Dricker betydligt mer än vad jag skriver om. Har nog tyvärr lite mindervärdeskomplex gentemot alla finewines-drickare på forumet och tycker mest att det jag/vi dricker är tämligen ointressant i sammanhanget. Men se'n tänkte jag att om det är ointressant så kan ni helt enkelt hoppa över inlägget
Helgens viner så här långt:
Visa bifogad bild 8628
NV l'Hoste Père et Fils Champagne Prestige
Champagne som är hemtransporterad på egen hand från vår lilla Lorraine/champagne-resa nyligen.
100% chardonnay och tre år på jästen. Gissar att den är degorgerad i år så då bör det väl vara 2012 som basår.
Doften domineras av mineral (våt sten), gröna äpplen och söta citrusfrukter (mandarin). I munnen är det också mandariner och äpplen, moussen är gräddig och fyllig, smaken är lång och helheten är mycket bra. Gott tycker både jag och i synnerhet frugan, svårt att exakt sätta fingret på varför det är gott men varför analysera mer än nödvändigt.
90p men jag använder samma skala oavsett vilket vin jag dricker. Misstänker att en champagne-nörd skulle sätta lägre men det bryr jag mig inte om
Igår blev jag sugen på Pinot Noir och letade i källaren efter något intressant.
2009 Domaine Tollot-Beaut Chorey-les-Beaune Piece du Chapitre
Varför är det så svårt att hitta Bourgogne under 300kr som är något att ha? Jag har ju ett antal spännande PN från Tyskland, Argentina, Nya Zeeland mm som hade gjort jobbet mycket bättre.
Ganska mörkt röd med dragning åt tegel. Dov och dämpad doft med en del kryddor, lite köttbuljong, aningens skogshallon. Torr, ganska stram med en hel del beska i svansen. Inte imponerad.
85p (i överkant)