Lite blandat smått och gott igår...
2014 Montirius Vacqueyras Garrigues
Väldigt sval, alternativt väldigt tidigt skördad, frukt. Köttig och kryddig med jästiga björnbär, färska fikon, syrliga jordgubbar och ett uns lagerblad på toppen. Aningen järnigt avslut. Mer bojo än Rhône på något vis. Hög läskande syra och lättdrucken kropp med tanniner av det snällare slaget.
Ganska gott med intressant komplexitet men jag hade nog förväntat mig lite mer drag i galosherna. (87p)
2011 Château Jean-Pierre Gaussen Bandol Longue Garde
Kände mig inte helt nöjd med vinet ovan och ville ha något med lite mer drag till kvällens köttbit så jag hämtade lite kul från garderoben som komplement. Inköpt av
@vininfo.nu på plats i Bandol...
...och jäklar vad det levererade helt enligt önskemål! Fylligt och intensivt men allt annat än typiskt Bandol i min mun. Tycker nog det känns mer som en mastig och läcker Priorat. Plommon, cigarrtobak, eneträ, inlagda körsbär, jord, blyerts, rå potatis och mörk choklad. Stramt med massiva tanniner och generös fruktsötma som rundar av upplevelsen och ger helheten balans.
Ett läckert vin med hullet på helt rätt ställe och mängder av sexiga kurvor. Härligt traditionellt och tungt. (92p)
Avslutade kvällen med att jobba med mitt nyårslöfte att dricka mer sött och starkt...
N.V. José Maria da Fonseca Moscatel Setúbal Alambre 10 Years
Jamen, det här är ju alldeles lysande kul! Mängder av kokos, dill och apelsinmarmelad på en bas av torkade aprikoser, nötter och russin. Läckert balanserat med kraft, eldighet och massiv sötma som aldrig kändes det minsta klibbig.
En höjdarupplevelse som jag nog klockar in på (93p) väl medveten om att jag saknar lite känsla för betyg på vintypen ifråga och således famlar en del i mörker. Väl värt sitt pris på ca en tvåhunka för 500ml.