Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Ser underbart ut :)
Var det lika kul som du trodde?!
JA! Ratchet & Clank är kung! Visst, ett bra Zelda-lir smäller högre, men det är fortfarande helkul med lite lagom "vuxen" humor. Vinet var dessutom utsökt. Fint strukturerat med mörk frukt i bra balans samt med inslag av bacon, peppar och järn. Läckert. 89p

Mer färgglada plattform- och äventyrsspel till folket!

kayaker

Cyklist
Meda Cocillana-Etyfin NV
Doftar i princip ingenting, men jag är å andra sidan inte i optimalt skick för att känna dofter. I munnen är det kryddigt med lite citrus. Alkoholen är förvånansvärt lite markerad trots en alkoholhalt på 96%. Lite tjock konsistens och lite grumligt. Lång eftersmak, huvudsakligen beroende på att allt inte följer med när man sväljer. Svårt att matcha till mat, men Strepsils citron kan kanske funka.

Attachments

• IMG-20160421-WA0002.jpeg
    IMG-20160421-WA0002.jpeg
    34 KB · Visningar: 362
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Meda Cocillana-Etyfin NV
Doftar i princip ingenting, men jag är å andra sidan inte i optimalt skick för att känna dofter. I munnen är det kryddigt med lite citrus. Lite tjock konsistens och lite grumligt. Lång eftersmak, huvudsakligen beroende på att allt inte följer med när man sväljer. Svårt att matcha till mat, men Strepsils citron kan kanske funka.

Dagens asgarv, tack :D krya på dig!

Mats

Gone todash....
Meda Cocillana-Etyfin NV
Doftar i princip ingenting, men jag är å andra sidan inte i optimalt skick för att känna dofter. I munnen är det kryddigt med lite citrus. Alkoholen är förvånansvärt lite markerad trots en alkoholhalt på 96%. Lite tjock konsistens och lite grumligt. Lång eftersmak, huvudsakligen beroende på att allt inte följer med när man sväljer. Svårt att matcha till mat, men Strepsils citron kan kanske funka.
Gällande årgång har även en lagom dosage av morfin, är nog den du identifierar som den där kryddigheten i munnen.

Krisman

Medlem
Reichstrat von Buhl Wachenheimer Mandelgarten Riesling Trocken 2012.
Halmgul färg som börjar få en gyllene ton. Druvtypisk och kanske områdestypisk lite gulaktig frukt och tydlig mineralig doft där petroleumtonen börjar komma smygande.
Krispigt, citronzest och en hint av gul frukt, mandel och tydlig en mineralitet. Lång eftersmak.
Det här är Krismans cup of tea!

image.jpeg

gece

Man vänjer sig.
På Vinbaren serveras 2014 Domaine Marc Morey & Fils Chassagne-Montrachet 1er Cru "En Virondot" på glas, tyvärr hade jag bestämt mig för att dricka riesling men tjålade lite (med vilket jag menar en hel del) från sällskapet och kan konstatera: Så jävla bra. Citron, hyacint, tulpanstjälk och sten. Man börjar dregla vid första sniffen. Dreglar fortfarande lite, såhär ett par timmar efter, faktiskt. Hög syra men det anas inte ett uns av någon form av ungdomlig kantighet, det är ljuvligt väl sammansatt och balanserat. Skolboksbourgogne på bästa tänkbara sätt.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Frågade om de hade något DOLCE till ostbrickan, och deras svar:
image.jpeg

Mitt svar:
Ett glas av varje, tack.
一グラスずつお願いします。
2004 Sulé från Piemonte var så inåt bombens djädra bra!!! 96-98p och jag har adressen till den japanske återförsäljaren. Makalöst vin!
2005 Coutet var också riktigt bra, med den Sauternska kryddigheten då den är som bäst. Även om Coutet ofta är lillebrorsan, så i denna årgång är det en stolt, reslig snubbe som man får i glaset. Mumma! Ca 93p på min skala.
Cerruti's Moscato var extremt typisk, men inte med i kvällens match.

...sen tog vi taxi till Milestone Bar där två thailändare hade avslutat en flaska Glen Grant (?) 60 yrs just innan vi kom. Jag avnjöt en kavalkad av olika tappnibgar och fat av Caol Isla. Värdig avslutning på en kunglig kväll. Eller en typisk vardagslväll.

Fredagsmys som i en liten ask :)

Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sittning på Sushi sho med Delux sake-paket, bästa var Kozaemon Sakura, en natur-sake som hade både grön-gul banan, blommor och len syra
Den bästa sushirestaurang som vi frekventerar i Tokyo ligger i Alasaka och heter Sushi Chou, 鮨兆。På japanska så uttalas SH som i "käre vän" med ett imaginärt "s" innan, medan CH uttalas som om där fanns ett "t" innan. Vet du vilka kanji de använder till namnet? Har du några bilder? Finns en webbplats?

Ett gott saké-paket är alltid gott, så ni måste ha njutit kungligt :)

Hade fö en mckt god vän över för att fira SAKURA (körsbärsblomningen) för ngn vecka sedan som var mycket skeptisk mot saké, men redan efter den första barens hop-plock av sakéer fick vi över honom in i älska-fållan. Efter den sakéblöta veckan var tvungen torka upp nästan en HEL vecka!

Personligen är det så BEFRIANDE att slippa alla dessa djefwla syrarika drycker som bara ger näsblod. Uwwah!

Last edited:

MagnusB

Medlem
Ls Torre Brunello di Montalcino Grym, lätt brunello, med härliga körsbär, rosor och runda tanniner, behöver lite luft och ev lite oxkött för att blomma ut till ett fantastiskt vin

Attachments

• image.jpeg
    image.jpeg
    44,8 KB · Visningar: 184

Vino fino

Medlem
Lite blandat nysläppt:

Pewsey Vale The Contours 2010

Tydligen går skiljelinjen mellan “Museum” och standard vid sju års ålder, för 09:an släpps nu globalt på fria marknader som “Museum” medan jag dricker monopolets 10:a utan proveniens som antikvitet…. nåväl, fortfarande ung, tajt, återhållen sval tjockolja blandat med lime och kvitten. Gött. Men behöver nog 20 år till. Tyvärr. 89+

Amadio (Cab) 2012
Urmoderliga omfamnande varma toner av röd-svart frukt, ceder, rostat kaffe. Ingen balettdansös direkt men många lager av smaker och hela härligheten räddas av bra syra och ren, klar frukt. Herregud det känns som man är tillbaka till mitten på 90-talet, en urstark australiensare för en tvåhundring? När hände det senast? Bara det att balansen är bättre numera, kören sjunger tonsäkert, ingen har spräckt högtalarana. 91+

Schubert Marion 2012
Håpp. Tungsint syltig godisbutik, lite asiatiska kryddor från en tveksam billig kinakrog. Klen syra, jolmig frukt. Nya Zeeland fortsätter övertyga… suck. Allvarligt talat?? 87-88p

Zuccardi finca Piedra Infinita 2013
Har sedan två besök chez Zuccardi varit skeptisk till denna kapitalstarka bodega som gjorde det lätt för sig med dyr ek, dyra produktionsmetoder, och influgna Råbert-certifierade konsulter. Men det var dags att prova den nya generationen.
Gammaldags, Cahors-lik profil med ganska mycket blöta löv, gödselstack, svartpeppar som backas upp av kraftig mörk plommonfrukt. En hel del ek, dyr malo, blyerts, seriösa toner, mjuk och fin balans. Halvvägs där— återhållen frukt och mängder av matiga toner. Saknas bara lite kortare malo och mer extrem bort-med-tassarna-produktion som kallar fram syran och de mer parfymerade tonerna. Detta är premium Mendoza men det saknar avantgarde Mendoza i form av vildvuxen höghöjds-blommighet och den naturligt skyhöga syran. Platsar ännu inte i samma division som Zorzal och Catenas experimentviner. 92p

IMG_0158.JPG

Detta är premium Mendoza men det saknar avantgarde Mendoza i form av vildvuxen höghöjds-blommighet och den naturligt skyhöga syran.

Visa bifogad bild 6934

Primo. Vilken välskriven recension. Kort. Kärnfull. Pregnant metaforik. Trovärdig. Nyhetsmässigt innehållsrik.

Secundo. Jag tror du på ett snyggt sätt fångar några generella trender för dessa fyra typer/appelationer. Tycker mig se rieslingproducenter på södra halvklotet försöka konkurrera med Europa genom billigare möjligheter till långlagring (jmfr en del gamla caves i Östeuropa) både på fat, eller som här, i flaska. Förmodligen en kombo av mer kapitalstarka investerare och billigare land. Syftet: visa upp komplexitet och inte bara jobba med billigare generiska viner. Aussieviner: fler och fler viner hit till Europa som inte bara är dyr bacon. Även i bolagets BS hör och häpna. NZ pinot: jag har under en lång tid förundrats över att svennebanan och flera högt vördade vingurus i detta avlånga land idealiserat PN från NZ så till den milda grad att de helt bortsett från svalklimatsjänkare, norditalienare, tyskar, fransktalande pinnar utanför bourgogne. De är ju för f-n inte ens billiga längre - i alla fall inte de bästa vingårdsvinerna från c.otago, martinborough etc. och mest träffande: malbecerna från mendoza. Den fruktansvärda ekspåns-tråkighet som alla de stora firmorna i stort sett hyvlat i sina viner. Och nu, den försiktiga rörelse bort från Rollands mest galna experimentlusta som ändå är på gång - där man minst anar det! För tio år sen var det ofta de litet billigare malbecerna som var bäst då de hade sluppit ekfrack. Nu finns det hopp!

Tertio. Vilka är dina bästa malbecer? (Har du smakat Altos L. Hormigas vista flores?) de bästa australiensarna? (vad säger du om Langmeil, Teusner, Mac Forbes, By Farr?)

Quarto. What a rant!! Jag borde lyssna mer och snacka mindre...

chambertin

Medlem
Frågade om de hade något DOLCE till ostbrickan, och deras svar:
Visa bifogad bild 6931

Mitt svar:
Ett glas av varje, tack.
一グラスずつお願いします。
2004 Sulé från Piemonte var så inåt bombens djädra bra!!! 96-98p och jag har adressen till den japanske återförsäljaren. Makalöst vin!
2005 Coutet var också riktigt bra, med den Sauternska kryddigheten då den är som bäst. Även om Coutet ofta är lillebrorsan, så i denna årgång är det en stolt, reslig snubbe som man får i glaset. Mumma! Ca 93p på min skala.
Cerruti's Moscato var extremt typisk, men inte med i kvällens match.

...sen tog vi taxi till Milestone Bar där två thailändare hade avslutat en flaska Glen Grant (?) 60 yrs just innan vi kom. Jag avnjöt en kavalkad av olika tappnibgar och fat av Caol Isla. Värdig avslutning på en kunglig kväll. Eller en typisk vardagslväll.

Fredagsmys som i en liten ask :)
Gott att se att du fortfarande är kvar på vinbanan @StefanAkiko !:)
Drack en Sud -82 för en vecka sedan och tänkte på dig och @Mats när den rann nerför strupen.

Toppen