Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2012 Beringer Private Reserve. Öppnade flaskan och kände en riktigt bra fruktig-, ek- och lätt rökdoft men även lite syra som stack till i näsan. Mycket riktigt fanns den där vid en första testsipp varpå vinet fick stå och luftas på karaff ca 4 timmar tills de hade integrerats. Vinet levererar en bra fyllig fruktighet, smaken är lite smörig och man känner ek karaktären. Därefter övergår smaken i en rökighet och lång intensiv lite eldig avslutning. En klar favorit som når högt på skalan av årets druckna vita viner. 93p utan tvekan.
 

Daniel A

Administratör
Med ojämna mellanrum beställer jag och en kompis lite essencia från tokaji.com och/eller tokajneum.com. När lådan anländer är det ju ett ypperligt tillfälle att korka upp och ställa ett par kaossöta skapelser mot varandra.

rAYYXYI.jpg


2000 Kovács Kálman, Tokaji Essencia

4 % alkohol
600 gram socker/liter
Oklart vilka druvor, men alla från vingården Kiraly-Mály.
Helt ofiltrerad, på nivån att det ser ut som att det ligger små druvrester i flaskan… Säljaren nämnde att för vissa flaskor kan det vara nödvändigt att köra “vinet” genom en tesil. Så var inte fallet här, lyckligtvis.
Doften här är helt uppåt väggarna konstig. Vagt kemisk, lite målarfärg, blandning av elegant marc och robust armagnac. Inte mycket till vin inte. Hittar bara vaga toner av russin och lite torkade körsbär. Absolut en besvikelse - kanske är den bara sluten, och öppnar upp sig om ett halvår eller så.
Men i munnen händer grejer! Det finns inte en enda gemensam nämnare med vad som hände i nosen. Kraftigt citrusfruktigt, apelsin och torkade dadlar är huvuddragen. Intensiteten i denna trögflytande vätska är enorm, och syran är bortom denna värld - tänk lemonad. Efter ett tag dyker även ingefära och honung upp. Allt som allt en något märklig och motsägelsefull upplevelse. Bra, intressant och minnesvärt dock. 93p.

Nästa vin var definitivt huvudattraktionen för kvällen. Eszencia är ovanligt till att börja med, och en toppårgång från Sovjettiden är kanske inte som att fånga en enhörning, men de växer inte heller på träd. Förväntningar var höga.

1968 Pauleczki-vin, Tokaji Essencia

2 % alkohol
15,5 gram syra/liter
612 gram socker/liter
Gjort enbart på Muscat Lunel, från vingården Kincsem.
Mörkt brun i färgen, och rimligt trögflytande. Till en början finns det mycket i nosen, men inget är särskilt tydligt. Efterhand under kvällen (ett sådant här vin tar ett tag att dricka…) händer allt möjligt. Vissa saker är alltid där, andra saker kommer och går. Uppenbara russin, torkade dadlar, aprikos, kanderad ingefära, choklad, kanel, nypon, mormors plommonsufflé, honung. På tungan är det en sagolikt intensiv upplevelse, med sötma och syra i förvånansvärd balans. Mycket mörkt muscovadosocker, russin, torkad aprikos och ljunghonung. Det är tungt på ett sätt jag inte kan förklara. Det här är på många sätt jämförbart med 2006 Disznókö Eszencia och 2004 Tissot PMG, men det här är 35 år äldre. Fantastiskt hur mycket mer komplext och integrerat det blivit på den tiden, även om det fortfarande är odödligt på alla sätt och vis. Min enda invändning mot den här drycken är att eftersmaken är oväntat kort. Oavsett en upplevelse jag kommer hålla i minnet länge. 97p.

Efter det här blev det ett lämpligt bonusvin. 1968 D’Oliveiras, Reserva Boal (tappad på flaska 2015). Är ju inte direkt en hemlighet att jag omger mig med diverse D’Oliveiras. :D Tyvärr dock ett perfekt exempel på att madeira inte ska drickas nyöppnad. Inte roligt.

Självklart var det jag som var korkad nog att beställa den gamla eszencian. Det här var mitt “unna mig själv efter ett längre köpstopp”-köp. Dessa 97p gick loss på knappt 3000 kr. För en flaska på 25 cl. Lyckligtvis finns det mycket kvar i flaskan fortfarande, så allt rök ju knappast på en kväll. Men nog känner jag mig lite efterblivet slösaktig ändå…
 

Mattias Schyberg

Administratör
Med ojämna mellanrum beställer jag och en kompis lite essencia från tokaji.com och/eller tokajneum.com. När lådan anländer är det ju ett ypperligt tillfälle att korka upp och ställa ett par kaossöta skapelser mot varandra.

rAYYXYI.jpg


2000 Kovács Kálman, Tokaji Essencia

4 % alkohol
600 gram socker/liter
Oklart vilka druvor, men alla från vingården Kiraly-Mály.
Helt ofiltrerad, på nivån att det ser ut som att det ligger små druvrester i flaskan… Säljaren nämnde att för vissa flaskor kan det vara nödvändigt att köra “vinet” genom en tesil. Så var inte fallet här, lyckligtvis.
Doften här är helt uppåt väggarna konstig. Vagt kemisk, lite målarfärg, blandning av elegant marc och robust armagnac. Inte mycket till vin inte. Hittar bara vaga toner av russin och lite torkade körsbär. Absolut en besvikelse - kanske är den bara sluten, och öppnar upp sig om ett halvår eller så.
Men i munnen händer grejer! Det finns inte en enda gemensam nämnare med vad som hände i nosen. Kraftigt citrusfruktigt, apelsin och torkade dadlar är huvuddragen. Intensiteten i denna trögflytande vätska är enorm, och syran är bortom denna värld - tänk lemonad. Efter ett tag dyker även ingefära och honung upp. Allt som allt en något märklig och motsägelsefull upplevelse. Bra, intressant och minnesvärt dock. 93p.

Nästa vin var definitivt huvudattraktionen för kvällen. Eszencia är ovanligt till att börja med, och en toppårgång från Sovjettiden är kanske inte som att fånga en enhörning, men de växer inte heller på träd. Förväntningar var höga.

1968 Pauleczki-vin, Tokaji Essencia

2 % alkohol
15,5 gram syra/liter
612 gram socker/liter
Gjort enbart på Muscat Lunel, från vingården Kincsem.
Mörkt brun i färgen, och rimligt trögflytande. Till en början finns det mycket i nosen, men inget är särskilt tydligt. Efterhand under kvällen (ett sådant här vin tar ett tag att dricka…) händer allt möjligt. Vissa saker är alltid där, andra saker kommer och går. Uppenbara russin, torkade dadlar, aprikos, kanderad ingefära, choklad, kanel, nypon, mormors plommonsufflé, honung. På tungan är det en sagolikt intensiv upplevelse, med sötma och syra i förvånansvärd balans. Mycket mörkt muscovadosocker, russin, torkad aprikos och ljunghonung. Det är tungt på ett sätt jag inte kan förklara. Det här är på många sätt jämförbart med 2006 Disznókö Eszencia och 2004 Tissot PMG, men det här är 35 år äldre. Fantastiskt hur mycket mer komplext och integrerat det blivit på den tiden, även om det fortfarande är odödligt på alla sätt och vis. Min enda invändning mot den här drycken är att eftersmaken är oväntat kort. Oavsett en upplevelse jag kommer hålla i minnet länge. 97p.

Efter det här blev det ett lämpligt bonusvin. 1968 D’Oliveiras, Reserva Boal (tappad på flaska 2015). Är ju inte direkt en hemlighet att jag omger mig med diverse D’Oliveiras. :D Tyvärr dock ett perfekt exempel på att madeira inte ska drickas nyöppnad. Inte roligt.

Självklart var det jag som var korkad nog att beställa den gamla eszencian. Det här var mitt “unna mig själv efter ett längre köpstopp”-köp. Dessa 97p gick loss på knappt 3000 kr. För en flaska på 25 cl. Lyckligtvis finns det mycket kvar i flaskan fortfarande, så allt rök ju knappast på en kväll. Men nog känner jag mig lite efterblivet slösaktig ändå…
Ett inlägg väl värt att fronta finewines.se på Instagram! :)

image.png
 
Last edited:

Helen

Medlem
Note to self: Man skall aldrig köpa vin från Bordeaux på bolaget utan att ha gjort sin hemläxa!

2008 Château Tour de Pez
249 pix är möjligen inte särskilt mycket stålar för en bdx och förväntningarna bör vara måttliga i den prisklassen, men här blev jag besviken ändå. Tunt och ganska menlöst med låg intensitet. Klassisk karaktär men med mer korinter än svarta vinbär ihop med ceder och lite dammiga inslag. Ganska mycket målarlåda, jord och mörk choklad.

Aromen levererar men i munnen så duger det inte. 100-150 pix hade varit ett rimligt pris för en så pass vardagsmässig upplevelse. Trist :( 87p

Visa bifogad bild 6900
Här har du en grymt bra Bordeaux för en bra peng.
Domaine de Chevalier 2013.
http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/domaine-de-chevalier-9956201
Skynda och beställ hem en flaska till Göteborg för det finns bara 10 flaskor kvar.
 

Attachments

  • 2016-02-23 18.35.07.jpg
    2016-02-23 18.35.07.jpg
    32,2 KB · Visningar: 214

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
colgin cariad IX.jpg

Idag blev det provning av ett par riktigt bra amerikanska viner: 2013 Colgin IX Estate och 2013 Colgin Cariad bägge var makalöst bra och väldigt tillgängliga. Testas hos hunden Gevrey-Chambertin, med matte Ann Colgin. Inget av vinerna finns på marknaden än, men det spelar inte så stor roll, eftersom de ligger långt över den prismässiga smärtgränsen.

ann colgin.jpg
 

Elvis

Medlem
Haras de Pirque Albis 2006, från Maipo i Chile gjort på 72 % Cabernet Sauvignon och 28 % Carménère. Det här är bland de bästa jag provat från Sydamerika! Väldigt franskt i stilen, mörk frukt och precis lagom mycket ek. Blint hade jag gissat på en super-Toscanare. Om det här gick att få tag på i Sverige skulle jag bunkra!
 

Silex

Medlem
Dricker 2014 La Casilla en Bobal från Bodegas y Viñedos Ponce, inte vanligtvis vad som ingår i en frankofils kostcirkel men en av de vänliga herrarna på PK-huset tipsade att den blev WOTN när man internt provade senaste partiet, inte helt olik en ung bojo och delikat till lite tapas. Kostar en hundrafyrtioniolapp, 'money well spent.
Drack denna ikväll och kan bara hålla med. Här fanns det mesta jag behöver i ett vin en vanlig tisdagkväll (bra syra, lite tanninriv och trevlig frukt med en del komplexitet). Inte särskilt "spanskt" i stilen. Verkligen bra för sin ringa peng. Kommer garanterat söka upp lite fler viner gjorda på Bobal!
 

Niklas J

Medlem
Efter det här blev det ett lämpligt bonusvin. 1968 D’Oliveiras, Reserva Boal (tappad på flaska 2015). Är ju inte direkt en hemlighet att jag omger mig med diverse D’Oliveiras. :D Tyvärr dock ett perfekt exempel på att madeira inte ska drickas nyöppnad. Inte roligt.

Det som spökar här är buteljeringsåret. Tidigare så var kravet på en Vintage minimum 20 år på fat + 2 år på flaska innan försäljning. Det senare har man släppt & det är nu upp till producenten själv. De flesta nöjer sig med 6 månader på flaska innan de startar försäljningen, om ens det, även om de är medvetna om att madeiraviner med ansenlig ålder i fat går in i någon form av stumhet/buteljsjuka väl på flaska. Och att det ofta behövs uppåt två år för dessa att hitta hem.

IVBAM, kontrollinstitutet, har lagt över flasktiden på producenterna själva vilket jag i grunden tycker är bra. Problemet är mest bara en producent som d'Oliveiras som kör efter modellen Bottle on demand. Ibland kunde jag önska att de buteljerade den dubbla mängden med detsamma & inte först när det började sina i lagret - och på så sätt ha löst buteljsjukeproblemet. Det är ju knappast en firma med likviditetsproblem om man säger så.

BTW, det trillar in en hel del nya kul saker från husen i år. D'Oliveiras släpper bland annat två 1929:eek:r på Tinta Negra, en torr, en halvsöt. Barbeito lanserar en sanslös trettioårig blend senare i veckan & Blandy's har en helskön 1980 Terrantez på g.
 
Toppen