Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Fick prova ett väldigt intressant vin igår på Norda (ping @frida linden). En druvblandning bestående av callet (50 %), cabernet sauvignon (20 %), merlot (20 %) och syrah (10 %) från Mallorca. Biodynamiskt. Fan, det är ofta bra vin är gjort med biodynamiska principer inser jag med en bitter eftersmak i munnen. Snart blir jag väl troende också och börjar bära foliehatt! :eek:

image.jpeg

Nåväl, det är inget märkvärdigt vin som så, men väldigt kompetent för en prislapp strax över tvåhunkan. Mörka körsbär, tobak, lakrits, ceder och kryddskåp dominerar inslagen. Välbalanserat vin med bra intensitet och härlig struktur. Relativt fylligt. Fick det blint och vandrade runt i Spanien (främst Priorat), Toskana (bdx-blend) och Washington State (bdx-blend). Väl värt en vinnörds surt förvärvade slantar. 89-90p

Ni hittar vinet här om ni känner er nyfikna. :)

image.jpeg

2012 Toni Gelabert Pla i Llevant fangos negre

Vino fino

Medlem
Lite korta noteringar från gårdagens US vs RoW, ~300 sek, Cab, PN, Cha:

Doudet P-V Les Pins 2012: Ordentligt med ek, lite reduktion, vitkål, gröna plommon. Inte så lång. Bggne? Rätt god, ändå, om ej superkoncentrerad. 90p.

Stag's Leap WC Karia 2013: Röda äpplen, röd frukt, måste vara Napa, bättre konc, lite skalsyra. Sänks lite av alkoholhettan. 90p

Le Riche reserve 2013: Mitt vin, kände snabbt igen profilen med viol, ceder, och stram återhållen frukt, gammaldags klassisk. En av de bästa cabbarna från SA, tycker jag. Men behöver tid. 90p+.

Lohr Hilltop Paso Robles 2012: följaktligen måste detta vara US, och borde vara Napa, med en hel del hallon, asiatiska kryddor. Intressant profil, frukten gränsar åt godisbutik men går inte över gränsen. Vore kul med 10 års lagring. 90p+.

Marimar Torres Masia 2012: fin komplex doft med många lager, härligt stram, hög syra, rätt balans mellan skogsaromerna och den rena frukten. Bra konc, lovar mycket. Jag gissade att nästa var min Pinot så då borde detta vara Napa, men väldigt burgundisk. Inte Napa-typisk men attans god. 93p+

Akitu A1 2013: labb-aromer, kemiska trädgårdshallon, lite annat men inte så mycket att jubla över. Tunn, anemisk, kort. Gissar att detta är min NZ och (återigen) börjar jag seriöst fundera på om jag helt ska sluta handla Pinot från Kiwi. Ständiga besvikelser. 88p

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Marimar Torres Masia 2012: fin komplex doft med många lager, härligt stram, hög syra, rätt balans mellan skogsaromerna och den rena frukten. Bra konc, lovar mycket. Jag gissade att nästa var min Pinot så då borde detta vara Napa, men väldigt burgundisk. Inte Napa-typisk men attans god. 93p+
Marimars vingård ligger i Sonoma, nästan så långt bort från gränsen till Napa man kan komma, så den borde inte vara Napa-typisk ;). Fick La Masia Pinot och La Masia Chardonnay 2013 till katalansk skaldjursgryta hos Marimar i förrgår, Pinoten var faktiskt det vin som passade bäst till maten.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vilken rolig provning :) jag har funderat på ett köp av Heitz, det här gjorde mig inte mindre sugen!
Jag skulle nog avråda från den Napa Cab som finns på systembolaget nu - den är bra, men man kan ha roligare för de pengarna. Slå på stort och köp en Martha's eller i alla fall en äldre årgång av Napa eller Trailside. Alternativt, försök få tag på Heitz Zinfandel: "lika bra" som Napa-cabben till halva priset.

grappa

Medlem
Blandat till middagen.
20160416_173002[1].jpg
20160416_172945[1].jpg

Riojan från 2004: Härlig stallighet, bra tanniner och syra i fantastisk balans. Till maten solklar vinnare för både mig och frun, för mig även utan mat.
Amaronen från 2008: Utan mat bra fruktighet, tanniner och syra. Vaniljtoner och plommon. Till maten (plommon och vitlöksspäckad skinkstek med ugnsrostad potatis och svartavinbärsgele) alldeles för söt.
Öppnade dessutom en Casal di Sera, Verdiccio, 2008 igår. Den har legat i källaren några år och fått en härlig oxidationston, cideräpplen i mängd! Frun gissare på torr Tokajer och sa blä. Jag tyckte det var oerhört intressant. Rekommenderar att lägga in ett par flaskor i källaren och vänta 6-10 år. Riktigt kul! (Om man gillar oxiderade viner.)

Jos

Medlem
Fick prova ett väldigt intressant vin igår på Norda (ping @frida linden). En druvblandning bestående av callet (50 %), cabernet sauvignon (20 %), merlot (20 %) och syrah (10 %) från Mallorca. Biodynamiskt. Fan, det är ofta bra vin är gjort med biodynamiska principer inser jag med en bitter eftersmak i munnen. Snart blir jag väl troende också och börjar bära foliehatt! :eek:

Visa bifogad bild 6883

Nåväl, det är inget märkvärdigt vin som så, men väldigt kompetent för en prislapp strax över tvåhunkan. Mörka körsbär, tobak, lakrits, ceder och kryddskåp dominerar inslagen. Välbalanserat vin med bra intensitet och härlig struktur. Relativt fylligt. Fick det blint och vandrade runt i Spanien (främst Priorat), Toskana (bdx-blend) och Washington State (bdx-blend). Väl värt en vinnörds surt förvärvade slantar. 89-90p

Ni hittar vinet här om ni känner er nyfikna. :)

Visa bifogad bild 6882
2012 Toni Gelabert Pla i Llevant fangos negre
Käkade på Volt(maten var kanon) och körde vinpaketet som du säkert hört är "naturligt".... 3 vita och 2 röda varav 2 vita var bra(ena riktigt bra) men övriga inte bra... De två röda var katastrof. Ena röda luktade på riktigt avlopp...

grappa

Medlem
Lite korta noteringar från gårdagens US vs RoW, ~300 sek, Cab, PN, Cha:

Doudet P-V Les Pins 2012: Ordentligt med ek, lite reduktion, vitkål, gröna plommon. Inte så lång. Bggne? Rätt god, ändå, om ej superkoncentrerad. 90p.

Stag's Leap WC Karia 2013: Röda äpplen, röd frukt, måste vara Napa, bättre konc, lite skalsyra. Sänks lite av alkoholhettan. 90p

Le Riche reserve 2013: Mitt vin, kände snabbt igen profilen med viol, ceder, och stram återhållen frukt, gammaldags klassisk. En av de bästa cabbarna från SA, tycker jag. Men behöver tid. 90p+.

Lohr Hilltop Paso Robles 2012: följaktligen måste detta vara US, och borde vara Napa, med en hel del hallon, asiatiska kryddor. Intressant profil, frukten gränsar åt godisbutik men går inte över gränsen. Vore kul med 10 års lagring. 90p+.

Akitu A1 2013: labb-aromer, kemiska trädgårdshallon, lite annat men inte så mycket att jubla över. Tunn, anemisk, kort. Gissar att detta är min NZ och (återigen) börjar jag seriöst fundera på om jag helt ska sluta handla Pinot från Kiwi. Ständiga besvikelser. 88p

Visa bifogad bild 6884 Visa bifogad bild 6885 Visa bifogad bild 6886
Har testat Akitu och min tolkning är ett den behöver några år i källaren. Vad tror du?
För att kalla den en besvikelse sätter du ändå 88p. Hur tänkte du här?

Vino fino

Medlem
Marimars vingård ligger i Sonoma, nästan så långt bort från gränsen till Napa man kan komma, så den borde inte vara Napa-typisk ;). Fick La Masia Pinot och La Masia Chardonnay 2013 till katalansk skaldjursgryta hos Marimar i förrgår, Pinoten var faktiskt det vin som passade bäst till maten.
Borde skrivit Kalifornien;). För Oregon var det aldrig tal om. Men som sagt, mest av allt ett väldigt bra vin, betydligt bättre än tidigare versioner, tycker jag. Kanske börjar stockarna få lite ålder.

Vino fino

Medlem
Har testat Akitu och min tolkning är ett den behöver några år i källaren. Vad tror du?
För att kalla den en besvikelse sätter du ändå 88p. Hur tänkte du här?
Jag tror inte att den någonsin kommer rättfärdiga 291 riksdaler, men jag kan givetvis ha fel. 88 poäng är dålig valuta för en knapp trehundring. Tycker generellt att NZ är gravt övervärderat (numera), inte bara på Pinot-sidan. Vi provade blint och alla runt bordet var överens om att detta var en mycket tunn Pinot med artificiella toner. Har hänt alltför ofta de senaste åren med nästan all NZ som provats blint, vitt, rött, SB, Chard, Pinot, Syrah, Cab Franc, Bdx-blandningar. Tyvärr har den asiatiska efterfrågan stigit dem åt huvudet. Tror jag.

Larseman

Medlem
Ikväll blev det en enkel grek som har blivit liggande några år i källaren
2009 Kir-Yianni Ramnista
Blint är det en solklar Nebbiolo, troligen från Barbaresco eller kanske Gattinara eller Valtellina. Ljust röd med en underbar doft av nypon, rosor, röda vinbär och exklusiv herrparfym (sandelträ). Hög syra, fina och markerade tanniner, läskande och väldigt matvänligt.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ännu en dag med ett potentiellt nekro-vin med höga parker-poäng mot en ung förmåga:
raymond hansel 2002.jpg

2013 Raymond Vineyard & Cellar Chardonnay North Coast chardonnay: doft av citrus, ostronskal och trocadero, torrt, stramt, massor av citrus, lite mineral, ett uns av tropisk ananas, bra vin 89p (sambon säger 90p)
2002 Walter Hansel Winery Chardonnay Estate, doft av honung, bivax, färska tallskott, (över)mogen galiamelon, andra tropiska frukter och rostat bröd med massor av smör. smak av torkade aprikoser, tallskott, honung, melon och bivax. Stramt med massor av syra och ingen som helst sötma - vansinningt gott. Parker gav det här 91p och jag vågar inte mer än att hålla med, eftersom jag saknar erfarenhet av vita viner, sambon kan bättre och säger 94-95p.
Nekro vinner på knock än en gång

Magnus L

urydhtfilgukj
IMG_20160417_094906.jpg

Liten spontanprovning igår.

Marc Pesnot La Boheme 2014
Senskördad Melon de Bourgogne som legat sur lie ca 9 månader. Väldigt seriös Muscadet med mycket jäst, lite bokna äpplen och tropisk frukt i näsan. Fet kropp, bra syra och torrt, friskt avslut. Bra intensitet! Riktigt gott vin! Tyckte egentligen inte riktigt att syra var där, men gissade ändå på Jura Chardonnay.

de Moor Bourgogne Aligote 2013
Trevlig men lite anonym doft, mycket gula äpplen, citrusfrukt, lite smörighet och lite stenighet. Hög, väldigt trevlig syra, bra kropp och bra intensitet. Ett gott vin, men kanske lite tråkigt.

Portal del Priorat Somni 2013
Bläckig, nästan svart i färgen. Väldigt djurisk doft med massor av cirkusdjur, mörka väldigt mogna bigarråer och sötlakrits. Bläckigt även i smaken, relativt låg syra, generös frukt men väldigt torrt i avslutet. Ingen direkt strävhet. Kul vin, men saknar lite fräshör och blir snabbt lite svårdrucket. Blint var jag inne på Mourvedre dominerad sydfransos. Avfärdade killen som gissade på Priorat som idiot, "på tok för mycket färg".

Ganevat Poulprix
Gamay från Beaujolais producerat i Jura. supergeneriskt naturvin. Väldigt trevlig doft med mycket surölskänsla, sura bär, funk och syrad kål. Väldigt slank och lättdrucket, med bra balans och mindre surkart än doften hotade med. Saknar lite intensitet och läng. Gott!

Domaine Michel Gros Vosne Romanée Premier Cru Clos des Réas Monopole 2011
Vansinnigt mycket bränt gummi är det första som kommer ur glaset. Doftar som glödande stål! Tog en stund innan vinet hämtade sig och det reduktiva hade vädrats bort. Så småningom lyckades vi iallafall gissa oss fram till Pinot och Bourgogne. Mycket fat, stor del nya fat. Syrligare frukt som drar åt körsbär och tranbär och en del gröna toner. Tydlig syra, ganska stramt och väldigt torrt. Hög intensitet och för att vara en pinot ganska fylligt. Smarrig, men behövde verkligen luftas en bra stund. Den lite snipiga årgången skiner igenom en aning, men inget som stör.

Winzerverein Brauneberg Brauneberger Juffer Riesling Auslese 1976
Väldigt mogen med tydlig bärnstensfärg. Finns dock en hel del liv kvar både i doft och smak. Brynt smör, lite petroleum, mogna citroner och bokna äpplen. Bra syra, liten sötma och bra intensitet. Var säkerligen bättre för 15 år sen, men fortfarande väldigt njutbart!

chambertin

Medlem
På hemmafronten dracks det Bdx igår i form av 2005 Ch Branaire-Ducru:
Uj uj vad blyg den var i början och goda 2-3 timmar efter öppnandet. Vill egentligen inte någon gång under kvällen ge ifrån sig ngt som skvallrar om årgångens kvaliteter. Det finns en nästan överdriven ceder-ton som backas upp av tydliga svarta vinbär och på slutet lite bigarråer och stjärnanis. Förvånande lätt och inte förrän på slutet blir det någorlunda komplext. Smaken också ganska lätt men med utsökt balans men inte med den täthet och uthållighet i eftersmak som man blivit bortskämd med från några andra Bdx -05 från Médoc. Blir 91P och då är jag lite snäll.
IMG_0942.JPG

Mattias Schyberg

Administratör
Note to self: Man skall aldrig köpa vin från Bordeaux på bolaget utan att ha gjort sin hemläxa!

2008 Château Tour de Pez
249 pix är möjligen inte särskilt mycket stålar för en bdx och förväntningarna bör vara måttliga i den prisklassen, men här blev jag besviken ändå. Tunt och ganska menlöst med låg intensitet. Klassisk karaktär men med mer korinter än svarta vinbär ihop med ceder och lite dammiga inslag. Ganska mycket målarlåda, jord och mörk choklad.

Aromen levererar men i munnen så duger det inte. 100-150 pix hade varit ett rimligt pris för en så pass vardagsmässig upplevelse. Trist :( 87p

image.jpeg

chambertin

Medlem
Note to self: Man skall aldrig köpa vin från Bordeaux på bolaget utan att ha gjort sin hemläxa!

2008 Château Tour de Pez
249 pix är möjligen inte särskilt mycket stålar för en bdx och förväntningarna bör vara måttliga i den prisklassen, men här blev jag besviken ändå. Tunt och ganska menlöst med låg intensitet. Klassisk karaktär med mer korinter än svarta vinbär ihop med ceder och lite dammiga inslag. Ganska mycket målarlåda, jord och mörk choklad.

Aromen levererar men i munnen så duger det inte. 100-150 pix hade varit ett rimligt pris för en så pass vardagsmässig upplevelse. Trist :( 87p

Visa bifogad bild 6900
Det här ser ju ut som hemläxan @Mattias S . Typiska självstudier !:)

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

Frun överraskade med lite blindprovning i helgen. Hon tänkte sätta dit mig. Hon tycker att jag har blivit snobbig på sistone och tänkte få mig på fall.

Proseccon plockade jag direkt och sa att det var en ganska god päronsoda som barn säkert skulle gilla (75p). Cavan fick dock bättre omdöme. Cremant från Alsace eller Bourgogne. Chardonnay- eller pinot blanc-baserad druvblend. Helt ok för max 100 pix. Aningen brödigt med lite hav och honung, men mest persika. (81p)

Dåligt bubbel är verkligen så trist att klockorna stannar!

Bearman

a´lea iacta est iterum
Provade detta vin med lite mögelost till efterrätten. Har många ch9dp i källaren, dock de flesta från 2010, och de -10 som jag provat har varit mycket bra, dock allt för unga i dagsläget. Vinet jag provar idag är en mellanårgång nämligen -09. Årgången är inte dålig, men jag har blivit lite besviken när jag provat viner tidigare från -09. Lite tunna i frukten och lite eldiga (mycket alkohol). Jag tror dock att de också liksom -10 behöver mer tid i källaren. -09 kan bli riktigt elegant om några år. Vinet doftar och smakar av både mörka och mycket röda bär, björnbär, hallon, körsbär med ett örtigt och kryddigt avslut. 87p

2009 Château La Nerthe Châteauneuf-du-Pape

#grenachelover

Toppen