Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Chateau Larrivet Haut-Brion Blanc 2006
Hade läst några notiser om att denna redan tappat frukt och var i nedförsbacke men testade den ändå till maten på Punk Royale's popup på MFW igår.

Jäklar i min lilla låda vilket vin!
Nu dracks det mer än provades men jag vill minnas toner av grillad citron, flinta/svag rökighet, hö och en anstrykning av honung/bivax med snyggt integrerade fat.
Kändes nästan "glycerin-fylligt" i munnen i början av varje klunk innan syran bet igenom och lämnade gommen frisk och redo för mer så snart man svalde. Komplext och helt enkelt skitgott! Och givetvis hade jag bara en flaska...

92-93 poäng och en notis om att surfa Winesearcher :D
Jag tror att det beror på att folk inte har koll på vad som händer med en vit bordeaux som mognar, speciellt inte en som har hög procentandel semillon. Nu vet jag inte sammansättningen på vinet, men har för mig att de ligger på 60/40 SB/SEM i planteringarna.

Jag tror ärligt inte att folk idag i allmänhet förstår hur vita bordeauxviner med en hög andel semillon utvecklas och hur jävla goda de är. :)

grappa

Medlem
Vinfestival i Gbg. Lite korta noteringar, tyvärr inga kompletta noter.
Best in show rött:
Knipser Spätburgunder Reserve 2010, Pfalz, 695 SEK. Helt fantastiskt vin med tydlig Bourgognekaraktär utan att tappa den lite tyska kryddigheten. Genomgående bra producent med bland annat en spännande Chardonnay & Weissburgunder.
Best in show vitt:
Basserman-Jordan Riesling Jesuitergarten GG 2012, Pfalz, 540 SEK. Härligt torr syrarik riesling med stor potential för utveckling men god redan nu.
Annat noterbart:
Knipser Spätburgunder Kalkmergel 2015, Pfalz, 295 SEK. Härlig mer traditionell kryddig tysk spätburgunder.
Basserman-Jordan Riesling Ölberg GG 2012, 395 SEK. Mer tropisk frukt, lite mindre syra än storebror ovan. En underbar riesling!
David Duband Chambolle-Musigny, 2013. Väldigt läcker och prisvärd Bourgogne.
Rochioli Estate Pinot Noir 2013. Härlig och ganska klassisk Kalifornien PN.
Hermann J. Weimer Magdalena Vineyard Riesling, 2013, 399 SEK. Riktigt läcker riesling från New York!

Zmirc

Medlem
Tänkte skriva lite om ett vin från helgen och be om lite hjälp att tolka intrycken. Jag drack Fontodi Chianti Classico 2012 från senaste släppet och möttes av en doft av sura körsbär som lovade fin frukt. I munnen infriades detta löfte, dunderfin fruktighet med körsbär, balanserade fat och toskansk hög syra. Men när jag skulle svälja så stack syran till och det tog emot lite. Detta tog så klart ner upplevelsen en del från ett i övrigt toppengott vin.

Detta stick i smaken på slutet, kan det vara en mindre defekt eller var jag känslig för den höga syran tro? Hade inte sticket varit hade jag köpt ett antal flaskor till.

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Eftersom jag precis drabbats av en "ska inte dricka alkohol på ett tag" så lyckades jag igår gå förbi både Cavistes provning (mitt sällskap sa att vinerna var fantastiska) och någon Bolgheriproducent på Magnusson Fine Wines som också verkade bra.
Själv tog jag ett stort glas vatten när jag kom hem.
Kränkt.

chambertin

Medlem
2009 Ch. Smith Haut Lafite.
Svårbedömt vin med avseende på doften då den är ganska sluten och tjurig. Vill inte riktigt öppna sig de 30 minuter jag har den i glaset heller. Inte så kraftiga fat men tydliga ihop med plommon, ceder, tobak och lite doft av torr, varm och dammig grusväg. Smaken är dock desto mer storslagen och visar på styrkan som vinet har med fantastisk längd och underbar harmoni mellan, frukt, syra och tanniner. Trots årgången så har det inte värmeslag eller är speciellt hårt extraherat utan känns väldigt väl vinifierat. (94-95P nu och 2-3 till kanske när den mognar och öppnar upp mer).

N/V Philipponnat Reserve Rosée.
Första gången jag smakar den här trevligt laxrosa Rosén. Skön härlig smultronfruktig nos med lagom dos bröd, citrusmarmelad och lite krut (svavel ?). Mjukt rund, lite utvecklad och medellång smak med fruktigt slut i fin harmoni. Ingen stor komplexitet men balanserad. (75% PN, 20% Ch, 5% PM, 9g/l dosage).

Mattias Schyberg

Administratör
Ännu en BYOB avklarad. En reflektion: Vi börjar tydligen känna varandra för bra numera. Det blir ju rena symötet mellan varven där till och med jag har svårt att komma till tals. Nåväl, supertrevligt som vanligt. En städad kväll med förhållandevis måttliga intag av ädel
dryck.

Två bubbel blev det och vinnaren i heatet vann med 7 röster mot 3, vilket blev gula änkan på sterioider från 2006.

2006 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Brut La Grande Dame
Allt finns där som man kan förvänta sig av en klassisk toppskumpa. Brödigt med en fin uppsättning av blandade äpplen och citrus av olika kulörer. Lite lakrits, nougat och krut bidrar med komplexitet. Tyckte mig även ana lite röda bär och grapefrukt i eftersmaken. Sanslöst bra längd, balans och intensitet. Även om det är i sin ungdom så gillade jag det som tusan. 93p

NV Henri Giraud Champagne Code Noir
Kul bubbel med lite annorlunda karaktär. Några i gänget avskydde det och anklagade det för att vara allt annat än Champagne med fin stamtavla. Själv tänkte jag absolut skumpa och fick faktiskt lite Selosse-vibbar (vilket inte har varit en favoritproducent för mig de gånger jag har druckit dem). Här tänkte jag dock att de har lyckats ganska bra trots allt. Aningen boken karaktär men utan drag av äppleskrott. Stenigt till tusen med honung och tropisk frukt. Mycket syrastinnt och läckert, men aningen glest och snipigt i munnen. Höga objektiva kvalitetsmarkörer fick mig att dela ut 90p och det var utan tvekan en riktigt njutbar upplevelse utan några nämnvärda skavanker.

image.jpeg image.jpeg

Två vita viner fick stångas om gruppens gunst. Inga stora viner upplevelsemässigt men adekvata och goda. Sydafrikanen vann heatet med en ynka röst, men ärligt talat så var det nog ingen som lyfte på ögonbrynen.

2014 The Foundation Stone
Ser man på, forumvinet dyker upp blint och rörde till mina tankar totalt. Kvalitetsmässigt i paritet med hur jag minns det senast och beskrivningen var inte helt annorlunda heller, men jag hamnade mer i slutsatsen att det var en lätt fatad Bourgogne av enklare slag än en mix av Loire och Rhône. Vita blommor, hav och päronfrukt dominerar. Lite vitpeppar, plast och krut kompletterar fint ihop med lite drag av svampskog. Fin komplexitet med bra ryggrad. 88p

2000 Yarraman Estate Chardonnay Classic Hunter
Vällagrad i rumstemperatur någonstans i @Magnus L s katakomber. Mycket fat och ålder. Kräftspad, dill, majs och vanilj dominerar. Varm frukt åt plommon och honung – fylligt med lite restsötma. Av ren okunskap så gissade jag på en vit Rioja här. Inget fancy, men inte heller dåligt. Ganska kul vin som utan tvekan passerat kullen, men ålderskrämpor bidrar ju till en del kul komplexitet å andra sidan. 87p

image.jpeg image.jpeg

Första röda heatet bestod av tre viner där brunellon kammade hem flest bästaröster tätt följt av min favorit i heatet, vilket var malbecen.

2010 Domaine Tollot-Beaut Corton
Möjligen är det här ett vin som man borde inse potentialen med och visst tusan är det ett mer än mediokert vin, men jag vet inte jag. Kändes lite som Ata Rangi 2013 som jag drack för någon vecka sedan. Mycket hallon, lakrits, mörka körsbär och rabarber. Försiktigt fatat med primärt drag av sandelträ. Hyfsad syra och duglig intensitet med väldigt snälla tanniner. Ungt. De flesta tänkte USA eller NZ, men visst fanns det de som gissade Bourgogne också. Kommer säkert att bli bättre med tiden, men just nu är det ganska intetsägande och fruktdrivet. Stadiga 89p fick det bli ändå. Det är ju ett riktigt bra vin, men mer av vardagsklass.

2008 La Fiorita Brunello di Montalcino
Härligt! Klockren brunello redan efter första sniffen. En riktigt bra sådan dessutom. Plasticpadding och romrussin låter kanske inte så trevligt, men det är det. Skön körsbärsfrukt med lite vanilj och basilika på det. Välbalanserat och läckert i munnen. Riktigt jäkla gott helt enkelt. 91p

2006 Château La Reyne Cahors Vent d'Ange
Har druckit detta en gång tidigare oblint och blev då ganska besviken. Denna gång så var jag mycket mer förlåtande. En bättre flaska eller ett mer förlåtande JAG. Stall, kaffe, ceder och svarta vinbär dominerar. Några violblad i bakgrunden och gröna drag åt paprika. Tänkte Pomerol här och detta fel förstärktes kraftigt av att @Sörplarn var övertygad om att så var fallet, då han trodde det var sitt vin. Många förvånade ansikten vid avtäckning. Fan, det här är ju riktigt bra. Stramt och slankt med fin intensitet. 91p

image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Andra heatet med röda. Heatets bästa fördelades jämt mellan bdx:en och Saint Josephen.

2004 Fontanafredda Barolo Vigna La Rosa
De flesta av oss blev nog ganska besvikna här. Lågmäld och sluten. kryddig med hallon, fat och körsbär samt lite C-vitaminbrus med apelsinsmak. Smörigt. Tänkte initialt nebbiolo och Piemonte men gick snabbt över på en hyfsad nerello mascalese från Etna, då tanninerna kändes för veka för att vara nebbiolo (några höll dock inte alls med och jag hörde till och med sangrantino nämnas). Ett riktigt bra vin, men tyvärr så lyckades det inte imponera alls. 89p

2010 La Pèira en Damaisèla Coteaux du Languedoc Les Terrasses du Larzac Las Flors de La Pèira
Stort och bombastiskt med mängder av alkohol. Inte direkt komplext utan mer fullt ös, men inte utan att vara läckert. Plommon doppade i choklad med härlig kirsch, lakrits, svarta vinbär och lite kryddig bakgrund. Löjligt bra intensitet med lite tendens till sötma. Tänkte Priorat eller supertuscan spontant. Finfint. 92p

1999 Château La Grave a Pomerol Trigant de Boisset
Jäkligt trevlig näsa men trött som satan i smaken – tyvärr. Alla visste mycket väl vad det handlade om för vin, då @Sörplarn lyckades avslöja det i tidigare heat. Uppenbar bdx, men om det vore blint så hade jag mer trott på cabernet franc från Loire. Grön och grusig med chili, tjära, paprika, kaffe, svarta vinbär och tomatjuice. Bra syra, men klen frukt. Inte stendött, flertalet gillade det dessutom mycket. Tyckte nog ändå att det höll lite klass och påminde mig faktiskt om den där 85:an från Loire som halva forumet har druckit numera. 88p kan det få åtminstone.

2010 Domaine Coursodon Saint Joseph La Sensonne
Magiskt bra syrah i högform. Här har vi dessutom producentens toppvin som enbart görs de år som är extra gynnsamma. Senaste årgången som släpptes var 2011 enligt @Martin Berggren som importerar producenten. Läckert vin. Kanske inte det mest uppenbara vin att plocka blint då ingen lyckades lista ut ursprunget. Jag kan förstå till viss del, men för mig som visste (mitt bidrag) så var det ändå hyfsat typiskt, dock inte så uppenbart pepprigt. Mycket mörk sten och svarta oliver som därefter får dela plats med björnbär, körsbär och hallon. Lite rökigt med finstämda drag av peppar, chark och rålakrits. Jävligt bra längd och intensitet. Massivt och kraftfullt men med mängder av elegans. Kvällens vin för mig (sorry att det blev mitt egna). 94p

image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Som lite bonus så hade @Göran dessutom med sig två öl som vi fick prova.

Bearded Rabbit Brewery Tropical IPA
Massor av amerikansk humle, citrus och fläderblom. Fin beska. Riktigt gott, men jag har inga direkta referenser för kategorin. Kändes kvalitativt i alla fall. Ganska typisk IPA på något vis.

Bearded Rabbit Brewery Hefenator Weizenbock
Rostat kaffe, sädeslag, mogen banan, majs. Fylligt och trevligt. Udda. Riktigt gott och kul!

image.jpeg image.jpeg

Ett stort tack alla ni som var med!

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
mayacamas cab.jpg
dolce.jpg

Besök på Mayacamas och Far Niente.
Mayacamas är ett otroligt häftigt ställe. Jag rekommenderar starkt ett besök om ni är i området. Ingen ny ek i vare sig chardonnay eller cab. 2010 är den cab som finns på marknaden idag: massor av syra och väldigt stram, alldeles för ung för att drickas idag, men bra potential. 2012 är buteljerad, men ej släppt, liknar 2010, men ännu stramare. 2000 däremot är precis inne i drickfönstret, hög syra, bra frukt, väldigt slankt och elegant, underbart vin.
På Far Niente testade vi två årgångar chardonnay, två årgångar cab och sauterneskopian Dolce. Alla mycket bra. Intressantast var att testa cab 2011 mot cab 2013. På Far Niente anser man att 2011 var en piss-årgång, men bara för att det var en piss-årgång innebär det inte att man inte kunde göra bra vin - det är bara mer jobb. Vi tyckte att 2011 skåpade ut 2013 med besked. (till 2013s försvar kan man kanske säga att den var för ung). 2011 var helt drickfärdig, mycket mer bra Bordeaux än typisk Napa-cab, sval frukt och eleganta syror.

Vino fino

Medlem
Lite blandat under veckan:

Lustau släpper lite oväntat en vermouth och jag kunde inte låta bli. Absint, gentiana och apelsinskal påstås ge huvudkaraktären men jag tycker nog att salvian och koriandern smakar minst lika mycket. Torr amontillado blandat med PX, minst tio år på fat. Jag vet inte om jag skulle klassa den som röd, vilket den är klassad som, men den är duktigt överlägsen både röda och vita exemplar av mass- och premiumvermouth. Ingen tvekan här om att det snarare än destillat är ett vin, ett bra vin dessutom, som är basen. Utsökt balanserad, går utmärkt att dricka utan is, och jag kan tänka mig att den som är sugen på att blanda en mördarcocktail med svindyra ingredienser kan få till en Negroni med Hendricks som slår det mesta. Ungefär som Beluga strösslat på spec. Gillardeau. För den som går igång på sånt. Men jag föredrar nog denna i rumstemperatur, på egen hand, med egen röst. Lustau Vermut 97 p

Wynns svarta 2012: öppnade en pava i helgen, blev inspirerad av @Bearman att prova igen i afton, och oxidationen har inte sabbat något. Ren och fin, lite pepprig, lite After Eight från Coonawarra, men underbart slank och ren. 89p, kommer sannolikt att växa.

Dixit 2008: Liksom @Håkan och @Innertällmo Bryggeri varit inne på, angående den underskattade 2011 i Kalifornien, och en massa annat från Europa, så finns det gömda skatter om man släpper idén om “goda” årgångar. Jag har sent omsider börjat inse fördelarna :eek: med Parkeuriseringen i vinvärlden, tro’t eller ej. Alla svala årgångar nedklassas automatiskt eftersom de inte driver 14,5%+ och brända torkade frukter dränkta i konjak. Vilket sänker priserna, relativt, för oss vettiga människor som gillar riktiga viner. ’08 är en sådan i Bdx, en sval och eländig säsong om du frågar Råbert, men en klassisk och relativt billig årgång om du frågar oss andra. Dixit är fortfarande ung, skyhög syra, men fina Merlot-toner av sandelträ och körsbär och massor av fuktig jord från Aquitaine gör detta mycket bra, med stor potential. Ännu för tidigt. 91+

IMG_0140.JPG

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ännu en tuff dag:
marimar fatprov.jpg

först en jäkla massa fatprov på Marimar estate, håll ögonen efter Chico's Run Pinot Noir 2015 - det vinet var dagens vinnare, trots sin ungdom, kan bli hur bra som helst.
mariamar bonita.jpg

Sedan en 5-viners lunch med Marimar, 2013 Cristina Pinot är riktigt bra, me behöver nog lite tid, 2013 La Masia Pinot ligger inte långt efter och är helt färdig.
kistler vin.jpg

Vidare till Kistler, deras viner är inte kattpiss heller. Jag gillade Hyde Vineyard bäst av chardonnayerna (trenton roadhouse saknas på bilden). Deras Sonoma Coast Pinot är också en fullträff.

Lite mer om 2011: på Kistler tycker man att det är en fantastisk årgång för chardonnay, (men kanske inte för Pinot Noir?).

Mattias Schyberg

Administratör
Ännu en tuff dag:
Visa bifogad bild 6871
först en jäkla massa fatprov på Marimar estate, håll ögonen efter Chico's Run Pinot Noir 2015 - det vinet var dagens vinnare, trots sin ungdom, kan bli hur bra som helst.
Visa bifogad bild 6872
Sedan en 5-viners lunch med Marimar, 2013 Cristina Pinot är riktigt bra, me behöver nog lite tid, 2013 La Masia Pinot ligger inte långt efter och är helt färdig.
Visa bifogad bild 6873
Vidare till Kistler, deras viner är inte kattpiss heller. Jag gillade Hyde Vineyard bäst av chardonnayerna (trenton roadhouse saknas på bilden). Deras Sonoma Coast Pinot är också en fullträff.

Lite mer om 2011: på Kistler tycker man att det är en fantastisk årgång för chardonnay, (men kanske inte för Pinot Noir?).
Jäklar vilken uttrycksfull äldre dam det är på bilden. En riktig superbild. Jag blir dessutom lite rädd. ;)

I övrigt så är det bara att hålla med om att Kistler rockar.

Pontus

Medlem
2006 Ben Glaetzer Amon-Ra Shiraz. Stor maffig doft av mörkröd frukt, mandlar och tobak, med en ton av svart te i bakgrunden. Smak av körsbär, plommon och helt helt knippe kryddor, bland annat timjan. Torrt avslut när tanninerna biter i lite, smaken sitter kvar länge. Rejäl syra! Hmmm, känns inte som andra årgångar jag smakat. Inte heller en enda chans att jag hade satt denna som en aussie blint. Känns mer som en semi-modern variant från norra Rhone. Har utvecklingspotential i åtminstone 5 år till. Jag gillar denna skarpt. 93p+.

LeChat

Medlem
image.jpeg

Jag fortsätter med att prova 2009 på högra stranden i Bordeaux. Idag blir det Chateau Faugeres från Saint-Emilion. Blir jag överraskad av doft- och smakintrycken?
Nej, knappast! Jag får precis vad jag har förväntat mig. Vinet är i en skön fas nu, börjar få lite mognadstoner men samtidigt lite tuff ungdom kvar. Det är ett maffigt, koncentrerat vin med en alkohol på 14,5%, vilket gör en skeptisk, men precis som tidigare så funkar detta alldeles utmärkt tycker jag. Kommer att para ihop dessa sköna tanniner med en blodig biff ikväll

Jos

Medlem
2006 Ben Glaetzer Amon-Ra Shiraz. Stor maffig doft av mörkröd frukt, mandlar och tobak, med en ton av svart te i bakgrunden. Smak av körsbär, plommon och helt helt knippe kryddor, bland annat timjan. Torrt avslut när tanninerna biter i lite, smaken sitter kvar länge. Rejäl syra! Hmmm, känns inte som andra årgångar jag smakat. Inte heller en enda chans att jag hade satt denna som en aussie blint. Känns mer som en semi-modern variant från norra Rhone. Har utvecklingspotential i åtminstone 5 år till. Jag gillar denna skarpt. 93p+.
Hade tänkt att dumpa mina men nu blir man ju sugen att poppa!

Hustrun och jag gjorde en fin papardelle med svamp, rökt sidfläsk, drivor av fin gotländsk ramslök, lätt gräddsås, hyvlade mängder av Parmigiano-Reggiano över. Delade på det sista glaset Bereche champagne från förra veckan först. Öppnade sen en flaska Mollydooker The Violinist (verdelho). Herregud vilken hednisk skapelse. Hur kan man lyckas pervertera ett så enkelt vin som verdelho? Kör det genom alltför mkt ny amerikansk överrostad ek, pumpa jästfällningen med en robotarm så att texturen liknar filmjölk, chaptalisera så mycket att sockerhögen tränger genom ytspänningen - trots att druvorna utstått australiensisk sommar. Vad är detta för sjuk skapelse. Liknar en sämre vermouth. Och minst lika mycket alkohol. GAAAAARGHH!
Fick istället bli en flaska breton les beaumonts från släppet förra veckan. Frisk och njutbar. Ordningen återställd. Min första och sista flaska Mollydooker.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
flowers shiloh.jpg

Kvällens middagsviner - barnunge mot tonåring:
2014 Shiloh Road Pinot Noir: doft av hallonbuske, trevlig hallon/jordgubbsfrukt, pepprig, mörkfruktig, hög syra, koncentrerad utan att vara överextraherad, 87-88p idag, kan kanske bli bättre?
2000 Flowers Pinot Noir Sonoma Coast: doft av nypon, champinjoner och blöt mossa. Koncentrerad frukt, nyponsoppa med mandelbiskvier, timjan, lavendel och oregano, kakao. Vi vågade inte dekantera den här flaskan, vilket nog var rätt: glas ett hade en rätt sluden doft, i glas exploderade allt, men vinet var fortfarande ungt och fräscht, glas tre doftar vällagrad barabaresco, men utan körsbär. Parker gav det här vinet 93 pinnar en gång i tiden och han var nog inte helt fel ute, de snabba svängningarna gör vinet svårbedömt, men medelbetyget ligger nog på 91-92p

Pontus

Medlem
Hade tänkt att dumpa mina men nu blir man ju sugen att poppa!
Om jag har något litet att invända mot 2006:an så är det att faten är något framträdande i slutet. Jag gissar att detta förändras i positiv riktning med lite mer lagring. Den sista flaskan poppar jag runt 2020.

Toppen