vininfo.nu
Medlem
Visa bifogad bild 7153
Visa bifogad bild 7154
2014 La Traviesa Sin Burbujas
Läs allt om vinet här. Kul vin måste jag säga, klart roligare än ishockeymatchen mot Ryssland där vi blev totalt utspelade dessvärre. Vi var inte ens nära, tyvärr.
Lite lagom med naturvinskänsla. Jag menar, rent visuellt så påminner det mer om apelsinsaft än vin. Inte överdrivet smutsigt i aromen, men lite svettig ost vill jag nog få in i ekvationen i brist på vokabulär att beskriva den funkiga inramningen. I övrigt bjuds det på röda mjöliga äpplen, passionsfrukt, våt sten samt lite sköna finotoner med bröd, jäst och mandel. Komplext och delikat – tveklöst! Torrt och härligt syrligt med duglig intensitet. Lite skön skalbitterhet och tanninstruktur tycker jag mig känna. Lite lätt spritsigt, men jag hade nog förväntat mig mer med tanke på att det har fått en andra jäsning i flaskan och ursprungligen var tänkt att bli ett mousserande vin.
Jag är glad för att jag har en flaska till. 88 poäng får jag åtminstone dela ut här.
Barranco Oscuro La Traviesa Sin Burbujas 2014.
Även jag drack en flaska igår med och här är min analys...
Tja, jag har nästintill aldrig imponerats av naturvin och det sker inte heller denna gång. Inte för att drycken inte är god, men speciellt "vinös" är den inte. Mer must och cider än vin, och det gäller såväl utseende som arom och smak. Äpple, äpplemust, lite citrus, lemoncurd kanske och uns honung. Lite beska, bra syra och viss sötma. Och det är gott! Färgen och utseendet påminner om ofiltrerad äpplemust och lycheefruktkött. Men vad smakar druvan vigiriega? Vet nog fortfarande inte, då vinet nog smakar mer av hur det gjort än av någon primär druvkaraktäristik…