Ännu en BYOB avklarad. En reflektion: Vi börjar tydligen känna varandra
för bra numera. Det blir ju rena symötet mellan varven där till och med jag har svårt att komma till tals. Nåväl, supertrevligt som vanligt. En städad kväll med förhållandevis måttliga intag av ädel
dryck.
Två bubbel blev det och vinnaren i heatet vann med 7 röster mot 3, vilket blev gula änkan på sterioider från 2006.
2006 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Brut La Grande Dame
Allt finns där som man kan förvänta sig av en klassisk toppskumpa. Brödigt med en fin uppsättning av blandade äpplen och citrus av olika kulörer. Lite lakrits, nougat och krut bidrar med komplexitet. Tyckte mig även ana lite röda bär och grapefrukt i eftersmaken. Sanslöst bra längd, balans och intensitet. Även om det är i sin ungdom så gillade jag det som tusan.
93p
NV Henri Giraud Champagne Code Noir
Kul bubbel med lite annorlunda karaktär. Några i gänget avskydde det och anklagade det för att vara allt annat än Champagne med fin stamtavla. Själv tänkte jag absolut skumpa och fick faktiskt lite Selosse-vibbar (vilket inte har varit en favoritproducent för mig de gånger jag har druckit dem). Här tänkte jag dock att de har lyckats ganska bra trots allt. Aningen boken karaktär men utan drag av äppleskrott. Stenigt till tusen med honung och tropisk frukt. Mycket syrastinnt och läckert, men aningen glest och snipigt i munnen. Höga objektiva kvalitetsmarkörer fick mig att dela ut
90p och det var utan tvekan en riktigt njutbar upplevelse utan några nämnvärda skavanker.
Två vita viner fick stångas om gruppens gunst. Inga stora viner upplevelsemässigt men adekvata och goda. Sydafrikanen vann heatet med en ynka röst, men ärligt talat så var det nog ingen som lyfte på ögonbrynen.
2014 The Foundation Stone
Ser man på, forumvinet dyker upp blint och rörde till mina tankar totalt. Kvalitetsmässigt i paritet med hur jag minns det senast och beskrivningen var inte helt annorlunda heller, men jag hamnade mer i slutsatsen att det var en lätt fatad Bourgogne av enklare slag än en mix av Loire och Rhône. Vita blommor, hav och päronfrukt dominerar. Lite vitpeppar, plast och krut kompletterar fint ihop med lite drag av svampskog. Fin komplexitet med bra ryggrad.
88p
2000 Yarraman Estate Chardonnay Classic Hunter
Vällagrad i rumstemperatur någonstans i
@Magnus L s katakomber. Mycket fat och ålder. Kräftspad, dill, majs och vanilj dominerar. Varm frukt åt plommon och honung – fylligt med lite restsötma. Av ren okunskap så gissade jag på en vit Rioja här. Inget fancy, men inte heller dåligt. Ganska kul vin som utan tvekan passerat kullen, men ålderskrämpor bidrar ju till en del kul komplexitet å andra sidan.
87p
Första röda heatet bestod av tre viner där brunellon kammade hem flest bästaröster tätt följt av min favorit i heatet, vilket var malbecen.
2010 Domaine Tollot-Beaut Corton
Möjligen är det här ett vin som man borde inse potentialen med och visst tusan är det ett mer än mediokert vin, men jag vet inte jag. Kändes lite som Ata Rangi 2013 som jag drack för någon vecka sedan. Mycket hallon, lakrits, mörka körsbär och rabarber. Försiktigt fatat med primärt drag av sandelträ. Hyfsad syra och duglig intensitet med väldigt snälla tanniner. Ungt. De flesta tänkte USA eller NZ, men visst fanns det de som gissade Bourgogne också. Kommer säkert att bli bättre med tiden, men just nu är det ganska intetsägande och fruktdrivet. Stadiga
89p fick det bli ändå. Det är ju ett riktigt bra vin, men mer av vardagsklass.
2008 La Fiorita Brunello di Montalcino
Härligt! Klockren brunello redan efter första sniffen. En riktigt bra sådan dessutom. Plasticpadding och romrussin låter kanske inte så trevligt, men det är det. Skön körsbärsfrukt med lite vanilj och basilika på det. Välbalanserat och läckert i munnen. Riktigt jäkla gott helt enkelt.
91p
2006 Château La Reyne Cahors Vent d'Ange
Har druckit detta en gång tidigare oblint och blev då ganska besviken. Denna gång så var jag mycket mer förlåtande. En bättre flaska eller ett mer förlåtande JAG. Stall, kaffe, ceder och svarta vinbär dominerar. Några violblad i bakgrunden och gröna drag åt paprika. Tänkte Pomerol här och detta fel förstärktes kraftigt av att
@Sörplarn var övertygad om att så var fallet, då han trodde det var sitt vin. Många förvånade ansikten vid avtäckning. Fan, det här är ju riktigt bra. Stramt och slankt med fin intensitet.
91p
Andra heatet med röda. Heatets bästa fördelades jämt mellan bdx:en och Saint Josephen.
2004 Fontanafredda Barolo Vigna La Rosa
De flesta av oss blev nog ganska besvikna här. Lågmäld och sluten. kryddig med hallon, fat och körsbär samt lite C-vitaminbrus med apelsinsmak. Smörigt. Tänkte initialt nebbiolo och Piemonte men gick snabbt över på en hyfsad nerello mascalese från Etna, då tanninerna kändes för veka för att vara nebbiolo (några höll dock inte alls med och jag hörde till och med sangrantino nämnas). Ett riktigt bra vin, men tyvärr så lyckades det inte imponera alls.
89p
2010 La Pèira en Damaisèla Coteaux du Languedoc Les Terrasses du Larzac Las Flors de La Pèira
Stort och bombastiskt med mängder av alkohol. Inte direkt komplext utan mer fullt ös, men inte utan att vara läckert. Plommon doppade i choklad med härlig kirsch, lakrits, svarta vinbär och lite kryddig bakgrund. Löjligt bra intensitet med lite tendens till sötma. Tänkte Priorat eller supertuscan spontant. Finfint.
92p
1999 Château La Grave a Pomerol Trigant de Boisset
Jäkligt trevlig näsa men trött som satan i smaken – tyvärr. Alla visste mycket väl vad det handlade om för vin, då
@Sörplarn lyckades avslöja det i tidigare heat. Uppenbar bdx, men om det vore blint så hade jag mer trott på cabernet franc från Loire. Grön och grusig med chili, tjära, paprika, kaffe, svarta vinbär och tomatjuice. Bra syra, men klen frukt. Inte stendött, flertalet gillade det dessutom mycket. Tyckte nog ändå att det höll lite klass och påminde mig faktiskt om den där 85:an från Loire som halva forumet har druckit numera.
88p kan det få åtminstone.
2010 Domaine Coursodon Saint Joseph La Sensonne
Magiskt bra syrah i högform. Här har vi dessutom producentens toppvin som enbart görs de år som är extra gynnsamma. Senaste årgången som släpptes var 2011 enligt
@Martin Berggren som importerar producenten. Läckert vin. Kanske inte det mest uppenbara vin att plocka blint då ingen lyckades lista ut ursprunget. Jag kan förstå till viss del, men för mig som visste (mitt bidrag) så var det ändå hyfsat typiskt, dock inte så uppenbart pepprigt. Mycket mörk sten och svarta oliver som därefter får dela plats med björnbär, körsbär och hallon. Lite rökigt med finstämda drag av peppar, chark och rålakrits. Jävligt bra längd och intensitet. Massivt och kraftfullt men med mängder av elegans. Kvällens vin för mig (sorry att det blev mitt egna).
94p
Som lite bonus så hade
@Göran dessutom med sig två öl som vi fick prova.
Bearded Rabbit Brewery Tropical IPA
Massor av amerikansk humle, citrus och fläderblom. Fin beska. Riktigt gott, men jag har inga direkta referenser för kategorin. Kändes kvalitativt i alla fall. Ganska typisk IPA på något vis.
Bearded Rabbit Brewery Hefenator Weizenbock
Rostat kaffe, sädeslag, mogen banan, majs. Fylligt och trevligt. Udda. Riktigt gott och kul!
Ett stort tack alla ni som var med!