Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Håkan

Medlem
Trodde jag druckit upp alla flaskorna av denna men en inventering sade mig annorlunda (saknade dock en Grand Mayne 1998 så den torde konsumerats istället).
1998 Chateau Bourgneuf Pomerol: Ett vin som jag levt med sen början av 2000-talet, sista flaskan av en låda inköpt som primeur. Betalade ca 250 kr per flaska och tycker den levererat för de mesta. Rustikt och väldigt klassiskt, bra med frukt som gått åt det blåare hållet, blåbär, blåa plommon och svarta vinbär, har när jag provat det blint ofta satt det på västra stranden. En hel del multna toner, lite åt porshållet, fortfarande en del tanniner, och en lite svans med gröna toner, inte så det stör mig men jag vet att andra reagerat, jag tycker den istället ger ett lite trevligt bett. Tycker fortfarande att vinet håller ihop bra och det kan nog hålla flera år till, men det får jag nog förbli ovetande om. Tack Bourgneuf för en trevlig resa. Vi avslutar med 91 p, tror jag varit uppåt 93 någon gång, men för det mesta runt 90 strecket.

LeChat

Medlem
image.jpeg

Barolo 2008 levererar! Tog fram en 2008 Le Vigne från Luciano Sandrone. Makalöst god! Funderade först på att hälla den på karaff men låter den istället få öppna upp sig i glaset. Ett riktigt sniffarvin med tydliga rosor. Vackert orange i kanten. Smaken är ung med bra syror och lagom tanniner som ger ett härligt bett. Hur gott som helst! Nu ska jag laga en krämig Carbonara. :)

J

Joakim Staf

Har aldrig varit ngt större Barbera Fan, men på sistone har vi prövat på en hel del drickvärdiga viner med denna druva. Denna Barbera d'Alba som inte ens är en "Superiore" visar en härlig struktur och balans med kryddiga körsbär. Smaken balanseras med bra syra. Ska nog börja pröva på mer Barbera
image.jpeg

Håkan

Medlem
Irony Pinot Noir 2012, Monterrey: Pinoterna från Monterrey är ganska slanka i stilen, förväntar man sig maffig jänkarpinne med extra allt blir man besviken, med rätt inställning får man nog andra intryck. Första intrycket för mig till Bourgogne och en bra Bourgogne rouge, lite söt frukt, slank med bra syra men lite gles i mitten. Sötman gör nog att det trots allt inses att det är nya värden Pinot vi har att göra med, men den uppvägs samtidigt av en bra syra. Jag gillar det här vinet, det är en bra variant på en vardagspinot, lägger man förväntningarna på rätt nivå så blir man inte besviken. God måtidsdryck men inget att göra någon djupare sensorisk analys över. 86 p

gece

Man vänjer sig.
En vecka i Piemonte har inletts med:

2011 Pio Cesare Barbaresco pendlar mellan syrlig och saftig röd frukt (röda vinbär, lingon och rönnbär, om någon skulle göra saft på det) och den där strama, småkärva känslan hos en Nebbiolo som poppats för tidigt. Gott nu men med potential för mer senare.

2012 Renato Ratti Barolo Marcenasco bjuder på en första smutt som även den visar på Nebbiolo allra charmigaste sida, röd frukt som stannar kvar länge. Knyter sig dock ganska raskt, alldeles för ung. Förstås.

Gurto

Medlem
McGuigan Sémillon the Shortlist 2002 (grodlårsravioli i salviakryddad buljong)
Tog inga regelrätta noter men konstaterade att det är ett ganska enkelt vin i en lätt och frisk stil. Balanserat och gott men inget speciellt. Känns mycket yngre än vad det är. Jag hittade egentligen inga mognadstoner alls i det. 84p

De bästa upplevelserna jag har haft av mer mogen Sémillon har varit fetare i frukten och betydligt tydligare mineralitet (stenig och rökig sådan). Detta är inte alls åt det hållet. Inte varje dag man dricker ett heltorrt vin med endast 10% alkohol för övrigt.

Funkade ändå bra som partner till förrätten.

Laboratorio Rupestre Escombro 2013 (lågtempad - ja, ibland tycker jag det passar även om jag uttryckt ett motstånd mot det - högrev med parmesanpolenta och en tung sås gjord på Olorosso-sherry, stout, vitlök och allehanda örter)
Doft: Extremt koncentrerat och bläckigt av mörka plommon - både färska och torkade - och körsbär, köttbuljong, de flesta färska örter man kan tänka sig samt svartpeppar, sötlakrits och en lätt rökighet.
Smak: Lika extrem koncentration och fyllighet här med enorma mängder av mörk frukt och lika mycket "savory" (vad har vi för svensk motsvarighet för detta lysande engelskans ord egentligen?) toner av kött i form av både buljong och lufttorkat och den där härliga örtiga kryddigheten.

Ett vin som inte är blygt på någon front. Alla reglage är på högsta nivå, ändå känns det balanserat och förjävla gott. Öppet som bara den men också primärt - kan nog utvecklas fint. Men jag är för ovan vid stilen för att säga säkert.

För att summera min summering: Kompromisslöst vin som bygger mycket mer på muskler än på elegans. Det finns dock gott om komplexitet i musklerna och det är onekligen ett högkvalitativt vin. Svårt att inte gilla även om det bombastiska normalt sett inte är min grej. 93p

Passade lysande till maten. Anpassade maten, framför allt såsen, efter det lilla jag smakat av vinet tidigare.

Kan också nämnas i förbifarten att jag provade lite av systervinet Bujes -13 (på Monstrell) för ett tag sen. Samma stil men inte lika imponerande.

Mattias Schyberg

Administratör
McGuigan Sémillon the Shortlist 2002 (grodlårsravioli i salviakryddad buljong)
Tog inga regelrätta noter men konstaterade att det är ett ganska enkelt vin i en lätt och frisk stil. Balanserat och gott men inget speciellt. Känns mycket yngre än vad det är. Jag hittade egentligen inga mognadstoner alls i det. 84p

De bästa upplevelserna jag har haft av mer mogen Sémillon har varit fetare i frukten och betydligt tydligare mineralitet (stenig och rökig sådan). Detta är inte alls åt det hållet. Inte varje dag man dricker ett heltorrt vin med endast 10% alkohol för övrigt.

Funkade ändå bra som partner till förrätten.

Laboratorio Rupestre Escombro 2013 (lågtempad - ja, ibland tycker jag det passar även om jag uttryckt ett motstånd mot det - högrev med parmesanpolenta och en tung sås gjord på Olorosso-sherry, stout, vitlök och allehanda örter)
Doft: Extremt koncentrerat och bläckigt av mörka plommon - både färska och torkade - och körsbär, köttbuljong, de flesta färska örter man kan tänka sig samt svartpeppar, sötlakrits och en lätt rökighet.
Smak: Lika extrem koncentration och fyllighet här med enorma mängder av mörk frukt och lika mycket "savory" (vad har vi för svensk motsvarighet för detta lysande engelskans ord egentligen?) toner av kött i form av både buljong och lufttorkat och den där härliga örtiga kryddigheten.

Ett vin som inte är blygt på någon front. Alla reglage är på högsta nivå, ändå känns det balanserat och förjävla gott. Öppet som bara den men också primärt - kan nog utvecklas fint. Men jag är för ovan vid stilen för att säga säkert.

För att summera min summering: Kompromisslöst vin som bygger mycket mer på muskler än på elegans. Det finns dock gott om komplexitet i musklerna och det är onekligen ett högkvalitativt vin. Svårt att inte gilla även om det bombastiska normalt sett inte är min grej. 93p

Passade lysande till maten. Anpassade maten, framför allt såsen, efter det lilla jag smakat av vinet tidigare.

Kan också nämnas i förbifarten att jag provade lite av systervinet Bujes -13 (på Monstrell) för ett tag sen. Samma stil men inte lika imponerande.
Smart val av tillbehör. Det kan nästan behövas dinosauriekött och monstersås för att tämja en best som Escombro! Inget för de veka direkt utan här pratar vi riktig primalkraft! :cigarr:

Magikern

Medlem
Smart val av tillbehör. Det kan nästan behövas dinosauriekött och monstersås för att tämja en best som Escombro! Inget för de veka direkt utan här pratar vi riktig primalkraft! :cigarr:

Björnstek hade kanske funkat annars är väl hare nog en rätt bra kombination skulle jag gissa. ;)

Mattias Schyberg

Administratör
Lite blandat från påsken:

Var på besök hos @Jimmy Örnewald och fick käka ödmjukspaj som vanligt. Har ju tidigare uttryckt att jag kan ha svårt att hålla isär välstrukturerad sangiovese med mycket fatkaraktär och lite lättare merlotbaserad bdx. Jädrigt störande, nu föll jag igen! :(

Fick lite rödtjut serverat. Mycket plommon, korinter och mörka körsbär. Rostad fatkaraktär med ceder, tobak och kaffe. Medelfylligt, hög syra och lite lagom med tannin. Riktigt gott. (90p)

"Bdx från östra stranden utan tvekan, troligtvis med lite ålder", säger jag världsvant och lagom snobbigt.

Facit: 2010 Ruffino Chianti Classico Gran Selezione Ducale Oro :oops:

Jag vet inte vad jag skall säga om det mer än att jag behöver träna mer! Som alternativ till min gissning på bdx så gissade jag visserligen på Toscana, men då tänkte jag nog mer en cabernet/merlot-dopad variant dessvärre. Lite väl lätt struktur för att vara bdx, men det är ju lätt att konstatera efteråt med etiketten i ansiktet. Inte lika lätt blint utan något att jämföra med.

Igår så kunde jag inte motstå att öppna min flaska med 1999 Chateau Musar som jag lyckades knipa i sista stund på bolaget. Väldigt mogen och lättfotad historia (färgmässigt som en pinot noir). Bra syra men med förvånansvärt snäll struktur samt lite angenäm sötma i avslutet. Rödfruktigt med torkad frukt, körsbär, läder och nypon. Fin kryddighet och snygga integrerade fat med lite dill, soja och stall. Komplex och härlig med bra intensitet men inte magisk. Lite för tandlösa tanniner för min smak, men visst måste jag dela ut (91p) åtminstone. Inget att vänta på — det är bara att poppa. Supergott till lite fettdrypande entrecôte!

image.jpeg

Appel

Medlem
Det blev en del öppnade flaskor igår:

Först ut denna kväll så blev det åka av med 2002 McGuigan Sémillon The Shortlist: Väldigt trevlig och uttrycksfull arom med utmärkt komplexitet men det tappar lite av sin charm i munnen där det saknas lite intensitet, tyngd och fetma för att jag skall bli helt nöjd. Riktigt bra syra men det blir aningen kort i rocken på något vis. Inslag av gula äpplen, gummi, bivax, citron, popkorn, pinjenöt, nougat och lite rostigt järn. Tydliga stråk av dill eller möjligen kräftspad i eftersmaken. (88p)

Visa bifogad bild 6676

För att ära kvällens hemgjorda pizza så tänkte vi att lite mogen Bourgogne borde passa lysande så jag plockade fram en gammal trotjänare från garderoben som var en stor WOTN-vinnare på en BYOB för något år sedan när @Appel hade med sig det. Det tog verkligen alla med storm och jag själv slängde utan att tveka fram 93p...

2000 Denis Berthaut Fixin Les Clos
Jag är glad att jag har mina gamla noter kvar att jämföra med, för det finns inte mycket jag känner igen här. Spännande initialt med mängder av mognadstoner, men tyvärr mest drag av kokta grönsaker och tomat som får mig att tänka på ratatouille. Tjära, torkad frukt, murkna fat, sur tobak och gamla läderpjuck summerar en ganska mognadsgenerisk arom utan liv eller tillstymmelse till frukt som överlevt tidens tand eller en eventuell dålig kork (den såg inte särskilt bra ut). I munnen är det platt med snäll syra och obefintliga tanniner. Lite udda rotfruktssötma på det. Märkligt och ganska äckligt faktiskt.

Trist som tusan, men så är det i vinvärlden. En del flaskor stryker helt enkelt med. Inget betyg. Vinet är lysande om man har turen att få en bra flaska, tro inget annat!

Visa bifogad bild 6677

För att kompensera den stora besvikelsen så plockade jag fram en yngre förmåga som inhandlats på rekommendation hos Otto Suenson i Köpenhamn.

2012 Hubert Lignier Gevrey-Chambertin
Antitesen till förgående vin. Purung och väldigt eterisk med löjligt mycket hallonbuske initialt. Jasminmarinerade körsbär, fat, stall, jord och en gnutta kaffe bidrar till lite komplexitet under ytan. Väldigt slankt med tanke på appellation. Snälla tanniner, skyhög syra och bra balans. En hygglig Bourgogne, men långtifrån en märkvärdig upplevelse i dagsläget, men kommer mest troligt aldrig bli ett stort vin oavsett. Väldigt trevligt till pizzan och jäkligt mycket bättre än konkurrensen. Minns inte vad jag betalade, men troligtvis så speglar inte priset mitt betyg. (89p)

Visa bifogad bild 6678
Riktigt trist med Berthaut! Får hoppas på att kunna ge en större upplevelse imorgon då.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Frederic Esmonin Gevrey-Chambertin Clos Prieur 2014 (oxfilé med portabello, svartkål och rödvinssås med märg)

Doft: Färska blåbär, cassis, riktigt färsk sötlakrits, viol, färska örter (timjan och salvia)
Smak: Purung bärig frukt, lakrits och örtighet

Verkligen ett purungt vin! Mörk frukt som ändå är lätt och elegant. Kommer nog utvecklas fint i ett par år men känns inte som någon riktig långliggare (årgång 2012 kändes mer stram, strukturerad och lagringsduglig). 88p

Passade bra till maten.
esmonin gevrey.jpg

Samma vin, samma omdöme - funkade bra till pytt i panna på resterna av påskalammet också. För att vara systemets klart billigaste Gevrey-Chambertin så levererade det över förväntan - 88 pinnar här också. Med rejält med luft är det klart drickbart redan nu.

Magikern

Medlem
Riktigt trist med Berthaut! Får hoppas på att kunna ge en större upplevelse imorgon då.

Minns Berthaut som riktigt överpresterande. Finns det något jag druckit i mitt liv där jag gissat på att någon hällt ett annat vin på flaskan så är det de vinet. Kanske bara den flaskan som höll den nivån. ;)

Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Igår så kunde jag inte motstå att öppna min flaska med 1999 Chateau Musar som jag lyckades knipa i sista stund på bolaget. Väldigt mogen och lättfotad historia (färgmässigt som en pinot noir). Bra syra men med förvånansvärt snäll struktur samt lite angenäm sötma i avslutet. Rödfruktigt med torkad frukt, körsbär, läder och nypon. Fin kryddighet och snygga integrerade fat med lite dill, soja och stall. Komplex och härlig med bra intensitet men inte magisk.
I mångt och nybörjare mycket samma som jag upplevde när jag drack -99an i höstas. Syradriven, torkat rödfruktig, väldigt god men kanske inte riktigt så man minns den i flera år efteråt (fast ett halvår verkar den förstås ha fastnat...). Lite som en fullmogen Rioja tänker jag, med mina referensramar.

Själv etikettsdrack jag lite idag, 2011 Gaja Barbaresco. Det borde jag kanske låtit bli, för visst var den bra, rejält strukturerad med en fin mix av röd och mörk frukt, men helvete så slutet fanstyget var. All work and no play.

Silex

Medlem
Lite blandat från påsken:

Var på besök hos @Jimmy Örnewald och fick käka ödmjukspaj som vanligt. Har ju tidigare uttryckt att jag kan ha svårt att hålla isär välstrukturerad sangiovese med mycket fatkaraktär och lite lättare merlotbaserad bdx. Jädrigt störande, nu föll jag igen! :(

Fick lite rödtjut serverat. Mycket plommon, korinter och mörka körsbär. Rostad fatkaraktär med ceder, tobak och kaffe. Medelfylligt, hög syra och lite lagom med tannin. Riktigt gott. (90p)

"Bdx från östra stranden utan tvekan, troligtvis med lite ålder", säger jag världsvant och lagom snobbigt.

Facit: 2010 Ruffino Chianti Classico Gran Selezione Ducale Oro :oops:

Jag vet inte vad jag skall säga om det mer än att jag behöver träna mer! Som alternativ till min gissning på bdx så gissade jag visserligen på Toscana, men då tänkte jag nog mer en cabernet/merlot-dopad variant dessvärre. Lite väl lätt struktur för att vara bdx, men det är ju lätt att konstatera efteråt med etiketten i ansiktet. Inte lika lätt blint utan något att jämföra med.

Igår så kunde jag inte motstå att öppna min flaska med 1999 Chateau Musar som jag lyckades knipa i sista stund på bolaget. Väldigt mogen och lättfotad historia (färgmässigt som en pinot noir). Bra syra men med förvånansvärt snäll struktur samt lite angenäm sötma i avslutet. Rödfruktigt med torkad frukt, körsbär, läder och nypon. Fin kryddighet och snygga integrerade fat med lite dill, soja och stall. Komplex och härlig med bra intensitet men inte magisk. Lite för tandlösa tanniner för min smak, men visst måste jag dela ut (91p) åtminstone. Inget att vänta på — det är bara att poppa. Supergott till lite fettdrypande entrecôte!

Visa bifogad bild 6690
Även jag kunde inte låta bli att öppna Chateau Musar -99 i helgen och kan bara skriva under på det mesta @Mattias S skriver. Dock skulle jag nog ge ett eller två poäng lägre betyg då den i vårt fall föll ihop ganska fort och blev klart sämre under kvällen. Syran tog över då varken frukten eller tanninerna räckte till. Hade knappt kraft att matcha köttbiten vi åt. Kanske finns det lite flaskvariation här, men jag måste tyvärr konstatera att jag var lite besviken och hade förväntat mig mer. En flaska kvar som jag hoppas blir bättre.

Magikern

Medlem
En Rudy men omvänt – du köper plonk men får DRC i flaskan. Ett bedrägeri helt i min smak! o_O

Verkligen. Tror nog de flesta höll med om att det bara är enstaka viner från Kampanien och under radarn regioner i Italien (och kanske Sydafrika) som kan leverera lika bra valuta för 250 pix. Ett hopp för oss med begränsad vinbudget. :)

Appel

Medlem
Verkligen. Tror nog de flesta höll med om att det bara är enstaka viner från Kampanien och under radarn regioner i Italien (och kanske Sydafrika) som kan leverera lika bra valuta för 250 pix. Ett hopp för oss med begränsad vinbudget. :)
Hittar du den för 250 kr/flaskan så köper jag gärna sex flaskor. Ge mig ditt nummer så kan jag swisha.

Toppen