Teddy Thompson
Medlem
Tack för kul tips! Har inte riktigt hittat några Argentinska Malbec jag gått igång på. Alla har legat kring 86-87p, alltså bra men saknat liteKänns fattigt att komma med mina Malbec-noter efter @hultman härliga eskapader i Margaux. Grym provning !
Hade i alla fall en provning som jag höll på temat Malbec för ett tag sedan. Var ju sent ute med planeringen och trodde jag kunde få med ngn intressant Cahors men det blev inget av det så Argentinsk Malbec för hela slanten blev det.
2012, Arnaldo B.Etchart Malbec
Ganska stor doft med mkt rostade fat, plommon, té och svarta vinbär. Inte speciellt komplext utan mer rätt på. Ung och eldig i smaken, bra syror men ganska kort och väldigt mjuka tanniner. (86P)
(60% Malbec, 25% CS, 15% Tannat)
2012, Clos de los Siete
Först väldigt blyg doft med mkt svarta vinbär,lakrits,ljusa röda bär, fat (inte så rostat som Etchart) och en svag puff av Aceton i början. Växer ut mer med luft men bibehåller en mer Bdx-aktig profil hela tiden. Smaken är ganska kraftfull med täta tanniner uppbackat av bra fruktsyra och ett rent och långt avslut. (89P)
(53% Malbec, 18% CS, 17% Merlot, 11% Syrah, 1% Petit Verdot)
2012, Catena Alta Historic Rows Malbec
Stor intensiv doft med lite rostade fat, kakao, mkt plommon och mogna svarta vinbär samt en del malo-ton efter hand. Läcker och intressant från början men växer än mer under kvällen. Smakmässigt det mest intressanta (för mig) under kvällen med härlig intensitet och tät frukt uppbackat med aningens kärva tanniner i nuläget. Ganska tydlig fruktsötma i dagsläget men vg längd och avslut finns det inget att klaga på. Kvällens vin för min del och ser gärna några flaskor av detta i källaren för att se vad det kan bli av den. (93P)
(100% Malbec)
2013, Quara Single Vineyard Malbec
Stor intensiv köttig och lite rökig doft med varmfruktig ton. Mycket svarta vinbär, vanilj, smörkola och viol men kanske lite klumpig. Smaken är mjuk, okomplicerad och medellång. Har en uns bitterhet (pressvin, kärnor ?) som inte är helt angenämt men som dämpas av en liten sötma. (87P)
(100% Malbec)
2012, Catena Zapata Nicasia Vineyard
Enormt intensiv doft med massor av allt (fat, smörkola, cederträ, stjärnanis, björnbär…). Kraften man misstänker från doften finns där även i smaken som är tuggbar med mycket fattanniner, massiv frukt och tanniner. Eftersmaken hänger i en rejäl lång minut eller två och har inga orena drag eller skavanker. Lite mycket av allt dock för min del och finliret som kanske finns bakom body-buildern syns och märks inte vilket är synd. Potentialen finns där säkert med en del år på rygg men är svårt för mig att avgöra då jag inte druckit särskilt mycket Malbec av den här kalibern, vare sig ungt eller moget. (92P nu, kanske 95P som moget)
(93% Malbec, 7% CF)
x-faktor(om man får citera skivbolagsfolk). Ska spana in Historic rows och Nicasia Vineyard...