Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

kayaker

Cyklist
14786317994231663457908.jpg
Dagens uppenbarelse är Julia Bertram Dernauer Spätburgunder 2014.
Ljus och lätt. Bär, lite kryddor och en gnutta ek i doften. Lätt och tilltalande munkänsla med bra syra och bra balans. Uppfriskande med mycket bär, särskilt lingon, i smaken. För mig så är vinet i en väldigt trevlig drickfas just nu. 91p
Påfyllning beställd.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
robert könig spätlese.jpg

Idag är det tydligen spätburgunder från 2014 som gäller:
2014 Weingut Robert König Assmannshäuser Frankenthal Spätburgunder Spätlese trocken: doft av varma jordgubbar, lakrist och sardeller. Smaken domineras av smultron med ett svartpepprigt avslut, bra syra, mycket varsamt fatat (om överhuvudtaget?). Ungt, men drickvänligt. Skolboksexempel på en lätt pinot, inte samma elegans som auslesen från samma producent, men fortfarande ett riktigt schysst vin.

Vino fino

Medlem
Lite sent men tisdagens otroliga natt sitter fortfarande i. Jag firade Donalds otroliga trium-p-f med riktigt virke. Underbart.

Trapet Chambertin ’00 är varken Rosseau eller en briljant årgång men jorden talar sitt tydilga språk: extremt läskande syrlig och eftersmaken är lång, lång. Om jag bara hade råd att dricka detta till frukost. Ännu för ung. 95+ p

Artadi är bäst i Rioja och nu närmar vi oss epicentrum. Maskulin, icke-ursäktande-heterosexuell Tempranillo, dammig nyslaktad kossa med arton miljarders nyanser av släntens örter. Redan briljant. Artadi Pagos Viejos '12: 95p

IMG_0839.JPG

Mattias Schyberg

Administratör
Det har inmundigats en hel del vin i veckan. I torsdags höll jag 2-betygskurs med trevliga viner från Australien, Sydafrika och Nya Zeeland. Får se om jag får tummen ur att skriva ihop något bra så småningom. En del överraskningar blev det. Både positiva och negativa.

Igår efter lunch så blev det provning med producenten Thierry Michon Domaine Saint Nikolas från Loire på vRå. Lite föreläsning om biodynamik *gäsp* föregick en provning med lite blandade viner. Schyssta mellanklassviner med bra personlighet till ett generellt lågt pris. Inte dumt alls. Jag borde skriva ner mina intryck även här om jag bara får lite inspiration och tid. Kvalitetsviner.se var leveratören ifråga. Kul och komplex rosé, intressant negrette och en härligt fatad chenin blanc imponerade mest. Hyfsad cabernet franc också.

Igår kväll så blev det lite blandat. Två blindviner bland annat...

image.jpeg

Först ut: 2013 von Winning Pinot Noir II. Hamnade snabbt rätt blint. Uppenbar pinot och visst kändes den tysktalande. Ganska lätt att räkna ut vad hustrun plockat upp i bolagets begränsade utbud. Full pott. Gott vin, men lite för klen koncentration med relativt kort smak. Fatat i överkant. Kaffe, malört, hallon, rabarber och aningen chark i näsan. Ingen självklar rekommendation. (86p)

Min tur att ge frun lite blindvin. Det blev en svår rackare. Minns inte riktigt hur hennes resonemang var, men varken druva eller område identifierades. Hade nog aldrig hamnat rätt själv här bör tilläggas. 2014 Château Camplazens Coteaux du Languedoc La Clape Premium. Mörk frukt med katrinplommon, kryddnejlika, björnbär, choklad, smörkola och nötter. Snyggt. Balanserat, fylligt och fokuserat med drag av blyerts i eftersmaken. Slankare i munnen än aromen indikerar. Härligt vin. Klar rekommendation. (89p)

Ännu ett blindvin för mig: 2011 maria de lourdes (Douro). Romrussin, mynta, mjölkchoklad, pomerans och mörka körsbär under en påtagligt fatad grund. Fylligt, intensivt och mustigt med påtagligt bra längd. Amarone-style med finess och struktur. Var i Amarone först men landade slutligen i en malbec från Argentina, men var runt lite överallt vill jag minnas. Gott vin av internationellt snitt. (89p)

grappa

Medlem
Trevlig Zinfandel från Ravenswood.
Djupt blåröd, ganska transparent. Stor doft av massor med röda och mörka bär. Syltig och lite sötaktig, vanilj, körsbär, björnbär, hallon mm. Smaken är betydlig stramare, vinbär dominerar, liten kryddighet och ganska lång eftersmak. Hyfsad syra men inga tanniner. Efter fruktbombsdoften känns smaken tam eller möjligen elegant.
Typisk Zinfandel i doften, smaken helt annorlunda. Skall bli intressant att följa, 3 flaskor kvar. Som grillvin/brasvin 87 p, kvalitet 85 p.
Om ni inte är Zinfandel fans skall ni nog glömma denna.
20161112_154234[1].jpg

Larseman

Medlem
Dricker betydligt mer än vad jag skriver om. Har nog tyvärr lite mindervärdeskomplex gentemot alla finewines-drickare på forumet och tycker mest att det jag/vi dricker är tämligen ointressant i sammanhanget. Men se'n tänkte jag att om det är ointressant så kan ni helt enkelt hoppa över inlägget :rolleyes:
Helgens viner så här långt:
WP_20161112_001.jpg

NV l'Hoste Père et Fils Champagne Prestige
Champagne som är hemtransporterad på egen hand från vår lilla Lorraine/champagne-resa nyligen.
100% chardonnay och tre år på jästen. Gissar att den är degorgerad i år så då bör det väl vara 2012 som basår.
Doften domineras av mineral (våt sten), gröna äpplen och söta citrusfrukter (mandarin). I munnen är det också mandariner och äpplen, moussen är gräddig och fyllig, smaken är lång och helheten är mycket bra. Gott tycker både jag och i synnerhet frugan, svårt att exakt sätta fingret på varför det är gott men varför analysera mer än nödvändigt. 90p :eek: men jag använder samma skala oavsett vilket vin jag dricker. Misstänker att en champagne-nörd skulle sätta lägre men det bryr jag mig inte om :)

Igår blev jag sugen på Pinot Noir och letade i källaren efter något intressant.
2009 Domaine Tollot-Beaut Chorey-les-Beaune Piece du Chapitre
Varför är det så svårt att hitta Bourgogne under 300kr som är något att ha? Jag har ju ett antal spännande PN från Tyskland, Argentina, Nya Zeeland mm som hade gjort jobbet mycket bättre.
Ganska mörkt röd med dragning åt tegel. Dov och dämpad doft med en del kryddor, lite köttbuljong, aningens skogshallon. Torr, ganska stram med en hel del beska i svansen. Inte imponerad. 85p (i överkant)

Keen

slan
Vid besöket på Grappe idag för att langa ner köpen i vinköpstråden sprang jag på en bekant som skulle arrangera en provning (för att konkurrera med Grappes egna Bdx vs resten).

Fick snabbt 4 glas lite semiblint. Lider fortfarande av viss man cold, så lite svårt att foka och smaka av helt. Men följande dracks (fritt från minnet):

Blankiet Estate Paradise hill vineyward 2003 - skön lite sötfruktig napa-cab. Mkt trevlig. Kände nästan direkt på näsan att det var nya världen.
Chateau Ducru Beaucaillou 1990 (tror jag det var) - klassisk bdx. Hyfsat utvecklad men med långt liv framför sig.
Penfolds bin 707 2001 - På näsan tydlig skillnad mot övriga två. Fortfarande ung, men med grym potential.
Walter Hansel pinot - Oklar årgång och detaljer i övrigt. Var med som en "bastard". Inte särskilt pinot:ig, rätt hög alkohol. Men trevlig ändå.

Mattias Schyberg

Administratör
Dricker betydligt mer än vad jag skriver om. Har nog tyvärr lite mindervärdeskomplex gentemot alla finewines-drickare på forumet och tycker mest att det jag/vi dricker är tämligen ointressant i sammanhanget. Men se'n tänkte jag att om det är ointressant så kan ni helt enkelt hoppa över inlägget :rolleyes:
Helgens viner så här långt:
Visa bifogad bild 8628

NV l'Hoste Père et Fils Champagne Prestige
Champagne som är hemtransporterad på egen hand från vår lilla Lorraine/champagne-resa nyligen.
100% chardonnay och tre år på jästen. Gissar att den är degorgerad i år så då bör det väl vara 2012 som basår.
Doften domineras av mineral (våt sten), gröna äpplen och söta citrusfrukter (mandarin). I munnen är det också mandariner och äpplen, moussen är gräddig och fyllig, smaken är lång och helheten är mycket bra. Gott tycker både jag och i synnerhet frugan, svårt att exakt sätta fingret på varför det är gott men varför analysera mer än nödvändigt. 90p :eek: men jag använder samma skala oavsett vilket vin jag dricker. Misstänker att en champagne-nörd skulle sätta lägre men det bryr jag mig inte om :)

Igår blev jag sugen på Pinot Noir och letade i källaren efter något intressant.
2009 Domaine Tollot-Beaut Chorey-les-Beaune Piece du Chapitre
Varför är det så svårt att hitta Bourgogne under 300kr som är något att ha? Jag har ju ett antal spännande PN från Tyskland, Argentina, Nya Zeeland mm som hade gjort jobbet mycket bättre.
Ganska mörkt röd med dragning åt tegel. Dov och dämpad doft med en del kryddor, lite köttbuljong, aningens skogshallon. Torr, ganska stram med en hel del beska i svansen. Inte imponerad. 85p (i överkant)
Underbart inlägg! Mycket kloka och tankeväckande nyanser. :)

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
flavio saglietti.jpg

Testar lite Barolo 2016:
2016 La Morra Saglietti Flavio Barolo Cerequio: Flavio tappar upp från tank - skördat för 4 veckor sedan. Lite jäst i doften, men i smaken har alla komponenterna redan börjat falla på plats. DEt här kommer att bli hur bra som helst.

Pontus

Medlem
2009 Mas de Boislauzon Cuvee de Quet. Ganska angenäm doft, lite kort kanske. Men i munnen - vad är detta? Gin & Tonic på fake-gin? Odrickbart. Minus 2000 solar, eller 51p. Känner mig generös.

2014 Vasse Felix Heytesbury Chardonnay. Doft av tropiska frukter, våta stenar och en touch av rosmarin. Smaken domineras av tropiska frukter med mycket hög syra och en angenäm beska som dröjer sig kvar länge. Lite oljig munkänsla men ändå väldigt fräscht. Ett klingande rent vin att drickas till mat eller på egen hand. Troligen finns rejäl utvecklingspotential. 92p++.

Larseman

Medlem
Eller också kan man lära sig att bättre viner ofta viner på lite luft innan servering :oops:
Halva flaskan blev kvar till idag och nu är det ett helt annat vin! Mer röd frukt, hallon och lingon, julkryddor och lite nagellack. Bättre balans, mjuka fina tanniner och beskan från igår är nästan helt borta. Idag är det minst 88p!

Krisman

Medlem
Poggio Nero Brunello Di Montalcino 2011
image.jpg

Efter som den var oluftad tyckte jag först att den var riktigt ointressant men nu ca 3 timmar senare är den riktigt trevlig.
Färgen är rubinröda men börjar gå åt tegel. Djup medelintensiv doft med toner av moreller, söta mogna körsbär, björnbär och välintegrerade fattoner. Smaken är kraftfull men elegant, full av mogna körsbär, svart te, fat, torra tanniner och en hög syra. Lång svartavinbärssaftig eftersmak.

thunberg

Flaskfantast
Administratör
På middag hos några goda vänner igår och de serverade en underbar boeuf bourguignon och till det en närmast odrickbar Monti Garbi Ripasso. Söt, varm och kletig. Usch. Obegripligt att någon betalar 119 kronor för ett så dåligt vin. :eek:
Råkade ut för samma vin igår kväll. På middag, började med en godkänd CdRVillage och när de tog slut plockades Garbi fram. Då tog jag beslutet att sluta dricka för kvällen.

Mattias Schyberg

Administratör
Besök på @Barsac Wine Bar igår för lite söndagsmiddag. Käkade lite skön hjort med lite smaskiga tillbehör för att sedan gå över på lite kantarell- och pumparisotto. Avslutade med lite god ost. Tryffelpecorinon glänste mest.

image.jpeg

Kvällens vin togs in blint på sedvanligt manér. Jäklar i min låda vad vi fick kämpa innan myntet ramlade ner! Det växlade verkligen uttryck precis hela tiden, vilket är ett bra kännetecken för riktigt bra och komplexa viner. Det var utan tvekan som bäst när sista slatten dracks, men det var genomgående en excellent upplevelse oavsett. (91p)

2012 Bernard Levet Côte-Rôtie Maestria
Fånigt slankt och grönt. På gränsen till anemiskt vid första sippen. Var i Loire och rotade runt i referensbanken och hittade lite dammigt grus och paprikaliknande nyanser, men i övrigt så stämde det inte alls. Finstämt blommigt med snygg röd frukt med både lite körsbärstoner och örtiga björnbär. Ambitiös beaujolais kändes ganska rimligt, men det saknade den rena och röda bärigheten. Lite sköna stalltoner förstärkte intrycket och varför då inte en bourgogne? Vi rev och slet ytterligare en stund och plötsligt poppar gröna oliver och lite pepprighet fram. Utöver det lite svag chark och mörk stenighet med lite läder på toppen. Hm, det kan nog vara en syrah trots allt, men den fjäderlätta kroppen höll inte riktigt med. Nåväl, vi gissade slutligen på Côte-Rôtie och årgång 2013 med tanke på att området trots allt brukar jämföras med Bourgogne. Jackpott! 12,5 % alkohol är inte ofta man stöter på numera. :)

Mats

Gone todash....
Man är ju en inbiten tokajierfantast och guldklimpen i källaren har varit en Aszú Essencia från 1976 av statliga Monimpex. Drack en från slutet på 50-talet som var helt fantastisk för ca 20 år sedan så förväntningarna var stora när det här gamla tågluffarinköpet öppnades. Som flera andra här på forumet är jag 66:a och fyller 50 i år så det har gett tillfälle att öppna diverse saker som man inte vet när (eller om!) man ska öppna och den här var en i raddan av dessa.

AE.76.jpg

Man brukar ju helst skriva om sådant som var bra men det här var tyvärr årtiondets besvikelse!:neej: Det finns ju visst fog att vara orolig när man ska öppna gamla Monimpexflaskor men jag har haft tur tidigare och en hel drös 5- och 6-puttonosar har varit fantastiska (dvs 95-96 p). Den här var ett helt OK sött vin, inte för söt och det fanns en viss syra men absolut inte så framträdande som den ska vara i en Tokajier. Smaken drar åt övermogen cider och madeira men var är botrytisen?? En aszú essencia och den smakar inte botryris? Var är komplexiteten, syran och botrytisen?? Har haft den öppen i drygt en månad nu och den är nog som bäst nu. Svårt men poäng när man är inställd på Tokajier och den mer påminner om en Madeira men ligger nog idag doftmässigt kring 83 och smakmässigt kring 92 så någonstans där emellan blir det.

Trist och tråkig så fick öppna en annan i stället:

6p.88.jpg

198 Disznókö Tokaji Aszú 6 puttonyos

Mmmmm,22 år yngre och lite fräschare, slinker ner med härlig sötma med en perfekt balanserande syra till. Hjortron och en massa annat smask och den här gången även en härlig botrytis. 92-93 p idag 2 veckor efter öppning, kan öka men jag tror det här är så bra den kan bli.

Toppen