Tung vinkväll igår ihop med
@chambertin och våra fruar. Det är nästan så att man blir gråtfärdig när man blickar tillbaka på allt gott vi åt och drack och tänker på hur generösa vårt värdpar är. Nu kom vi inte tomhänta till festen visserligen, men kvällens stora upplevelser var långtifrån vår förtjänst. Jag bugar och bockar för min välförtjänta betongkeps och för att jag fick uppleva en kväll att minnas för evigt.
Som någon vis person troligtvis har sagt: "Alla stora kvällar börjar med ett par glas champagne och slutar med lite hemgjord Ipa med massiv humlebeska". Precis så lyder den kortfattade beskrivningen av kvällen, den längre är klart mer nyanserad. Inga anteckningar denna kväll – allt är från minnet.
2008 Bernard Hatté Champagne Cuvée Millésime Benjamin Grand Cru
Nu kanske jag har misstagit någon detalj i namnet här, men ett läckert bubbel är det utan tvekan. Perfekt balanserat och redo att drickas även om det säkert kommer att utvecklas ännu mer med tiden. Skönt brödigt och krämigt. Nougat, honung och läcker frukt av feta gula äpplen. Satt som ett smäck utan att vara magiskt eller stort, men utan tvekan ett bubbel runt 90 pinnar. Dracks till lite läckra "snittar" av blandat slag.
En vinkväll utan riesling är knappt en vinkväll och som tur är så dök det upp lite riesling. Serverades blint medan vårt värdpar förberedde middagen samtidigt som vi undvek att bli uppätna av deras svårflörtade rottweiler Melker (han blev from som ett lamm efter några timmars fjäskande som tur var).
2006 Georg Breuer Riesling Charm
Uppenbar diesling med lite lagom med petroleum. Läckert druvig- och blommig karaktär med kanderad citrus och passionsfrukt. Som namnet indikerar, ett riktigt charmtroll. Tänkte inte så mycket mer nyanserat än så men gillade det mycket. Tänkte Mosel initialt, men landade i Rheingau och årgång 2009.
Dags för en liten rödvinsflight innan middagen. Två röda per par.
2008 Au Bon Climat Pinot Noir Nielsen Vineyard
Läckert charmtroll! Mycket frukt, men med viss elegans. Ganska långtifrån Bourgogne i sin stil. Torkade körsbär, plommon, rabarber och blodapelsin med kraftiga fat samt sandelträ, kryddor och vanilj. Fylligt med småsöt framtoning i munnen. Sammetslent. Ganska mycket USA. Vårt värdpar var spot on i sina gissningar. Inte lika europeiskt som ABC brukar kunna vara, men det är ju inte från Europa trots allt. Inköpt på plats i Santa Barbara. Ett vin som mest troligt aldrig kommer att hittas här hemma.
91p
2009 Darioush Cabernet Sauvignon
Stor och snordyr Napa i mördartung flaska. Inköpt i Köpenhamn för något år sedan. Inte särskilt svårgissad för vårt värdpar. De hamnade snabbt rätt även om jag hörde Washington State nämnas först. Ganska bombastiskt och mjukt. Mängder av solmogna svarta vinbär och plommon mot en bakgrund av choklad, tobak och aningen ceder. Ett riktigt bra vin, men lite småtrist i konkurrensen. Knappast prisvärt.
90p
2010 Le Macchiole Paleo Rosso
Mamma mia, vilket vin! Elegant, komplext och löjligt intensivt. Massor av ceder, tobak, plommon, mörka körsbär och korinter med sköna drag av kaffe, blyerts och lite tjära. Tänkte utan tvekan bdx och östra stranden. Det borde således vara en klassisk merlot- och CF-blend. Supergott och läckert. Bryggläge och lovsång! Nåväl, inte rätt gissning alls här, men det spelar föga roll.
93p
2001 Marc Sorrel Hermitage Le Gréal
Halleluja! Dags att bli religiös tror jag. Norra Rhône i högform och det var aldrig någon tvekan om ursprunget. Nu var det nog mest tur att jag gissade just Hermitage och inte Côte-Rôtie här visserligen, men på något vis så kändes det för kraftigt för att vara något annat än Hermitage. Mängder av torkat kött, oliver och stall uppbackat av fet mörk frukt med lite läder, soja, järn och lakrits i bakgrunden. Ett vin i perfekt form, full av liv, kraftfullt och maskulint. Ett magiskt bra vin. Det är bara att buga!
95p
Efter provningen så serverades lite perfekt tillagad lammstek med sublim potatissallad och en söt och fet rödvinssås som smakade fantastiskt gott. Mumma ihop med vinerna.
Dags för en jäkla massa ost, rabarberdessert gjord på egenodlade primörer samt ädelrötat vin och lite suddigare minnen...
1989 Château de Fargues
Hm...borde självklart plockat detta vin utan problem, men tänkte mer på Tokaji än Sauternes av någon anledning. Väldigt mycket aprikos- och apelsinmarmelad inledningsvis med väldigt hög syra. Absolut mycket saffran men också dill och vanilj. Inte direkt de där typiska dragen av mandelmassa som jag brukar hitta i Sauternes. Superintensivt och stort med massiv sötma. Utan tvekan en höjdare som borde hamna en bra bit över 90p, men jag gjorde ingen mental bedömning vid tillfället så jag låter bli nu i efterhand.
1988 Disznókő Tokaji Aszú Eszencia
– Vad fan är det här, var min spontana reaktion. Mycket oxidation och russinkaraktär. Lite som en madeira i näsan med lite brända drag av kaffe och tobak. Tänkte en väldigt åldrad Vin Santo eller dylikt. Kändes inte som ett botrytisvin. Väldigt intensivt med massiv syra och sötma i balans. Löjligt kul vin att prova, men har för dålig koll på vinstilen. Jag njöt och drack i stora klunkar oavsett.
Någonstans här så känns minnet alldeles för blurrigt. Det togs fram tawny, PX och hemgjord Ipa. Supergott är allt jag minns.
@chambertins hembryggda öl stack dock ut bland allt vin och var en otroligt trevlig avslutning. Kvalitativt och superhumligt med en beska som satt i hela vägen hem.
Nä, mina kära forumiter. Livet är inte de dagar som gått utan de viner man hunnit dricka.
Tack för en otroligt fin kväll,
@chambertin!