Weingut Reichsrat von Buhl har öppnat lite av mina ögon för Tysk sekt för första gången med druvan Riesling, vilket jag för övrigt varit lite negativ till då jag tyckt att Riesling skall verkligen inte bubbla, det blir så många fel i min bok. Men Herr Mathieu Kauffmann är inblandad denna gång så då kan det väl inte bli fel, och för att göra det kort så är han från huset
Bollinger stall, och von Buhl har lagt om sin strategi, man har startat om på ny kula (2013) med herr Kaufmann i spetsen vilket fick mig att prova på denna Sekt.
För att få lite referens motstånd har jag plockat fram något år lagrad skumpa BdB
NV från Huset Nomine-Renard som skräpade bland övrigt bra att ha NVs.
Det första man skall anmärka på här har med priset att göra, von Buhl är över 100-lappen dyrare i Norden än från handlare söderut, fy och blää som vanligt. Då man oftast vill ha ett gäng (jag varje fall). Man bör väl även känna till att det finns en Sekt reserve, vilket jag inte provat på än som är gjord på druvorna Weißburgunder och Chardonnay så får återkomma vid annan tidpunkt när beställningen är vid dörren.
von Buhl Riesling Sekt Brut 2014, glöm de klassiska Riesling tonerna, skarp syra dominerar på doft och första sippen som är starten på en härlig elegans, lite svårtrugad till en början, men det kan jag inte lasta vinet för, då det var för kallt, med lite lek och värme så börjar det hända något. Det svaga går över till något spännande, syran blir jätte trevlig! Skarp och sur som plock godis, kraft är första tanken. Med lite typisk BdB äpplen, så finner man även tropikernas frukter vilket var lite överraskande. Påminner och känns som det finns lite
Special Cuvée ton över det hela. Smaken blir bara bättre och längre vid värme och här finner man en kvalité och balans som gör vinet mycket trevligt. Jag tror det blir "husets" berså vältare för sommaren 16. Alltid skoj med överraskningar vid sena inköp. Blint hade jag lätt tabbat mig för en champagne. Hur den står sig mot svårt motstånd återstår att se, men det skall jag prova på!
Nomine-Renard BdB NV, gör sitt jobb som referens, lite glad att man valde en BdB. Syran matchas bra från start, men NR orkar inte fram till målet, pigg absolut och lite lagring har nog fått fram mer honung och cocos ur chardonnay och överlag helt duglig. Efter en stund kommer kvalité dippen och blir lite irriterande kort i tonen. Funkar som något trevligt i värmen totalt, men inget återköp här inte.
Vinnaren är det bubblande Rieslingen.