WC-anka (fuck?!), curry, äpple, oxiderat och generiskt nötigt. Hög syra, viss strävhet. Rätt nice (bortsett från ankan), men tappar väl en del i jämförelsen med Bourdy. Slätstruken eftersmak, tyvärr. Får väl bli
89p, men “objektivt” sämsta vin jaune jag smakat.
2014 Scholium Project, Steverjan, Rocky Hill Vineyard - Sonoma Mountain
100% Pinot Gris. Någon form av orange/rosé-aktighet över det hela.
Kraftigt kemiskt - aceton -, behagliga och riktigt tilltalande jordgubbar och smultron. Definitiv tanninnärvaro. Ascoolt!
89p.
Scholium Project känns som någon ett syskon till Pyramid Valley!
Vid det här laget var det dags att sluta dalta och plocka in WOTN!
1912 D’Oliveiras, Verdelho Reserva
Tappad på flaska 2013. Varit öppen sedan slutet av november 2015.
Fyller halva baren med sina magiska aromer. Torkade dadlar, aprikos, kanderad apelsin, lite ingefära, markerad “gammal målarlåda”, vagt nötigt, lite karamell, och allmänt “jordigt”. Typ allt återkommer på tungan, och smak efter smak avlösar varandra på ett helt makalöst sätt. Riktigt långt avslut som sjunger hela vägen ner i strupen. Min referenspunkt för gammal verdelho är D’Oliveiras 1890, och jämfört med den framstår det här som ganska ungt och bråkigt. River verkligen i munnen med sin intensitet. Den tunga chokladefterrätten har inte en chans. Har alltså smakat bättre, men den här typen av vin spelar verkligen i en egen liga.
95p.
Efter det här var det liksom svårt att fortsätta. Det kändes liksom inte riktigt som att det fanns så mycket mer en kväll rimligtvis kunde erbjuda. Men, icke då! Det fick bli ett fyrfaldigt konstigt avslut.
NV Gonzales Byass, Quina Miel, dulce
Enligt utsago: “it has been open forever, and was old and dusty to begin with. The guy in the store in Jerez seriously told me to reconsider when I bought it to the counter.”
Russin, russin, russin, gammal betongkällare, banankartonger, jordgubbssylt, honung, lim. Smakar mest russin och honung, och är rätt gott, faktiskt. Betyg? Nä…
NV Jean Bourdy, MacVin
16,5 %, 2/3 druvmust blandat med marc.
Markerad druvsprit! Dammig heltäckningsmatta, stendamm, jordgubb, gammal kartong, fenol. Otroligt mycket jordgubb och smultron på tungan, och påminner ingenting om doften. Så jävla gott!
NV Jean Bourdy, Galant des Abbesses
16 %. 2/3 druvmust som värmts i en kopparpanna i ett dygt tillsammans med 25 hemliga kryddor (efter recept från 1579…), tillsammans med 1/3 marc.
Luktar ALLA SAKER. Lakrits, anis, fänkål, svagt enbär, nejlika, ingefära, pepparkaka, muskot, jordgubb. Riktigt lent och fint. Vilken grej!
Borde skaka fram ett par lådor och få alla jag känner att välja det här framför glögg!
NV Jean Bourdy, Vieille Fine - Marc de Franche-Comté
Rödlätt färg, tydlig fatlagring. Jävlar i min låda vilken alkoholig doft. Lätt bärigt och alkoholvarmt med lite hav och persikor. Samma smaker i munnen. Bränner fint men är oväntat lent. Stört bra marc!
Och här önskar jag på många sätt att kvällen faktiskt hade tagit slut. Men nog fan blev det ytterligare några glas vin. Noter från dessa är fast i dimman och kommer aldrig träda fram i ljuset. Nästa London-vistelse ser ut att bli i juni. Jag bör nog förbereda mig redan nu…!