jrick
Medlem
Berätta något mer. Är det oxiderat eller ouillé, hur gott är det osv? Alltid intresserad av Jura!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Berätta något mer. Är det oxiderat eller ouillé, hur gott är det osv? Alltid intresserad av Jura!
Ouillé, fast inte helt utan oxidation (lite lagom med naturvins-vibbar). Generös doft med en hel del mogen citrus, lite smörig jästighet och gula äpplen. Lite spritz initialt, men gick ganska lätt och skaka bort. Riktigt bra syra, hyfsad generös kropp och bra med intensitet. Framförallt väldigt bra för 11€!Berätta något mer. Är det oxiderat eller ouillé, hur gott är det osv? Alltid intresserad av Jura!
Gårdagens BYOB-viner - temat var årgång jämnt delbar med fem:
Visa bifogad bild 7118
Flight 1:
1995 Chanoine Champagne (0 röster)
2010 Château La Tour-Martillac Blanc (3 röster)
2000 R. López de Heredia Rioja Blanco Reserva Viña Tondonia (3 röster)
2014 Bodega Catena Zapata Chardonnay (bluffvin från @Deppodi) (0 röster)
Visa bifogad bild 7119
Flight 2:
1970 Giacomo Borgogno & Figli Barolo Riserva (5 röster)
2000 La Guardia Barbera del Monferrato SacroeProfano (1 röst)
2000 Ridge Geyserville (0 röster)
Visa bifogad bild 7120
Flight 3:
2005 Château Clauzet (1 röst)
2010 Friedrich Kiefer Dreistern Spätburgunder trocken (3 röster)
2005 Henri Germain et Fils Meursault Clos des Mouches Rouge (2 röster)
2010 Filippo Broccardo e Fratelli Barolo (0 röster)
Visa bifogad bild 7121
Flight 4
1965 Riveyrac Rivesaltes (6 röster)
2012 Hillebrand Cabernet Franc Icewine Showcase Series (0 röster)
För många flightsegrare och för få deltagare för att kunna utse en klar WOTN - mycket bra viner rakt igenom. Jag får dock konstatera att sött inte är min grej: den sista flighten lämnade mig oberörd, medan alla övriga älskade de vinerna.
Vad sa frugan när hon kom hem då? Hittade hon någon favorit?
Nästa gång måste vi ta med sockerdricka och ställa ditt påstående mot ett Icewine!
Du har konstig smak du, båda var helt makalösa även om Icewine hade svårt att mäta sig mot Rivesaltes.den sista flighten lämnade mig oberörd, medan alla övriga älskade de vinerna.
Mina noter:Gårdagens BYOB-viner - temat var årgång jämnt delbar med fem:
Som alltid väldigt trevligt chez @Innertällmo Bryggeri. Vinerna kommer och går, men denna grupp torde vara Sveriges mest humoristiska vinprovargäng, ett antal riktiga komiker på plats och man skrattar varannat andetag.
Instämmer på alla ovanstånde skribenter, det var jäkligt kul igår! Ser fram emot framtida tillställningar med er allaJag är som sagt en av forumets rookies, men jäklar va jag kommer hem med mycket kunskap och glädje efter dessa provningar! Tack igen för kvällen och för att jag får vara med.