Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Känns fattigt att komma med mina Malbec-noter efter @hultman härliga eskapader i Margaux. Grym provning !

Hade i alla fall en provning som jag höll på temat Malbec för ett tag sedan. Var ju sent ute med planeringen och trodde jag kunde få med ngn intressant Cahors men det blev inget av det så Argentinsk Malbec för hela slanten blev det.

2012, Arnaldo B.Etchart Malbec
Ganska stor doft med mkt rostade fat, plommon, té och svarta vinbär. Inte speciellt komplext utan mer rätt på. Ung och eldig i smaken, bra syror men ganska kort och väldigt mjuka tanniner. (86P)
(60% Malbec, 25% CS, 15% Tannat)

2012, Clos de los Siete
Först väldigt blyg doft med mkt svarta vinbär,lakrits,ljusa röda bär, fat (inte så rostat som Etchart) och en svag puff av Aceton i början. Växer ut mer med luft men bibehåller en mer Bdx-aktig profil hela tiden. Smaken är ganska kraftfull med täta tanniner uppbackat av bra fruktsyra och ett rent och långt avslut. (89P)
(53% Malbec, 18% CS, 17% Merlot, 11% Syrah, 1% Petit Verdot)

2012, Catena Alta Historic Rows Malbec
Stor intensiv doft med lite rostade fat, kakao, mkt plommon och mogna svarta vinbär samt en del malo-ton efter hand. Läcker och intressant från början men växer än mer under kvällen. Smakmässigt det mest intressanta (för mig) under kvällen med härlig intensitet och tät frukt uppbackat med aningens kärva tanniner i nuläget. Ganska tydlig fruktsötma i dagsläget men vg längd och avslut finns det inget att klaga på. Kvällens vin för min del och ser gärna några flaskor av detta i källaren för att se vad det kan bli av den. (93P)
(100% Malbec)

2013, Quara Single Vineyard Malbec
Stor intensiv köttig och lite rökig doft med varmfruktig ton. Mycket svarta vinbär, vanilj, smörkola och viol men kanske lite klumpig. Smaken är mjuk, okomplicerad och medellång. Har en uns bitterhet (pressvin, kärnor ?) som inte är helt angenämt men som dämpas av en liten sötma. (87P)
(100% Malbec)

2012, Catena Zapata Nicasia Vineyard
Enormt intensiv doft med massor av allt (fat, smörkola, cederträ, stjärnanis, björnbär…). Kraften man misstänker från doften finns där även i smaken som är tuggbar med mycket fattanniner, massiv frukt och tanniner. Eftersmaken hänger i en rejäl lång minut eller två och har inga orena drag eller skavanker. Lite mycket av allt dock för min del och finliret som kanske finns bakom body-buildern syns och märks inte vilket är synd. Potentialen finns där säkert med en del år på rygg men är svårt för mig att avgöra då jag inte druckit särskilt mycket Malbec av den här kalibern, vare sig ungt eller moget. (92P nu, kanske 95P som moget)
(93% Malbec, 7% CF)
Tack för kul tips! Har inte riktigt hittat några Argentinska Malbec jag gått igång på. Alla har legat kring 86-87p, alltså bra men saknat lite
x-faktor(om man får citera skivbolagsfolk:)). Ska spana in Historic rows och Nicasia Vineyard...

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Stämmer bra. 20-årig Condrieu är överlägsen 3-årig Condrieu... :)

Jag/vi har varit inne på det i andra trådar, men det finns många vintyper som tvärsäkert avfärdas (av folk som aldrig provat) som lagringsodugliga men som i själva verket är fantastiska kandidater till en vital ålderdom. Exempelvis långlagrad Sauvignon Blanc, Beaujolais, Muscadet, m.fl.
WORD!

StefanAkiko

Drack väldigt många olika saker en fredagskväll för två veckor sedan. Och öl i badtunnan i Spöland blev det också. Underbart på alla plan!
...utom att jag var brakförkyld.
Doften på vinerna? Nåjae... Kanske lite.
Smaken: "vin".

Men, 2005 Rieussec stod ut som ett fint vin på både etikett, prislapp och enligt Råbert. Enligt oss tre hugade dryckesmän, så var syran för platt och smaken för liten. Inte en chans att den hör hemma över 90p. Den blev iaf mycket godare efter vi squeezade ned lite lime i den. S
På det viset fick vi i oss lite C-vitaminer också!
@Mats var med, och han höll absolut med.

StefanAkiko

2013 Stonier Pinot Noir, 75p
Mornington Peninsula - nära Melbourne
Lätt, syrligt och renodlat smarrig jordgubbsdricka.
Inte ett vin.
image.jpg

Fotografen är heller ingen riktig fotograf: 67p.

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Är på besök i Stockholm. Min fru frågade om jag ville följa med när hon ska träffa en gammal kompis.
- Nä, gå du själv, hon tycker säkert det blir roligare om det bara är ni två
*POFF* Snabb som en pil flyger jag bort till Eriks vinbar!
Kollar igenom menyn, tar givetvis 3 x röda, blint.

Vin 1. Utseende och doftar flaggar för pinot med fat, varma jordgubbar, kryddor och nejlika. Smaken följer samma spår med inte allt för hög syra och mjuka och snälla tanniner. Det här är nya världen. Den är helt ok.
-Jag chansar på Australien.
Rätt svar: Pinot från USA (glömt namnet på den)
Kommentar: Helt ok, borde tagit USA med alla jordgubbar.

Vin 2. Mörk rött med lite blå stänk. Doft av svarta vinbär, mängder av dem och i alla skepnader och former. Frysta, färska, saft, sylt och ännu mer svarta vinbär. Smaken var stram och sval, massor med mörka bär, tämligen ordentlig syra och en hel del tanniner och bra längd.
- Ok. Var har vi här? Alla markörer skriker sval cab. Jag drar till med en bättre cab från Chile eller Argentina.
Rätt svar: 2012 Ferrer Bobet - Carignane 70%, Grenache noir 30% - Priorat
Kommentar: PRIORAT!! :eek: sa du Priorat? Men men men det ska ju vara varmare och betydligt mer kraft och kompaktare. Hör var jag inte ens nära:oops:

Vin 3. Ganska genomskinligt rött med lite blått. Frän doft, lite mörka bär, lösningsmedel. Elegant och stram smak. Hög syra och en hel armé med små och energiska tanniner som sätter fast överläppen i tandköttet.
- Här måste det vara en nebbiolo, kan det vara en Barbaresco?
Rätt svar: 2013 Les Forots Côtes du Rhône 100% Syrah
Kommentar. Jaha ja. Kan syrah smaka så här? Visst fanns det lite mörka bär. Men slankheten, de ettriga syrorna och den tunna färgen fick mig på helt fel spår.

Mer av sånt.
Lärorikt. Roligt. Gott. Trevligt!

Mattias Schyberg

Administratör
Är på besök i Stockholm. Min fru frågade om jag ville följa med när hon ska träffa en gammal kompis.
- Nä, gå du själv, hon tycker säkert det blir roligare om det bara är ni två
*POFF* Snabb som en pil flyger jag bort till Eriks vinbar!
Kollar igenom menyn, tar givetvis 3 x röda, blint.

Vin 1. Utseende och doftar flaggar för pinot med fat, varma jordgubbar, kryddor och nejlika. Smaken följer samma spår med inte allt för hög syra och mjuka och snälla tanniner. Det här är nya världen. Den är helt ok.
-Jag chansar på Australien.
Rätt svar: Pinot från USA (glömt namnet på den)
Kommentar: Helt ok, borde tagit USA med alla jordgubbar.

Vin 2. Mörk rött med lite blå stänk. Doft av svarta vinbär, mängder av dem och i alla skepnader och former. Frysta, färska, saft, sylt och ännu mer svarta vinbär. Smaken var stram och sval, massor med mörka bär, tämligen ordentlig syra och en hel del tanniner och bra längd.
- Ok. Var har vi här? Alla markörer skriker sval cab. Jag drar till med en bättre cab från Chile eller Argentina.
Rätt svar: 2012 Ferrer Bobet - Carignane 70%, Grenache noir 30% - Priorat
Kommentar: PRIORAT!! :eek: sa du Priorat? Men men men det ska ju vara varmare och betydligt mer kraft och kompaktare. Hör var jag inte ens nära:oops:

Vin 3. Ganska genomskinligt rött med lite blått. Frän doft, lite mörka bär, lösningsmedel. Elegant och stram smak. Hög syra och en hel armé med små och energiska tanniner som sätter fast överläppen i tandköttet.
- Här måste det vara en nebbiolo, kan det vara en Barbaresco?
Rätt svar: 2013 Les Forots Côtes du Rhône 100% Syrah
Kommentar. Jaha ja. Kan syrah smaka så här? Visst fanns det lite mörka bär. Men slankheten, de ettriga syrorna och den tunna färgen fick mig på helt fel spår.

Mer av sånt.
Lärorikt. Roligt. Gott. Trevligt!
Alltid trevligt med ärliga rapporter från blindprovningar. Det är ju så satans svårt vanligtvis...när man sitter där själv alltså. När man läser om andras missöden så skrattar man inombords och tänker "det vinet hade jag lätt plockat", men erfarenheten säger något helt annat vanligtvis. Fan, jag har ju till och med misstagit bdx för Bourgogne och DET är illa! Ibland har man dock hyfsade dagar som tur är.

Du tog nästan pinnen i alla fall. Det kunde varit värre med andra ord. :)

LeChat

Medlem
Finns en hel del Produttori hos Philipson Wine (Dk).
Ja jag känner till det, men tack för tipset annars. Nej jag känner inte ett sug efter en ny låda utan det var mest ett besviket uttryck över att ha druckit merparten av flaskorna innan jag egentligen började uppskatta dem på riktigt.

chambertin

Medlem
Nej jag känner inte ett sug efter en ny låda utan det var mest ett besviket uttryck över att ha druckit merparten av flaskorna innan jag egentligen började uppskatta dem på riktigt.
Det vanliga "problemet" alltså.:)
Man köper den "bästa" årgången och ordentligt av den dessutom men glömmer att man vill ju dricka också, inte bara lagra. Gjort det många ggr själv och efteråt så undrar man varför man inte köpte lite mer varierat av t.ex -11, -09 eller -07 (för att hålla sig till Piemonte-årgångar som är tillgängliga lite snabbare).

Drick nu inte upp din sista 3 för snabbt då bara.

ChristianB

DipWSET
Igår blev det ett helt nytt vin för mig, på vinst och förlust: 2012 Wölffer Estate Chardonnay! Det är något så speciellt som ett vin från New York och det enda jag vet om området är att de tydligen ska producera en del Chablis-lika viner. Sagt och gjort, i glaset med det!

Färgen är klassiskt citrongul med något oljiga tårar på glasets insida. Doften är lätt, för att inte säga svag, och visst finns där drag av gul frukt som påminner om en Chardonnay, men det är också en tydlig ton av smör och grönsaker på burk som sticker i näsan. Nå, jag provar det lite kallt och lite varmt för att se vad som händer, men hur jag än vrider på vinet (glaset ;) ) så blir det tydligare burkmajstoner och snarare konserverad frukt (persika, ananas) än något riktigt fräscht och färskt!
Smakmässigt är det lite platt med en lätt argsint syra som inte riktigt är ok med den bristande frukten. En liten hetta smyger sig in i eftersmaken och cementerar vinet som ett bra försök men det räcker inte så långt. 78p.

Jag tror att det här vinet ligger precis hitom gränsen för vad som kan anses som defekt. Det är egentligen inte obehagligt att dricka utan bara "ganska dåligt" och jag köpte det som en chansning. Möjligen kan det finnas bättre flaskor av samma vin men jag kommer nog inte köpa det själv i alla fall. :)

Mattias Schyberg

Administratör
Det vanliga "problemet" alltså.:)
Man köper den "bästa" årgången och ordentligt av den dessutom men glömmer att man vill ju dricka också, inte bara lagra. Gjort det många ggr själv och efteråt så undrar man varför man inte köpte lite mer varierat av t.ex -11, -09 eller -07 (för att hålla sig till Piemonte-årgångar som är tillgängliga lite snabbare).

Drick nu inte upp din sista 3 för snabbt då bara.
image.jpg

chambertin

Medlem
Laggar ordentigt med rapporteringen av druckna viner men här kommer några till:

IMG_0788.JPG

2008, Agricola Le Querce Maremma Toscana Sancerbone
Alla som klagar på att det inte finns mogna viner på SB har nästan helt rätt.
Här är ett undantag som bekräftar regeln i alla fall (74865, 238kr)
Stor väldigt Bdx-ig näsa med skön cederaktig Medoc-känsla. Aningen skitig till en början men väldigt lätt dock. Grusig varm känsla med väl integrerade fat och lätt paprika, sandelträ och lite asiatiska kryddor och en genomgående frisk ton. Ganska torra sandiga tanniner men frukten är kvar intakt om än dock ganska utvecklad. Fylligt och med långt bra avslut. Definitivt på topp nu och 1-2 år framåt.
(90% CS, 10% Merlot, 14mån på fat av fransk ek)

IMG_0791.JPG

2005, Château Pontac-Lynch
Köpte två flaskor av det här i Belgien för några år sedan och den första flaskan var ganska vresig och kantig när jag drack den för tre år sedan. 2005 verkar ju ha kommit in i drickfönstret en aning (speciellt lite enklare Bdx som detta kanske får räknas till) så det blev dags för denna att släppa till för en dryg vecka sedan. Den här flaskan var dock allt annat än vresig utan öppnade upp blommigt och stort med massor av Merlot-korinter och svag lakrits och ceder. Störtskön doft som nästan var för bra i jämförelse med smaken som inte svarade upp riktigt lika bra. Ganska utvecklad i munnen med mjuka tanniner, bra lite mogen frukt och medellång men mkt smakrik eftersmak. Bra men inte stort. Fint exempel på att bra Bdx inte alls behöver kosta skjortan. Jag gav 21-22€ har jag för mig runt 2011 för den här, såg att senarte årgångar ligger runt 25-30€. Grunddevisen ”hellre enklare slott från bra årgång än fin etikett från sämre årgång” verkar fortfarande vara ett bra rättesnöre.
(45% Merlot, 40% CS, 10% CF, 5% Petit Verdot)

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev lite åka av med lite blandat från Loire och Bordeaux igår ihop med @vininfo.nu. Munskänkskurs på 1-betygsnivå. Laguppställningen såg ut enligt följande:

image.jpg

image.jpg

image.jpg

2006 Château Pierre-Bise Coteaux du Layon-Beaulieu Les Rouannières
Alltid härligt med lite ädelrötad Chenin Blanc. Inte riktigt den bästa upplevelse jag har haft med producenten men fortfarande riktigt bra. Sparsamt med typisk botrytis men desto fräschare frukt med mogna päron, persika och aprikoser i överflöd. Ett uns svamp, saffran och kofta ligger begravt i bakgrunden. Frisk hög syra med lite eldighet, men aningen tunn intensitet för vintypen. Härligt balanserat och läckert men jag nöjer mig med att dela ut (89p).

2014 Henri Bourgeois Sancerre Le MD de Bourgeois
Helt enligt skolboken, men precis så där lagom återhållen och stram som brukar känneteckna de lite bättre exemplaren på druvan. Nässlor, citrus och gräs initialt som sedan kompletteras med lite vägdamm, fläder och krusbär. Bra intensitet och syra. En härlig Sancerre med andra ord. (88p)

2011 Château de Fesles Anjou Chenin Sec
Lite misstänkt smygkork tyvärr, men samtidigt så känns det bra i munnen så möjligen är det något annat som spökar. Udda CB. Gula mjöliga äpplen och kvitten med en del undervegetation som drar åt svamp och ylle med lite bergamott, källare, antydan till fat och basilika under ytan. Hög syra och krispig munkänsla med viss fethet. Inte helt harmoniskt, men ändå trevligt. (86p)

2013 Château Larrivet-Haut-Brion Blanc
Rejält fatad och komplex vit bdx med 80 % Sauvignon Blanc i blenden. Härligt oljigt med toner av bensin, passionsfrukt, kattkiss, lime och lite hassel- och pinjenöt. Härlig balans, fin frukt och hög intensitet. Bäst av de vita i min gom. (89p)

2012 Charles Joguet Chinon Clos de la Dioterie
Slank, ung och snipig men riktigt härlig ändå på något masochistiskt vis. Det borde dock få vila en hel del år innan det presterar på topp. Allt finns där i form av intensitet och längd men den höga syran och strävheten gör vinet väldigt ocharmigt i dagsläget. klassisk näsa med mängder av lingon- och blåbärsris. Jord, ceder och röda vinbär kompletterar fint ihop med ett uns kafferost, stall, jasmin, paprika och yougurt. Idag (90p) men med klar potential till mer för den som har tålamod.

IMG_3333.JPG

2010 Fleur de Clinet
Modern och generös bdx av det mer lättgillade slaget, men inte utan bett. Rostade fat, vanilj, plommon och mörka körsbär dominerar med lite inslag av kvisttomat, ceder och tobak. Fylligt och aningen eldigt med generös frukt och tanninrikt avslut. Jädrigt god utan tvekan. (91p)

2010 Château Belgrave
Klassisk bdx från västra stranden strax utanför St Julien. CS-dominerad blend. Utan tvekan kvällens vin för mig. Svarta vinbär, ceder, rotfrukt och kafferost med små puffar stall och paprika. Bra balans, fin intensitet och riktigt bra längd. Just denna kväll så tyckte jag det förtjänade (92p), men har inte riktigt varit lika generös tidigare.

Håkan

Medlem
Drack 1999 Domaine du Courcel Pommard Grand Clos Epenots för ett tag sen och blev imponerad, dags att dra korken ur systervinet.
1999 Domaine du Courcel Pommard Rugiens. Väldigt mörk färg som för tankarna till mogen Syrah. I doften finns en del kött och blod men även en rätt dov frukt, lite blandning av björnbär och lingon. Smaken är intensiv, pepprig, med mörk frukt men med en del lingonsyra som trots allt visar att det är Pinot Noir jag dricker, jag började som sagt tvivla om de inte felettikerat en Cote Rotie. Smaken ackompanjeras av rejäla tanniner, som dock är väldigt finkorninga, men även gör så att vinet får en väldigt bra ballans. Det här är verkligen traditionell Bourgogne i sitt bästa slag, snäppet bättre än Grand Clos Epenots, tyvärr är det väldigt svårt att få tag i denna producents viner, de har även dragit iväg i pris. Ett tips är att aldrig öppna Courcel tidigare än 10 år mer än vad som står på flaskan. Denna kändes fortfarande väldigt ung och har säkerligen minst 20 år innan den är riktigt på topp. Pommard skall helt klart få en påfyllning i källaren. F-n vad bra Bourgogne kan vara.

Mattias Schyberg

Administratör
2011 Campogiovanni (San Felice) Rosso di Montalcino
Vad ska man med Brunello till när RdM är lika bra :confused:
Kryddig och varm doft med (mörk)röd frukt, nypon, fat, eneträ, oregano och lagerblad. I munnen slank, varm, mjuk, syrlig och mjuka men tydliga tanniner.
Drack -13 på en sortimentsprovning här i Göteborg i tisdags och blev även jag imponerad av detta vin med tanke på den blygsamma prislappen. Deras Chianti Classico (Il Grigio -11) var dock ännu roligare och enbart någon femtilapp dyrare.

Men satan i gatan vad kul det var att prova deras IGT-vin på druvan Pugnitello och flaggskeppet 2006 Campogiovanni Il Quercione som var sanslöst trevliga. Klart dyrare såklart. Chiantin och rosson är dock riktiga kap inom vardagsvinskategorin kan jag tycka.

Lite av en ny favoritproducent när det gäller Toscana!

Silenos

Medlem
1999 Domaine du Courcel Pommard Rugiens.

Trevligt! Någon stjälkighet kvar, såhär efter 14 år i flaska?

Pommard skall helt klart få en påfyllning i källaren. F-n vad bra Bourgogne kan vara.
Istället för en planerad "Clos des Chênes", så blir det till att smaska upp en "Rugiens bas" ikväll!

Angående Pommardpåfyllning... Om du gillar 08;or, köp Comte Armands "Clos des Epeneaux", finns att få tag i till ett i sammanhanget mycket rimligt pris. Ett kalasvin (förutsatt 08-tolerans)!

Larseman

Medlem
Tjejmiddag i köket, då smyger man ner i källaren med lite Nebbiolo
WP_20160212_003.jpg

100% Nebbiolo, inte bara i druvsammansättningen utan desto mer i stilen. Massor med rosor och nypon i doften, skogshallon, timjan och eneträ. Stram, men absolut hanterbara tanniner av finkornig och lite uttorkande typ. Smaken får nog beskrivas som lingon och slånbär i en sval stil (trots 14% alkohol) med bra längd som lockar till fler klunkar.

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Schysst där @Larseman, jag önskade att jag hade några flaskor av den. Synd att de inte går att köpa längre via Monopolbolaget... =(

Jag dricker också italienskt ikväll, något jag köpt själv för ovanlighetens skull (italienskt alltså)! Jag hade bestämt mig ganska tidigt för att testa en pizzeria i närheten jag hade missat, och kvällens plan blev således pizza, rödvin och lite programmering!

2014 Campo di Sasso Insoglio del Cinghiale Toscana IGT
Trevlig toscanare med mycket fruktig, bärig doft av svartvinbär, körsbär, lite viol, rosor, blöt tobak och ung(?) läder. Bra munkänsla, lite klen kropp för mitt tycke, eller så var det inte något vidare pizzavin helt enkelt. Helt klart ett gott vin som nu blir bättre för varje timme som går. Gav det först 89p men tror det är lite generöst, så sänker till 87-88p, men är glad att jag breddat mig något i köpvanor redan såhär tidigt på året.

Toppen